Tourneo(transit) popit

Poppikoneet ja niihin liittyvä keskustelu
tontsa81
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Heinä 2013 22:19

Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja tontsa81 »

Eli ensimmäiseksi, terve vaan kaikki. Otin ja rekisteröidyin kuitenkin tänne vaikka luulin aina että foordien kanssa ei apua tarvita(useampia, tosin uusia ollut tässä vuosien saatossa).

Nyt kuitenkin tärähti ensimmäinen käytetty ja sitä olisi tarkoitus pitää pidepäänkin ja siinä on auttamattoman huonot popit... Eli siis tuollainen 1+8 paikkainen transitti vm 2011.

Lähtötilannehan on 6000 sarjan soitin, 2 ovikaijutinta edessä ja 2 takaovien takana.
Toivottavasti tilanne olisi kohta sellainen että musiikki soisi hyvin(siis panostaisin enemmän äänenlaatuun kuin määrään) joka puolella autoa niin että ei tarvitse huudattaa musiikkia että sen kuulee jokapuolella hyvin.
Siihen minun nähdäkseni tarvittaisiin aivan ensimmäiseksi kunnollinen soitin, erillissarjat joka penkkiriville ja ehkäpä 2x 10" bassot joko 1kpl etu ja 1kpl keski rivin alle tai molemmat jommankumman penkin alle. Kun erillissarjoja kuitenkin tulee 3lle riville, ne ei enää mankan lähdöistä soi kaikki, tarvittaneen siis useampi vahvistin?

Eli millaisen satsin tavaraa ostaisin kaupasta jotta seuraavat kriteerit täyttyisi mahdollisimman hyvin:
1.Autolla voi matkustaa koko perheen voimin niin että ääni kuuluu hiljaakin hyvin ympäri autoa.
2.Voluumi napin takaa löytyy myös voimaa soittaa musiikkia aikuisemmalle porukalle tai yksin mennessä, yhä mielummin hyvin kuin järjettömän kovaa.

Eli tavoitteena ei ole tehdä mitään teini basso boxia vaan hyvin soiva paketti.
Toiveena olisi että kaijuttimet saisi asennettua nätisti ympäri autoa ilman sen suurempia koteloita, paitsi tietty bassot. Eli ennenkuin alan purkamaan autoa niin jos joku on jo asennellut vastaavaan autoon kaijuttimia niin asennuspaikoista otettaisiin mielellään mallia, katossa on tilaa ja olisi helppo vetää johdot, mutta onko parempiakin ideoita?

Ja budjetti kiinnostaa varmasti, se on pieni. Jos 1000€ riittää niin se olisi hyvä 1200€ on kuitenkin aivan maksimi. Ja jos joku keksii laitteiston vaikka 600€llä niin aina parempi. Samalla kun poppeja asentelen laittelen luultavimmin muutamat ledivalot valaistusta parantamaan, tarkoituksena tässäkin käytännöllisyys, ei ulkonäkö. Eli jotain taipuisalla varrella olevaa lukuvaloa oviaukkojen ledien lisäksi.

Mutta valaistukseen saa laittaa vinkkejä, pidetään kuitenkin pääpaino popeissa. Sinänsähän lähtökohdat on hyvät että kun rattisäätimen ja kaijuttimet ja radion poistaa niin ei jää ongelmia, toisin kuin uudemmissa joissa näytöt ja tiedot on yhteisiä koko auton kanssa(esim cmax joita oli parikin tuossa). Eli uskoisin että itse asentaminen on varsin mutkatonta, samanlaista kuin joskus vuosia sitten kun näitä tuli kavereiden kanssa rävellettyä. Ja osin näiltä ajoilta on mielessä 12" basson epätarkempi soitto kuin 10" bassoilla, samoin myös ongelmat pienemmillä äänenvoimakkuuksilla ja viehän ne tilaakin enemmän kuin 10" siksi siis tuo 10" koko saattaisi olla sopiva?

Toivottavasti jonkunlaista ideaa tärähtää, ehkäpä linkkejä jo jonkun toteuttamiin vastaaviin "pikku busseihin"(henkilöautohan tuo rekisteriotteen mukaan on). Yhden vastaavan viestinkin jo tuossa kirjoittelin, mutta sen näytti kadonneen bittiavaruuteen ennenkuin edes tänne kerkesin.

