Etupyörän laakerin vaihto - korjaamo yritti kusettaa
Lähetetty: 27 Touko 2020 20:32
MK4 Mondeon vasemman etupyörän laakeri meni vasta 300 tkm jotoksen jälkeen vaihtokuntoon. Oireet olivat klassiset: Oikealle kääntyvässä kaarteessa -ja auton painon siis siirtyessä enemmän vasemman puolen pyörille- kuului voimakasta jurinaa vasemmasta etupyörästä.
Lueskelin netistä tarinoita, joissa useampi kotikorjaaja oli onnistunut uutta laakeria asentaessaan rikkomaan sen. Myös Motonetin tuotekuvaus kertoo: "Tämän pyöränlaakerin asentamiseen tarvitaan erikoistyökalu, jotta laakeri voidaan puristaa oikeaoppisesti laakerin ulkokehältä paikalleen. Väärin suoritettu asennus johtaa laakerin välittömään vaurioitumiseen." Niinpä päätin jättää homman ammattikorjaamoille ja kilpailutin työn Autojerryn kautta. Laakerin ostin itse Motonetista.
Laakeri vaihdettiin Autofit -ketjuun kuuluvalla pajalla. Vaihdon jälkeen huomasin jo toisena päivänä 150 km yhtämittaisen ajon jälkeen laakerin vaimeasti jurisevan auton kaartaessa oikealle, mistä raportoin korjaamolle ja kerroin 'seuraavani tilannetta'. Yllätyksettömästi jurina paheni kilometrien karttuessa ja niinpä pyysin korjaamoa tekemään takuuvaihdon.
Menin hakemaan autoa, ja silloin minulle näytettiin vanhaa ruosteista laakeria ja kerrottiin autoon vaihdetun laakerin oikeanpuoleiseen etupyörään! Leukani tippui alas polviin ja omistaja vakuutti jurinan poistuneen kyseisellä toimenpiteellä. Ilmoitin vahvan epäilykseni siitä, että vasemman puolen laakerijurina olisi poistunut oikean puolen laakeria vaihtamalla.
Lähdin maksamatta autolla 'koeajolle' ja suunnistin kotiin ja nostin keulan ylös. Oikealle puolelle oli vaihdettu laakeri ja vasemmalla oli lievästi ruostetta kerännyt laakeri. Vasemman puolen tukivarren ja raidetangon mutterit ja kierteet olivat ruosteen ja kuran peitossa, joten sillä puolella ei niihin ollut koskettu. Vasemmalla oli siis yhä sama laakeri, joka oli oireillut muutaman tuhannen km ajan.
Korjaamo kyseli hetikohta s-postilla maksua työstään (231€). Lähdin pidemmälle koeajolle, jotta laakeri lämpiäisi ja antaisi ääntään. Vasen puoli (jota ei siis ollut vaihdettu) pysyi kuitenkin hiljaa. Niinpä ainoaksi vaihtoehdoksi jäi se, että korjaamo olisi vetänyt vasemman puolen napapultin niin tiukkaan, että välys olisi siksi poissa ja laakeri pysyisi äänettömänä.
Soitin kuluttajaneuvojalle, joka neuvoi ettei minun tarvitse maksaa yhtään mitään. Korjaamo oli poikennut kirjallisesti sovitusta (vasemman puolen laakerin vaihto; tästä on onneksi olemassa s-postiviesti) eikä ollut pyytänyt lupaa oikean puolen laakerin vaihtoon. En siksi suostunut maksamaan laskua.
Minulla on siis nyt oikealla puolella uusi laakeri korvaamassa ehjää laakeria ja vasemmalla puolella useamman tuhatta km jurissut rikkinäinen laakeri. Ei siis ole ollenkaan voittajan olo.
Auto menee ensi viikolla merkkiliikkeeseen, jossa asennetaan vasemmalle uusi napapultti valmistajan ohjetiukkuuteen (30€). Tämän jälkeen varmistuu/kumoutuu oletukseni ylitiukkaan vedetyn napapultin vaikutuksesta jurinan ällistyttävään häviämiseen. Mikäli jurina palaa, vaadin korjaamoa joko vaihtamaan viallisen laakerin tai palauttamaan minulle aiemmin maksamani laakerin+työn hinnan. En usko korjaamon suostuvan kumpaakaan, joten joudun (pääsen) korjauttamaan sen toisaalla ja sitten Kilpailu- ja Kuluttajaviraston kautta vänkäämään korvauksesta.
