
mondeon sytytys vika...tai joku sähkö ongelma!! auttakaa!!
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 22 Syys 2007 14:54
- Paikkakunta: pietarsaari
mondeon sytytys vika...tai joku sähkö ongelma!! auttakaa!!
moi kaikki!! elikkä mondeo -94. auto pätkii kun ajaa tasasilla kierroksilla ja yhtäkkiä alkaa "käymään kolmella"...sitten hajoaa sytytys puola (ehkä)...ei ole stratannut sen jälkeen...sitten kun vaihtaan puolan toimii taas...hetken ja sama vika toistuu...vaihdoin ohjainboxin...auto toimi täydellisesti päivän kunnes taas sammui. kaksi kertaa on mennyt sulake konehuoneesta (sytytyksen sulake) viime kerralla suli koko sulake..muuten auto on niin huippu hyvä että en raaskisi luopua...ja en viedä kalliisii korjaamoihin jos ei pakko...auttakkaa
ja kysykää jos on jotain epäselvää...tahtoo päästä ajamaan..niin joo ja uudet tulpat ja tulpan johdot on vaihdettu...plus monta eri anturia...eli joku johto mättää...tai muuta sähkö vikaa. KIITOS JO ETUKÄTEEN!!!:)

Viimeksi muokannut sammakko83, 28 Loka 2007 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: mondeon sytytys vika...auttakaa!!!!
Ruutaa CRC:tä "jakajan" molempiin johtoliitoksiin! 8)sammakko83 kirjoitti:moi kaikki!! elikkä mondeo -94. auto pätkii kun ajaa tasasilla kierroksilla ja yhtäkkiä alkaa "käymään kolmella"...sitten hajoaa sytytys puola (ehkä)...ei ole stratannut sen jälkeen...sitten kun vaihtaan puolan toimii taas...hetken ja sama vika toistuu...vaihdoin ohjainboxin...auto toimi täydellisesti päivän kunnes taas sammui. kaksi kertaa on mennyt sulake konehuoneesta (sytytyksen sulake) viime kerralla suli koko sulake..muuten auto on niin huippu hyvä että en raaskisi luopua...ja en viedä kalliisii korjaamoihin jos ei pakko...auttakkaaja kysykää jos on jotain epäselvää...tahtoo päästä ajamaan..niin joo ja uudet tulpat ja tulpan johdot on vaihdettu...plus monta eri anturia...eli joku johto mättää...tai muuta sähkö vikaa. KIITOS JO ETUKÄTEEN!!!:)
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 22 Syys 2007 14:54
- Paikkakunta: pietarsaari
jakaja???
minkä "jakajan"????
Re: mondeon sytytys vika...auttakaa!!!!
Ei v..tu mikä luupää. Mikset voi vaan puhua puolapakasta niinkuin ihmisetkin tekee.Monteonisti kirjoitti: Ruutaa CRC:tä "jakajan" molempiin johtoliitoksiin! 8)
Ihan turha sekottaa muitten päätä omilla termeilläsi ihan vain siitä syystä ettei luonto anna periksi myöntää virhettään.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 22 Syys 2007 14:54
- Paikkakunta: pietarsaari
niin...
toi teiän kinaaminen ei kyl auta mua mut kiitti kuiteski...vika ei kuiteskaan oo se..
Re: niin...
Eipä auta ei, mutta menee hermo ton yhden päntäpään kanssa kun pitää vielä lisää sekottaa pakkaa.sammakko83 kirjoitti:toi teiän kinaaminen ei kyl auta mua mut kiitti kuiteski...vika ei kuiteskaan oo se..
Aiheeseen

Onko tossa vielä edis (sytytyksen ohjaus) boksi erilllinen vai onko se jo eec yksikön sisällä?
Onko moottorinohjauksen maadoitukset käyty läpi?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 22 Syys 2007 14:54
- Paikkakunta: pietarsaari
jaa-a...
siis tossa on boxi kone huoneessa oikealla puolella ja sen saa irti hanskalokeron alta...en sit muuta tiiä...( aika uus avuton autojen kans oon...)
ei oo tarkistettu maadotuksia tietääkseni...appiukko on fordi miehiä ollu jo pitkään ja tietää paljo niistä...se on autellu mua..mutta tää vika on sillekkin aivan uus..
ei oo tarkistettu maadotuksia tietääkseni...appiukko on fordi miehiä ollu jo pitkään ja tietää paljo niistä...se on autellu mua..mutta tää vika on sillekkin aivan uus..

