EGR:n tulppaus, Mondeo -98, ZETEC 2.0

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
cikatti
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Touko 2005 09:29
Paikkakunta: Tuusula

EGR:n tulppaus, Mondeo -98, ZETEC 2.0

Viesti Kirjoittaja cikatti »

Hellouta

Mikäs on simppelein tapa tulpata Mondeon EGR?
Kone on -98 loppuvuosi eli musta venakoppa.

Mitens tulppaus vaikuttaa katsastuksen päästömittaukseen? Pitääks tulppaus poistaa katsastukselle mentäessä?
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Kellään tietoa minkä ikäisissä escoissa on egr?
Escort 1.8 sport -97
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Miksi se ylipäätään pitäisi tulpata?
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Se on käytännössä hyödytön ja paskastaa vaan koneen. :wink:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

lapazu kirjoitti: Taitaa olla loppuun asti kaikissa mokoma venttiili.
Mun '97 koneessa (1.8 ) ei ollut.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ainakin -92 1.8 oli ja -96 1.8 on. 8)
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Juu en omastakaan (kai?) löytänyt egr:ää
vm 96/97 1.8
Escort 1.8 sport -97
cikatti
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Touko 2005 09:29
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja cikatti »

lapazu kirjoitti:Helpoin tapa on olla tekemättä mitään sillä 04/98 alkaen sitä ei ole.
Pyh, -98 mondeossa ON pakokaasun takaisin kierrätys ja se yleensä aiheuttaa KAIKISSA automerkeissä nypytystä kun se vaan paskastaa paikat.

Se on se kirkas puol tuumaa vahva rosteriputki joka pakosarjalta lähtee imupuolelle. Olen aatellut että sen ruuvais pakosarjalta irti mutta on jo aika kupettuneen näköinen liitos että mutteri tod näk pettää kun sitä yrittää auki. Siihen olis helppo tulppa laittaa.
cikatti
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Touko 2005 09:29
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja cikatti »

Lapazu, mun kosla on -98 loppuvuosi ZETEC 2.0 16 V ja se tarkoittaa sitä että se on se uudempi ZETEC ja todella EGR löytyy, mutta luulempa että Suomeen tuoduissa sitä sit ei ole ollut, toi mun kapine on nääs tuotu vuos sitten Saksasta ja siellä varmaan on EGR mutta tuontimallissa ei.

Tää on näitä onnekkaita sattumia sitten kun omistaa tuontipelin. Olen kyllä täysin pettynyt tähän kapineeseen vaikka vain 130 00 ajettu. Nykii ja nytkyy ja ilmastointi sekoilee. Ohjaustuntuma on karsein mitä olen koskaa missään autossa kokenut. Pyörämelu on yhtä pöyristyttävä kuin 10 vuotta vanhemmassa Corollassa.
Voorteja on tehty 100 vuotta pian liukuhihnalla ja mitään kehitystä ei ole tapahtunut, hyh.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Helpoitenhan ton pystyy ottamaan pois pelistä kun nyppää solenoidin pistokkeen irti. Siitä tulee kai vikakoodi boksille, mutta se ei vaikuta mihinkään... Vai miten ton ikäsessä on sen obd testin laita katsastuksessa jos tulee egr:n vikakoodi? Eikö siinä obd pistoke jo ole???
Toinen huono puoli tossa on ,että se ei poista imuvuodon mahdollisuutta.
Parashan se on nypätä irti mahdollisimman läheltä imusarjaa tai imusarjan kyljestä ja tulpata kokonaan.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jive
Viestit: 53
Liittynyt: 16 Maalis 2005 21:59

Viesti Kirjoittaja jive »

Mondeo mk1 ja mk2 ovat identtiset alustaltaan pl. etutukivarsien puslat. mk2 tukivarret tosin voi heittää myös mk1:een.

Te puhutte nyt kahdesta eri koneesta. Kaikki ns. hopeakoppaiset on pakokaasujen takaisinkierrätyksellä. Focuksessa esitelty mekaanisilla nostajilla oleva Zetec-E ns. mustakoppainen kone ei enää moista sydeemiä tunne. Molempia koneita löytyy niin Escortista kuin Mondeostakin, jossa kone esiteltiin 4/1998.

Tämä siis neloskoneissa. Duratec V6 taitaa sisältää EGR:n vielä nykyäänkin?
cikatti
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Touko 2005 09:29
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja cikatti »

joopa, Jive, tiedän hopeakoppaisen ja mustakoppaisen erot ja mulla on uudempi mustakoppa EGR:LLÄ ja syynä täytyy olla että se on tuotu vasta Saksasta.
Ehkä mun ei pitäs haukkua Monden ohjaustuntumaa koska olen tottunut diraviin joita vanhemmat Citroenit käytti, siinä on kaks kierrosta laidasta laitaan ja automaattimen ohjauspyöränkeskitys kun ratista irrottaa, vaikka olis alla leveetkin läskit ja asvaltti tai sora ja auto paikoillaan niin aina keskittää. Tähän verrattuna Mondeon ohjaus on hirvean hidas ja rattia saa olla veivaamassa liikaa... mutta kuten yllä joku kertoi, nämä ovat aika yksilöllisiä juttuja, kuka mihinkin mieltyy.

