Focus 2011 akkuasiaa?
Focus 2011 akkuasiaa?
Terve.
Nyt talven alkaessa täällä eteläisessäkin suomessa, tuli ajankohtaiseksi kysyä akkuasioita niistä tietäviltä. Osaako kukaan sanoa, onko mitään oleellista eroa asennetaanko 2011 focukseen hopea-calsium, EFB taikka AGM akku? Toinen kysymys on, tarvitseeko tälle autolle kertoa ohjelmallisesti akun vaihtoa, jos kapasiteetti pysyy samana? Olen tutkinut netin ihmeellistä maailmaa ja löytänyt sieltä vähän ristiriitaisia vastauksia. No minulla on nyt paikallaan 60Ah hopea-calsium akku jonka epäilen olevan alkuperäinen Ford/Motocraft. Varmin valintahan olisi varmaan ostaa samanlainen, koska on ollut nykyakkujen mittapuulla hyvin kestävä tapaus.
Nyt talven alkaessa täällä eteläisessäkin suomessa, tuli ajankohtaiseksi kysyä akkuasioita niistä tietäviltä. Osaako kukaan sanoa, onko mitään oleellista eroa asennetaanko 2011 focukseen hopea-calsium, EFB taikka AGM akku? Toinen kysymys on, tarvitseeko tälle autolle kertoa ohjelmallisesti akun vaihtoa, jos kapasiteetti pysyy samana? Olen tutkinut netin ihmeellistä maailmaa ja löytänyt sieltä vähän ristiriitaisia vastauksia. No minulla on nyt paikallaan 60Ah hopea-calsium akku jonka epäilen olevan alkuperäinen Ford/Motocraft. Varmin valintahan olisi varmaan ostaa samanlainen, koska on ollut nykyakkujen mittapuulla hyvin kestävä tapaus.
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Jos akun kengän vieressä on möhkäle/anturi niin pitää kertoa eculle akun koko kun se laskee purku/varaus tiloja joiden perusteella muuttaa latausjännitettä... nämä kirotut saastamääräykset...
Onko webastoa/eberiä autossa, jos ei niin agm akusta ei ole kovin isoa iloa varsinkaan jos auto ei tiedä että akun tyyppi muuttui...
Muilla malleilla ei ole eroa, liian iso akku ei ole jos sen paikalle saa laitettua, itsellä 85Ah akku bensa Mondeossa.
Tuosta ohjelmoinista kannattaa kysyä huolosta.
Onko webastoa/eberiä autossa, jos ei niin agm akusta ei ole kovin isoa iloa varsinkaan jos auto ei tiedä että akun tyyppi muuttui...
Muilla malleilla ei ole eroa, liian iso akku ei ole jos sen paikalle saa laitettua, itsellä 85Ah akku bensa Mondeossa.
Tuosta ohjelmoinista kannattaa kysyä huolosta.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Taitaa siis minun autossa tuollainen valvonta olla. Lisäksi sulakekotelossa on sulake, joka on akun valvonnalle.
Autossa ei ole webastoa. Start&stop löytyy, jos sillä on jotain merkitystä. Vartan akkuvalinta taisi tarjota 75Ah varta blue, sekä 60 Ah varta silver akkua rekisterinumeron perusteella. Ah kanssa ei ole kyllä ollut ongelmia, koska ei webastoakaan ole. Lähinnä tuijotin noita käynnistysvirtoja. Näissä tarjotuista akuissa ne tosin pienemmässäkin EN:600A, saman verran suunnilleen kuin nykyisessäkin.
Täytyy vielä kysellä akkutarjousta Fordilta ja samalla tiedustella ohjelmointiasiaa.
Kiitos paljon neuvoista.
Autossa ei ole webastoa. Start&stop löytyy, jos sillä on jotain merkitystä. Vartan akkuvalinta taisi tarjota 75Ah varta blue, sekä 60 Ah varta silver akkua rekisterinumeron perusteella. Ah kanssa ei ole kyllä ollut ongelmia, koska ei webastoakaan ole. Lähinnä tuijotin noita käynnistysvirtoja. Näissä tarjotuista akuissa ne tosin pienemmässäkin EN:600A, saman verran suunnilleen kuin nykyisessäkin.