Kiitokset jo etukäteen ja hintalaatusuhteeltaan parhaan paketin rakentelija(jonkunlaisilla perusteluilla, itse olen nyky popeista aivan pihalla, 90 luvulla kun laiteltiin niin heräte virta oli jotain aivan hienoa, nykyään näissä näyttää olevan vaikka mitä mm, automaattista himmennystä yms) saa ottaa omaan laskuun kahvit kylänsä kuppilassa =D
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Joko 1 Din Pioneer jossa 3x 3volt RCA lähdöt tai sitten Pioneer FH-X700BT. 2 rcat joista saa subilähöksi ja saa kytkettyä vahvistimen esim etukaiuttimille. Erittäin selkeitä käyttöliittymiä nyky pioneereissä. Ja elementtinä tuo 10" on hyvä. Riippuu toki merkistä mutta joku perus alpine elementti. Ei mitään painevehkeitä mutta saa basson kuulumaan sopivalla kotelolla. Että näillä. Virtapiuhaksi riittä joku 10-20mm2. Ja heräte soittimen takaa power antennalta.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Ehdotukseni Transit-bussin äänilaitteiksi ( mahdollisimman hyvä äänenlaatu- ja hintasuhde on mietitty ).
- 3 paria 6,5":n 2-tie-erillissarjaa Sinustec ST-165, a' 43,-, eli yhtensä 129,-. Jokaisen istumapaikkarivin stereoparit. ( Suosittelen kaiuttimien asennusta symmetrisesti oviin/sivuverhouksiin ).
- subwooferiksi Kicker VES12-4 ( koteloitu, siis valmis! ), 129,-. Kannattaa asentaa takimmaisen penkkirivin taakse, kaiuttimen suunta taaksepäin; lattiaan (liimattu sikafleksillä) paksu vanerilevy, johon subwoofer sitten tukevasti kiinni.
- vahvistimiksi 2 kpl 4-kanavaisia DLS XM-40, a' 179,-, eli yhteensä 358,- ( kannattaa pyytää tarjous! ). Näille löytyy monta asennuspaikkaa Transitissa, mutta kaapelivetojen mittoja kannattaa miettiä.
- soittimeksi Pioneer DEH-X7500SD, 3-pr. RCA-lähtöjä!, 169,-

Tarjous kannattaa pyytää kokonaisuudesta Hifitalosta ( http://www.hifitalo.fi )

DLS:n kahdella vahvistimella voidaan toteuttaa 3:lle parille stereoääni ja yhden kanavaparin siltauksella saa soitettua subwooferia. Pioneerin 3:lla RCA-parilla saa syötettyä kanavapari- ja bassosignaalit ja soittimesta voi säätää näitä kanavia ja subwooferia. Tässä Pioneerissa on melkein kaikkien mahdollisten signaalilähteiden liitännät - ja hyvä radio.

Tarvitset kaiutinkaapelia, virtakaapelia ja 3 paria RCA-, eli signaalikaapeleita. Kaiutinkaapeleiksi soveliasta on 2x1,5 qmm (neliömillimetri):n poikkipinta-alainen ja virtakaapeliksi riittää näille vahvistimille 16-21 qmm:n virta- ja maattokaapeli. Kannattaa valita kuparisäikeiset (OFC-kupari) kaapelit; näitä saa edullisimmin esim. Biltemasta. Samalla kaapeleihin ostat luonnollisesti kunnolliset liittimet ja virtakaapeleihin (joko yhteen tai kahteen, miten asennatkin vahvistimet!) sulakerasiat ja sulakkeet ( 60A-80A ) kaapelikoon mukaan.
Kannattaa toki pyytää kokonaispakettitarjousta em. Hifitalosta, mutta sinun pitää selvittää ( mitata ja laskea ) tarvittavat kaapelimäärät asennuspaikkojen ja asennusmatkojen perusteella.

Tähän kokonaisuuteen saa hyvän äänen lisäparannuksen, kun liimaa jokaiseen kaiuttimella varustettuun oveen (sisäpuolelle) ja myös subwooferin asennusympäristöön STP:n, Vibroplastin, Dynamatin, tms. vaimennuslevyä. Kaikkea ei tarvitse peittää, mutta vapaitten, suurten peltipintojen päälle liimattuna näillä resonansseja vaimentavilla materiaaleilla (bitumi- tai butyylilevyjä) on melkoinen vaikutus.
Torque Vectoring Control
tontsa81
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Heinä 2013 22:19

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja tontsa81 »

No niin, sieltä tärähti ensimmäinen ja kattava paketti, kommentit tähän puolesta ja vastaan(tiedän että näitä mielipiteitä on, joten antaa palaa vain). Rahallisesti tuo vaikuttaa fiksulta, äänenlaadullisesti varmasti riittävä. Tuo basso pitää vain mitata, se on pakko saada jonkun penkin alle, takakontissa sille ei tule olemaan tilaa. Mutta sehän ei varsinaisesti ole ongelma, tuskin on suurta eroa kuitenkaan onko autossa 1kpl 12" vai 10" bassoa. Tai sitten pitää ottaa ja tehdä kotelo itse, jos ei sopivan littanaa versiota löydy. Otan tarkempia mittoja penkkien alusista kun kerkeän jotta hahmotan itsekkin mitä sinne mahtuu ja mitä ei.

Ja sulakkeet ja kunnon liittimet tulee tottakai, olisi järjetöntä laittaa euroakaan kiinni soittimiin jos niitä ei viitsi suojata tai varustaa riittävillä johdoilla. Ja johtojen laskeminen ei sinällään ole suurikaan haaste kun ottaa mitan ja lisää siihen sen puuttuvan metrin =D Vaikka kaapelit maksaakin niin taidan silti ottaa reilun kiepin, auto on 5m pitkä ja akut taitaa olla kuskin penkin alla, eli takakonttiin saa varata n. 6m pätkän ja muiden vahvistimien paikat pitääkin miettiä, luultavasti pelkääjän penkin alle piiloon, eli metrin pätkillä selviää. Mutta nämä selviää kun alkaa olemaan kalusto katsottuna ja tätä myöten homma ostoksia vailla.

