zetec, termostaatti kopan laipan välistä vuotaa.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
dorf
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Touko 2006 20:37

zetec, termostaatti kopan laipan välistä vuotaa.

Viesti Kirjoittaja dorf »

Vaihdoin tarvike termostaatin ja nyt termostaattikopan laipan välistä vuotaa nestettä, jonkun aikaa se piti, mutta ensimmäisten pakkasten jälkeen vuoto ilmeni. Ei kun irti ja kovettumatonta tiiviste ainetta väliin, piti ehkä yhden päivän :shock: .
Epäilen että tarvike termostaatin ympärillä oleva kumirengas on liian matala tai väärän muotoinen.
Aikaisempi termostaatti oli Motorgraft ja siinä kumi on halkileikkaukseltaan pyöreähkö kuten tarvikemallissakin.

Tuli vaan mieleen että tuo Motorgraft ei ehkä ole alkuperäinen kun näin jonkun Fordin (en tiedä mallia) termostaatin (FoMoCo)
jossa kumi olikin halkaisijaltaan neliskanttinen :?: .Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia.
Millähän tuon saisi pitämään, vuoto on vähäistä, mutta harmittaa kuitenkin lisäillä nestettä sillöin tällöin.
Sinne jos tunkee jotain moottorisilikoonia niin luulisi että se ei kuivu ikinä.

http://i21.tinypic.com/2iuvo5f.jpg


Escort Zetec1.6 1.6V -98
Fusion 2008 1.6 duratec
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Melkein veikkaisin, että termari kotelo on halki jostain kohtaa. Se on jotain hemmetin herkästi hajoavaa pakeliittia tms.
Mullahan meni siinä -95 ekkerissä kotelo halki kun koitin lämpötila anturia vaihtaa.

EDIT: Niin eihän tuo termarin ympärillä oleva tiiviste edes vaikuta asiaan. Se vaan tiivistää termarin noihin kotelon seinämiin.
Koita ainakin laittaa jotain silikonia tms. tohon väliin kun yhdistät nuo 2 kotelon osaa. Seltä se varmaan vuotaa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
lajama
Viestit: 8
Liittynyt: 07 Helmi 2007 18:59

Viesti Kirjoittaja lajama »

Tuo kumi renkula on ainut tiiviste tuossa kotelossa, joten vuoto voi johtua juuri siitä. Uusi tiiviste paikoilleen ja kasaus ILMAN silikoneja.
Viime talvena kävi itsellä sama homma kun vaihdoin termarin. Piti jonkin aikaa, mutta alkoi vuotamaan parissa viikossa. Ostin merkkiliikkeestä uuden termarin ja tiiivisteen. Loppui vuoto.
dorf
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Touko 2006 20:37

Viesti Kirjoittaja dorf »

lajama kirjoitti:Tuo kumi renkula on ainut tiiviste tuossa kotelossa, joten vuoto voi johtua juuri siitä. Uusi tiiviste paikoilleen....
joo, pitää käydä delta-autosta kysymässä. Jotain vähän epäilinkin kun sen kopan pultit meni melkein sormin kiertämällä kiinni asti.

Varmaan on niin, että Ford:istin ei kannata ostaa tarvikeosia.
vit...ttaa vaan läträtä noiden nesteiden kanssa, long-life nesteet kun on
"hieman" myrkyllisiä, pakostikin roiskuu.
Fusion 2008 1.6 duratec
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Ei ongelmia termarin vaihdossa "tarvikeosien" kanssa, kaksi kertaa jopa olen homman tehnyt. Sitä kalkkipaskaa kertyy aika lailla sinne koteloon, se on hyvä rapsuttaa veks jos meinaa saada tiivisteen pysymään paikallaan kun kiristää.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
dorf
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Touko 2006 20:37

Viesti Kirjoittaja dorf »

Äsken hain uuden alkup.termostaatin+ kumitiivisteen (motorgraft)

Antoivat 92°C kun 88°C ei ole kuulema enää saatavilla ja että 92°C on korvaava (uskoo ken haluaa)
, kun tarvike termostaattejakin löytyy oikealla asteluvulla. :?:

Taidan laittaa tarviketermostaatin 88°C +(kumitiivisteen (motorgraft).
saahan nähdä pitääkö. Jos ei pidä, tungen silikonit sisälle.

kalkkipaskaa ei siellä ollut yhtään,eikä ole tämänkään jälkeen, laitan tislattua vettä. :D
Fusion 2008 1.6 duratec
lajama
Viestit: 8
Liittynyt: 07 Helmi 2007 18:59

Viesti Kirjoittaja lajama »

Alkujaan noissa on kai ollut 88 asteinen termari. Eipä tuo lämpö tunnu nousevan liikaa tuolla 92 asteisellakaan.
Tarvikkeena ei tuntunut saavan tuota kuumempaa...
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Ja talvella tuo 92 asteinen on paljon parempi.
Escort 1.8 sport -97
dorf
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Touko 2006 20:37

Viesti Kirjoittaja dorf »

