CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
yera-arts
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Helmi 2013 11:21

CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja yera-arts »

Kävin katsastuksessa ja tuli ajokielto.
Päästöt tyhjäkäynnillä:
CO%: 9,99 (asteikko loppu kesken)
CO2: 7,5
HC ppm: 1013
02: 0,03

Päästöt kierroksilla:
CO%: 0,82
CO2: 14,9
HC ppm: 154
02: 0,03
Lambda ,97

Katsastuksen jälkeen vaihdoin toisen pakosarjan lambdan kun obd softa näytti outoja jännitteitä sekä vaihdoin katalysaattorin.
Tämän jälkeen kävin päästömittauksessa ja tuli hylätty mutta tyhäkäyntipäästöt pienenivät.
Pyörintänopeus 760rpm
CO%: 6,197
CO2: 11,18
HC ppm: 461
O2: 0,04

Pyörintänopeus 3020rpm
Lambda: 0,835
CO%: 5,878
CO2: 11,56
HC ppm: 203
O2: 0,01

Käy huomattavan rikkaalla. Softalla katoin niin lambdajännitteet käy aika korkealla kokoajan.
Tyhäkäynti:
https://lh4.googleusercontent.com/-s4he ... kaynti.JPG
Kierroksilla:
https://lh5.googleusercontent.com/-SHpR ... erroks.JPG
Yleismittarilla katsoin niin lambdajännitteet ovat kutakuinkin 0,85, Ei ole oskilloskooppia, niin en näe taajuutta miten seilaa 0 ja 0,9 välillä.
Oma tulkintani siis on, että ei saisi riittävästi happea jostain syystä ja täten hiilivedytkään ei palaisi loppuun.
Mitä lähtisin testailemaan?

Tulpat?
Johdot?
Lambdat alkuperäislaatuisiin?
Ilmamassamittariakin kokeiltu sekä imuilman lämpötila-anturia.
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi toimii ku obd:sta tulee oikeita arvoja.
EGR venttiilille ei tule kovinkaan voimakasta alipainetta, ei ainakaan riitä avaamaan egr valvea, voisikohan jokin alipainemagneettiventtiili olla hajonnut?
Kuinka mahdollista on että pakoventtiili kantaa ja päästää imuilmat pakotahdilla putkeen?
Imuilmavuotoja ei ole, kokeiltu starttispraylla ja pihinän kyllä kuulisi.
Kulutus on vaivaiset 12-14l/100km, kun pitäisi olla kait jotain 8-9l/100
tepsu123
Viestit: 577
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:59

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja tepsu123 »

Viittaisi et katti on pökäleenä. Omassa meni kierroksilla päästöarvot pieleen kohtalaisesti ja syynä ei ollut muut kuin pakoputken vuoto laippaliitoksesta.
Eikä kannata laittaa tarvike lambdaa paikoilleen, mut se on vaan mun mielipide.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
yera-arts
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Helmi 2013 11:21

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja yera-arts »

Toisaalta palaahan ne hiilivedyt katissakin tarpeeks kuumana ja jos siellä olis happea. Mut se ei selitä polttoaineenkulutusta.. pahimmillaan 14l/100. :/
tcscorpio
Viestit: 64
Liittynyt: 05 Syys 2010 17:52

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja tcscorpio »

Pakko on jo suuttimien "kusta" läpi ! on senverran korkeita arvoja ! Kierroksilla kuitenkin vähän putoo ???
EGR : Ei vaikuta mitään co,o2,hc tai lambda arvoihin !!
Vaikuttaa N2 arvoon eli ns. typpi päästöihin (ei mitata suomessa)
No tietty vaikuttaa jos imuvuoto ?
tcscorpio
Viestit: 64
Liittynyt: 05 Syys 2010 17:52

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja tcscorpio »

Tietty yx mikä tuli mielen et jos bensan paine regulaattori ois pask.na ? ois aina täys pumpunpaine ???
Mutta... kierroksilla pitäis silti olla "alueella" ???
Paitsi ? Jos pumpun tuotto on reilusti yli tarvittavan ja paluu linja jarruttaa ???
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Lambda antureita itse veikkaisin. Nekin pitäs tutkia oskilloskoopilla jotta näkis toimiiko lambdat oikein. Jos on halpa anturi niin se osaa olla jo uutuuttaan huonosti toimiva.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Tossa näytti, että toisen lohkon happianturin muutosasteikko ei ollut läheskään yhtä suuri kuin ilmeisesti vaihtamassasi. Tyhjäkäynnillä muutosta ei ollenkaan, ei normaalia. Ja kuis vanhasta autosta on kyse? Eli onko lambdat 1/lohko vai yhteisseossäätö ja lambdat ennen ja jälkeen katin.