Tuo kaijuttimien sijoitus mietityttää, erillissarjassahan tuo alempiä ääniä tarjoava kaijutin jäänee paitsioon jos se asennetaan tuonne polven kohdille sivuun, vaikka siellähän ne kaijuttimet ovat olleet ammoisista ajoista lähtien. Itseä jotenkin kiinnostaisi kokeilla molempien kaijuttimien asennusta kattoon, mutta tästä varmasti löytyy täältä suoraan hyvät syyt miksi näin nimenomaan ei kannata tehdä?
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Jos tuo esittämäni subwooferin kotelokoko on liikaa, niin juuri nyt olisi saatavilla Hifitalossa 1 kpl DLS W310B-subwooferelementtejä hintaan 66,50! Ja tuolle itsetehty kotelo ( vaikka sitten penkin alle - taakse! ) - siinä bassoratkaisu. N. 30 - 32 litran kotelokoko olisi passeli ja kotelon seinämämitat voisi määrittää tilan mukaan - kunhan elementin saa sopimaan koteloon.

Ja miksi kaiuttimet oviin ja sivuverhoiluihin ? Siksi, että saavutetaan paras äänenlaatu ja stereokuva asennuskonstein. Ja midbasson sijoitus oven etualareunassa on siksi, että saadaan näin paikan valinnalla mahdollisimman sama akustinen etäisyys korvaan kuin ylös asennetuilla diskanteilla (->stereokuva!). Kun nostetaan midbassoa ylemmäksi, niin pitää olla aikaviivesäätö kompensoimassa voimakkaasti (puolittain) erilaisia kaiutinetäisyyksiä. Ei nämä autojen vakiopaikat mitään "arvottuja" ole, vaan niillä on akustinen perustelu.
Kattoon kaiutinasennukset onnistuvat linja-autoissa, joissa käytetään pieniä (matkustajakohtaisia) kaiutinelementtejä ja niille on asennuskonsolissa akustista kotelotilavuutta.
Itse tehty turvallinen ja toimiva kattokaiutinasennus edellyttää melkoisia toimenpiteitä ja katsastajallakin saattaa olla asiaan sanomista, ... ja sitten on vielä se äänen laatu ( ! ).
Torque Vectoring Control
tontsa81
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Heinä 2013 22:19

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja tontsa81 »

Tätä juuri ajoin takaa, on ilo kysellä asioita kun niihin saa hyvin perusteltuja vastauksia jotka ei juurikaan jätä enää arpomiselle tilaa. Näin sen pitääkin olla, kiitoksia tästä jo tähän mennessä. Tuo erillissarja vaikuttaa kovin edulliselta, mitä itse selailin eräitäkin sivuja niin hinnat pyöri yli 100€ssä, mutta taas toisaalta monessa paikassa tuota sinusteciä on kehuttu. En siis epäile sen laatua, ihmettelen vain edullista hintaa =D
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Sinustecin suunnittelu on saksalaista ja toteutus aasialaista ( kuten 90 %:lla vastaavilla tavaroilla ). Halpuuteen vaikuttaa mm. jakosuotimen yksinkertainen, mutta toimiva, toteutus. Tämän yksinkertaisen jakosuotimen vuoksi myös asentaminen yksikertaistuu - jakosuodin ei ota juuri ollenkaan tilaa, vaikka toimii halutulla tavalla.
Torque Vectoring Control
tontsa81
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Heinä 2013 22:19

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja tontsa81 »

Tuntuu vain hassulta että kerrankin olisi hyvä ja edullinen sarja tarjolla. Yleensä kun halvalla saa halpaa ja rahalla parempaa =D

Mutta kovastihan tuota kehutaan, ainoat moitteet taitaa tulla bassosta, mutta eihän erillissarjalla mitään painekattilaa ole tarkoitus rakentaakkaan. Siihen tarkoitukseen löytyy parempia tarpeita. Tuota mainittua pakettia tässä olen katsellut ja vain tuo basso mennee vaihtoon ja luultavimmin itse tehtyyn koteloon.

Kotelon rakentamiseen pitänee perehtyä jossain välissä. Kun viimeksi rakensin kotelon se tuli perus 18mm vanerista, kasattiin ruuveilla ja liimalla ja sisään heitettiin joku vanha täkki, taisi olla 3" putki ulos(12" bassolla). Silloin eräät kylän hifistelijät suunnitteli oikein kuiduttavansa laatikoita ja miettivät jonkunlaista "tupla" laatikkoa jossa siis perus laatikon päälle tehdään toinen jossa olisi ulostuloina sisemmän ja ulomman laatikon refleksi putket... Eivät kai koskaan rakentaneet, mutta suunnittelivat kyllä.

Eli meinaan siis että olen aavistuksen pihalla kun katselin noita valmiita paketteja ja niissä on 2 kalvoa vaikka vain toinen on kaijutin yms eksoottisen oloisia ratkaisuja, saavutetaanko näillä oikeasti jotain? Vai riittääkö nykyäänkin aivan perus laatikko joka vain on riittävän tiivis, pitää sisällään jotain huokoista ainetta ja sen refleksi putken?