Mistähän kohtaa EGR-solenoidin löytää? ODB-töpseli puuttuu kotterostani, kait taas siksi että se on Nahkahousumaan standardeihin tehty. Solenoidi lienee siellä imusarjan likellä... JA juu, se paskansyöttöputki varmaan irtoo helpommin imusarjalta tulppausta ajatellen.
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Jos hopeakoppaisella tarkoitetaan sitä zetecciä jossa on se alumiinin värinen koppa niin minulla on se, mutta egr:ää ei löydy 100% varmuudella.
Escort 1.8 sport -97
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Sen pitäs löytyä kun seuraat imusarjalta kaasuläppä kotelon lähistöltä tulevia letkuja. Näin ainakin korpparissa.

Se on ton näkönen palikka

Pistetään vielä taas toi sivun osotekin kun siellä on se pirun hyvä vian etsintä opas huonolle tyhjäkäynnille ym.
http://www.btinternet.com/~madmole
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
av
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:18

Viesti Kirjoittaja av »

itse tulppasin omasta heti sen alipaineventtiilin jälkeen, laitoin siihen alumiinipellin tiivisteliimalla kiinni :wink:
eli saa kaikki letkut ja piuhat olla paikoillaan.
ja kone on 1.8 zetek-e alumiinikopalla.
En kärsi huonosta muistista, nautin siitä.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kait se solenoidi on kiinni rintapellissä kuten muissakin? :roll:
av
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:18

Viesti Kirjoittaja av »

nyt on käyty leimalla egr tulpattuna ja hyvin meni läpi.
eikä ollu juurikaan eroa ilman tulppaa.
En kärsi huonosta muistista, nautin siitä.
speedytomato
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Syys 2005 07:46

Viesti Kirjoittaja speedytomato »

Niin eli miten tuo sitten eliminoidaan, tulpataan se rosteriputkiko???
eikä muuta???

sen repisinkin mielellään pois kun on tuottanut ongelmia, kun koneen vaihdon jälkeen sulasi plussa kaapeli kiinni siihen putkeen ja teki "pienen" oikosulun :D
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

kertokaa tyhmälle:
onko mitään olellista haittaa...???

taunuksissa ja sierroissa ei tollasia paljoo
oo näkyny.... :lol:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
kleme
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Loka 2005 19:32

Viesti Kirjoittaja kleme »

Tuolta "the bad idle guide" löytyy vinkkejä. Itse tulppasin siitä EGR releeltä lähtevän letkun ja nykiminen loppui. Eikös se toimi alipaineella se EGR venttiili. En enää varmasti muista tulikos tehtyä jotain muutakin.

Mondeo II -98
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

Joo, itsellä se "uusin" malli ja on venttiili. Pitees vaan sen verran testata et kun tulppaa tuon paskiaisen ja ottaa kaasut ennen ja jälkeen.
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Eikös se ollut se paras konsti
tulppaukseen,että imusarjaan laippa.
Ei jää antamaan vikakoodia.

Näin neuvoivat Voortillakin,jos
haluaa EGR:n pois pelistä.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Paras on poistaa se "alipainesäätöhässäkkä" pelistä kokonaan, nimittäin jos on kovinkin "horo" niin voi päästellä pakokaasuja omia aikojaan? :roll: Joissain onnistuu "sokealla" tiivisteellä, mutta tuosta ei tietoa! 8)
cikatti
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Touko 2005 09:29
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja cikatti »

Itekkin tulppasin just ja kyllä loppui nykiminen. Tulppasin vain ottamalla letkun irti EGR venttiilistä ja iso pultti letkun reikään.
Eipä ole päästöissä vikaa katsastuksen mukaan.
Jälkeenpäin mietin että vika tais olla juuri irrottamassani letkussa koska se tuntui melko löysältä EGR venttiiliin ja siitä varmaan tuli ilmavuoto joka saa helposti nykimistä aikaiseksi. Letkuhan tarjoilee alipainetta EGR venttiiliin ja jos on vuotoa niin takuulla nykii.

Eli mun tapaus oli just tämä alkuperäinen kysymys ja todella epäilijöille, -98 loppuvuoden 2.0 ZETECissä on EGR synsteemi.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tarkoitin että jos laittaa "sokean" siihen "pakokaasuputkeen" niin on varmasti pimeänä vaikka alipainekalvo olis "horo" siinä EGR-säätimessä! 8)
Vastaa Viestiin