Täytyy vielä kysellä akkutarjousta Fordilta ja samalla tiedustella ohjelmointiasiaa.
Kiitos paljon neuvoista.
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Jos on Start and go eli sammuu itsestään liikennevaloissa niin silloin käsittääkseni pitää olla Agm tai tuohon Start&go systeemiin sopiva akku...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Ajaa akkuliikkeeseen,kyllä niiden tulee tietää mitä laitetaan,ja jos on stop and go niin erikoisakun vaatii
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Käyty akkuliikkeessä asioimassa ja siellä tarjonta oli Loxa, Westa ja Duracell. Jotenkin jäi epävarma olo ja en lähtenyt noihin mukaan. Akku on kumminkin yksi tärkeimmistä komponenteista autossa. En siltikään kyseenalaista akkuliikkeiden ammattitaitoa. Kyseessä kumminkin pitkään alalla ollut akkujen ammattilainen ja hinnoiltaan akut todella kilpailukykyisiä.
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Samat firmat niitä akkuja teettää Ford myyjillekkin kuin akkuliikkeisiinkin
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Ainakin edellisen mallin diesel mk3 mondeon "Ford" akusta ihan hyviä kokemuksia. Alkuperäinen akku kesti muistaakseni 7-8vuotta eberikäytössä, kunnes sitten yllättäen keskellä kesäilmoja sanoi sopimuksen irti. Tilalle tullut Banner Unibull tuntui heti seuraavana talvena jo ponnettomammalta kuin tuon originelli.
Ja nuo uudemmat "Ford" akut on ymmärtääkseni kaikki vähintään SilverCalsium akkuja ja minusta hinnatkin oli muun merkkisiin ihan kilpailukyiset. Etuna on myös se, että akkukoteloon saa sopimaan juuri sen maksimikokoisen akun mikä sinne menee. Muissa merkeissä voi olla sopivan koon löytymisessä enemmän jumppaa.
Tietääkö kukaan mikä merkki noita "Ford" akkuja oikein valmistaa?
Ja nuo uudemmat "Ford" akut on ymmärtääkseni kaikki vähintään SilverCalsium akkuja ja minusta hinnatkin oli muun merkkisiin ihan kilpailukyiset. Etuna on myös se, että akkukoteloon saa sopimaan juuri sen maksimikokoisen akun mikä sinne menee. Muissa merkeissä voi olla sopivan koon löytymisessä enemmän jumppaa.
Tietääkö kukaan mikä merkki noita "Ford" akkuja oikein valmistaa?
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Taisi minun akku saada uuden elämän c-tekin polar laturilla. Sain ladattua akkua vuorokauden ja ainakin tänään lähti narun päästä kiltisti käyntiin vaikka ilma -24. Tässä kun kehuskellaan niin voihan se olla, että huomenaamuna ollaan taas apuvirtakerhossa. Ei näillä keleillä oikein tahdo latautua akku pätkäajossa, vaikka latausjännite on tutkittu ja todettu kelvolliseksi.
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Ei siinä mitään jumppaa ole. Akkujen mitoitukset on ihan 'standardikamaa' ja kyllä kaikilta oikeilta akkumerkeiltä löytyy ne ihan samat koot. On sitten valmistajasta, akun tyypistä (perinteinen/hopea/agm) ja asiakkaan kukkarosta kiinni paljonko sitä kapasiteettiä ja käynnistysvirtaa sinne laitetaan. Mut se nyt ihan se ja sama onko se akku 72Ah/830A merkiltä X vai 74Ah/780A merkiltä Y, aika samassa ne suoritusarvot kullakin valmistajalla on kun puhutaan saman mitoituksen akusta.jamppevaan kirjoitti: akkukoteloon saa sopimaan juuri sen maksimikokoisen akun mikä sinne menee. Muissa merkeissä voi olla sopivan koon löytymisessä enemmän jumppaa.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Krisse kirjoitti: Ei siinä mitään jumppaa ole. Akkujen mitoitukset on ihan 'standardikamaa' ja kyllä kaikilta oikeilta akkumerkeiltä löytyy ne ihan samat koot. On sitten valmistajasta, akun tyypistä (perinteinen/hopea/agm) ja asiakkaan kukkarosta kiinni paljonko sitä kapasiteettiä ja käynnistysvirtaa sinne laitetaan. Mut se nyt ihan se ja sama onko se akku 72Ah/830A merkiltä X vai 74Ah/780A merkiltä Y, aika samassa ne suoritusarvot kullakin valmistajalla on kun puhutaan saman mitoituksen akusta.
