Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Sivistyneitä arvauksia, paljonko tuon vaihtaminen maksaa pajalla? Prässiä en omista, olisi hyvä syy hakea sellainen talliin jos maksaisi itsensä heti takas :thumbup:
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

yritäedes kirjoitti: 21 Syys 2025 17:36 Vetonivelien profiili on ainakin erilainen, kuskinpuoli voi olla jo vaihdettu? Apukuskin puolella on jotain rasvaa ehkä -laakerista? Eihän se nivel raavi mihinkää alareunasta?

Vaikea tuosta on mitään sanoa. Mulla kuuluu jo pari vuotta Mondeosta pieni kurnutus, vähitellen voimistuu, mutta ei vielä pahasti häiritse. Mistä se tulee, en ole vielä varmistanut. Ei huvita vaihdella pyöränlaakereitakaan tyylliin "toivotaan, toivotaan". Mutta takaraivossa se jo on, että jostain se tulee...
Huoltokirjassa ei mainintaa että vetareita olisi vaihdettu.
Ei raavi mihinkään, koitin välyksiä kokeilla eikä löytynyt. Pyörittäessä ei kuulu mitään epämääräistä eikä jousenkaan kautta tunnu mitään.

Ainoa oire tosiaan tuo lämpeäminen, jarruista johtuva mielestäni nyt suljettu pois, jos ei sitten ABS-yksikössä jotain kökköä tuon kulman osalta, mutta ehkä se laakeri näiden havaintojen puolesta kuitenkin todennäköisin?
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Vaihto maksanee noin 300eur.
Tarvikelaakeri aeromotorssilla 11eur.

Jos prässiä ostat niin ota 20t malli. Unohda pienemmät.
Huomioksi jotta niillä on hyvä kysyntä....saa myytyä torissa nopeesti jossei jatko käyttöä....mutta toisaalta sitten kun olet hankkinut niin voit unohtaa korjaamot seuraavissa laakeri rempoissa.
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Taunusautomaatti kirjoitti: 21 Syys 2025 22:50 Vaihto maksanee noin 300eur.
Tarvikelaakeri aeromotorssilla 11eur.

Jos prässiä ostat niin ota 20t malli. Unohda pienemmät.
Huomioksi jotta niillä on hyvä kysyntä....saa myytyä torissa nopeesti jossei jatko käyttöä....mutta toisaalta sitten kun olet hankkinut niin voit unohtaa korjaamot seuraavissa laakeri rempoissa.
Kiitoksia, hyvin kerroit ne asiat mitkä pohditutti :D

Eli juurikin katselin 20t prässejä, notta riittääköhän tuo. Eli riittää. Ja hintaa noilla juurikin tuo 300e luokkaa lähtöhinta.

Eli aika selvä homma, että prässi tulee tähän talliin. On tuota kyllä monen monta kertaa kaivattukin kaikenlaisissa hommissa, jotka kuitenkin saatu tehtyä muilla työkaluilla vähän hitaammin ja hankalammin.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

20t on itellä riittänyt ainakin mondeo mk3 mk4, fusion, transit sekä xc60 laakereihin. Ostaessa ajattelin myös jotta onkohan tuolla käyttöä jatkossa vai olisiko parempi viedä korjaamoon kun hinta on sama (ekalla kerralla). Mutta nyt on vaihtunut laakereita jo kymmenkunta kappaletta...eli säästöä tullut varmaan parisen tonnia vähintään.
XC60 on ollut ainoa missä ei tahtonut 20t riittää mutta kun laitto paineen päälle ja sitten samalla antoi kaasupolttimella laakeri pesän kylkeen vähän lämpöä ja kopautti vasaralla niin lähti suorastaan paukauksen kera liikkeelle. Uus meni paikoilleen kevyesti.
Omasta prässistä on ollut se sivuvaikutus että nyt jos pitää tehdä esim etupäähän jousi/iskari remppa niin samalla vaihtuu se laakerikin kun aksleitolppa/napa on siinä irrallaan käsissä...ei tarvi sitten enää niihin osiin todennäköisesti koskea omistusaikana. Osat on sen verran halpoja jossei tule työlle hintaa.
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Taunusautomaatti kirjoitti: 22 Syys 2025 07:41 20t on itellä riittänyt ainakin mondeo mk3 mk4, fusion, transit sekä xc60 laakereihin. Ostaessa ajattelin myös jotta onkohan tuolla käyttöä jatkossa vai olisiko parempi viedä korjaamoon kun hinta on sama (ekalla kerralla). Mutta nyt on vaihtunut laakereita jo kymmenkunta kappaletta...eli säästöä tullut varmaan parisen tonnia vähintään.
XC60 on ollut ainoa missä ei tahtonut 20t riittää mutta kun laitto paineen päälle ja sitten samalla antoi kaasupolttimella laakeri pesän kylkeen vähän lämpöä ja kopautti vasaralla niin lähti suorastaan paukauksen kera liikkeelle. Uus meni paikoilleen kevyesti.
Omasta prässistä on ollut se sivuvaikutus että nyt jos pitää tehdä esim etupäähän jousi/iskari remppa niin samalla vaihtuu se laakerikin kun aksleitolppa/napa on siinä irrallaan käsissä...ei tarvi sitten enää niihin osiin todennäköisesti koskea omistusaikana. Osat on sen verran halpoja jossei tule työlle hintaa.
Mikä prässi sulla on, oliko hintava vai itse tehty?

