Mondeo Mk3 lämpöongelma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tepi
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Touko 2009 13:34

Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja tepi »

Mikähän vikana 1.8 bensassa kun nostaa lämpöjä? Tiistaina alkoi oireilla, Keskiviikkona ei ongelmaa ja tänään välistä lämmöt nousee. :oops:
Olisko termostaatti jumissa, ei aina aukea. Viime keväänä vaihdettu termari.
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja terae »

Mikä mk3? Focus, Mondeo, Escort? :)
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
tepi
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Touko 2009 13:34

Re: Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja tepi »

Siis -02 Mondeo kyseessä.
Miten tuo sähköohjaus toimii, jos kokeilis antaa virtaa suoraan liittimille.
Lämmöt laskee normaaliin heti kun lämmityslaitteen puhaltimen laittaa isommalle.
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja terae »

Kaikki alle 103 asteen on normaalia käyntilämpötilaa...paljonko menee yli? (Kynnys flektin käynnistyä kun liian korkea lämpö on siellä karvan yli 100 asteen riippuen erinäisistä tekijöistä ja esim. Focus mk2 Duratec-HE 2.0 kohdalla CHT Forscan-ohjelmalla luettuna saattoi nousta hetkellisesti yli 150 asteen ilman että moottorinohjauksen mielestä on mitään ongelmaa)
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

onko nestettä tarpeeksi?
"harder" is not a very good safeword
tepi
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Touko 2009 13:34

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja tepi »

Joo, siis lämmöt nousis varmaan mittarissa punaiselle jos päästäis, puhaltimen kun laittoi isommalle niin laski normaaliin.
Nestettä on ja ei merkkejä vuodoista. Ei ole keittänyt.
Vaimoke nyt ajanut työmatkaa ja ei ongelmia lämpöjen kanssa. :thumbup:
Itse epäilen termostaattia, flekti toimi ainakin paikalla ollessa.
Paljonko lämpöjä jos mittari punarajalla?

No vaimoke kävi just pidemmän reissun 50km sivu niin menomatkalla n. 20km ja oli alkanut lämmöt nousta ja tulo matkalla sama juttu :oops:
Kävin just katsomassa niin nestettä on ja paikalla ollessa flekti pyörii ja vaikka nostaa kierroksia niin lämmöt ei nouse, mittari tekee pientä liikettä, joten eikö se viittaa siihen, että termari aukeaa.
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja terae »

Se mittari ei välttämättä kerro mistään mitään. Esimerkiksi mulla Focus sanoo mittarilukeman olevan jossain 85-90 asteessa niin se voi olla mitä tahansa 40 - 102 asteen. Olen tarkistellut useita kertoja, että se nousee sinne talvella jo vähän yli 40 asteessa ja ei nouse minnekään vaikka lämpötila on tietokoneen mukaan 102 astetta.

Noi viisarinäytöt mittaristossa on vaan sellasia, että kertoo likimain "moottori on ihan liian kylmä", mistä siirtyy viiveellä "moottori on suunnilleen sellasessa lämmössä et voit ajaa normaalisti" ja jos jotain oikeen pahasti sattuu menemään pieleen niin se nousee punarajan yli "ylikuumentumisvaara" -ilmaisimeksi. Yhtä hyvin sen vois jättää kokonaan pois ja korvata ilmoituksella "moottori käyntilämmössä" ja "moottori ylikuumentunut".

Niin ja joissain vähän vanhemmissa se seilaa siellä keskivaiheilla edestakaisin riippuen olosuhteista...muttei se kerro mitään todellista lämpötilaa.

Edit: Jos epäilyttää lämpötila niin hanki OBD-lukija jolla näet oikeita lämpötila-arvoja tietokoneosalta...lämpömittarista näet ongelmat luotettavasti vasta sillon kun se heittää moottorin suojaustilaan joka estää keittämisen
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja emax »

Tuleeko sisälle lämmintä kokoajan? Jos ei, niin vesipumpusta siivet irti, tai neste vähissä.
Termarista hajoaa yleensä kannake, ja moottori alkaa käydä kylmänä. Mutta ei se jumittuminenkaa täysin pois suljettu oo.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
tepi
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Touko 2009 13:34

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja tepi »

Itsekkin miettinyt vesipumppua... nestettä on ja sisälle tulee lämmintä. Puhallin vaatii 3-asennon jos haluaa, että tulee kuumaa, 2-asennossa tulee sopivan lämmintä. Normaalissa työmatkassa (10km) ongelmaa ei ole... ainoastaan kun ajettu +20km niin saattaa alkaa lämmöt nousta.
Pitää varmaan tilata pumppu ja käyttöhihna sekä kiristin kun sekin pitää pikkasen ääntä.
kallio
Viestit: 89
Liittynyt: 06 Kesä 2007 20:30
Paikkakunta: Rauma

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja kallio »

