Tuottaako pakkanen ongelmia autollesi?
Mondeossa ainoa ongelma kovilla pakkasilla on ollut takaluukun lukon kanssa. Jos kovalla pakkasella avaa luukun, se ei oikein halua lukkiutua uudestaan ennenkuin auto hiukan lämpenee. Eli luukku kyllä menee kiinni, mutta lukko ei napsahda loppuun asti, vaan jää siihen "ulompaan pykälään".
Firman pakettiautossa (-04 Renault Trafic) on sitten ollutkin kaikenlaista pientä. Kovalla pakkasella jos laittaa käyntiin ilman esilämmitystä, niin vaihteet ei mene päälle ennenkuin kone hiukan lämpiää. Sitten taas sen esilämmityksen (webasto) kanssa täytyy olla varovainen, kun se syö virtaa, eikä liki kolme vuotta vanha akku ole enää parhaassa iskussa. Yhtenä aamuna oli semmoinenkin tilanne, kun oli ollut webasto päällä, ja akussa oli virtaa sen verran että juuri ja juuri jaksoi pyöräyttää käyntiin. Siinäpä sitten kone kävi nätisti tyhjäkäyntiä, vaan sitten kun yritti lähteä liikkeelle niin eipä tapahtunut mitään kun painoi kaasua. Hetken aikaa mietin, mitä tehdä, kun tuntui melko todennäköiseltä että jos sen sammuttaa niin ei varmana lähde enää uudestaan käyntiin. Vaan eihän siinä sitten muutakaan vaihtoehtoa ollut. Jaksoi se sitten kuitenkin käynnistää uudestaan, ja sitten kaasupoljinkin toimi...
Firman pakettiautossa (-04 Renault Trafic) on sitten ollutkin kaikenlaista pientä. Kovalla pakkasella jos laittaa käyntiin ilman esilämmitystä, niin vaihteet ei mene päälle ennenkuin kone hiukan lämpiää. Sitten taas sen esilämmityksen (webasto) kanssa täytyy olla varovainen, kun se syö virtaa, eikä liki kolme vuotta vanha akku ole enää parhaassa iskussa. Yhtenä aamuna oli semmoinenkin tilanne, kun oli ollut webasto päällä, ja akussa oli virtaa sen verran että juuri ja juuri jaksoi pyöräyttää käyntiin. Siinäpä sitten kone kävi nätisti tyhjäkäyntiä, vaan sitten kun yritti lähteä liikkeelle niin eipä tapahtunut mitään kun painoi kaasua. Hetken aikaa mietin, mitä tehdä, kun tuntui melko todennäköiseltä että jos sen sammuttaa niin ei varmana lähde enää uudestaan käyntiin. Vaan eihän siinä sitten muutakaan vaihtoehtoa ollut. Jaksoi se sitten kuitenkin käynnistää uudestaan, ja sitten kaasupoljinkin toimi...
=)
Höh..eilen illalla ei sitten lähtenytkään kun oli ilman roikkaa parkissa.
Eikä tunnin roikassa olon jälkeenkään vielä,sitten annoin olla aamuun asti
ja lähti ihan kiltisti taas,saas nähdä jos pakkanen taas kiristyy
että tuliko patterista valmis vai ei..mutta ei jaksanu tosiaan iltasella millään pyörittää.
Eikä tunnin roikassa olon jälkeenkään vielä,sitten annoin olla aamuun asti
ja lähti ihan kiltisti taas,saas nähdä jos pakkanen taas kiristyy
että tuliko patterista valmis vai ei..mutta ei jaksanu tosiaan iltasella millään pyörittää.
ei sieltä mitään junia t...
Kulutusongelma ratkaistu, pahvinkin sais heittää keulalta mäkeen..copypastee..-->
EI JUMALISTE!
ei hyvää päivää tän kans.. termostaatti kotelo oli tyhjä, eli anturi mittas kokoajan viileämpää ilmaa kun mitä vesi oli.. nyt lämpöviisari toimii normaalisti, käynnistyy milloin vaan täydellisesti..ja mikä parasta, kulutus tippui täydellisen normaaliin! ajoin 100km enkä huomannut bensaviisarissa pienintäkään liikettä aaaah tätä ilon päivää
Pääsee 20 eurolla liki 300km nyt, ennen 150km niin että "pääsenköhän mää tankille asti
" 
EI JUMALISTE!




