Ford Escort 91 1,6 efi ei käynnisty

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
tippakannu
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Heinä 2006 19:18

Ford Escort 91 1,6 efi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tippakannu »

Jep eli vika ilmeni niin, että auto kävi nätisti noin 10-15s jonkä jälkeen sammui kuin seinään. Vikaa on nyt yritetty paikallistaa ja sen verran olen saanut selville, että bensa pumppu toimii ja painetta sekä bensaa tulee konehuoneeseen asti. Mutta suuttimet eivät saa minkäänlaista ohjausta eli ei tule sähköä. Auto kyllä käy kun sumutinpullosta sumuttaa ainetta, eli vika on varmasti suuttimissa tai siinä, että sinne ei tule sähköä. Myös toista ohjainboksia on koitettu, mutta ei toiminut silläkään.

Eli nyt sitten olisi kaikki tietoa ja vinkit tarpeen miten edetään asiassa. Onko jollain mahdollisesti kyseiseen malliin sopivaa sähkökaaviota tai jotain muuta tietopakettia? Kiitoksia kaikille jo etukäteen joilla jotain vinkkejä
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Oletko tarkistanut kampuran asentoanturin, siis jos tuossa sellainen on? :roll: Jos se täysin mykkänä niin henkeä ei löydy! 8)
tippakannu
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Heinä 2006 19:18

Viesti Kirjoittaja tippakannu »

Jeps eli ongelma jatkuu edelleen nyt vaihdettu on sulakerasia kokonaan ja kaikki siellä olevat releet sekä se yksi boksi siellä konehuoneessa hanttimiehenpuolella. Sytytysboksia ei ole vielä vaihdettu kun sellaista ei ole saatu kokeiltavaksi. Ei lähde vieläkään käymään. Mitattu myös suuttimien ohmi määriä ja näyttää molemmilla piuhoilla 0ohm? Tämä ei ilmeisesti ole normaalia? Onko vika mahdollisesti oikosulussa olevasta suuttimesta vai mikä selittää sen, että molemmissa piuhoissa on 0ohm:in resistanssi? Taas jos joku voisi kertoa vinkkiä, niin kiitollinen olisin rupeaa omat hermot menemään jo.

Tuossa vielä lainaus yhdestä tämän palstan keskustelusta "Moottorinohjausrele voi toki katkoa jännitettä (jossain kojetaulun sisällä oikealla puolen autoa)." Onko jollain tarkempaa tietoa millainen rele on kysessä ja osaako joku kertoa tarkempia tietoja mistä se löytyy?
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Suuttimien resistanssi tulee olla 15-17 ohmia, mitataan suoraan suuttimelta sille tulevien johtojen liitin irroitettuna!.
Virrat päällä tulee suuttimille tulevissa johdoissa (liittimet kiinni) olla 12V. Ohjausyksikkö ohjaa sitten toisen puolen maihin aina kun suuttimen tulee suihkuttaa. Jos 12 V löytyy ja suuttimen resistanssi on ok (ja avautumisen voi vielä testata kytkemällä suuttimen liittimeen 12 V ja maa toiseen nastaan), on vika ohjainyksikössä - tai sille tietoa antavissa antureissa (ONKO VIKAKOODIT LUETTU? = ensimmäinen homma).
Jos 12 V puttuu ei kyllä bensapumpunkaan pitäisi toimia kun on samaa virtapiiriä...
tippakannu
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Heinä 2006 19:18

Viesti Kirjoittaja tippakannu »

Jep eli vikakoodeja ei ole luettu, mutta saako ne luettua jotenkin kotikonstein vain pitääkön viedä oikein liikkeesseen? Bensapumpulle tulee kyllä virta ja painetta tulee putkistoon aivan oikea määrä. Suuttimet olen mitannut ja näyttää 0ohm. On myös kokeiltu tuota uutta ohjainyksikköä, ainoa anturi joka on testaamatta on siellä koneen alla melko pahassa paikassa, mikäköhän anturi mahtaa olla kyseessä? Jos tuo vikakoodien lukeminen onnistuu kotikonstein niin kertokaa ihmeessä ohjeita miten se tehdään.
Jooke
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Kesä 2006 01:28

Viesti Kirjoittaja Jooke »

Jep tuohon vikakoodien lukemiseen liittyen jäänyt vähän epäselvyyksiä.