Ja sitten vielä kaapeleista, onko nykyisissä rca piuhoissa kovinkin hyvä häiriö suojaus? Virta johdon viereenhän niitä ei toki parane asentaa, mutta perus asennuksessa riittäne että virta johdot on eri puolella autoa kuin muut?
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Kaikkeen "to bee,or not to bee" en ota kantaa. Mutta subwooferkoteloon toki: tuollaisen 30 - 32 litraisen lootan rakentamiseen riittää mainiosti 22 - 25 mm:n lastulevy. Ns. lattialastulevy, jota saa 60 cm:n levyisenä rakennustavaraliikkeistä, riittää. Jos laatikosta tulee leveähkö ja matala, niin muutama välituki on paikallaan. Mitään kuiduttamisia tai hiekkahartseja ei tarvita musiikkibassossa - äänenpainelootat ovat asia erikseen. Niitä sisäpehmusteita ei tarvita kuin siinä tapauksessa, että laatikkoa pitää akustisesti suurentaa. Parasta ja halpaa vaimennusmateriaalia on synteettinen vanu, jota laitetaan kuohkeana (siis ei tiiviiksi tumpattuna) kotelon sisätila täyttäen. Ohut n. 1 mm:n paksuinen solumuovitiiviste elementille, ellei siinä ole jo valmiina tiivistettä. Kotelosta on tehtävä tiivis ja tukeva.

RCA-kaapeleita saa laadultaan ja mitoiltaan tarpeen mukaan. On kaksoissuojattuja, kolmoissuojattuja, balansoituja, semibalansoituja, muovipäisiä, metallipäisiä, lukkiutuvia, jne. On erilaisilla kaapeli- ja suojavaipparakenteilla, jne. Hintaa on muutamasta eurosta jopa kolminumeroisiin lukuihin asti.
Liian pitkiä ei kannata hankkia. Itse teen kolmoissuojatusta metritavarasta juottamalla metalliset päätteet; Kaapelit kannattaa mitata yleismittarilla, että toimivat - mutta eivät vuoda.
Viimeksi muokannut JohnFinn, 16 Heinä 2013 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Torque Vectoring Control
tontsa81
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Heinä 2013 22:19

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja tontsa81 »

Onkos kukaan keksinyt miten saisi nätisti liukuoviin tuotua äänen kaijuttimille? Nykyisellään kun oviin ei mene kuin 3nastan kautta lukolle virtaa... Jos kukaan ei ole fiksusti asiaa toteuttanut, en aio olla pioneeri vaan laitan sitten isommat kaijuttimet kuskin ja pelkääjän penkin alle niin että osoittavat keskiriville... Diskantit saa onneksi nätisti kyllä paikalleen.

Ja basson kotelosta saattaa tulla mielenkiintoinen, penkin aluset ei olekkaan aivan niin järkevää tilaa kuin luulin, mutta on siellä onneksi riittämiin tilaa, vaikka aivan neliö laatikkoa sinne ei saa mahtumaankaan.

Seuraava askel taitaakin olla sitten käynti alan liikkeessä ja käyn vakoilemassa valikoimaa paikan päällä, yllä oleva lista mukana josta tarjouksen samalla kyselen... Ehkäpä vielä tänä kesänä siis saan popit kiinnikkin.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

tontsa81 kirjoitti:Onkos kukaan keksinyt miten saisi nätisti liukuoviin tuotua äänen kaijuttimille? Nykyisellään kun oviin ei mene kuin 3nastan kautta lukolle virtaa... Jos kukaan ei ole fiksusti asiaa toteuttanut, en aio olla pioneeri vaan laitan sitten isommat kaijuttimet kuskin ja pelkääjän penkin alle niin että osoittavat keskiriville... Diskantit saa onneksi nätisti kyllä paikalleen.

Ja basson kotelosta saattaa tulla mielenkiintoinen, penkin aluset ei olekkaan aivan niin järkevää tilaa kuin luulin, mutta on siellä onneksi riittämiin tilaa, vaikka aivan neliö laatikkoa sinne ei saa mahtumaankaan.

Seuraava askel taitaakin olla sitten käynti alan liikkeessä ja käyn vakoilemassa valikoimaa paikan päällä, yllä oleva lista mukana josta tarjouksen samalla kyselen... Ehkäpä vielä tänä kesänä siis saan popit kiinnikkin.
Tee toinen samanlainen/vastaava nastakytkentä ovikaiuttimelle. Noilla penkinaluskaiuttimilla (ja vielä isommilla?) saat kyllä äänen tulemaan, mutta sotket samalla kokonaisstereokuvan ja diskantin ja midbasson välinen valtava etäisyys tekee niiden rajataajuudesta soutavan ja todella epämääräisen ( ! ).
Tai jos hommasta tulee ylivoimainen, niin jätä sen penkkirivin kaiutinpari laittamatta, eli osta 4-kanavainen vahvistin etukajariparille ja takimmaiselle penkille ( lähelle keskimmäistä, jolle jaetaan näistä ääni ). Osta yksikanavainen vahvistin subwooferille. Toteuta kokonaisuus näin edullisemmin, yksinkertaisemmin ( ja vielä edullisemmin ) - ja äänellisesti paremmin kuin tuolla suunnittelellamasi epämääräisellä penkinalussysteemillä. Huom. diskantit ja midbassot kannattaa asentaa mahdollisimman lähelle toisiaan/puoli.
Torque Vectoring Control
tontsa81
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Heinä 2013 22:19

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja tontsa81 »

Toimineeko nuo nastat äänen kuljettamisessa riittävän laadukkaasti, vai aiheuttaako ne vain häiriötä? Kovin montaa wattiahan niiden ei onneksi tarvitsisi viedä... Pitää tutkailla vielä tuota ovi rakennetta, saisiko sinne kiskoon kulkemaan johdon nätisti jonkunlaisen "ketjun" avulla...