Tuossa nyt muutama malli kiikarissa, eihän tuolla hinnalla nyt mitään huippukampetta saa ja ilmeisesti joutuu vähän itse modaamaan heikoimpia paikkoja, mutta jos jollakulla omissa nurkissa sattuu olemaan joku näistä niin olisi mielenkiintoista saada vähän kokemuksia tai mihin ei ainakaan kannata rahojaan hassata:

https://www.tyokaluassa.net/koneet-ja-t ... cB#reviews

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... TnEALw_wcB

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... _cEALw_wcB

https://www.puuilo.fi/tamforce-hydrauli ... YBEALw_wcB

Edit. Kärkkäisen ja Puuilon prässit taitaa olla kuvien perusteella samat, eri kuorilla vaan, vaikka tuotetiedoissa painoeroa onkin :?
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mulla on puuilosta jokunen vuosi sitten ostettu hinnat alkaen malli jossa voima tulee 20t pullotunkista.
Siinä tietty se etu että sitä tunkkia voi käyttää muuhunkin irrottamalla sen prässistä.

Mutta jos haluat hyvän prässin niin ota tuollainen missä ei ole auton tunkkia vaan tuollainen painemittarilla varustettu.
On ihan hyvä nähdä paljonko voimaa on käytössä.

Prässin käytössä hyvä muistaa kovat voimat...eli jos jostain osasesta murtuu 20t paineen alla sirpale niin se voi tulla lujaa. Suojalasit!
Ammattikäytössä oleviin työsuojeluviranomaiset vaativat nykyjään suojaverkot.
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Tuommonen tuli nyt tilattua, ensi viikolla kerkiää hakemaan (otin nyt vähän jämeemmän, niin ei tartte taistella jos vastaan tulee joku tiukempi tapaus):
https://www.puuilo.fi/tamforce-hydrauliprassi-30t



Seuraavaksi sitten sitä etupyörän laakeria tilaukseen.

Napaa ei kait tarvi vaihtaa, vaan laakerin sisäkehän saa varmaan lämmöllä/työkalulla pois akselilta suht helpolla :?:
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Hyvä valinta. Ei lopu tehot kesken.
Muistaa vaan ettei riko paikkoja liialla voimalla.

Sisäkehät on lähtenyt aika hyvin kun vetäsee rälläkällä kehään varovasti uran...ei ihan pohjaan asti....vaan silleen tuhannesosa millin päähän... ;-)
Lämpenee ja laajenee sopivasti
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

No nyt on laakeri vaihdettu. Meni enemmän prässin käytön harjoittelun puolelle, mutta kyllä ne sopivat työasennot ja -kalut löytyi lopulta.

Kuva

Pienen testilenkin heitin, ei lähtenyt rengas alta eikä vannekkaan enää tuntunut lämpimältä. Huomenna pidempi ajo töihin, sitten tietää totuuden.

Pari huomiota löytyi, ensinnäkin alapallonivelen ympärillä oli joku peltilätkä, jossa joku nysä, ihankuin siihen olisi tarkoitus kiinnittää jotain.. Kuva alla. Jätin sen paikalleen, kun ei se siinä mitään haittaa. Mikähän mahtaa olla kyseessä, koitin toiselta puolelta kuikuilla enkä mielestäni nähnyt vastaavaa sillä puolella.