Näin off topic tuohon akkujen mitta asiaan oli jännä huomio kun tuohon omaan -00 bensa focukseen vaihdon ehtoolla akun että orkkis 60Ah Motocraft:in akku oli kooltaan sama kuin tarvikkeena myytävä 70Ah diesel focuksen akku eli mitoilla 278 x 175 x 175. Itse laitoin 60A tarvike akun joka oli 242 x 175 x 175mm.
Ford Focus sedan 1.6 16v aut. -00
Volvo V70 2.4 20v aut. -00
Volvo V70 2.4 20v aut. -00
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Krisse kirjoitti: Ei siinä mitään jumppaa ole. Akkujen mitoitukset on ihan 'standardikamaa' ja kyllä kaikilta oikeilta akkumerkeiltä löytyy ne ihan samat koot. On sitten valmistajasta, akun tyypistä (perinteinen/hopea/agm) ja asiakkaan kukkarosta kiinni paljonko sitä kapasiteettiä ja käynnistysvirtaa sinne laitetaan. Mut se nyt ihan se ja sama onko se akku 72Ah/830A merkiltä X vai 74Ah/780A merkiltä Y, aika samassa ne suoritusarvot kullakin valmistajalla on kun puhutaan saman mitoituksen akusta.
Näin off topic tuohon akkujen mitta asiaan oli jännä huomio kun tuohon omaan -00 bensa focukseen vaihdon ehtoolla akun että orkkis 60Ah Motocraft:in akku oli kooltaan sama kuin tarvikkeena myytävä 70Ah diesel focuksen akku eli mitoilla 278 x 175 x 175. Itse laitoin 60A tarvike akun joka oli 242 x 175 x 175mm.
Ford Focus sedan 1.6 16v aut. -00
Volvo V70 2.4 20v aut. -00
Volvo V70 2.4 20v aut. -00
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Tota akun toimintaa vois tehostaa,eristämällä akku solumuovilevyllä niin pysyisi lämpimänä ja ottaisi paremmin vastaan latausta.Teppu kirjoitti:Taisi minun akku saada uuden elämän c-tekin polar laturilla. Sain ladattua akkua vuorokauden ja ainakin tänään lähti narun päästä kiltisti käyntiin vaikka ilma -24. Tässä kun kehuskellaan niin voihan se olla, että huomenaamuna ollaan taas apuvirtakerhossa. Ei näillä keleillä oikein tahdo latautua akku pätkäajossa, vaikka latausjännite on tutkittu ja todettu kelvolliseksi.
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Jep kuten sanoin akkuliike kyllä löytää oikean akun,ja kyllä jos ON pätkäajoa ja paljon virran kulutusta on käytettävä ylläpito tai isompaakin laturia.
Itte ostin Escoon elokuussa uuden akun ja sitäkin on jo ylläpidetty lataamalla vähäsen,ajoa kun ei ole jokapäivä ja pakkasta melkein se -30 niin kannatta hieman jo latailla.
Itte ostin Escoon elokuussa uuden akun ja sitäkin on jo ylläpidetty lataamalla vähäsen,ajoa kun ei ole jokapäivä ja pakkasta melkein se -30 niin kannatta hieman jo latailla.
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Ei eristäminen oikein auta, jollei autoa pidetä lämpimässä tallissa ajojen valillä, jolloin akku on lämmin liikkeelle lähdettäessä. Lataaminen ei akkua juuri lämmitä, raju lataaminen vaan saa aikaan nesteen kuplimista, ei lämpöä. Eristäminen aiheuttaa myös haittaa, kun pakkaset hellittävät ja akku on "kylmälaukussaan".anon1 kirjoitti: Tota akun toimintaa vois tehostaa,eristämällä akku solumuovilevyllä niin pysyisi lämpimänä ja ottaisi paremmin vastaan latausta.