Puolan alla pitäisi löytyä sellainen harmahtava mystinen taikalaatikko, jonka toiminnasta mulla ei ole minkäänlaista käsitystä, eli en tiedä mikä virka sillä loppujen lopuksi on. Kyseiseen pömpeliin tulee 2 tai 3 johtoa(en muista varmasti). Sen verran tiedän, että oma hoppa jätti minut hetkeksi tien varteen, kun yhden johdon eriste oli puhki ja johto otti kontaktin moottorin lohkoon. Seurauksena tästä paloi sytkän sulake ja kuin taikaiskusta härvelin hurja laukka keskeytyi hetkeksi.
(Löysin vian vajaassa 5min ajassa, osittain johtuen siitä, että olin juuri edellisenä iltana ropannut alipaineletkuja lähistöllä, joten arvelin että vikä löytyy jostain sieltä lähistöltä mihin on viimeksi koskettu...)
Kannattanee kurkata tätäkin vaihtoehtoa?
(Löysin vian vajaassa 5min ajassa, osittain johtuen siitä, että olin juuri edellisenä iltana ropannut alipaineletkuja lähistöllä, joten arvelin että vikä löytyy jostain sieltä lähistöltä mihin on viimeksi koskettu...)
Kannattanee kurkata tätäkin vaihtoehtoa?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Löyty vielä 80-luvullakin? 8)lapazu kirjoitti:Varmaan monteonisti tarkoitti puolapakettia, jakajahan oli aika yleinen vielä 50-70-luvun autoissa....
Miksi siitä lähtee 4 piuhaa jos ei tarvitse "jakaa" kipunaa?

Helpointa vetää yhdellä?

Joistain 90-lukusista löytyy myös "lähetyssaarnaaja" vaikka ovat ruiskuja? 8)
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Aina ja varmasti!
LAN-väylällä ei tarvitse kipunaa jakaa/haaroittaa eri piuhille, mutta monestako tuo löytyy?
Miksi tosiaan lähtee monta piuhaa jos kipunaa ei tarvitse jakaa/haaroittaa eri pytyille ja vielä oikeaan aikaan?
Virran jakaminen on suomen kielessä kait myös "haaroittamista", siis jaetaan useampaan paikkaan virtaa? 8)

LAN-väylällä ei tarvitse kipunaa jakaa/haaroittaa eri piuhille, mutta monestako tuo löytyy?

Miksi tosiaan lähtee monta piuhaa jos kipunaa ei tarvitse jakaa/haaroittaa eri pytyille ja vielä oikeaan aikaan?