Lueskelin netistä tarinoita, joissa useampi kotikorjaaja oli onnistunut uutta laakeria asentaessaan rikkomaan sen. Myös Motonetin tuotekuvaus kertoo: "Tämän pyöränlaakerin asentamiseen tarvitaan erikoistyökalu, jotta laakeri voidaan puristaa oikeaoppisesti laakerin ulkokehältä paikalleen. Väärin suoritettu asennus johtaa laakerin välittömään vaurioitumiseen." Niinpä päätin jättää homman ammattikorjaamoille ja kilpailutin työn Autojerryn kautta. Laakerin ostin itse Motonetista.
Laakeri vaihdettiin Autofit -ketjuun kuuluvalla pajalla. Vaihdon jälkeen huomasin jo toisena päivänä 150 km yhtämittaisen ajon jälkeen laakerin vaimeasti jurisevan auton kaartaessa oikealle, mistä raportoin korjaamolle ja kerroin 'seuraavani tilannetta'. Yllätyksettömästi jurina paheni kilometrien karttuessa ja niinpä pyysin korjaamoa tekemään takuuvaihdon.
Menin hakemaan autoa, ja silloin minulle näytettiin vanhaa ruosteista laakeria ja kerrottiin autoon vaihdetun laakerin oikeanpuoleiseen etupyörään! Leukani tippui alas polviin ja omistaja vakuutti jurinan poistuneen kyseisellä toimenpiteellä. Ilmoitin vahvan epäilykseni siitä, että vasemman puolen laakerijurina olisi poistunut oikean puolen laakeria vaihtamalla.
Lähdin maksamatta autolla 'koeajolle' ja suunnistin kotiin ja nostin keulan ylös. Oikealle puolelle oli vaihdettu laakeri ja vasemmalla oli lievästi ruostetta kerännyt laakeri. Vasemman puolen tukivarren ja raidetangon mutterit ja kierteet olivat ruosteen ja kuran peitossa, joten sillä puolella ei niihin ollut koskettu. Vasemmalla oli siis yhä sama laakeri, joka oli oireillut muutaman tuhannen km ajan.
Korjaamo kyseli hetikohta s-postilla maksua työstään (231€). Lähdin pidemmälle koeajolle, jotta laakeri lämpiäisi ja antaisi ääntään. Vasen puoli (jota ei siis ollut vaihdettu) pysyi kuitenkin hiljaa. Niinpä ainoaksi vaihtoehdoksi jäi se, että korjaamo olisi vetänyt vasemman puolen napapultin niin tiukkaan, että välys olisi siksi poissa ja laakeri pysyisi äänettömänä.
Soitin kuluttajaneuvojalle, joka neuvoi ettei minun tarvitse maksaa yhtään mitään. Korjaamo oli poikennut kirjallisesti sovitusta (vasemman puolen laakerin vaihto; tästä on onneksi olemassa s-postiviesti) eikä ollut pyytänyt lupaa oikean puolen laakerin vaihtoon. En siksi suostunut maksamaan laskua.
Minulla on siis nyt oikealla puolella uusi laakeri korvaamassa ehjää laakeria ja vasemmalla puolella useamman tuhatta km jurissut rikkinäinen laakeri. Ei siis ole ollenkaan voittajan olo.
Auto menee ensi viikolla merkkiliikkeeseen, jossa asennetaan vasemmalle uusi napapultti valmistajan ohjetiukkuuteen (30€). Tämän jälkeen varmistuu/kumoutuu oletukseni ylitiukkaan vedetyn napapultin vaikutuksesta jurinan ällistyttävään häviämiseen. Mikäli jurina palaa, vaadin korjaamoa joko vaihtamaan viallisen laakerin tai palauttamaan minulle aiemmin maksamani laakerin+työn hinnan. En usko korjaamon suostuvan kumpaakaan, joten joudun (pääsen) korjauttamaan sen toisaalla ja sitten Kilpailu- ja Kuluttajaviraston kautta vänkäämään korvauksesta.