Kuva

Lisäksi vetarin pään kierteet oli alkuosasta vähän ryssitty jonkun edellisen ranettajan toimesta. Navasta oli ainakin yksi pinnapultti vaihdettu, kun oli muita lyhyempi. Ehkä tuossa yhteydessä kajottu vetarin mutteriinkin sitten, huoltokirjassa ei kylläkään mitään mainintaa että eteen olisi mitään tehty muuta kuin jarrutemppaa.

Sain uuden mutterin kuitenkin mielestäni hyvin kiinni, vaikka alkuun kierteet ahdistikin menoa. Hankalasti löytyi kiristysmomenttia tuolle, parista paikkaa löysin 80 Nm + 90 astetta, joten vedin sen siihen. Meniköhän oikein?
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Vanhemmissa tuo metallilärpäke oli lämpösuoja nivelen kumille mutta näissä se on surkastunut...tulee siihen pallonivelen tapin kiristymis uran eteen.
Olikos sulla vetarissa mutteri vai pultti?
Jos pultti niin se on venyvä eli kertakäyttöinen, sille on kaiketi tuo 80nm+90astetta.
Jos on vetari ollut piukassa ja annettu lekaa niin siinä kierteetkin kärsii kun akselin pää tyssääntyy....
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Taunusautomaatti kirjoitti: 05 Loka 2025 21:42 Vanhemmissa tuo metallilärpäke oli lämpösuoja nivelen kumille mutta näissä se on surkastunut...tulee siihen pallonivelen tapin kiristymis uran eteen.
Olikos sulla vetarissa mutteri vai pultti?
Jos pultti niin se on venyvä eli kertakäyttöinen, sille on kaiketi tuo 80nm+90astetta.
Jos on vetari ollut piukassa ja annettu lekaa niin siinä kierteetkin kärsii kun akselin pää tyssääntyy....
Mutteri on vetarin päässä, sekin taitaa olla kertakäyttökamaa kun uusi tuli laakerin mukana.

Vetari oli kyllä piukassa kiinni, ulosvetäjällä sain sen pakotettua ulos navasta ja piti mutterilla vedättää takas paikallensa loput pari senttiä.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

No voi helvetin perse, alkoi vaihdettu laakeri ääntää työmatkalla. Kun pääsin parkkipaikalle, syttyi myös ajonvakautuksen ja ABS:n varoitusvalot tauluun. Varmaankin laakeri sen verran kuumentunut, että laakerin magneettikehä ottanut itseensä, tai vastaavaa.. Ei kuitenkaan mikään kärynnyt.

Oletan, että tuo vetarin pää kiristynyt liian tiukalle. Boorit oli sen verran tiukat että piti tosiaan mutterilla vedättää se ensin pohjaan, sitten mutteria löysälle ja oikeaan momenttiin tiukkaus. Olisi pitänyt vähän painaa vetaria ulospäin ennen loppukiristystä..

Jos tuolla nyt pääsisi kotiin, ja siinä välissä hakemassa uuden laakerin, niin tehtävä homma uudestaan. Ja tällä kertaa soviteltava napa vetariin ennen uuden laakerin asennusta, että liikkuu booreilla herkästi. Eipä tuokaan tullut mieleen eilen väsätessä, olisi kyllä pitänyt tehdä jo silloin tuo herkistely kunnolla, nyt vaan rapsuttelin terävällä kärjellä boorinen urat ja perus pesut päälle.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Onkos tuossa kugassa samanmoinen laakeri kuin esim mk4 mondeossa ja volvo xc60 jotka vaatii sellaisen erikoisaputyökalun laakerin asennukseen....ettei laakeri vaurioidu asennuksessa...

Tuo sarja focukseen.
https://www.motonet.fi/tuote/mtx-tools- ... ct=80-4075

ja tämä taas mondeo
https://toolfin.com/pyoranlaakerityokalusarja-82mm.html

Vai oliko 2015 kugassa perinteisempi laakeri....
Motonet tarjoaa tuollaista....https://www.motonet.fi/tuote/pyoranlaak ... earch=true
tuo ei tarvi noita työkaluja jos tuollainen.
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Taunusautomaatti kirjoitti: 06 Loka 2025 08:09 Onkos tuossa kugassa samanmoinen laakeri kuin esim mk4 mondeossa ja volvo xc60 jotka vaatii sellaisen erikoisaputyökalun laakerin asennukseen....ettei laakeri vaurioidu asennuksessa...