Periaatteessahan voisin heittää taakse vaikka vain 6x9:t, mutta ideana kun juuri olisi saada tasainen ääni joka penkkiriville. Siksi koitan välttää kaijuttimettomia rivejä. Jos joku tietää liukuoveen hyvän tavan viedä johdot niin kertokaapa. Jos nuo nastat toimivat niin sitten ei ehkä ole ongelmaa...
tontsa81
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Heinä 2013 22:19

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja tontsa81 »

Ainakin tuolla mainitaan että tuollainen ovikytkin kestäisi 20A kuorman, eli aivan riittävästi erillissarjalle. Menee siis ostoslistalle.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Hieno juttu, että ääni siirtyy myös liukuoviin. 20 A:n virransiirtokyky riittää. P = U x I = 14 V (lat. jännite ) x 20 A = 280 W; siis kestää melkoisen äänensiirron.

Katselin Tourneon tavara-/takatilaa, ja saisit kyllä subwooferin ratkaistua myös näin:
Oikea takasivu olisi hyvä paikka asentaa matala, mutta muuten "laaja" subwoofer; et menettäisi juuri mitään hyötytilaa ja penkkien aluset saisivat olla muussa käytössä. Tähän sivutilasubwooferiin sopisi elementiksi joku 10" - 12":n matala ("lituska") elementti, tai vaikkapa 2 kpl 8":n lituskoita. Sivuverhous vain irti ja sen tilalle sitten kotelon teko ja kiinnitys.
Jos laitat 2 kpl elementtejä niin huomioi, että vahvistimen sillatulla subwooferkytkennällä minimikuorma ei saa pudota alle 4:n ohmin.
Torque Vectoring Control
tontsa81
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Heinä 2013 22:19

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja tontsa81 »

Tuo voisi kieltämättä olla yksivaihtoehto, mutta toisaalta etu ja keskirivi on myös sellaisia rivejä joita ei liikutella/poistella. Ja näiden alle ainakin putkibasso menisi heittämällä, luultavimmin saan sinne suht kulmikkaan kotelonkin mahtumaan. Itse ainakin kuvittelisin että penkin alle olisi helpompi rakentaa sopiva kotelo kuin tuohon takanurkkaan. Äänenlaadullisestihan sillä kai ei pitäisi suurtakaan merkitystä olla millä kohdalla autoa basso on, käsittääkseni nämä on niitä taajuuksia joiden suuntaa ihminen ei juurikaan kykene havannoimaan? Toki luultavasti olen tässäkin väärässä ja huomaan kohta olevani rakentelemassa koteloa takatilaan =D
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

tontsa81 kirjoitti:Tuo voisi kieltämättä olla yksivaihtoehto, mutta toisaalta etu ja keskirivi on myös sellaisia rivejä joita ei liikutella/poistella. Ja näiden alle ainakin putkibasso menisi heittämällä, luultavimmin saan sinne suht kulmikkaan kotelonkin mahtumaan. Itse ainakin kuvittelisin että penkin alle olisi helpompi rakentaa sopiva kotelo kuin tuohon takanurkkaan. Äänenlaadullisestihan sillä kai ei pitäisi suurtakaan merkitystä olla millä kohdalla autoa basso on, käsittääkseni nämä on niitä taajuuksia joiden suuntaa ihminen ei juurikaan kykene havannoimaan? Toki luultavasti olen tässäkin väärässä ja huomaan kohta olevani rakentelemassa koteloa takatilaan =D
Jos olet valmis rakentamaan penkin alle - helpompi ja yksinkertaisempi operaatio - niin sitten takimmaisen penkin alle. Syy miksi takimmaisen alle, kuinkas muuten, on äänenlaadullinen ( ! ): subbassotaajuudella ääniaallon pituus on niin suuri, että muodostuakseen ( siis synnyttääkseen submatalia taajuuksia ) tarvitsee tilaa/pituutta autossa. Ihmisen kuulolla ei havainnoida suuntaa subbassotaajuuksille ; ns. suuntahavainnoinnit johtuvat oheisresonoinneista tai muista äänenpaineen aikaansaamista sivuilmiöistä. Toki, jos takimmaisella penkillä ne submatalat pitääkin kuulua, niin sitten subbariloota etuistuimen alle.
... ja kunnolla kiinni!
Torque Vectoring Control
tontsa81
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Heinä 2013 22:19

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja tontsa81 »

En edes kuvittele että et olisi oikeassa, toivon vain että oma korvani ei tule huomaamaan tuota virhettä sijoittelussa. Takimmainen penkkirivi kun on irroitettava ja mitä luultavimmin toisinaan meillä tulee olemaan irti, pitäisi siis aina siirrellä basson koteloa siinä samalla. Keskipenkin alla se saisi olla aivan rauhassa. Ja keskipenkinkin alla se olisi eturivistä katsottuna likipitäen samalla etäisyydellä kuin perus corollassa(jos kuskilla on amis viikset, tuskin voidaan puhua kyllä ääneenlaadusta, vaikka meteli kova olisikin). Joutunen siis tässäkin tekemään jonkinlaista kompromissia.

