Scorpion lämppärinkenno

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Scorpion lämppärinkenno

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Onko hankala vaihtaa ja löytyykö netistä ohjeita?

Vm. 1995
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
othintsa
Viestit: 74
Liittynyt: 18 Maalis 2005 12:07
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja othintsa »

Se on oletettavasti viimeistä korimallia. Mikäli näin on, niin tuolta löytyy ohjeet:

http://www.fordscorpio.co.uk/heatermanual.htm
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Kiitos =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
JustJoo
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Tammi 2006 22:57
Paikkakunta: Angelniemi

Viesti Kirjoittaja JustJoo »

Kaivoin juuri itse sellaisen pois omastani ja täytyy kyllä myöntää että onhan tuossa hommaa, moottorin puolelta sitä et saa pois :D ja saatat arvata että on aika mielenkiintoista kaivaa se pois tavallaan vaihdelaatikon "päältä". Eli kun otat sen kojelaudan alapuolella olevan muovin pois jossa on hansikaslokero niin löydät mustan muovilaatikon joka täytyisi saada pois, sen kyljestä löytyy kennosto joka vedetään sivusta pois hanttarin jalkatilaan.

Ja eikun irrottelemaan/asentelemaan!
Scorpio 2.0i DOCH
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

JustJoo kirjoitti:Kaivoin juuri itse sellaisen pois omastani ja täytyy kyllä myöntää että onhan tuossa hommaa, moottorin puolelta sitä et saa pois :D ja saatat arvata että on aika mielenkiintoista kaivaa se pois tavallaan vaihdelaatikon "päältä". Eli kun otat sen kojelaudan alapuolella olevan muovin pois jossa on hansikaslokero niin löydät mustan muovilaatikon joka täytyisi saada pois, sen kyljestä löytyy kennosto joka vedetään sivusta pois hanttarin jalkatilaan.

Ja eikun irrottelemaan/asentelemaan!
Minkä ikäinen sulla on?

Tuossa asennuskuvia kattelin... josko matkalta palatessani tuon vaihtaisin... olisi 2 päivää aikaa vaihtaa...

Kenno on jo valmiina odottamassa.
Samalla pitäisi voisi asentaan tuon lohkarin... sekin tuli ostettua.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

No niin... tuli sitten vaihdettua kenno ja 2 päivää meni...
Piti purkaa melkoisesti ennen kuin sai kennon ulos mutta nyt lämpiää.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tuota nyt kysyisin ehdotuksia...
Pumppu on vaihdettu ja tuon lämppärinkennokin vaihdoin mutta taas ei tuppaa puskee lämpöä...
Eli tyhjänkäynillä tuloilma jäähtyy mutta kieroksia nostaessa lämpötila nousee.
Missä voisi olla nyt vika? systeemi on pesty ennen pumpun vaihtoa pariin kertaa ja sisällä on siis tuoreet nesteet.

Termari vaihdettu 2 vuotta sitten, pumppu noin 2-3kk siten ja lämppärin kenno 2 viikkoa sitten.

Työmatka on noin 10-11km ja kone ehtii juuri ja juuri lämmetä tuolla matkalla jos ulkona -10c
Maskin takana pahvi ohjaamassa ilman jäähdyttimen yli.
Koneen päältä on nyt se muovisuoja pois mutta sen ei luulisi aikuttavan noin paljon...

P.S.Lämppärinkennon jälkeisellä koe ajossa alkoin lämpöä puskemaan todella paljon HI asennossa kunhan ilmat vain poistu järjestelmästä.
P.S.kennolle menevät letkut ovat niin että kuskinpuoleinen letku menee alempaan ja öljyjäähdyttimeltä tuleva vesiletku vastaavasti ylempään.

Kyseessä on tuo sigun Scorpari.

P.S.2.Imusarjan alla on T-kappale josta menee letkut imusarjan molemmille puolille(juureen), T-kappaleesta lähtee yksi letku tulipellin vieressä olevaan toiseen T-kappaleeseen josta sitten menee vastaavasti letkut molemmille puolille konehuonetta, mitä nuo ohjaa? T-kappale on rikki joten tuo nyt hetken aikaa pois käytöstä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tässä tänään tuli 10asteen pakkanen joten lähdin ajelee...
Säädin haluamaksi lämmöksi +22c ja 15km lenkillä ei oikein halua lämmetä nopeasti...
No kun tulin kotiin jätin auton käyntiin, laitoin lämppärin HI asentoon ja sisäkieron päälle.
Konepelti auki ja katsomaan... lämppärille menevät letkut eivät ole kuumat mutta lämpöiset kylläkin.
Siinä sitten taskulampun valossa tutkiskelin paikkoja, ei vuotoja etc...
10min siinä ihmettelin ja puristelin letkuja.
Menin autoon sisään... uuuh sehän on lämmin kuin sauna...
Eli jos diagnoisoin oikein niin termari ei kait mene kunnolla kiinni joten lämppärille menevä vesi alkaa lämmetä kunnolla vasta kun jäähdyttimessä oleva vesi on kanssa kuumaa eli kiertää kait lähes kokoajan... Flektit ei lähteneet päälle.
En sitten mennyt enään koeajolle jolloin olisi nähnyt että laskeeko lämppärin lämpö kun ajoviima alkaa jäähdyttää jäähdytintä.
Päätin ostaa/tilaa uuden termarin, johan se on 2 vuotta vanha.
Jos tuon vaihdon jälkeen ei ala lämmetä niin sitten en tiedä missä voisi vika olla.

P.S.Paisuntasäiliöön tulee 2 letkua yläreunaan(altahan lähtee yksi paksumpi kanssa) niin pitääkö ne molemmat olla lämpöisiä? se ohkasempi ei ole lämmin mikä lähtee ylävesiletkun juuresta paisuntasäiliöön.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Vastaa Viestiin