Rs 2000 mk5 ei puhalla kuumaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
mtuitto
Viestit: 18
Liittynyt: 16 Joulu 2013 04:31

Rs 2000 mk5 ei puhalla kuumaa

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Korkeintaan haaleaa, mieluummin viileää. Ensimmäisenä tulee mieleen ilmalukko jossainpäin järjestelmää. Yritin ilmata jäähdytysjärjestelmää nostamalla paisuntasäiliön nestepintaa parikymmentä senttiä normaalia ylemmäs (1,5 litran limupullo ylösalaisin tiiviisti paisarin täyttöaukkoon ja pulloon nestettä), mutta ei auttanut. Onko tuohon ilmaamiseen jotain muita erityiskikkoja?

Ilmeisesti lämmönsäätimen potikka säätää läpällä lämmityslaitteen kennon läpi kulkevan ilman määrää? Ainakin säädintä kuumalle ääriasentoon käännettäessä kuuluu peltinen rämähdys. Vipu näyttää olevan kartanlukijan jalkatilassa. Mutta onko järjestelmässä varsinaista kennolle kiertävän veden määrää säätelevää hanaa? Nyt pakkaskelien alkaessa olisi miellyttävää saada hieman lämpöä kabiiniin...

-mikko-
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Rs 2000 mk5 ei puhalla kuumaa

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

mtuitto kirjoitti:Korkeintaan haaleaa, mieluummin viileää. Ensimmäisenä tulee mieleen ilmalukko jossainpäin järjestelmää. Yritin ilmata jäähdytysjärjestelmää nostamalla paisuntasäiliön nestepintaa parikymmentä senttiä normaalia ylemmäs (1,5 litran limupullo ylösalaisin tiiviisti paisarin täyttöaukkoon ja pulloon nestettä), mutta ei auttanut. Onko tuohon ilmaamiseen jotain muita erityiskikkoja?

Ilmeisesti lämmönsäätimen potikka säätää läpällä lämmityslaitteen kennon läpi kulkevan ilman määrää? Ainakin säädintä kuumalle ääriasentoon käännettäessä kuuluu peltinen rämähdys. Vipu näyttää olevan kartanlukijan jalkatilassa. Mutta onko järjestelmässä varsinaista kennolle kiertävän veden määrää säätelevää hanaa? Nyt pakkaskelien alkaessa olisi miellyttävää saada hieman lämpöä kabiiniin...

-mikko-
Escort Mk5 on ne napukat vain mekaanisia (mekaanisesti yhdistetty läppiin, jotka siellä kauempana) läppiä ja keskimmäinen säätää puhaltimen nopeutta. Voi olla että jotain jos peltinen rämähdys kun muovia ne minusta on kun kahellut. Voiskohan olla että läpässä jottain roskaa välissä.

Itse pidän sivuttaisia reikiä kiinni ja ohjaan siihen keskelle josta silloin mielestäni tulee kaikkein lämpimintä.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Kreivi
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Maalis 2013 16:12
Paikkakunta: Salo

Re: Rs 2000 mk5 ei puhalla kuumaa

Viesti Kirjoittaja Kreivi »

Jos heität kaikki läpät kiinni, puhalluksen pois ja revit konetta hetkisen vaikkapa vähän turhan pienellä vaihteella ajaen, niin puhaltaako se silloin kuumempaa?

Älä aloita kansiremonttia vielä(joku kumminkin ehdottaa kun DOHC-pohjanen moottori kyseessä), vaan tarkista seuraavat:

1. Kennolle menevät letkut oikein päin
2. Kennolle MENEVÄN letkun lämpötila käsivaraisesti, sitten sama kennolta TULEVALLE letkulle ja lopuksi vertaat keskenään. Mikäli kennolta TULEVA letku on selkeästi viileämpi, niin tarkista vielä kerran että ne kennon letkut on oikein päin. Mikäli letkut ovat oikein päin, niin on syytä olettaa kennon olevan tukossa ja/tai vuotavan.
3. Termostaatti.

Oletan, että sulla on tuloletku todella kylmä ja menoletku kuuma. Mulla oli kennon letkut väärin päin, tilanne parani kääntämällä ne. Tosin, itselläni oli kenno myös tukossa, eikä huuhtelu auttanut kuin hetkeksi.. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi siis kennon vaihto. Uuden kennon saa parilla kympillä(sillä olettamalla että mk5 escossa on sama kuin Sierrassa? tod näk näin on), mutta ainakin Scorpioon oli todella veemäinen tehtävä.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Rs 2000 mk5 ei puhalla kuumaa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Samaa mieltä kreivin kanssa - älä ensimmäisenä pura sitä konetta vaan katso ne muut vaihtoehdot ensiksi.

Minulla on vastaava vika Sierrassa. Lukuisien ilmaamisten jälkeen purin vihdoin sen lämppärikennon pois ja huuhtelin sen vesijohtopaineella (normaalia kiertosuuntaa vastaan). Ulos tuli hyvän kokoinen klimppi jotain roskaa ja sen jälkeen on lämmintä taas piisannut. 8)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
mtuitto
Viestit: 18
Liittynyt: 16 Joulu 2013 04:31

Re: Rs 2000 mk5 ei puhalla kuumaa

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Tuskin tuossa kansiremonttiin tarvitsee tuon takia ryhtyä, oireet ei viittaa siihen. Täytyy tutkia letkujen lämpötiloja. Muistaako kukaan tuon mk5:n kennon sijainnista tarkemmin, onko hankalasti paketoitu kojelaudan sisään?

-mikko-
Vastaa Viestiin