Kävin tuossa muutamankin liikkeen kanssa neuvonpitoa laitteistosta ja niillä karkaa mopot käsistä, melko herkästikkin huomaan. Annettu budjetti pahimmillaan tuplattiin. Nyt kuitenkin olisi jonkinlainen paketti, osin tämän ketjun, osin liikkeiden myötävaikutuksesta syntynyt. Otan siis mielelläni kommentteja vastaan ja ideoita joilla tiputtaa hintaa tuosta. Olkoonkin että reilun satasen saisi heti pois laittamalla eteenkin sinustecin sarjan, mutta kehuivat sarjan hyväksi, mutta mikäli haluaa nauttia oikeasti hyvästä äänestä niin suosivat hintaluokkaa n.150e. Siksi eteen olisi tulossa hivenen laadukkaampi sarja(en ole vielä käynyt itse näitä kuuntelemassa, en siis ole 100 varma valinnoista). Mutta kaikki 3 eri liikettä joista olen kysynyt on kehunut sinustekin hyväksi sarjaksi taakse ja jonkinlaiseksi täytesarjaksi. Kunhan saan itsestäni ensiviikolla viimeistään irti koekuuntelun niin voi olla että kaikki on sinustekkia, silloin menee vahvistin puolikin vaihtoon, 6kanavainen lienee turha siinä vaiheessa. Mutta tässä siis paketti:

Pioneer DEH-X7500SD 175€
Rainbow SL-C6.2 x1 179€(eteen)
ST-165 x2 90€(45€kpl)(taakse)
Rainbow SL-S10 125€(plus kotelo jos en tee itse)
Ground Zero GZTA 5125X 279€
Ground Zero GZIA 2130HPX 90€
= 938
Ja jos basson laittaisi keskipenkin alle ja vahvistimet pelkääjän penkin alle, olisi virtajohdot alle 1,5m pitkät, rca:tkin jäisi luultavasti alle 2m pituisiksi, korkeintaan 3m pituuksiin. Ja saisin suoraan akulta miinuksen, liekkö siitä haittaa? Sopivasti sijoittaen ne ei ole jaloissa eikä edes näkyvissä, mutta silti tarpeen niin vaatiessa helposti säädettävissä.

Kamalan vaikeaa nykyään tämä poppisten virittely, kasetti ja ekojen cd soittimien aikaan haettiin halvimmat mitkä löytyi ja vedettiin milloin milläkin johdolla ja aina soi kovaa ja korkealta =D Ja sitä rekisterilaatan räminää ja pauketta! Perus kompo oli 12" takakontiin, 6x9:t hattuhyllylle. Onneksi tästä ollaan päästy ylöspäin, mutta ikävä kyllä myös tiedonsaanti ja laatu on kasvanut, myös soittilaitteissa. Ja enää ei viitsisi aivan tuollaista perus teini viritelmää rakentaa, vaikkakin sen saisi halvalla kasaan...
tontsa81
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Heinä 2013 22:19

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja tontsa81 »

Nyt on yllä olevaa myötäilevä paketti tilattu. Eräs kysymys painoi pintaan, viistää poppivehkeitä: Onko vm 2011 tourneoon saatavilla sisustan räjäytys kuvia ja lähteekö nuo kirotut muovinastat ikinä ehjinä irti?

Mikäli molempiin vastaus on kieltävä, pitää käydä marmoritiskillä kyselemässä nastojen hinnat ja jos niillä on tiedossa jotain hankalia paikkoja. Jos taas toiseen tai molempiin myönteinen niin mistä ja miten?
Jude
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Touko 2007 22:00

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja Jude »

Tourneosta ei ole kokemusta, mutta minulla oli Transit retkeilyauto johon laitoin hyvin soivan setin kiinni.
Eteen laitoin 2-tiesarjan kiinni (JBL Gti560). Eli orkkis paikalle laitoin midin ja diskantin tein kojelaudalla oleviin muki telineisiin, jotka suuntasin kuljettajaan päin.
Euovien verhoilujen takana on muovi joka estää veden pääsyn sisälle. Sen poistin ja tein 6mm vanerista uuden suojan. Samalla laitoin äänieriste levyjä (silent coat) etuoven peltipintoihin.
Soittimena oli 2din kokoinen pioneer josta oli pidemmillä matkoilla kiva katsella elokuvia.
Taakse minulle tuli toinen 2-tiesarja (DLS MS6A), mutta se oli retkeilyauton väliseinään asennettu joten ei hyödytä sinua.
Subbarina minulla oli pioneerin TS-WX77A joka soi aivan riittävästi omaan makuun.

Jos purat sisustaa pois niin suosittelen laittamaan äänieristettä ainakin ulkopelteihin. Minulla meni noin 20m2 omassa projektissa, mutta sinun auto on hieman pienempi.

Oviverhoiluista lähtee ihan nätisti muovinipsut irti, mutta vaatii välillä reilusti voimaa.

Tuossa on yksi känny räpsy radion/vahvistimien asennuksesta :-)
http://jude.kuvat.fi/kuvat/Ford+Transit ... 12-452.jpg
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Ja onhan niitä verhoiluklipsi irrottimia myynnissä ainakin motonetissä ja biltemassa.
tontsa81
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Heinä 2013 22:19

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja tontsa81 »

Juu asennus projekti on jo käynnissä ja äänimattoa menee.