Onko tehty mitään sellaista että olisi voinut ilmaa päästä järjestelmään?
tepi
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Touko 2009 13:34

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja tepi »

Termostaatti vaihdettu vuosi sitten, joten eiköhän ilmat ole poistunut järjestelmästä. Nestettä on ja ei katoa mihinkään. Pitää kokeilla tilata tuo vesipumppu ja vaihtaa se nyt ensin.
tepi
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Touko 2009 13:34

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja tepi »

Vesipumppu vaihdettu, vanhassa ei havaittavaa vikaa ja auttoi hetkellisesti ongelmaan :(
Nyt taas pidemmällä matkalla alkaa nostaa lämpöjä :cry:
Kyllä se nyt varmaan täytyy vaihtaa tuo termari, vuosi sitten laitoin sellaisen pistokkeella olevan kun sellainen oli alunperin ja sehän toimi ainakin vuoden, pitää varmaan tilata ilman pistoketta oleva niin avautumislämpötilakin laskee 98 ->90 :)
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja KajS »

Voit ihan hyvin laittaa sellaisen pistokkeellisen termarin. Saattaa vaan olla rikki se uusi termari. Mondeo ilmaantuu oikein hyvin, joten sitä ei tarvi pelätä, että ois ilmaa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
tepi
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Touko 2009 13:34

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja tepi »

No illalla vaihdoin termarin, sellaisen ilman pistoketta olevan ja tänään ei havaittu ongelmia lämmöissä :D Oli vanha termari kyllä sen näköinen, että ei ihme jos jumii :shock: Onko jäähdytin nesteissä paljonkin eroa? Nesteet oli puhtaat kun vaihdoin vesipumpun ja samoin termarin vaihdossa mutta termari oli kyllä imenyt itseensä tosi paljon "likaa" :? Laitoin marketista ostettua 100% nestettä ja puolet vettä. Miten yleinen on tuo paisarin riikkoontuminen, vesipumpun vaihdon jälkeen huomasin, että tiputtaa nestettä ja sieltä pohjasta vuotaa lämpimänä :?:
oikkari
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Touko 2015 14:13

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja oikkari »

Kertokaahan mulle viisaammat ku mondeo 07 2.0tdci nostaa lämmöt punaselle mutta laskee takas normaalii ku antaa käyä tyhjäkäynnil tai valuttaa kytkin pohjassa. Ja ei puhalla sisälle lämmintä ilmaa ollenkaan? Oisko termari tai vesipumppu??
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

oikkari kirjoitti:Kertokaahan mulle viisaammat ku mondeo 07 2.0tdci nostaa lämmöt punaselle mutta laskee takas normaalii ku antaa käyä tyhjäkäynnil tai valuttaa kytkin pohjassa. Ja ei puhalla sisälle lämmintä ilmaa ollenkaan? Oisko termari tai vesipumppu??
tai kannentiiviste eli kuormituksessa tulee painetta vesipuolelle ja kierto estyy, mutta vesipumppu nyt ekana vaihtoon kerta sisälle ei lämmintä tule...
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Itse jäähdytin ei ole varmasti osittain tukossa sisäisesti tai ulkoisesti? Siis kiertääkö varmasti jäähdytysneste kunnolla jäähdyttimen läpi (jäähdyttimen alaletku myös selvästi kuumana kun mittarin mukaan kone kuumana?) ja ei ole jäähdytin ulkoisesti mutainen eli ilma virtaa hyvin jäähdyttimen läpi? Varmaan harvinaista tänä päivänä kumpikaan versio tukkeutumisesta, mutta voisi hyvin selittää miksi autolla pystyy juuri noin 20km ajaa kunnes ongelmat alkavat.

Varmaa myös ettei uutta termostaattia pysty asentamaan väärinpäin jolloin aukeaa (jos aukeaa) aivan liian myöhään?

Eikä mitään pientä jatkuvaa kuplimista paisuntasäiliössä, joka voisi viitata kansipahvin palamiseen?
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja KajS »

tepi kirjoitti:No illalla vaihdoin termarin, sellaisen ilman pistoketta olevan ja tänään ei havaittu ongelmia lämmöissä :D Oli vanha termari kyllä sen näköinen, että ei ihme jos jumii :shock: Onko jäähdytin nesteissä paljonkin eroa? Nesteet oli puhtaat kun vaihdoin vesipumpun ja samoin termarin vaihdossa mutta termari oli kyllä imenyt itseensä tosi paljon "likaa" :? Laitoin marketista ostettua 100% nestettä ja puolet vettä. Miten yleinen on tuo paisarin riikkoontuminen, vesipumpun vaihdon jälkeen huomasin, että tiputtaa nestettä ja sieltä pohjasta vuotaa lämpimänä :?:
Oletko käyttänyt oikeaa jäähdytysnestettä? Duratecciin saa laittaa vain "punaista" joka täyttää vaatimuksen Ford / Jaguar CMR 8229/WSS-M97B44-D. Kaikki muut nesteet saattavat aiheuttaa tuossa alunperin Mazda MZR-moottorissa ongelmia, esim. hyytelöitymistä, vai miten oikeat autoinsinöörit sen ilmaisee. Eri tyyppisiä nesteitä ei voi sekoittaa keskenään.