Mondeo Mk1
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala
Aivan hirveetä täryytystä,
tehot puuttu täysin ja sammu heti jos ei ajanut toinen jalka kaasulla (onneksi on tomaatti) heti kun lämpö laski alle -20. Rupesin jo pohtimaan ryömintäreissua alle
, josko olis bensaputki lytyssä tjtn. Ei auttanut pullollinen jäänestoa (joka oli jotenkin nuukuuksissa jäännyt
), ei toinenkaan, mut 3s puteli ja puoli tankkia bensaa ja vaivat häipyi kuin kytkimestä olis kääntäny
.... No lauhtuihan ne kelitkin




Scorpio 2.9 Efi Aut -94 STW
Heh... mun vanhassa Mondeossa oli sama ongelma... ja siinä ei ollu kauko-ohjausta avaimessa. Kaiken kukkuraksi oli vielä takaluukun lukkopesä rikki, kun siihen oli joskus edellisen omistajan aikaan yritetty murtautua, eli jos oli se nappi jäässä niin ei saanut takaluukkua auki edes avaimella vääntämällä. Yhden jos toisenkin kerran piti kaataa takapenkin selkänoja että sai tavarat ulos. No, jossain vaiheessa tuli kyllä se lukkopesä korjautettua...TuningUkkeli kirjoitti:Ei muuta kuin että yleensä aina jäässä toi takaluukun avausnappi.. Onnex on avaus avainenperässä..
=)
Jäänestosta tuli mieleen... viime talvena, kun oli ~25 asteen pakkasia, muutamat vanhemman sukupolven autoilijat neuvoivat laittamaan diesel-autoon hiukan bensaa dieselin sekaan, että menee sujuvammin suodattimesta läpi. No, ohje kuulosti sen verran hurjalta (kun kuitenkin kyseessä on uudehko auto, -02), että en ottanut sitä todesta, ja hyvin Mondeo hyrähti käyntiin kovimmillakin pakkasilla, vaikka ei ollut edes tolpassa kiinni. Ohimennen tulin kysäisseeksi vielä huollon pojiltakin, mitä he tuumaavat tuollaisesta ohjeesta, ja sanoivat että he eivät ainakaan suosittelisi. No, ehkä se voi jollekin 80-luvun diesel-Mersulle ollakin ihan paikallaan, mutta tuskin nykyautoille.Cheri kirjoitti:Ei auttanut pullollinen jäänestoa (joka oli jotenkin nuukuuksissa jäännyt
=)
Kaikki toimii niin kuin kesällä, ne mitkä ei toiminut kesällä ei toimi talvellakaan =)
Lähtee laakista käyntiin, hyytyy samoin kun kesälläkin bensapuutteeseen satunnaisesti kylmänä.
Lähtee laakista käyntiin, hyytyy samoin kun kesälläkin bensapuutteeseen satunnaisesti kylmänä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Keskuslukko jumii kovemmil pakkasil, runkkailee ees taas ku ei pysy auki ja ku kiskasee repsikan auki (jos lähtee) ni ei mee enää lukkoo.
Käyntii lähtee kyllä jos jaksaa kaasua polkea (ihmettelen noita legendoja "paina kaksi kertaa kaasu poljin pohjaan ja starttaa") ja jokusen aikaa käyntii lähtemisen jälkee saa istuskella autos pitämäs kierroksii 2 tontus et pysyy käynnis sen ajan ku raapan kaa heiluu ulkopuolel...
Yks päivä kävin kaverille antaas virtaa (toyotaan) ja vara-avain (siis koko hima/työ yms avainnippu) jäi kiinni paksin lukkoo. Avas normaalist mut ei lähten avain irti. Meni luukku kii mut ei lähe avain irti. Rost-offii ja väkivaltaa ni kyl se sielt lopulta ehjänä tuli.
Nii ja noi vaihteet! Kakkosel on menkat pakkasel. Välil joutuu kaksin käsin repimää eikä silti viitti mennä.
Ja suoraa sanottuna v*tuttaa aamul painaa autolle ku autos sisäl on kylmempää ku ulkon. Koululle ku ehtii ni saattaa olla lämmenny jopa -20 asteesee. Ja sydäntä särkee noi yli 20 astetta pakkasta käynnistykset. Reppanan startti murisee ku ei jaksais.
Ei oo talviaamut mitää herkkuu ku muutenkaa ei oo mitää aamu ihmisiä
Käyntii lähtee kyllä jos jaksaa kaasua polkea (ihmettelen noita legendoja "paina kaksi kertaa kaasu poljin pohjaan ja starttaa") ja jokusen aikaa käyntii lähtemisen jälkee saa istuskella autos pitämäs kierroksii 2 tontus et pysyy käynnis sen ajan ku raapan kaa heiluu ulkopuolel...
Yks päivä kävin kaverille antaas virtaa (toyotaan) ja vara-avain (siis koko hima/työ yms avainnippu) jäi kiinni paksin lukkoo. Avas normaalist mut ei lähten avain irti. Meni luukku kii mut ei lähe avain irti. Rost-offii ja väkivaltaa ni kyl se sielt lopulta ehjänä tuli.
Nii ja noi vaihteet! Kakkosel on menkat pakkasel. Välil joutuu kaksin käsin repimää eikä silti viitti mennä.
Ja suoraa sanottuna v*tuttaa aamul painaa autolle ku autos sisäl on kylmempää ku ulkon. Koululle ku ehtii ni saattaa olla lämmenny jopa -20 asteesee. Ja sydäntä särkee noi yli 20 astetta pakkasta käynnistykset. Reppanan startti murisee ku ei jaksais.
Ei oo talviaamut mitää herkkuu ku muutenkaa ei oo mitää aamu ihmisiä