Nyt laitettu takaoviin eristematot noin suurinpiirtein sinnepäin paljaisiin peltipintoihin. Viimeisiin nurkkiin en alkanut vääntämään mutta jotain 90% peitto lienee saavutettu.

Sivuovien taaksejäävät sisustukset poistettu ja sinne samalla laadulla mattoa pintoihin, kajuttimille 12mm vesivanerista sovitteet vanhoille paikoille. Myös pyöränkotelot sai tavaraa pintaansa. Diskantit tulee tuohon ikkunalle nöpöttämään, siinä kun on sopivasti tilaa ja sai muovien saumasta pienillä jäljillä paikalleen, teippi kiinnityksellä.

Seuraavaksi sitten sivuovet, kokeilen laittaa johdolla, mielestäni löysin järkevän tavan vetää johto niin että se on kireällä oven ollessa auki tai kiinni, eli ei pitäisi päästä jäämään mihinkään väliin tai jalkoihin ovea käytettäessä. Jos ei kestä niin sitten tuo liukuovikytkin kehiin. Sivuoviin asennus samoin kuin takimmalle riville, keskiäänet tulee polven kohdille ja diskantit tuohon "ikkunalaudalle". Samalla pitäisi tuolle 10" elementille tehdä laatikko, luultavasti suljettu ja jotain 15L tuntumaan tilavuus. Vahvistimet joutunee asentamaan myös keskipenkin alle, etupenkin alle ei vain mahdu. Sitten näiden johdotus ja etupään kimppuun...

Soittimen kytken vanhoihin piuhoihin, varuiksi kyselenkin että tuo ford6000 cd soitin saa sisäänsä varmasti erinäisen määrän johtoa, mutta mikä näistä on virta piuha? Ja onko tuolle omaa herätettä? Vai otanko vahvistimille herätteen radion virroista? Vai tarviiko vahvistimet enää edes varsinaista herätettä vai ottaako ne rca:n kautta ohjauksen? Kun soittimen yhteenkään kanavaan ei tule mitään kuormaa niin tuo tuskin paljoa virtaa vaatikaan.

Huomenna ostamaan rca johtoja, saa ehdottaa paikkaa josta saa max 3m johtoja, 3 paria pitäisi saada vietyä ja sitten vielä 2 haaroitinta väliin.
Samoin pitää katsoa ja mitata virta johdot ja hakea ne ynnä niille sulakkeet.

Ja kun tekemään aloin niin laitan auton sisävalot uusiksi, nykyisten tilalle tulee led versiot, antaa vastaavaa hajavaloa. Toimivat kulkuvaloina. Lukuvaloiksi laitan pinta asennettavat 1 lediset valot, 2 per penkkirivi. Eteen teen tuon etummaisen valon tilalle pienen paneelin johon tulee tulevaisuudessa lisäpitkien katkaisija, lisäperuutusvalojen katkaisija ja lukuvalojen ja kulkuvalojen ohjaukset. Samalla asennan siihen yhden väänneltävän ja käänneltävän lukuvalon, lähinnä kartturia varten, mutta myös mahdollisuus kääntään kuljettajalle näkyväksi. Takaovien reunoissa olevat valot korvannen joskus led versioilla ja asentanen vastaavat myös etuovien koteloihin, omalla katkaisijalla jolloin näistä saa pientä yleisvaloa pimeälle matkatessa, ilman että ne häiritsevät, mahdollisesti punaiset sävyltään.

Jos joskus jaksan niin vaihdan mittariston valojen värin siniseksi tai punaiseksi, mutta se on vasta sitten joskus. Radion päälle pitäisi katsoa fiksu teline 7" tai 10" tuumaisella tabletille josta sitten voi soittaa spotifaita tai katsoa karttaa yms. Miksipä sitä ei voi myös lapsille antaa pelikoneeksi toisinaan. Jonkun n.600w invertterin asentelen myös kiinteäksi johonkin väliin josta saa virtaa läppärille, tai ehkä myöhemmin tulevalle isommalle näytölle. Mutta ainakin jonkinlaiselle kylmälaukulle(tiedän, on myös 12v toimisia, mutta metsästänen yhdistelmä version jolloin tuo toimii niin kotona, autossa kuin veneeelläkin). Myös mielessä on käynyt kuskinpenkin vaihtaminen, mutta se vaatisi myös ratin vaihtamisen niin että siihen saisi jotain säätöjä, joten tämä jäänee.

Jos katon joudun valojen takia purkamaan kokonaan niin laitan sinne myös eristematot, jos en niin niiden takia en ala purkamaan. Lattiaakaan en siis vielä eristä, ei ole riittävän isoa torxpäätä hylsysarjassa(loppuu kokoon 50) joten en saa penkin rautoja irti. Mutta lattian eristäminen ei ole paha paikka jos sen joskus aion tehdä, lähtee kaikki irti purkamatta sivuja.

Joka paneelista on motonetin purkusarjasta huolimatta muutama nasta hajonnut, joten nastoja pitää metsästää lisää ja samalla taidan laittaa pienen kumi tms tiiviste nauhan näiden paneelien, kuten muovipaneelien saumoihin. Eivät ääntele vielä ,mutta kunhan saan soittimiin ääntä niin näistä lähtenee ensimmäisenä häiritsevät äänet.