Virran jakaminen on suomen kielessä kait myös "haaroittamista", siis jaetaan useampaan paikkaan virtaa? 8)
Ja edelleen kerrataan, että siinä puolapakassa ei ole minkäänlaista älyä millä se jakaisi kipinän johonkin. Jakaminen ja oikeaan aikaan ajoittaminen
tapahtuu eec yksikössä ja edis moduulissa josta annetaan samalla periaatteella ensiöjännite puolapakan jommalle kummalle puolalle kuin virranjakajallisessakin koneessa puolalle.
Puolapakka vain luo toisiopuolelle korkeajännitteen ja roiskaisee sen tulpille.
Etkö nyt jo voisi antaa asian olla jos et sitä saa pieneen insinöörin kalloosi mahtumaan.
Minun puolestani voit kutsua puolapakkaa vaikka pakoputkeksi jos se helpottaa oloasi, mutta älä tule tänne sekoittamaan muita mielipiteidesi kanssa.
Joillakin saattaisi kuitenki olla oikeasti mielenkiintoa oppia asioita.
tapahtuu eec yksikössä ja edis moduulissa josta annetaan samalla periaatteella ensiöjännite puolapakan jommalle kummalle puolalle kuin virranjakajallisessakin koneessa puolalle.
Puolapakka vain luo toisiopuolelle korkeajännitteen ja roiskaisee sen tulpille.
Etkö nyt jo voisi antaa asian olla jos et sitä saa pieneen insinöörin kalloosi mahtumaan.
Minun puolestani voit kutsua puolapakkaa vaikka pakoputkeksi jos se helpottaa oloasi, mutta älä tule tänne sekoittamaan muita mielipiteidesi kanssa.
Joillakin saattaisi kuitenki olla oikeasti mielenkiintoa oppia asioita.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
mietin vain että eikö se tule kalliimmaksi vaihtaa noita osia kuin oikeasti löytää vika ja korjata se... nimimerkillä "kallis korjaamo?" 
Voin minä kuitenkin katsoa kaavioista ja jelppiä jossain välissä jos homma ei ala selviämään. Johtosarjavialta tuo vaikuttaa jos sulake menee yhtääkkiä "ilman syytä" eli sen tilalle vaihdettu ilmeisesti taas kestää jonkin aikaa?

Voin minä kuitenkin katsoa kaavioista ja jelppiä jossain välissä jos homma ei ala selviämään. Johtosarjavialta tuo vaikuttaa jos sulake menee yhtääkkiä "ilman syytä" eli sen tilalle vaihdettu ilmeisesti taas kestää jonkin aikaa?
Lähetyssaarnaajaa (eli pyörijää) löytyy yllättävänkin uusista autoista vielä joistakin. Sytytysjärjestelmän toteutustavallahan nyt ei sinänsä ole tekemistä polttoaineensyöttöjärjestelmän kanssa vaikka ovatkin uusimmissa ja joissakin iäkkäämmissäkin integroituja. Sitä en tosin usko että kärjellistä ruiskua olisi uutena yhtään ollut? Jälkivirityksenä näitäkin on nähty tosin "tilapäiskäytössä" kun ohjain on rikki tms.Monteonisti kirjoitti: Joistain 90-lukusista löytyy myös "lähetyssaarnaaja" vaikka ovat ruiskuja? 8)
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Mikä oli "lähetyssaarnaajan " tärkein tehtävä, jakoiko se kipunaa vai kokosiko se ne yhdeksi?WSE kirjoitti: Lähetyssaarnaajaa (eli pyörijää) löytyy yllättävänkin uusista autoista vielä joistakin. Sytytysjärjestelmän toteutustavallahan nyt ei sinänsä ole tekemistä polttoaineensyöttöjärjestelmän kanssa vaikka ovatkin uusimmissa ja joissakin iäkkäämmissäkin integroituja. Sitä en tosin usko että kärjellistä ruiskua olisi uutena yhtään ollut? Jälkivirityksenä näitäkin on nähty tosin "tilapäiskäytössä" kun ohjain on rikki tms.

-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Minun "pieneen insinöörikalloon" ei tosiaan mahdu tuo teoria!TeRoK kirjoitti:Ja edelleen kerrataan, että siinä puolapakassa ei ole minkäänlaista älyä millä se jakaisi kipinän johonkin. Jakaminen ja oikeaan aikaan ajoittaminen
tapahtuu eec yksikössä ja edis moduulissa josta annetaan samalla periaatteella ensiöjännite puolapakan jommalle kummalle puolalle kuin virranjakajallisessakin koneessa puolalle.
Puolapakka vain luo toisiopuolelle korkeajännitteen ja roiskaisee sen tulpille.
Etkö nyt jo voisi antaa asian olla jos et sitä saa pieneen insinöörin kalloosi mahtumaan.
Minun puolestani voit kutsua puolapakkaa vaikka pakoputkeksi jos se helpottaa oloasi, mutta älä tule tänne sekoittamaan muita mielipiteidesi kanssa.
J
oillakin saattaisi kuitenki olla oikeasti mielenkiintoa oppia asioita.