Tuo lika ihmetyttää, jotain sinne vesitilaan on "purkautunut". Sori, tosi mutua, kun ei näissä vehkeissä nyt niin mystisiä vikoja ole.

Paisarin rikkoontuminen on ikääntyneissä mk3mondeoissa kuulemma aika yleistä. Mulla on vielä ehjä '05:ssa (vaikka onhan tuokin jo marketin parkkiksella "vanha" auto...).
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja KajS »

ReiluReiska kirjoitti:Itse jäähdytin ei ole varmasti osittain tukossa sisäisesti tai ulkoisesti? Siis kiertääkö varmasti jäähdytysneste kunnolla jäähdyttimen läpi (jäähdyttimen alaletku myös selvästi kuumana kun mittarin mukaan kone kuumana?) ja ei ole jäähdytin ulkoisesti mutainen eli ilma virtaa hyvin jäähdyttimen läpi? Varmaan harvinaista tänä päivänä kumpikaan versio tukkeutumisesta, mutta voisi hyvin selittää miksi autolla pystyy juuri noin 20km ajaa kunnes ongelmat alkavat.

Varmaa myös ettei uutta termostaattia pysty asentamaan väärinpäin jolloin aukeaa (jos aukeaa) aivan liian myöhään?

Eikä mitään pientä jatkuvaa kuplimista paisuntasäiliössä, joka voisi viitata kansipahvin palamiseen?
Juu, olet oikeassa, mk3mondeon termaria ei voi asentaa kuin yhteen suuntaan. Sen voi kyllä kiristää väärin. Momentti on aika hento, jotain 9 nm.

Tuossa kuva:

Kuva
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
tepi73
Viestit: 23
Liittynyt: 20 Huhti 2014 08:06

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja tepi73 »

KajS kirjoitti: Oletko käyttänyt oikeaa jäähdytysnestettä? Duratecciin saa laittaa vain "punaista" joka täyttää vaatimuksen Ford / Jaguar CMR 8229/WSS-M97B44-D. Kaikki muut nesteet saattavat aiheuttaa tuossa alunperin Mazda MZR-moottorissa ongelmia, esim. hyytelöitymistä, vai miten oikeat autoinsinöörit sen ilmaisee. Eri tyyppisiä nesteitä ei voi sekoittaa keskenään.

Tuo lika ihmetyttää, jotain sinne vesitilaan on "purkautunut". Sori, tosi mutua, kun ei näissä vehkeissä nyt niin mystisiä vikoja ole.

Paisarin rikkoontuminen on ikääntyneissä mk3mondeoissa kuulemma aika yleistä. Mulla on vielä ehjä '05:ssa (vaikka onhan tuokin jo marketin parkkiksella "vanha" auto...).
Punaista nestettä laitoin, en tiedä täyttikö Foordin vaatimukset, öljyn vaatimuket kyllä ymmärrän mutta vielä nesteetkin pitäis valita :D
"lika" oli ainoastaan termarin metalliosissa ihan kuin magneetissa kiinni ...
Tuon paisunta säiliön hankin purkuautosta, myyjä sanoi olleen sama vika ja loppui säiliön vaihdolla. Lähetti sitten rikkinäisen säiliön :x
Oma säiliö oli rikki siitä ylivuotoputkesta, pikakorjaus suoritettu... putki täyteen tiivisteliimaa ja poralla pari pientä reikää putken yläosaan mustasta kansiosasta jotta pääsee tarvittaessa paineet ulos. Ei tiputa nestetä enään :thumbup:
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja emax »

Sitten kun se tiivisteliima pettää, niin http://www.hepetrading.fi/fi/Kaikki+tuo ... 4ili%C3%B6
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Billie
Viestit: 457
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja Billie »

joo mäkää en muoviosia alkais paljo millää liimoilla korjaileen vaan vaihtaisin suoraan tuon uuden säiliön. se vituttaa eniten ku se sylkee vetet mäelle just sillon ku ei pitäisi.
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
montikka
Viestit: 20
Liittynyt: 11 Heinä 2015 20:30
Paikkakunta: Lahti

Re: Mondeo Mk3 lämpöongelma

Viesti Kirjoittaja montikka »

En viitsinyt uutta aihetta tehdä joten kysympä täällä, onko tässä 3.0 V6 koneessa sama heikko vesipumppu kuin 2.5 koneessa? Muistan jostain ohimennen lukeneeni että olisi eri pumppu, tietääkö kukaan ?
Mondeo ST220 2004 Sedan
Vastaa Viestiin