Tuo sarja focukseen.
https://www.motonet.fi/tuote/mtx-tools- ... ct=80-4075

ja tämä taas mondeo
https://toolfin.com/pyoranlaakerityokalusarja-82mm.html

Vai oliko 2015 kugassa perinteisempi laakeri....
Motonet tarjoaa tuollaista....https://www.motonet.fi/tuote/pyoranlaak ... earch=true
tuo ei tarvi noita työkaluja jos tuollainen.
Juurikin tuo Motonetin linkin laakeri tuli siihen vaihdettua, laitoin paremman puoliskon hakemaan uuden samanlaisen valmiiksi kun en tuolla nyt uskalla ajaa muuta kuin nilkuttaen kotiin. Jos sillä nyt sinne asti pääsee, kun alkoi tuo luistonesto herjaamaan ja se taitaa lyödä auton aika mielenkiintoiseksi ajaa..

Laakerin asennus meni mielestäni ihan oikein, ulkokehästä painamalla laakeri paikalleen, napa sitten niin että laakerin alta sisäkehästä tuenta ja napa paikalleen. Sen verran annoin varovaisesti painetta, että varmasti kaikki meni pohjaan asti paikalleen. Lukkorenkaan ura myös putsattu ja rengas meni myös uran pohjalle oikein.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
yritäedes
Viestit: 2564
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

No voi harmi - mutta näitä sattuu.
Miten vetarin pää voisi tuon aiheuttaa, kun sehän vain painaa umpirautaista sisäkoolia napaa vasten? Mutta vetarin mutterin momentti kannattaa tarkistaa, tuo 80nm +90° kuulostaa enemmän napapultin momentilta, kuten yllä jo todettiin. Jospa vetarin pää on jäänyt päinvastoin löysälle, kun noin huonosti liikkuu navassa?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Löytyy kyllä laidasta laitaan momenttia tuolle mutterille..

Taidan käydä parin kilsan päässä Fixuksella kysymässä, josko ehtisivät tarkistaa oikean kireyden.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mk3 modeoon tuli just viimeviikolla napamutteri kiristeltyä ja siinä tuommonen vastaavan tyylinen laakeri ja mutteri. Siinä navan momentti on 290Nm.
Tuota 80nm+90 astetta käytetään venyvien yhteydessä..... ja käsituntumalta tuo +90 astetta on paljon vähempi kuin 290NM.
Kannattaa tarkistaa vaikka haynesin korjausoppaasta...kirjastosta löytynee....ja nettiversion saa about 30e.

Laitoitko laakerin varmasti oikein päin? Eikä Abs anturi saanut siipeensä prässissä, johto löysässä?
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Laakeri meni kyllä oikein päin, eli magneettinen puoli autoon päin. ABS-anturin otin irti kokonaan. Tuo alkoi herjata vasta 35 km ajon jälkeen, silloin oli jo kunnon laakerin kahina kuultavissa.

Käytin nyt Fixuksella ja homma oli selkeä, laakeri kaput. Selvää klappia kun vanteesta heiluttelee, luultavasti siis laakerin magneettikehä ottanut kipeää tai jotain ja siksi ABS-vikavalo palaa.

Parikin asennuksessa vikaan mennyttä asiaa selvisi, jotka nyt osaa ottaa huomioon:

- Mutteri tosiaan liian löysällä, pulttipyssyllä kiristettiin reilu kierros vielä ensihätään sitä. Kuulemma kaikenlaisia momentteja noille on tarjolla, mutta toimiva tulee kun vetää pulttipyssyllä niin tiukalle kuin menee (ei tietenkään millään raskaan sarjan pyssyllä).

- Napa pitää kuulemma prässätä laakerin sisään "niin että paukkuu". Käsitin niin, että se laakerin sisäkoolinki puristuu silloin navan akselin ympärille kunnolla. Tuo ilmeisesti yleinen vikaan menevä asia, että ei anneta kunnolla painetta asennuksessa.