Sierra 2.0i DOHC -90
Paijatkaa, puhukaa kauniisti, hyväilkää, taputelkaa nätisti niin kyllä se rakkaudesta käyntiin lähtee olkoon pakkas vaikka kuinka.
Tarjotkaa välillä uutta synteetistä niin kehrää kun kissa
Tarjotkaa välillä uutta synteetistä niin kehrää kun kissa

Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Pensatankin luukkua saa aina vähä hakata ulkopuolelta, että rupeaa avautumaan vaijjerista. Sillonku se on tiettävästi jäässä. Muutaman nyrkin iskun jälkeen luukku aukeaa helposti. 
Sitte pakkasilla tahtoo vaiheloota vittuilla siten että ykkönen ja kakkonen menee vaivalloisesti päälle, vaikka miten kytkimen painaa pohjaan
Ykkönen on se pahempi, jotenki vaa tahmea(tuntuisi että tarraa johonkin kiinni ennen sitä omaa paikkaa) ja ei taho mennä kunnolla päälle aina..liekkö sitte synkrossa ongelmaa. Lämpimänä toimii ongelmitta.
Ja keskuslukituskin temppuilee pakkasilla.

Sitte pakkasilla tahtoo vaiheloota vittuilla siten että ykkönen ja kakkonen menee vaivalloisesti päälle, vaikka miten kytkimen painaa pohjaan

Ykkönen on se pahempi, jotenki vaa tahmea(tuntuisi että tarraa johonkin kiinni ennen sitä omaa paikkaa) ja ei taho mennä kunnolla päälle aina..liekkö sitte synkrossa ongelmaa. Lämpimänä toimii ongelmitta.
Ja keskuslukituskin temppuilee pakkasilla.
Viimeksi muokannut Mr_Who, 15 Helmi 2007 18:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Keskuslukko temppuilee kuskin puolelta käytettäessä. Ja aamulla kun lähtee niin 2:sta saa tunkea ihan tosissaan et menee päälle. Mul on ollu aamulla tapana startata auto ja poltella siinä tupakka yms ennen ku lähden ajamaan, eli antaa lämmetä noin 5min, eriasia sit jos tarttee skrabaa ikkunat, kyl se yleensä sen tupakan ja ~5min ajon jälkee puhaltaa lämmintä ja vaihteetkin menee ihan kivasti.
Sierra
Escort toimii kuin tyhjää vain.
Mondeon vaihteet jäykkiä eikä se alle -20 C lähde ilman lämmitystä. Viime viikolla kun oli yli 30 pakkasta pidin työpaikalla piuhassa koko päivän. Kulutus on yli 10 l/100 km, työmatkaa on minulla 8 km. Puhallin pitää ääntä kakkosnopeudella muutenkin ja varsinkin kylmänä.
Kummassakaan ei toimi kuskin penkin lämmitin
Minun vanhempani ostivat uuden VW Passatin. Saivat sen liikkeestä keskiviikkona. Matkalla kotiin, n. 10 km ajon jälkeen lopetti puhallin toimintansa.. pakkasta oli 20 astetta. Hiukan äkäinen soitto Laakkoselle ja myyjä tuli katsomaan autoa. Ei saanut kuntoon , joten takaisin liikkeelle ja vanha auto vielä käyttöön. Tänään saivat sitten auton, oli webasto polttanut sulakkeet 'jostakin syystä'.
Mondeon vaihteet jäykkiä eikä se alle -20 C lähde ilman lämmitystä. Viime viikolla kun oli yli 30 pakkasta pidin työpaikalla piuhassa koko päivän. Kulutus on yli 10 l/100 km, työmatkaa on minulla 8 km. Puhallin pitää ääntä kakkosnopeudella muutenkin ja varsinkin kylmänä.
Kummassakaan ei toimi kuskin penkin lämmitin

