mk5 escort1,6 zetec vaihto 2,0 zetecciin?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
reddevil
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Kesä 2015 21:22

mk5 escort1,6 zetec vaihto 2,0 zetecciin?

Viesti Kirjoittaja reddevil »

Moikka!
En tiedä onko aiheesta kirjoitettu tänne jo mutta kenelläkään tietoa että jos mk5 escortin 1,6 litraisen zetecin yrittää vaihtaa mk1 mondeon 2,0 zeteccin tilalle niin sopiikohan escortin oma vaihdelaatikko ongelmitta 2 litraiseen? Entäpä moottorin kannakkeiden sijainti, mondeossa on jakopään puolella kannake mutta escortissa ei ole :) Toivottavasti osaisitge auttaa tiedotonta :)
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Re: mk5 escort1,6 zetec vaihto 2,0 zetecciin?

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

Samalla taitaa mennä johdotus ja ohjainboksi vaihtoon.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: mk5 escort1,6 zetec vaihto 2,0 zetecciin?

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Ei tarvitse johdotusta vetää ollenkaan jos ei PATSia eli ajonestoa.. pinnit voi kahtoo uusiks liittimestä jos haluaa mennä laiskan miehen kautta. Taitaa suuttimet olla eri kohdissa PATS ja ei PATS versioissa. Kohta täydelliset Pinni ohjeet sivuillani kaikkiin Zetecceihin jos haluaa vertailla ja tehdä muutoksia ECUn Module Type:n perusteella.

Seuraava vain tiedon murunen kaikille taas näin viikonloppuihin kun tylsää..
Teoriassa joskus vertailin kun olin tutkimassa niin olin kirjoitellut eräälle mitä tapahtuu kun laittaa 1.8l ECUn 2.0l tilalle.. käy vain mainittujen ECUjen tapauksessa huom!:
"Rasituksen se saattaa laskea vähän alakanttiin kun koneen koko on pienempi. Kierroksen rajoitin saattaa olla alhaisemmalla (6600 vs 7100RPM).

Suuttimet ovat samoja. Bensa kartat näyttää hyvin läheltä toisiaan (1.8l saattaa olla parempi). Sytytysennakkoa tulee lisää jos se laskee rasituksen alakanttiin. MAF arvokäyrä on kärpäsen kakan verran eri. Tämä siis kun vilkasin SEAL vs DESK sisältöjä.
"


Koneethan ovat fyysisiltä mitoiltaan samoja, joten vaihdelaatikko käy mutta vakionahan nuo ovat MTX75 laatikoita jo 1.8l lähtien Mondeissa ainakin ja 1.6l Zeteceissä on BC5 laatikoita ja vielä vuoden 94 MK5(a/b) mallissa ainakin. MK6 tuli vahvempi? ib5.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Mara
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Elo 2007 00:06
Paikkakunta: Hamina

Re: mk5 escort1,6 zetec vaihto 2,0 zetecciin?

Viesti Kirjoittaja Mara »

Oma havaintoni on, että kun laittaa 1.8 koneen omilla antureilla ja suuttimilla sekä maffillaan 1.6 tilalle, tuntuu vähän odotuksia laiskemmalta, ei merkittävästi pienemmästä piristynyt jostain syystä.
Ecuksi jäi siis 1.6 oma, koodilla ENVY, jos se jotain kertoo.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: mk5 escort1,6 zetec vaihto 2,0 zetecciin?

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Ajoit 1.8l konetta 1.6l ECUlla?

Ainakin MAF Functio on ihan päin puuta kun 1.8l/2.0l siinä on 2 kertaa isommat arvot ja näin se laskee varmaan puoleen rasituksen joten sytytysennakko ja bensan saanti takkuaa.. (Sytytysennakko siitä mikä on korkein vääntö)

Ja ei muutenkaan tuo ENVY koodilla olevan ECUn ohjelma mikään kirkkain tähti vakiona ole..
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Mara
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Elo 2007 00:06
Paikkakunta: Hamina

Re: mk5 escort1,6 zetec vaihto 2,0 zetecciin?

Viesti Kirjoittaja Mara »

Kyllä vaan.
Ilmankos menikin kulutus aika hurjaksi kun kokeilin käyttää 1.6 maffia. :lol: Tuntuu kyllä aika janoiselta myös 1.8 maffillakin.

On mulla 1.8 ECUkin, mutta sepä on vanhempi versio erillisellä sytkänohjauksella.

Siksipä tilanne on tämä. 1.6 oma just sopivasti siinä välissä, ettei enää EDIStä eikä vielä ajonestoakaan. Täytyisi varmaan etsiä vastaava 1.8 oma ECU. Oletan ainakin, että pinoutti on niissä sama?
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: mk5 escort1,6 zetec vaihto 2,0 zetecciin?

