Takapenkin selkänojan irrotus (Mondeo -97)

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
leivos
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Syys 2015 13:21

Takapenkin selkänojan irrotus (Mondeo -97)

Viesti Kirjoittaja leivos »

Miten saa porrasperäisestä mondeostani takapenkin selkänojat irti?

Kaverin kanssa päästiin niinkin pitkälle, että istuinosa irti ja saranaosien T50-torxruuvit auki yhtä lukuunottamatta. Tämä viheliäinen ruuvi on selkänojien liitoskohdassa olevassa saranapalassa siten, että isomman selkänojan kova alakulma tulee osittain sen eteen estäen ruuvaamisen. Mietin tässä, että selkänojan taittaminen saattaisi ehkä tehdä ruuvin kannalle lisää tilaa, mutta tässä tapauksessa se ei onnistu. Koko projektin tarkoitus on nimittäin päästä tökkäämään jompaa kumpaa takakontissa olevaa selkänojan vapautustappia. Takaluukkua on tällä hetkellä täysin mahdotonta avata ulkopuolelta rikkomatta jotain, mutta jos pääsen takakonttiin saan sen auki.
leivos
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Syys 2015 13:21

Re: Takapenkin selkänojan irrotus (Mondeo -97)

Viesti Kirjoittaja leivos »

Porrasperäisen mondeoni takakontti ehti olla jo yli viikon takalukossa, kun eilen viimein onnistuin pääsemään sinne kaverin avustuksella takapenkin selkänojan kautta. Homma oli uskomattoman hankala, mutta viikon pähkäillessä syntyy jos jonkinlaisia ideoita. Siltä varalta, että joku toinen onneton onnistuu pistämään konttinsa takalukkoon, voisin vielä selostaa, miten avaaminen saattaa onnistua.

Ensin piti siis irrottaa takapenkin istuinosa. Takaosan sai irtoamaan kaivamalla selkänojan ja istuimen välistä. Etukulmat irtosivat klipseistä nykäisemällä voimakkaasti. Istuimen ollessa poissa tieltä oli mahdollista avata selkänojien saranoiden torx-ruuveja. Laitasaranat sai näin irti, mutta keskimmäisen saranan toista ruuvia ei pysty irrottamaan selkänojaa ensin kaatamatta. Kun laitasarana oli irti, leveämpää selkänojaa pystyi kuitenkin vääntämään kulmasta sen verran, että sen alta pystyi katsomaan konttiin pää lattiassa kiinni. Tähystin selkänojan alta ja annoin ohjeita kaverilleni, joka liikutteli tiirikkaa sokkona ohjeitteni mukaan. Tiirikkana käytimme noin metrin mittaista lyhdynpidiketankoa, jonka olin bongannut motonetistä. Selkänojien avaustapit ovat siis takakontissa ja niitä vedetään normaalisti takakontin puolelta. Nyt meidän piti pystyä tökkäämään toista tappia tangon päässä olevalla haaralla. Tiirikan kulma tappiin nähden oli sen verran suuri, että tappi ei meinannut ensimmäisillä yrityksillä liikkua. Vapautimme sitten selkänojaa jonkun verran jännityksestä johon se oli väännetty samalla kun kaveri piti tiirikkaa hollilla. Tökkimistä jatkettiin kunnes yht'äkkiä huomattiin, että sehän on auki, ihme ja kumma!

Jos tiirikointi selkänojan alta ei olisi onnistunut seuraava vaihtoehtoni olisi ollut porata pari reikää rekisterikilven kohdalle ja vetäistä sieltä tappia jonkinlaisella työkalulla. Onneksi siihen ei tarvinnut mennä. Korjaamolta ehdotettiin lukkopesän poraamista tohjoksi. Hintaa olisi tullut jonkun verran...

Kaikki lähti siis siitä, että tutkiessani takaluukun toimimatonta lukkomekanismia unohdin sähköaukaisun liittimen irti ja löin luukun kiinni. Jos siis haluat haastetta elämään, niin tee perässä. Minulle riitti tämä kerta ja halusin varmistaa, että vastaava tilanne ei pääse enää toistumaan. Tein hattuhyllylle pienen aukon ja vedin toisen selkänojan avaustapin siitä läpi, joten selkänojan saa nyt auki matkustamon puolelta. Irrotin vielä takaluukun lukkovaijerin ja vedin sen päästä narun matakustamon puolelle. Lukkopesä on täysin jumissa ja toimii enää painonappina sähköaukaisulle, joka toistaiseksi vielä toimii, ellei tule kovia pakkasia.
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Takapenkin selkänojan irrotus (Mondeo -97)

Viesti Kirjoittaja tersa »

Joo se takaluukun avaus vaatii välillä huoltoa. Omia ratkaisuja:
- Lukkopesän herkistely rukkaamalla ees taas ja väliin ainetta suihkien jotta liikkuu eikä jumitu. Avaimellakin on jees välillä availla ettei jumitu sekään.
- Hattuhyllylle vedetty rinnakkainen sähköinen avauspainike (jos pesä jumissa joka suhteessa).
Ja kerran oli sähkösen avauksen laite puhdistusta vailla, sen sisällä oli rasvat jämähtäneet estäen toiminnan.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Merxcefs
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Maalis 2016 19:45
Paikkakunta: Russia
Viesti:

01 Marras 2015 11 42

Viesti Kirjoittaja Merxcefs »

Niin just tuota ajattelin että onnistuisko ihan plugnplayna.. Ei siis ainakaan käräytä mitään jos johtosarjan liittimeen tökkää suoraan kiinni uuteen mittaristoon? Taunuksessa joskus kävin niinkin
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 01 Marras 2015 11 42

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Merxcefs kirjoitti:Niin just tuota ajattelin että onnistuisko ihan plugnplayna.. Ei siis ainakaan käräytä mitään jos johtosarjan liittimeen tökkää suoraan kiinni uuteen mittaristoon? Taunuksessa joskus kävin niinkin
Tulee mieleen taas botti vai onko scandisi vain muuten vain solmussa ?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Vastaa Viestiin