Vetarissa väljyyttä?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Vetarissa väljyyttä?

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Vaihoin tuossa eilen talvirenkaat alle ja samalla vähän tutkailin, löytyykö missään päin alustaa isompaa välystä yms. Sellanen pisti silmään, ku vetareita liikuttelin vetoakselinakselin suuntaisesti niin vänkärin puoleilen liikkuu monta senttiä enemmän sisään kuin kuskin puoleinen... elikkäs onko tämä normaalia vai onko se merkki, että booritukset kulunu tms?
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

ja auto veti edestä vai takaa?

klappasko koko vetari vai jostain nivelestä eteenpäin?
Focus 1.0 edition a6 2017
tursas
Viestit: 4120
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vetarissa väljyyttä?

Viesti Kirjoittaja tursas »

lakritsimies kirjoitti:... elikkäs onko tämä normaalia vai onko se merkki, että booritukset kulunu tms?
Taitaa olla takavetonen Sierra, mä vaihoin just sen kuskin puolen vetarin...mun mielestä siinä ei ne boorit kulu vaan ne nivelet menee väljäksi ja sitten pääsee liikkuun pituussuunnassaan...pitääkö se ääntä, kopsahtelee tai kolisee ? :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Jokipoika
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Loka 2007 21:50

Viesti Kirjoittaja Jokipoika »

Sierran vetareiden navan päähän saattaa ilmentyä kuluma/ura, jota vasten saakin sitten pistää kuukauden parin välein uusiaa pyöränlaakereita...Jos ei siis halua uusia vetaria ja laakereita.Sillä pääsee useimmiten paukkumisesta ja rohinoista, jos perä ja jarrut on kondiksessa. Laakerit muistaakseni kartioita, mutta vedetään silti ilman sen kummempia säätämisiä lujasti kiinni. Joku fiksumpi vahvistakoon. :roll:
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Joo takaa vetää... no onko se millanen homma se nivel vaihtaa siihen vetarin päähän vai vaihetaanko se yleensä koko akseli nivelineen..? äänestä viel sen verran että peruuttaessa kuuluu sellanen hyvin kevyt naputus, en ainakaan huomaa että eteenpäin ajaessa kuuluis... että alkavia oireita jossain...
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
Jokipoika
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Loka 2007 21:50

Viesti Kirjoittaja Jokipoika »

lakritsimies kirjoitti:Joo takaa vetää... no onko se millanen homma se nivel vaihtaa siihen vetarin päähän vai vaihetaanko se yleensä koko akseli nivelineen..? äänestä viel sen verran että peruuttaessa kuuluu sellanen hyvin kevyt naputus, en ainakaan huomaa että eteenpäin ajaessa kuuluis... että alkavia oireita jossain...
Nivelen pystyy vaihtamaan, mutta eri asia on saada ostettua sellainen nivel...Niitä kun on vaikeaa saada noihin "tavis"-mallin sierroihin. Nelikkoon ja Cossuun löytyy kyllä niveliä.

Toisaalta kun ostaa koko vetarin, niin se maksaa noin 100 euroa ja siinä on molemmat nivelet ehjänä, sekä sisempi, että ulompi. Siihen kun lämäisee vielä ~35euroa, niin saa pyöränlaakerin ja sit loppuu paukkumiset ja naputukset. Kattelet vielä jarrut samalla ja homma futaa.

Kävin itse ostamassa eilen kolme käytettyä vetaria ja koitan valita niistä+alla olevista parhaat yksilöt ja vaihdan pyöränlaakerit molemmin puolin. Vetarin irrotus ja paikoilleen laitto paineilmatyökaluilla noin 15-20min/per puoli ja siihen lisää laakerien vaihtoon menevän ajan, niin a´vot!
Toivottavasti jeesas :wink:
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Auttoi kyllä, kiitos! Taidanpa itekki metsästellä käytetyt vetarit ku uudet jos ostaa niin luulenpa, että vetarit ei oo ees paljoa ehtiny kulua siinä vaiheessa ku auto leviää lopullisesti. Jää sit hyvät vetarit mätänemään... :)
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
Vastaa Viestiin