Akun lämmitintä olen vakavissani pohtinut, vaikka aika pienitehoisia nekin ovat suuren massan äärellä.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Olisko sitten akunlämmitin + solumuovi yhdistelmä parempi ratkaisu?.Itse meinaan kokeilla ens talvena tota solumuovieristystä,sittenhän näkee mitä tulee.
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Semmoisiahan ne valmiit akunlämmitinpaketit ovat. Ei sellaisesta varmaan haittaa ole. Ei ainakaan kukaan moisen asentanut ole kehdannut hankintaansa haukkua.anon1 kirjoitti:Olisko sitten akunlämmitin + solumuovi yhdistelmä parempi ratkaisu?.Itse meinaan kokeilla ens talvena tota solumuovieristystä,sittenhän näkee mitä tulee.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Ei akku mitään lämpöä kaipaa,akkulaturia se kyllä kaipaa Suomen oloissa ja ihan kunnon laturia eikä mitään älydigiä.
Yöksi kun laittaa edes jonkinmoisen laturin vaikka sitte sen älyvermeen ja antaa olla aamuun asti niin se lämmittää akkua jo tarpeeksi,ajaessa on pellinalla kummiskin lämpöä.
Auton lisälämmittimet tuohoavat akut jollei niitä koskaan laturilla lataa,lyhyessä ajossa ei kerkiä ladata akkua juuri olleskaan varaukseen.
Jos epäilee akun kuntoa niin ajaa auton akkuliikkeeseen niin siellä kyllä keinokuormalla selviää akun kunto ja mittaavat latauksenkin että onko ok?
Jos on kotona paikka missä voi lämpösessä akkua säilöä niin sillon ostaa yhden apuakun jemmaan vaikka sen halvimmankin,siitä on suuri apu jos ei aamulla toihin starttaakkaan auton omaakku,kaapelit nokalle ja taas mennään jos auto on muuten ok.
Itellä on vanha-akku toisessa autossa niin nyt ollu viikon apuakku mukana matkalla,siitä saa sitten apua jopa muutkin.
Yöksi kun laittaa edes jonkinmoisen laturin vaikka sitte sen älyvermeen ja antaa olla aamuun asti niin se lämmittää akkua jo tarpeeksi,ajaessa on pellinalla kummiskin lämpöä.
Auton lisälämmittimet tuohoavat akut jollei niitä koskaan laturilla lataa,lyhyessä ajossa ei kerkiä ladata akkua juuri olleskaan varaukseen.
Jos epäilee akun kuntoa niin ajaa auton akkuliikkeeseen niin siellä kyllä keinokuormalla selviää akun kunto ja mittaavat latauksenkin että onko ok?
Jos on kotona paikka missä voi lämpösessä akkua säilöä niin sillon ostaa yhden apuakun jemmaan vaikka sen halvimmankin,siitä on suuri apu jos ei aamulla toihin starttaakkaan auton omaakku,kaapelit nokalle ja taas mennään jos auto on muuten ok.
Itellä on vanha-akku toisessa autossa niin nyt ollu viikon apuakku mukana matkalla,siitä saa sitten apua jopa muutkin.
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Tessua pitkälti kompaten, paitsi akun lämmön osalta. Akku on yleensä speksattu +25C lämpötilaan, jossa se antaa 100% kapasiteetistaan. -25C kapasiteetti on enää 50%. Siinä vaiheessa on sitten merkitystä, onko konehuoneessa starttiakku vai hupiakku.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Tessun tarina on hieman skitsofreeninen. Ensin toteat , ettei akku lämpöä kaipaa,samaan hengenvetoon toteat , että akkua kannattaa säilöä kotona Lämpösessä.Tessu kirjoitti:Ei akku mitään lämpöä kaipaa,akkulaturia se kyllä kaipaa Suomen oloissa ja ihan kunnon laturia eikä mitään älydigiä.
Yöksi kun laittaa edes jonkinmoisen laturin vaikka sitte sen älyvermeen ja antaa olla aamuun asti niin se lämmittää akkua jo tarpeeksi,ajaessa on pellinalla kummiskin lämpöä.
Auton lisälämmittimet tuohoavat akut jollei niitä koskaan laturilla lataa,lyhyessä ajossa ei kerkiä ladata akkua juuri olleskaan varaukseen.
