Kytkinongelma?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
toni.virta
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Kesä 2013 22:46

Kytkinongelma?

Viesti Kirjoittaja toni.virta »

Ongelmana kytkimen huono toiminta. Esim kun laitat ykkösvaihteen päälle ja pidät kytkintä pohjassa n.20-30 sekuntia, niin auto lähtee ryömimään eteenpäin jonka jälkeen alkaa karmea rynkytys :oops: . Ja tietty kone sammuu tämän jälkeen. Vaihdoin talvella uuden kytkimen ja työsylinterin, jonka jälkeen kytkimen tuntuma ollut huono, mutta toiminut, eli ottaa vasta melko alhaalla. Tämän jälkeen tietenkin ilmaus. Ei parannusta. Vaihdoin keväällä kytkimen pääsylinterin, ja ilmasin , tuntuma edelleen huono. Ja nyt tosiaankin tekee tuota ensin mainittua, eli lähtee eteenpäin vaikka kytkin pohjassa

Mikähän liene vialla, viimeksi tänään ilmasin jarrut ja kytkimen mutta ei parannusta. Nestettä olen vaihtanut tohon autoon nyt n.5litraa. Kaikki jarruputket/letkut/liittimet tarkastettu ettei mistään pääse järjestelmään ilmaa. Noin niinkuin silmämääräisesti tarkastettu.

Itseäni ihmetyttää tuo 20-30 sekunnin toiminta, eli sehän viittaa että neste pakenee työsylinteriltä johonkin tai/eli järjestelmässä on ilmaa. Voiko abs "yksikössä" oleva ilma toimia näin. Jarrut ja kytkimen olen ilmannu paineilmailmausvehkeellä ja laadukkaalla paine/alipainepumpulla. Miten tuon abs yksikön ilmaus tapahtuu?

Jos joku osaisi auttaa miestä mäessä niin olisin kiitollinen.
Autohan on vanha uskollinen focus -99. 1.6
toni.virta
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Kesä 2013 22:46

Re: Kytkinongelma?

Viesti Kirjoittaja toni.virta »

Itse itselleni vastaten, luin muualta että kytkinlevyn liika kuluminen aiheuttaisi tuon, autolla ajettu kytkinrempan jälkeen max. 10000. Luulisin että todellisuudessa 5000-8000km. Kytkinpaketti on Valeo, eli pitäis olla ihan laadukas. En itse millään pysty uskomaan tohon levyn kulumiseen näin nopeasti.
Mielipiteitä tähän?
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Kytkinongelma?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

No ei kytkinlevyn kuluneisuus kyllä mitenkään tota aiheuta.

Jos kytkin 'ei pysy pohjaan painettuna' vaikka poljin pysyykin niin jompikumpi sylinterihän siellä kusaa ei joku sillä välillä.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kytkinongelma?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Samaa mieltä. Ei liity kytkinlevy eikä jarrujärjestelmä tähän.
- väheneekö jarruneste säiliössa, eli voisiko uusi työsylinteri vuotaa kopan sisälle? (Ei todennäköistä)
- ilmauslaitteesi ovat varmasti hyvät, mutta voisihan sitä työsylinteriä vielä ilmata ihan perusmenetelmällä, eli poljin pohjaan, ruuvia auki. Ruuvi kiinni, poljin ylös ja uudestaan. Ei pumppausta. Ja laita letku siihen nippaan, niin ei tule neste silmille.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
toni.virta
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Kesä 2013 22:46

Re: Kytkinongelma?

Viesti Kirjoittaja toni.virta »

Joo, eli toi kytkinlevyn kuluminenhan tulisi kyllä kyseeseen jos kytkin laahaisi koko ajan. Mutta toi 20-30 viive kyllä kertoo että joku paikka antaa periksi. Tuon pääsylinterin vaihdoin vain varotoimenpiteenä, eli todennäköisesti tuo vanhakin oli kunnossa. Ja tuota työsylinteriä on ilmattu myös perusmenetelmällä. Jarrunestettä kyllä hävisi hiukan mutta loppui kun tein takajarrurempan, eli loppui kun vaihdoin jarrusylinterit, mut täytyy varmaan tarkkailla viikonloppu ja hakee uus kytkinpaketti ja työsylinteri ja räjäyttää auto osiksi jos ei muu auta. Toi työsylinteri oli muuten selvästi "köykäisempi" kuin alkuperäinen. Mut se taitaa olla tätäpäivää että säästetään vähän joka paikassa, myös materiaalivahvuudessa.
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Kytkinongelma?

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

kytkimen työsylinterin tekee juuri tuota...
"harder" is not a very good safeword
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kytkinongelma?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Voihan olla, että kytkimen asennusvaiheessa on mennyt jotain pieleen, jos kerran ongelmat siitä alkoivat. Työsylinteri jäänyt vinoon (yksi pultti kiristämättä) tms. Näitä sattuu kaikille...
Ja olivathan kytkimen osat tuohon 98-03 vuosimalliin?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
toni.virta
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Kesä 2013 22:46

Re: Kytkinongelma?

Viesti Kirjoittaja toni.virta »

No joo voi tietysti olla, mut pakko puolustautua edes vähän :D. Kiinnityspinnat tuli putsattua niin koneen kuin laatikon puolelta tosta kytkinpölystä, pultit kyllä tuli paikalleen, ja toihan ei voi väärään asentoon mennäkkään, siis jo kaksi pulttia riittää siihen että se asettuu paikoilleen. Ja ilmatessa tota sylinteriä ei ole kyllä liikkumista havaittu, eli ei siis heilu. Minkälainen lie tuo rakenne tuossa sylinterissä sisällä?montako stefaa/tiivistettä?
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Kytkinongelma?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

NIIN mikähän mahtoi olla autonmalli kun ei tuossa tulle kerrotuksi?
Mutta kummiskin oireet viittaa siihen että jompikumpi sylinteri laskee paineet läpi eikä senjälkeen enää kytkin irrota.
Jotenkin on normaalia Voortia tuo kun samaan viittaavia oireita on meilläkin ollu Voorteissa JO 40v, että ei ne ainakaan ole kytkintä osannu hyvin koskaan tehä!
Vorttimiäs
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Marras 2012 11:17

Re: Kytkinongelma?