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

SME-105 koodillisen ECUn kun bongaat ja 1.8l zetecistä niin ei ole PATSia ja on EDIS4 piiri sisässä...

Varoivaisesti lupaan että sama Pinoutti jopa ;)

Koodi: Valitse kaikki

BEAU	#####	94FB-12A650-BB	SME-105	Escort/Orion	1.8 Zetec 105PS	94-96	
BUFF	#####	94FB-12A650-BC	SME-105	Escort/Orion/Fiesta	1.8 Zetec 105PS	94-98
Nuo näin alkuun..

ENVY koodillinen omassakin on ja ohjelman muokkauksilla ajelin.. kokeilin 1.8l MAFfia.. ihan hirvee oli vakio ENVY:n arvoilla yrittää.. tais myös antaa MAF vikakoodin liian pienestä jännitteestä. :mrgreen:
P.S. Niin joo käytit 1.6l MAFfia.. miltein hyvä.. mutta uskon että siitä loppuu äkkiä mittausalue kun tosissaan 1.8l ja 2.0l MAF menee kaksi kertaa pidemmälle.

Suuttimen kootkin myös arvaat jo..

'Injector High Slope' (aka AHISL)
'Injector Low Slope' (aka ALOSL)
'Injector Breakpoint' (aka FN389)
'Injector Offset vs Voltage' (aka FN367)
'Cranking Fuel PW vs ECT' (aka FN348)

Parametri arvot vähintään pielessä lukuunottamatta bensakarttoja.. Injector Timing Table taitaapi olla sama zeteceissä ulkomuistista... Fordin insinöörit vain pastesivat sen täyteen samaa arvoa lukuunottamatta joitain poikkeus ECUja joissa pientä vaihtelevuutta. Cosworth Escortissa ainoastaan täydessä käytössä.


Ehkä ainut kirkas puoli joillekkin ENVY ecussa että kierrosten rajoittaja korkealla (ON - 7050RPM.. OFF - 7000RPM) kun noissa 1.8l ja 2.0l se tais olla 6600RPM..
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Mara
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Elo 2007 00:06
Paikkakunta: Hamina

Re: mk5 escort1,6 zetec vaihto 2,0 zetecciin?

Viesti Kirjoittaja Mara »

Juu, jonkun aikaa ajelin 1.6 maffilla, mutta kulutus oli melkoisen huima ja katsastuksessa ns. punalapun arvoiset päästöt. :mrgreen:
Lambdan jännite jumitti tyhjäkäynnilläkin muistaakseni jossain 0.9 voltissa pysyvästi, eli taisi mennä kartalta jo silloin. 1.8 maffilla lambda heräsi taas veivaamaan niinkuin pitääkin ja päästöt sekä kulutus olivat järkevämmät.

Mitenhän pelaisi isomman maffin runko ja pienemmän elektroniikka risteytettynä?
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: mk5 escort1,6 zetec vaihto 2,0 zetecciin?

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Oikeastaan ajelin moisella.. pientä ikuisuussäätelyks meni niin palasin siihen että vakio vakiossa kun ovat kalibroidut Fordilla juuri sille omalleen MAF rungolle ja se on turhauttavan tarkkaa puuhaa jos sekoittelee.

MAF Functio käyrää piti säätää noin 4-2 %alemmaks keskialueen arvoiltaan ja tyhjäkäyntiarvoja 3%.. alin arvoa 10%... että sai seokset lähimmilleen sitä mitä ecu pyysi.

Päättelin mitä järki sanoi: Avarampi hengitystie = sama ilmamäärä mutta hitaammin, joten siksi tyhjäkäynti arvoa nostella muunmuassa. Tuohan ois jollain emulaattorilla tuhat kertaan nopeammin säädetty (lennossa vaihtaa arvoja).. :mrgreen:
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Mara
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Elo 2007 00:06
Paikkakunta: Hamina

Re: mk5 escort1,6 zetec vaihto 2,0 zetecciin?

Viesti Kirjoittaja Mara »

Mulla vaan on se 1.8 niin voisi kuvitella sen osuvan vähän paremmin haarukkaan jo valmiiksi.
Tekaisin sitten ko. hybridi-maffin ja ei se nyt oikeastaan kummemmaksi mennyt, ehkä vähän jopa kulkupuoli herkistyi. Tai sitten oli placebovaikutusta..

Tarkkaillaan kulutusta ja muuta toimintaa samalla kun etsin toista ECUa.

Olisi se kyllä mukavaa jos tajuaisi edes jotain tästä elektroniikkapuolesta. :|
Vastaa Viestiin