Jos epäilee akun kuntoa niin ajaa auton akkuliikkeeseen niin siellä kyllä keinokuormalla selviää akun kunto ja mittaavat latauksenkin että onko ok?
Jos on kotona paikka missä voi lämpösessä akkua säilöä niin sillon ostaa yhden apuakun jemmaan vaikka sen halvimmankin,siitä on suuri apu jos ei aamulla toihin starttaakkaan auton omaakku,kaapelit nokalle ja taas mennään jos auto on muuten ok.
Itellä on vanha-akku toisessa autossa niin nyt ollu viikon apuakku mukana matkalla,siitä saa sitten apua jopa muutkin.
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
LUEPPAS nyt taas ihan uudestaan!
Jos et ymmärtäny niin kirjoitin että se APUAKKU on hyvä saada sinne sisälle APUAKKU joko ymmärsit??
Mitä järkeä sitä apuakkua on pihalle pakkaseen jättää parkipaikalle,nostaa kuistille TAI ottaa autoon mukaan,omasta mielestäni tuossa ei ole mitään skitsofreniaa koko hommassa,ja jos ei tiedä autosähköstä paljoakaan niin voi lukea alankirjoja,niistä kyllä selviää asiat.
Että se siitä
Jos et ymmärtäny niin kirjoitin että se APUAKKU on hyvä saada sinne sisälle APUAKKU joko ymmärsit??
Mitä järkeä sitä apuakkua on pihalle pakkaseen jättää parkipaikalle,nostaa kuistille TAI ottaa autoon mukaan,omasta mielestäni tuossa ei ole mitään skitsofreniaa koko hommassa,ja jos ei tiedä autosähköstä paljoakaan niin voi lukea alankirjoja,niistä kyllä selviää asiat.
Että se siitä
-
- Uusi foorumilla
- Viestit: 1
- Liittynyt: 17 Tammi 2016 15:16
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Moi.
Vaihdoin focukseen (2008) uuden akun. Auto lähti normaalisti toimimaan ja kaikki toimi niinkuin kuului. Auto seisoi parituntia jonka jälkeen autosta oli sähköt hävinnyt kokonaan. Akku laturin kun kytkee akkuun sen ollessa autossa kiinni palaa laturin sulake heti. Akku kun on irti autosta pystyy sitä laturilla normaalisti lataamaan. Oisiko kellään foorumilaisella haisua mistä voisi olla kyse?
Markus
Vaihdoin focukseen (2008) uuden akun. Auto lähti normaalisti toimimaan ja kaikki toimi niinkuin kuului. Auto seisoi parituntia jonka jälkeen autosta oli sähköt hävinnyt kokonaan. Akku laturin kun kytkee akkuun sen ollessa autossa kiinni palaa laturin sulake heti. Akku kun on irti autosta pystyy sitä laturilla normaalisti lataamaan. Oisiko kellään foorumilaisella haisua mistä voisi olla kyse?
Markus
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Jos ei akun eristäminen auta, niin miksi ihmeessä VW-konsernin autoissa esim. VW Touran on akku lämpöeristetty.ynjevi kirjoitti: Ei eristäminen oikein auta, jollei autoa pidetä lämpimässä tallissa ajojen valillä, jolloin akku on lämmin liikkeelle lähdettäessä. Lataaminen ei akkua juuri lämmitä, raju lataaminen vaan saa aikaan nesteen kuplimista, ei lämpöä. Eristäminen aiheuttaa myös haittaa, kun pakkaset hellittävät ja akku on "kylmälaukussaan".
Akun lämmitintä olen vakavissani pohtinut, vaikka aika pienitehoisia nekin ovat suuren massan äärellä.
Sulla on ilmeisesti uudempaa tietoa aiheesta, kannattais varmaan valistaa näitä autonsuunnitelijoita, ettei turhaan
lämpöeristä autojen akkuja.
Viimeksi muokannut anon1, 18 Tammi 2016 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Eli pakkasella Touranin akku pysyy paremmin pakkasenpuolella eikä lämpiä turhaan jos eristeessä ei ole lämmitintä...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Focus 2011 akkuasiaa?
Tarkoittaako se sitä, että kylmä akku antaa ja ottaa paremmin virtaa vastaan?
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.