Mut näillä voisin veikata, että lambdat ja katti vaihtoon. Ja lambdat orkkikseen. Mikäli huollosta on nyt hetki niin uus ilmanputsari ja tulpat, ehkä johdotkin.

- Polttoaineen liiallinen paine voi periaatteessa vaikutta, mutta se tarkottais, että painetunnistinkin olis rikki. Pääasiassa suihkutettu seos määrätään venttiiliin aukioloajalla kun polttoaineen paine on N.
- Pakoventtiilin kantaminen, eikös tällöin pitäis olla seos laihalla? Suihkutus ei kuitenkaan ole jatkuvaa. Myös ventiilikoneistossa on todennäkösest hydrauliset painimet, jolloin se kantaminen on aika epätodennäköistä. Toki mahdollista, mutta mielestäni pitäisi jo kuulua.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
yera-arts
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Helmi 2013 11:21

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja yera-arts »

Ajatuksia

Huomasin että järjestelmässä ei ole kunnolla alipainetta tai alipaine katkeaa jossain kohtaa.. Esimerkiksi imusarjan oikeassa takakulmassa olevan regulaattorin läpi ei ainakaan mene alipaine egr:n kellolle. Epäilen myös, että alipaine ei menisi polttoainepaineen säätimelle, mutta en ole vielä päässyt testaamaan. Oppaiden mukaan polttoaineen paine säädettynä tulisi olla 2-2,4 bar ja ilman alipaineletkua 2,5-2,9 bar. Alipaine pitäisi olla muistaakseni 0,5bar. Mittasin bilteman paine/alipainemittarilla ainakin tuosta egr:lle menevästä linjasta eikä viisari hievahtanutkaan.
Katsastuksessa ensimmäisillä päästömittauksilla arvot korotetulla kierrosnopeudella meni melkein alueelle co:n osalta ja parani tyhjäkäyntiin verrattuna hc:n osalta.
Polttoainepainetta mittasin testiliitännästä, mutta tuo paska mittari löi viisarin tappiinsa. Joko paine oli oikeasti jonku 7-8bar tai sitten tuo mittari vaan on niin paska.
yera-arts
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Helmi 2013 11:21

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja yera-arts »

1997vm.
1- lambda/ pakosarja.
Lambdat sijaitsee ennen katalysaattoria/katalysaattoreita.
Tuo toinen lambda on tarvike, joka kävi 0,79v ja toinen on alkuperäinen purkuosa, joka kävi 0,85v. Tuo purkuosa käy jokatapauksessa kokoajan korkeammalla.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

yera-arts kirjoitti:1997vm.
1- lambda/ pakosarja.
Lambdat sijaitsee ennen katalysaattoria/katalysaattoreita.
Tuo toinen lambda on tarvike, joka kävi 0,79v ja toinen on alkuperäinen purkuosa, joka kävi 0,85v. Tuo purkuosa käy jokatapauksessa kokoajan korkeammalla.
Joka mun mielestä tarkottaa, että säätö toimii, edes jotenkin, mutta ei hyvin kuitenkaan. Toi lamdaikkuna on kokolailla 0,8V = λ 0,97 ja 0,2V = λ 1,03. Eli jos se säätö toimii kunnolla tai ollenkaan pitäis jännitteen sahata tuossa välissä, eikä olla staattinen.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Mutta kun pitäs tietää montako kertaa se tekee 0-1v piikin 10sek. aikana. Anturinhan pitäs piirtää terävää käppyrää 0-1 välillä 1kerta/1sek noin suurin piirtein, kierroksilla siis.