Miksi siis "jakajasta" (=puolapakasta) lähteen monta johtoa tulpille jos kipunaa ei tarvitse jakaa/haaroittaa?

-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Joissain on vain 2 pakkaa (puolaa) ja neljä pyttyä, miten kipuna menee kahdesta neljälle jos sitä ei "jaeta"?lapazu kirjoitti: On se niin vaikeeta.
Mitään jakamista puolapaketissa ei voi tapahtua kun missään vaiheessa se impulssi ei tule kuin toiselle puolelle pakkaa, jossa sitä vähän tsempataan ja se jatkaa matkaansa tulpalle. Päätös siitä kummalle puolelle impulssi lähtee on tässä tapauksessa tehty jo ECU:lla. Vielä kerran, ei ole mitään jaettavaa.
Minäkin olen insinööri, siitä huolimatta pystyn ymmärtämään asian.
Ei mahdu pienen inssin kalloon!

-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Ei jaeta vaikka yksi ECUn antama "kipinäkäsky" lähtee kahdelle tulpalle?
Jos ei jakaannu, niin miten yksi muuttuu kahdeksi ja osaa mennä kahta johtoa myöten kun jakamaton kipinä kait menisi yhtä johtoa myöten?
Muussa tekniikassa yhden muuttuminen kahdeksi on kait jakamista tai haaroittamista, mutta miksei Voorteissa?

Jos ei jakaannu, niin miten yksi muuttuu kahdeksi ja osaa mennä kahta johtoa myöten kun jakamaton kipinä kait menisi yhtä johtoa myöten?

Muussa tekniikassa yhden muuttuminen kahdeksi on kait jakamista tai haaroittamista, mutta miksei Voorteissa?

Ei v*ttu! Nyt lopetat sen jahkaamisen tai laitan jäähylle. Alkaa niin paljon vituttamaan toi järmääminen kun ei se sulle kuitenkaan perille mene ku olet sen nyt päättänyt, että näin se on. Taitaa näissä asioissa olla helpompi muuttaa koko muun maailman käsitystä asiasta, että monteonisti saa tahtonsa läpi.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Kaippa minä olen kirjoittanut "äidistä" ja rokkari "tyttärestä"?
Meidän edellisissä Voorteissa oli vain 2 puolaa ja 4 pyttyä! Uusimmasta en ole puolien määrää laskenut!
Oikeassa "suorasytkässä" on puolia ja pyttyjä yhtä monta!
Nuissa vanhemmissa Voorteissamme oli vain 2 puolaa ja 4 pyttyä! 8)
Siksi kipuna piti "jakaa" kuten minäkin nyt "jaan" virran samasta pistorasiasta tietsikalle ja littunäytölle!
Sorkki kun en nykytekniikkaa ymmärtänyt!

Meidän edellisissä Voorteissa oli vain 2 puolaa ja 4 pyttyä! Uusimmasta en ole puolien määrää laskenut!

Oikeassa "suorasytkässä" on puolia ja pyttyjä yhtä monta!

Nuissa vanhemmissa Voorteissamme oli vain 2 puolaa ja 4 pyttyä! 8)
Siksi kipuna piti "jakaa" kuten minäkin nyt "jaan" virran samasta pistorasiasta tietsikalle ja littunäytölle!

Sorkki kun en nykytekniikkaa ymmärtänyt!

-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Tämmöisten foorumien paras anti on että täällä liikkuu paljon todellista tietoa. Itse olen ainakin monesti apua noilta tietäjiltä saanut lukemalla vanhoja viestejä ym.
Sitten on myös porukkaa, joiden pitää joka ikiseen säikeeseen heittää jotain kommenttia, ja vielä nippu hymiöitä päälle. Chätit on sitä varten.
Sitten on myös porukkaa, joiden pitää joka ikiseen säikeeseen heittää jotain kommenttia, ja vielä nippu hymiöitä päälle. Chätit on sitä varten.