Mittarit kettuilee!
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 20 Syys 2007 21:15
Mittarit kettuilee!
Elikkäs onko kellään olluta vastaavaa ongelmaa? PA-mittari toimii väärinpäin, kun tankki on täynnä, näyttää tyhjää ja toisin päin. Lämpömittarikin ilmeisesti toimii nurinperin. Mittaristo on ilmeisesti vaihdettu matkamittarin toimimattomuuden takia. Voiko tällä olla vaikutusta asiaan?
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 20 Syys 2007 21:15
Outo vika.
Virtaahan nuo mittarit mittaa ja neula liikkuu sitä pitemmälle jousivoimaa vastaan mitä enemmän sähköä menee läpi. Jos mittarille tulevat piuhat vaihtaa keskenään niin viisari lähteekin nollasta sinne miinuksen puolelle. Onkos havaintoa alkuperäisestä viisarin sijainnista silloin kun virta on pois. Näyttääkö tyhjää tankkia ja kylmää konetta vai päin vastoin ja mikä on nykytilanne?
Ilmeisesti mittaristossa on regulaattori millä mittarien +-napaan tuodaan esim. 10 volttia tasattua ja moottorin kyljessä olevan anturin vastusarvo pienenee sitä mukaa kun lämpö nousee. Jos tuohon löytää vastaavilla arvoilla toimivan, mutta käänteisesti käyttäytyvän anturin niin tuo on sillä hoidettu. Jos nyt on NTC niin tilalle PTC. Bensatankki on hiukkasen vaikeampi tapaus. Siihen voisi kokeilla kääntää tankilta anturin piuhat päittäin jos anturin runko ei ole suoraan peltisen tankin kanssa sähköisessä kontaktissa.
Virtaahan nuo mittarit mittaa ja neula liikkuu sitä pitemmälle jousivoimaa vastaan mitä enemmän sähköä menee läpi. Jos mittarille tulevat piuhat vaihtaa keskenään niin viisari lähteekin nollasta sinne miinuksen puolelle. Onkos havaintoa alkuperäisestä viisarin sijainnista silloin kun virta on pois. Näyttääkö tyhjää tankkia ja kylmää konetta vai päin vastoin ja mikä on nykytilanne?
Ilmeisesti mittaristossa on regulaattori millä mittarien +-napaan tuodaan esim. 10 volttia tasattua ja moottorin kyljessä olevan anturin vastusarvo pienenee sitä mukaa kun lämpö nousee. Jos tuohon löytää vastaavilla arvoilla toimivan, mutta käänteisesti käyttäytyvän anturin niin tuo on sillä hoidettu. Jos nyt on NTC niin tilalle PTC. Bensatankki on hiukkasen vaikeampi tapaus. Siihen voisi kokeilla kääntää tankilta anturin piuhat päittäin jos anturin runko ei ole suoraan peltisen tankin kanssa sähköisessä kontaktissa.
--
Mondeo STW -01
Mondeo STW -01
helppohan se on kääntää johdot toiste päin myös toisessa päässä. mitä sitä turhaa anturia irrottelee ja juottelee jos saman homman voi tehdä toisessakin pisteessä. Ainoo vaan, että jos anturin piuhat on kadoksissa niin sitä ei kovin paljoo viitti yleismittarilla alkaa sorkkia. voi olla, että anturi sanoo hyvin äkkiä poks. En ole aivan varma paljonko noilla antureilla on virta- ja jännitekestoarvot, mutta olettaisin, että yleismittarin piippaus alueella ne voi saada rikki tai vioittumaan.Seppo kirjoitti:Outo vika.
Virtaahan nuo mittarit mittaa ja neula liikkuu sitä pitemmälle jousivoimaa vastaan mitä enemmän sähköä menee läpi. Jos mittarille tulevat piuhat vaihtaa keskenään niin viisari lähteekin nollasta sinne miinuksen puolelle. Onkos havaintoa alkuperäisestä viisarin sijainnista silloin kun virta on pois. Näyttääkö tyhjää tankkia ja kylmää konetta vai päin vastoin ja mikä on nykytilanne?
Ilmeisesti mittaristossa on regulaattori millä mittarien +-napaan tuodaan esim. 10 volttia tasattua ja moottorin kyljessä olevan anturin vastusarvo pienenee sitä mukaa kun lämpö nousee. Jos tuohon löytää vastaavilla arvoilla toimivan, mutta käänteisesti käyttäytyvän anturin niin tuo on sillä hoidettu. Jos nyt on NTC niin tilalle PTC. Bensatankki on hiukkasen vaikeampi tapaus. Siihen voisi kokeilla kääntää tankilta anturin piuhat päittäin jos anturin runko ei ole suoraan peltisen tankin kanssa sähköisessä kontaktissa.
Vm. 89 Sierra 2.0, Laser, Sedan
Valitettavasti tuo ei auta asiaan vaikka äkkiä ajatellen niin olisi. Kannattaa vaikka piirtää kytkentä paperille ja miettiä tarkemmin. Jos mittarin johdot käännetään mittarin päässä pyrkii neula enemmän tai vähemmän aktiiivisesti painamaan nollanäyttämän rajoitinta vasten.ISJ kirjoitti: helppohan se on kääntää johdot toiste päin myös toisessa päässä.
Mjoo kytkentäkaaviosta ois tieten ollu apua. Eli siellä on kait sitten joku komponentti jossain siinä matkan varrella jota ennen tuo johto pitää kääntää toiste päin. Itse en tiedä tasan miten tuo on kytketty, mutta jos toinen pää on kytketty tankin kylkeen eli maadotettu siihen, niin tuskin siihen kovin viisasta muutenkaan on suoraan kytkeä jännitettä
pieni kipinä ja hyväl tuurilla kaboong :>

Vm. 89 Sierra 2.0, Laser, Sedan