Onkos tuo musta liitin se liitin josta vikakoodit saa ulos?
http://www.volny.cz/martin.surynek/diag_konektor.jpg

Ja sitte vielä mitkä oli ne kaksi napaa kolmesta jotka piti oikosulkea?
mange
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Heinä 2007 10:02

Eihän se käynnisty täälläkään...

Viesti Kirjoittaja mange »

Moro..

Tämmönen vanha aihe löytyi ja meinasin sitä jatkaa kun mulla on samantyyppiset ongelmat..

Auto on vm, 91 escort 1,6 cvh-koneella ja efillä varustettuna..

Eilen aamulla auto sammui matkalla töihin eikä sen jälkeen ole käynnistynyt.. bensaa tulee konehuoneeseen asti mutta ei mene oikeeseen paikkaan kun tulpat ovat ihan kuivat vaikka olen pyörittänyt konetta startilla abaut tuhat kertaa.. Kipinä tulee kyllä tulppiin joten sytytyspuoli näyttäis olevan kunnossa..

Bensapumppu pyörii n. 3sek kun kääntää avaimesta.. onko se ihan normaalia?

Ohjaako se kampiakselin asentotunnistin ruiskua vai sytytystä? voisko se vika olla siinä..
Onko se anturi se mikä on vaihdelaatikossa kiinni kytkimen kohdalla. ja kolminapaisella liittimellä varustettuna?


Pitää huomenna vielä mitata jännitteet ja vastukset suuttimilta..


PS. mistä saa halvalla sitä vihreetä maalia? :)
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Itse aikonaan pähkäilin cvh escon kipinän puuttumista kun kaikki piti olla reilassa eli käsissä pyörittelin jakajaa ja kipinä tuli ja bensaakin kone sai
no oli vissiin tullut jakoremmillä tunnit täyteen ja napsahtanut poikki eli ei sillon voi oikein kipinääkään tulla.

En tiedä auttaako ongelman ratkaisussa, mutta kerroimpa kuitenkin
Escort 1.8 sport -97
mange
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Heinä 2007 10:02

Viesti Kirjoittaja mange »

Eipä hirveesti auttanu kun jakoremmi on ehjä ja kipinää tulee.. :)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Yhdessä ole sulakeboxihäikkä ja lähti käyntiin vain tönäisemällä, siis sai virtaa vain laturin kautta joka paikkaan, mutta kyse oli kylläkin ruiskukoneesta ja oireilu oli satunnaista! 8)
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jsel »

Omassa escossani oli vastaavat oireet ja viaksi paljastui ECU:n maadoitus. Maajohdoista runkoon oli 4-10Ohm. Vedettiin ECU:n maajohdoista uusi johto suoraan akun - napaan -> toimii. Tosin tämäkin tosin selvisi vasta FDS-testi jäi joka kerralla ensimmäiseen anturiin.
mange
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Heinä 2007 10:02

Viesti Kirjoittaja mange »

Auto lähti nyt toimimaan.. vian aiheuttajasta ei mitään tietoa.. Vaihdoin siihen kampiakselin asentotunnistimen ja puhdistelin kaikki liitinpinnat..

Toivottavasti olis kestävä korjaus..
tippakannu
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Heinä 2006 19:18

Viesti Kirjoittaja tippakannu »

No niin jatketaan taas:

Eli nyt suuttimille tulee juuri tuo oikea 12v ja on myös testattu, että suuttimet avautuvat, kun toiseen laittaa 12v ja toiseen maan. Mutta siis kun koittaa käyntii niin molemmissa suuttimen nastoissa pysyy tuo 12v, se ei muutu mitenkään eli boksi ei lähde katkokaan tuota jännitettä. Onko nyt sitten ainoa vikapaikka tuo boksi? Toista boksiakin on koitettu, mutta se ei auttanut tilannetta. Vieläkö on jotain asioita jotka voisivat vaikuttaa tuohon? Rupeaa kohta itseltä usko loppumaan tuohon vehkeeseen. Voiko noita vikakoodeja lukea mitenkään itse?
Pas2

Viesti Kirjoittaja Pas2 »

Tiedä sit onko enää apua tästä, mutta samanlaiset oireet oli päänvaivana, hinautin korjaamolle ja kampiakselin asentoanturin vaihtoivat, vika korjaantui ja taas rokataan Escoworthilla täysii...
Vastaa Viestiin