Nyt vaan sitten koitetaan päästä omin avuin kotiin ja uusi yritys.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
duckworth
Viestit: 4216
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo kamat pitää olla aina kunnolla pohjassa ennen kun sen mutterin kirii, mutta yleensä jos jotain mennyt pieleen, sen tuntee parhaiten jo siitä että pyörän liike menee tahmeaksi kiristyksen loppuvaiheessa. Vastaavasti kun sekä lakru että napa pohjassa, saa sen mutterinki kiriä surutta ja pyörii silti kun vähän puhaltaa vanteeseen päin :D

Vastoin kaikkia essonbaari legendoja, napamutterin kiristys ei suoraan vaikuta siihen miten kevyesti fillari pyörii kun puhutaan pakettilaakereista :roll: Säätölaakerit sitten omalukunsa, mutta niistähän luovuttiin jo Taunuksen jälkeen.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

duckworth kirjoitti: 06 Loka 2025 11:25 Joo kamat pitää olla aina kunnolla pohjassa ennen kun sen mutterin kirii, mutta yleensä jos jotain mennyt pieleen, sen tuntee parhaiten jo siitä että pyörän liike menee tahmeaksi kiristyksen loppuvaiheessa. Vastaavasti kun sekä lakru että napa pohjassa, saa sen mutterinki kiriä surutta ja pyörii silti kun vähän puhaltaa vanteeseen päin :D

Vastoin kaikkia essonbaari legendoja, napamutterin kiristys ei suoraan vaikuta siihen miten kevyesti fillari pyörii kun puhutaan pakettilaakereista :roll: Säätölaakerit sitten omalukunsa, mutta niistähän luovuttiin jo Taunuksen jälkeen.
Näinhän se on.

Laakeri meni kyllä pohjaan, sen pystyi näkemäänkin. Mutta tuo napa sitten eri juttu, kun sinne laipan alle ei enää näe kun se on paikallaan. Navalle annoin painetta silleen, että mittari taisi näyttää vajaa 10 tonnia enkä sitten uskaltanut enempää painaa kun ajattelin että laakeri ei tykkää siitä hyvää. Ilmeisesti olisi saanut enemmänkin puristella.. Ei tosiaan mitään kosketuspintaa prässäilyyn, niin sopivat voimat vielä hakusessa, mutta tässähän sitä kokemusta karttuu :D
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Ei saasta mitä ohjeita korjaamolta....hyvä tietää että osaa varoa ko paikkoja.
Pulttipyssyllä niin tiukkaan kuin menee..... noita pyssyjä on kovasti erilaisia.... mullakin on 150, 250, 450, 1000 ja 1500Nm pyssyt. Kaikilla ei todellakaan voi vetää niin tiukalle kuin menee. Ja jos on kiinan pyssy 500Nm niin todellisuus on ehkä 150.... paineilma pyssyistä harva kotilaite antaa sitä tehoa kuin laatikossa on lukenut koska ne tarvis isosti ilmaa jota kotiasentajan letkusta ja säätimistä ei tule.

Kyllä ne pultit momenttiin kannattaa vetää oikeasti. Momenttiavain ei hirmu kallis ole.

Ja napa pohjaan niin että paukkuu.... :shock: :shock: :shock: :lol: :lol: :lol:
Oliko mitään virnettä havaittavissa tuon sanomisen jälkeen....

Oleellista on laittaa pohjaan hellävaraisen päättäväisesti ja oikeasta kohtaa tukien/painaen...jos tukea ei ole ja painaa 10-20t niin laakeri kabut.
Sisäkehä paikoilleen sisäkehästä painaen ja ulkokehä ulkokehästä. Eli jos laittaa navan paikoilleen vaikka painaen suoraan navasta tai suoraan pesästä niin mars kauppaan hakemaan uutta laakeria....

Tässä hyvä opetusfilmi vastaavaan laakeriin, katsele kohdast 4:30 alkaen....
https://www.youtube.com/watch?v=gGYs4V8vAqw
duckworth
Viestit: 4216
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Itse oon prässänny navan siten että katon kokoajan miten se liikkuu sisään ja kun selvästi toppaa painan vielä vähän, en kylläkään 10Tn voimalla. Kuten todettua jos kirii ihan hitosti liian tiukkaan todennäkösesti menee jengat siitä napamutterista.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
yritäedes
Viestit: 2564
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Jotenkin tuntuu että noilla kuvilla epäonnistuminesen riski kasvaa...eivät ole ikea tasoa.... :D


autohommissa hyvä olla parikin momenttiavainta esim
https://www.motonet.fi/tuote/mtx-tools- ... ct=76-5018
ja
https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityo ... 2000051200

Ja jos häärää kotipihassa ilman nosturia niin vielä lisänä
https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityo ... 2000020911

Noilla pärjää jo aika hyvin....
Vastaa Viestiin