Minun vanhempani ostivat uuden VW Passatin. Saivat sen liikkeestä keskiviikkona. Matkalla kotiin, n. 10 km ajon jälkeen lopetti puhallin toimintansa.. pakkasta oli 20 astetta. Hiukan äkäinen soitto Laakkoselle ja myyjä tuli katsomaan autoa. Ei saanut kuntoon , joten takaisin liikkeelle ja vanha auto vielä käyttöön. Tänään saivat sitten auton, oli webasto polttanut sulakkeet 'jostakin syystä'.
Skoda Octavia Tdi -04 Halpaa ajoa. Ainut vika että ei ole Ford.
Escort 1,6 Delta 5d -98. 140 ajettu. Hyvä käyttöauto.
Escort 1,6 Delta 5d -98. 140 ajettu. Hyvä käyttöauto.
Mondeo lähteny aina käyntiin ensimmäisellä starttauksella joka kerta ilman lämmitystä ja pakkasta on tainnu olla parhaillaan -30°C. Aamulla kun suoraan suihkunjälkeen lähtee ajamaan puolimärkänä, niin lasit huurtuu sisältä umpeen ja lasit on sitten huuru jäässä ja joutuu pysähtmään jonnekkin sulattelemaan niitä. Vaihteet on vähän(hyvin vähän) normaalia jäykemmät ja ykkönen ei mene liikkeessä päälle, en ole kuitenkaan älyttömällä voimalla sitäkään kokeillut. Sitten sisätilalämmitinropellit pitää vikinää kylmänä. Takaluukku ei aukea ilman avainta, kun on se nappula jäätyny siten ettei se painu.
Sitten -5°C ja sitä kylmemmällä kelillä ei voi autoa laskea tyhjäkäynnille 2-5min käynnistyksen/ajon jälkeen, koska kone tahtoo sillon sammua.
Siinäpä taisi olla kaikki viat ja ongelmat olla.
Sitten -5°C ja sitä kylmemmällä kelillä ei voi autoa laskea tyhjäkäynnille 2-5min käynnistyksen/ajon jälkeen, koska kone tahtoo sillon sammua.
Siinäpä taisi olla kaikki viat ja ongelmat olla.

-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Kesän ajan loistavasti pelannut akku ilmotti sunnuntaina että tän talven toiminta ei enää kiinnosta. Kovin oli kallista kun 87e makso uus, viimeks ku oon akkuu ostellu ni kyyskymppii oli se kalliimpi vaihtoehto
Sierra 2.0i DOHC -90
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 23 Syys 2007 20:03
Hyvin -99 -focus on lähtenyt käyntiin roikalla tai ilman (viime talvena -30 pakkasta ja lähti ilman roikkaa kyselemättä), tosin vaihdekepissä on tuntoa kuin katkenneessa vasikanjalassa ja kytkin on tahmea kuin täi tervassa. Toisaalta yleensä sen 15min ennen lähtöä päräytän auton tulille joten ei ole lämmön eikä systeemien kanssa mitään ongelmia
Nissanin jälkeen paras kylmäkäynnistys mitä olen kokenut 


...Hetki tyhjän päällä lennettiin
Sitten jysähti
ja päähän koski niin...
Sitten jysähti
ja päähän koski niin...
Kesäkeli vaihtui yössä talvikeliksi, tässä kello viiden tapahtumien tulos http://www.aijaa.com/v.php?i=1236478.jpg
Kaide tuli vastaan, suoraan meni noin 20kmh ja tumps!
Sitten lähin töistä sillai varovasti ja ensimmäiseen ojaan auto vaan luisteli omatoimisesti
Ei muuta kun trukilla nyppäsy ja matka jatkui 50kmh kohti kotia. Tietä ei aurata/suolata/hiekoiteta millään tavalla, maalaistie.


Sitten lähin töistä sillai varovasti ja ensimmäiseen ojaan auto vaan luisteli omatoimisesti

Mondeo Mk1