Viesti Kirjoittaja Vorttimiäs »

Moro täällä olis Focus ambiente wagon -04 1.6, kytkin poljin jää satunnaisesti pohjaan, vuotoja ei esiinny, paikat näyttäs ehjiltä kabiinissa, jarruneste taso ei o vajentunut mitenkään silmiin nähtävästi.. autolla ajettu vajaat 170 000.
mikähän olis toimenpide??
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Kytkinongelma?

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Vorttimiäs kirjoitti:Moro täällä olis Focus ambiente wagon -04 1.6, kytkin poljin jää satunnaisesti pohjaan, vuotoja ei esiinny, paikat näyttäs ehjiltä kabiinissa, jarruneste taso ei o vajentunut mitenkään silmiin nähtävästi.. autolla ajettu vajaat 170 000.
mikähän olis toimenpide??
kytkimen työsylinteri vaihtoon ja samalla kannattaa tsekata kytkimen kunto.
Eli laatikko irti.
"harder" is not a very good safeword
Vorttimiäs
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Marras 2012 11:17

Re: Kytkinongelma?

Viesti Kirjoittaja Vorttimiäs »

Olikos jossain jollain hyviä neuvoja tuohon lootan irrotukseen...
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Kytkinongelma?

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Yläpuolelta romut pois tieltä, ainakin akku, painelaakerin letku/putki ja ilmanputsarikotelo ja mitä siinä nyt onkaan. Hommaa helpottaa jos tiputtaa apurungon, eli rattiakseli irti, ja joko alapallo tai iskarin yläpää irti. Vetarit pois navoista, helpottaa jos ottaa laatikostakin irti, eli öljyt tulee pihalle.

Moottori takapäästään, eli vaihteiston päästä kannatukseen yläpuolelta tai alapuolelta. Startin todennäköisesti joutuu irroittamaan. Vaihteiston kannatin irti auton korista ja sen jälkeen kytkinkotelon kehältä isot pultit auki. Pultit kannattaa merkitä, sillä voivat olla eripituisia/-kokoisia. Tämän jälkeen laatikosta kiinni ja vetää/nitkuttaa/kiroilee sen pois sieltä koneen perästä. Noin niiku osapuilleensa. Tosi työläs homma.

Nosturin kanssa yhen työpäivän juttu. Ilman nosturia tallin lattialla kestänee viikonlopun ja kaljakori mieheen.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Vorttimiäs
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Marras 2012 11:17

Re: Kytkinongelma?

Viesti Kirjoittaja Vorttimiäs »

Arvatenkin, menee pian kori kaljaa ja toinen viinaa.. voipi olla että mielellään korjaamolle ja maksaa ittensä kipeeks.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Kytkinongelma?

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Vorttimiäs kirjoitti:Arvatenkin, menee pian kori kaljaa ja toinen viinaa.. voipi olla että mielellään korjaamolle ja maksaa ittensä kipeeks.
Juu, ei ole hääppöistä hommaa pukkien varassa laatikkoa irrottaa saati takaisin laittaa.
juhve
Viestit: 485
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Kytkinongelma?

Viesti Kirjoittaja juhve »

kyllähän tommose punnertaa lattialla pukkien päällä jos ransiitin etuvedon laatikonkin pystyy yksin laittaan ja auto maassa pukeilla.


ei noi ny niin vaativia hommia oo
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
toni.virta
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Kesä 2013 22:46

Re: Kytkinongelma?

Viesti Kirjoittaja toni.virta »

Eli minä sain tänään tuohon 99focukseen ( joka tuolla eräässä viestissä mainitaan) kytkinjumpan tehtyä, uusi työsylinteri sisään ja jouduin ostamaan myös koko kytkimen jonka myös vaihdoin.
Auto kasaan ja ilmaus, auto käyntiin ja poljintuntuma palasi normaaliksi, ainoa ongelma ton jälkeen ilmeni kun laitoin vaihteen silmään ja kytkin pohjassa odottelin, auto ryömii edelleenkin eteenpäin.

Hiukan rupes kyrsimään mutta akku, ilmansuodattimen koppa ja sulakerasia irti niin vikakin löyty, työsylinterille menevä putki vuotaa liitoksesta, siis pääsylinterissä.. Irrotin ja putsasin ja tarkastin o-renkaan jonka jälkeen homma kunnossa.

Mukava taas ajaa kaupungissakin kun liikerata on kytkimessä normaali ja poiljin jäykkä.
Kirjoitin tuolla aikaisemmin kuinka materiaaleissa säästetään, Valeon kytkinpaketissa tullut työsylinteri oli muovia.... n ainakin tämä toimii toisin kuin tuo edellinen alummiininen joka oli siis uutena jo rikki.

Ja jos joku tarvitsee tuon muutaman tuhannen ajetun kytkimen( paineasetelma+levy) niin ilmoitelkaa. Kytkimestä on kuvia joissa selviää kunto, edes valeon merkki ei ole kulunut pois kokonaan. Lähes uuden vetoinen, hp 40e.
Osat ovat kuopiossa.
Vastaa Viestiin