Ajovalopuolelle pitäisi myös tehdä pientä päivitystä. Nyt ideana olisi laittaa sumuvalojen tilalle päiväajovalot, lyhyiden polttimot vaihtaa tehokkaampiin ja sinertävämpiin ja säätä korkeutta vähän paremmaksi kuin nyt, pitkille vaihtanen vain värisävyä vähän kylmemmäksi ja sitten lisävalot. Tuollaiset pienen soikeat sopisi suht hyvin ilman valorautaakin tuohon keulalle... Samoin pitäisi metsästää aluvanteet, 2 sarjaa ja ensi kesäksi kesäkumit ja sitten syksyllä talvikumit.

Ehkäpä näillä perheen kanssa matkailu on entistäkin mukavampaa. Nyt heitimme tuossa to-pe tuollaisen 1100km lenkin ja mittarin mukaan kulutus(ilmastointi päällä lähes kokoajan) 6.3(alkumatka ilman ilmastointia maantiellä jopa 5.8) todellinen jäi laskemalla alle 6.8 litran. Eli huijailee sen 0.5l/100km.

Olen siis tyytyväinen hairahdukseen vaikka kyse foordista onkin =D
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Punanen johto virtalukon kautta (virta), keltanen akulta (muistivirta), musta maa. Toki voin olla väärässä nuitten keltasen ja punasen kanssa. Eli jos tuolla ei jää mitään muistiin nii vaihat piuhojen paikat keskenään
tontsa81
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Heinä 2013 22:19

Re: Tourneo(transit) popit

Viesti Kirjoittaja tontsa81 »

Pitänee mitata kumpi katkee avaimesta niin saa kerrasta oikein.

Sivuovetkin alkaisi olemaan valmiit, voi tosin olla että menee uusiin puihin niiden sisustuspaneelit... Kaijuttimelle ei saanut tukevampaa kiinnitystä aikaiseksi sitten millään olemassa oleviin rautoihin ja uusia en alkanut hitsailemaan. Ovat nyt toistaiseksi noissa ovipaneeleissa kiinni ja ilman suojaverkkoa kun en riittävän matalaa mistään löytänyt. Kunhan lapset rikkoo nuo ensimmäisen kerran niin teen sitten uudet ovipanelit vanerista ja teen kaijuttimille upotetun asennuskauluksen jolloin saan verkon jäämään juuri verhoilun kanssa samaan tasoon, samalla saa sitten kunnolla eristettyä ja laitettua vanerin tiiviimmäksi, jolloin erillissarjan sointi ei ainakaan huonone. Diskantit jäi vähän rumasti liimalla kiinni kahvan alle, muualla kun ei vain ollut tilaa asentaa, uusiin ovipaneeleihin pitänee näillekkin muotoilla joku syvennys mihin ne saa uppoasennettua kuulija ystävälliseen suuntaan. Nyt ovat siis liimattuna sarjan omissa pintaasennusputkissa...

Penkin alle saan juuri ja juuri suht sopivan kokoisen kotelon tehtyä. 40cm leveä( tässä on onneksi vielä pari senttiä pelivaraa), 27cm korkea( pitää katsoa saisiko sentin lisää jotta elementti ei olisi aivan samankorkuinen kuin kotelo, mutta voi olla että korkeampaan koteloon penkki pohjaa istuttaessa). Syvyyttä yläreunasta 27cm ja alareunasta 8cm. On aivan hilkulla mahtuuko elementti tuohon, mutta jos ei niin on mahdollisuus tehdä elementin kohdalle pieni uloke jotta asennus mahdollistuu. Litroja pitäisi tulla n. 19, mutta tämähän on siis ulkomittojen mukaan joten joutunen ottamaan leveyteen nuo muutamat sentit hyötykäyttöön jotta saisin sisätilavuudeksi jäämään edes jotenkin yli 12l josta vielä elementin litra, jos ei melkein 2 pois... Eli pienellä kotelolla mennään, jos tehdessä alkaa ahdistamaan ja korkeutta en saa yhtään lisää niin joutunen tekemään tuon ulokkeen vain sisätilaa kasvaattaakseni... Eli jos jotain hyvää pitää hakea niin ainakaan ei ole tulossa kuutio kotelo =D

Huonona puolena pidän sitä että tuo istuimen etuverhoilu jää juuri tuohon eteen(toimii samalla tietysti suojana). Sen saan kyllä onneksi ruuveilla kiinni ja jotain pehmeää vielä väliin niin ehkä se ei kamalasti siinä resonoi, mutta huonoimmillaan pitää laittaa joku 8tuuman elementin suojaverkko siihen eteen ja reikä, jos se vähentäisi turhaa tärinää? Pois sitä ei voi jättää koska silloin toisen penkin alla oleva vahvistin jää lasten näkyviin ja riskit kasvaa liian suuriksi.

Huomenna sitten etupään kimppuun jos vain kerkeää. Saisi oviin kaijuttimet ja tuon kotelon tehtyä ja vahvistimet paikalleen niin eihän tuo vaatisi enää kuin soittimen asennuksen...

Jännää huomata miten työ tekijäänsä neuvoo, ensimmäisen sivuoven kanssa taistelin varmaan 3 tuntia ja mietin ja pähkäilin, toisen tein alle tunnissa =D Toivotaan että etupää olisi taas helpompi vaihe kuin tuo keskikohta kaikkine kotelon suunnitteluineen päivineen...
Vastaa Viestiin