Regu kirjoitti:Ja talvella tuo 92 asteinen on paljon parempi.
jees tuo on kyllä totta, mutta jos saan tämän termostaatin pitämään en aio irroittaa sitä muutenkuin äärimmäisessä hätätilanteessa ja tietääkseni vain näissä fordeissa on 92°C ympäri vuoden. :wink:

Escort 1.3, 1.3i 9/90-12/94 JBD, JBE, J6A
Fiesta 1.0 10/89- TLB, C4 - OHV
Fiesta 1.1, 1.1i 10/89-7/95 OHV
Fiesta 1.3, 1.3i 10/89- Endura-E
Ka 1.0i 7/97-9/99
Ka 1.3i 9/96- OHV, Endura-E
Fusion 2008 1.6 duratec
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mä olen luullut, että alumiinikantisiin ei saisi laittaa 92ast: ollenkaan.
Liekö vaan taas joku urbaani legenda. :roll:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
doubletrouble
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:06
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doubletrouble »

Tyhmä kyssäri kuvaan liittyen: onks toi kotelon päällä oleva liitäntä se
lämpötila-anturi? Mikäs liitäntä tossa kotelon alla on?
Avatar
Tuksu
Viestit: 78
Liittynyt: 05 Helmi 2005 08:02
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Tuksu »

doubletrouble kirjoitti:Tyhmä kyssäri kuvaan liittyen: onks toi kotelon päällä oleva liitäntä se
lämpötila-anturi? Mikäs liitäntä tossa kotelon alla on?
Ylempi antaa tietoa ECU:lle ja alempi antaa arvot mittariston lämpömittarille.
Kuga PHEV ST-line X -20
Ex: Mondeo HEV ST-line -20, Focus 1.5 182hv ST-line -20, Focus ST TDCI -15 ja -16, Mondeo ST220 -03, Focus RS-09, Fiesta ST-14, Focus ST-07, Focus ST170 x 2, Mondeo 2.0 mk3- 01, Focus 1.6 -05, Escort 1.8 -93, Escort 1.3 -82 ja -83
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Olihan termostaatti oikeassa asennossa? Ainakin Fordilaisissa termostaateissa on "natsa" joka pitää olla kotelon vastaavassa kolossa, muuten kansi ei kiristy ja vuotaa.

92°c termostaatti on ihan Fordin virallinen korjaus paskaan lämppäriin, löytyy esim TIS:stä kohdasta "poor heater performance".
dorf
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Touko 2006 20:37

Viesti Kirjoittaja dorf »

Tinde kirjoitti:Olihan termostaatti oikeassa asennossa? Ainakin Fordilaisissa termostaateissa on "natsa" joka pitää olla kotelon vastaavassa kolossa, muuten kansi ei kiristy ja vuotaa.

92°c termostaatti on ihan Fordin virallinen korjaus paskaan lämppäriin, löytyy esim TIS:stä kohdasta "poor heater performance".
joo, ei vuoda enää ostin Motorgraftin tiivisteen, ei nuo tarviketermostaattien tiivisteet...
Minun mielestä lämppäri on on melko tehokas ( 88°C termostaatti) työntää tuplasti lämpimämpää kuin vanha -89 esco.
Fusion 2008 1.6 duratec
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: zetec, termostaatti kopan laipan välistä vuotaa.

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

dorf kirjoitti:Tuli vaan mieleen että tuo Motorgraft ei ehkä ole alkuperäinen kun näin jonkun Fordin (en tiedä mallia) termostaatin (FoMoCo)
yleensä nuo fomoco (ford motor company) tuotteet on noihin jenkkimallin fordeihin

ja on se motorcraft alkuperäisosa
(Motorcraft is owned and maintained by Ford Motor Company.)
Focus 1.0 edition a6 2017
doubletrouble
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:06
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doubletrouble »

Sain omastani vaihdettua kaikista vastustuksista huolimatta lämpö-
mittarin anturin ja termarin. Yrittivät Motonetis väkisin myydä väärää
anturia. Sanoin, että antaa olla ja hain Fordilta oikean osan.
Onpahan muuten hauskassa paikassa toi anturi. Osan näkee hienosti,
mutta työkalun mahduttaminen onkin toinen juttu. No kiintolenkkiavaimella
tekee ihmeitä.. :D
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

doubletrouble kirjoitti:Sain omastani vaihdettua kaikista vastustuksista huolimatta lämpö-
mittarin anturin ja termarin. Yrittivät Motonetis väkisin myydä väärää
anturia. Sanoin, että antaa olla ja hain Fordilta oikean osan.
Onpahan muuten hauskassa paikassa toi anturi. Osan näkee hienosti,
mutta työkalun mahduttaminen onkin toinen juttu. No kiintolenkkiavaimella
tekee ihmeitä.. :D
Mullekkin annettiin vasta kolmannella kerralla oikea anturi motonetistä
Escort 1.8 sport -97
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Termari pitää laittaa huolellisesti oikein päin, siis myös yläpuoli ylöspäin, sekä mopo-osat unohtaa autoissa! 8)
Vastaa Viestiin