Eli siis onko siinä nyt 2kpl katteja ja toinen on uusittu?
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
yera-arts
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Helmi 2013 11:21

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja yera-arts »

Kolme katalysaattoria. Molemmissa pakosarjoissa on sisäänrakennettu precatit joiden tarkoitus on kuulemma toimia enimmäkseen kylmäkäynnistyksen aikaisessa päästöjen puhdistuksessa koska lämpenee nopeammin.
http://www.ebay.co.uk/itm/MONDEO-MK2-ST ... 0919257364
Lisäksi on kolmas katalysaattori putkistossa, siinä missä pakopaineet yhtyvät, yhteen jälkeen.
Nuo lambda-anturit kyllä toimii.. Ainakin luultavasti, koska olen nyt kokeillut myös purkaamolta haettuja ja kuitenkin autosta joka vastikään lunastettu ja tekniikaltaan/moottoriltaan ollut ok.
Kokeilin myös lisäämällä re85 etanolipolttoainetta vähän kerrassaan, koska vähentää yleensä hiilivetyjen määrää. Ei mainittavaa vaikutusta.
Epäilisin ehkä noita bensanpaineita, huomenna pääsen mittailemaan kun haen etralta tai jostain painemittarin.
yera-arts
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Helmi 2013 11:21

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja yera-arts »

Nyt on hydrauliikkaliikkeessä teetetty bensanpainemittari.

Valmistajan ohjearvot:
Polttoainepaine rajoitettuna 2,0-2,4 BAR
Painerajoittimen alipaineletku irroitettuna 2,5-2,9 BAR

Mitatut arvot:
Polttoainepaine rajoitettuna 3,2 BAR
Painerajoittimen alipaineletku irroitettuna 4 BAR

Polttoaineenpaineet ei näytä olevan ohjearvojen mukaiset. Vaihdoin vakuumilla toimivan polttoainepaineen säätimen joka sijaitsee ennen ruiskuja, mutta ei vaikuttanut kuin korkeintaan 0,1-0,2 BAR
Toinen olisi sitten ennen mittausventtiiliä, jousitoiminen säädin.

Viikon päästä lähtee boshin autosähkökorjaamolle jos en siiheksi keksi itse vikaa. Tulee vaan maksamaan varmaan auton arvon verran.

Kertokaas nyt mitkä tyypillisimmät viat voivat aiheuttaa hiilivedyt ja häkäpäästöt?

Omia pohdintoja:
Tulpat?
Tulpan johdot?
Puola?
Lambdat?
ECU- viat?
Alipainevuodot?
Polttoaineenpaine?
Huohotusjärjestelmä?
Männänrenkaat, ohjurin kumit? (Öljyn vuotaminen palotilaan)
Viallinen ruiskusuutin? (Suutin kokoajan auki)
tcscorpio
Viestit: 64
Liittynyt: 05 Syys 2010 17:52

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja tcscorpio »

yera-arts kirjoitti:Nyt on hydrauliikkaliikkeessä teetetty bensanpainemittari.

Valmistajan ohjearvot:
Polttoainepaine rajoitettuna 2,0-2,4 BAR
Painerajoittimen alipaineletku irroitettuna 2,5-2,9 BAR

Mitatut arvot:
Polttoainepaine rajoitettuna 3,2 BAR
Painerajoittimen alipaineletku irroitettuna 4 BAR

Polttoaineenpaineet ei näytä olevan ohjearvojen mukaiset. Vaihdoin vakuumilla toimivan polttoainepaineen säätimen joka sijaitsee ennen ruiskuja, mutta ei vaikuttanut kuin korkeintaan 0,1-0,2 BAR
Toinen olisi sitten ennen mittausventtiiliä, jousitoiminen säädin.

Viikon päästä lähtee boshin autosähkökorjaamolle jos en siiheksi keksi itse vikaa. Tulee vaan maksamaan varmaan auton arvon verran.

Kertokaas nyt mitkä tyypillisimmät viat voivat aiheuttaa hiilivedyt ja häkäpäästöt?

Omia pohdintoja:
Tulpat?
Tulpan johdot?
Puola?
Lambdat?
ECU- viat?
Alipainevuodot?
Polttoaineenpaine?
Huohotusjärjestelmä?
Männänrenkaat, ohjurin kumit? (Öljyn vuotaminen palotilaan)
Viallinen ruiskusuutin? (Suutin kokoajan auki)

No nythän sillä uudella mittarillasi näät suuttimien vuodon ! mittari kiinni, auto käymään, katso paine, sammuta auto ja sama paine pitäis pysyä ainakin 15min... ehkä jopa useampia tuntejakin ? Jos paine laskee ni suuttimet vuotaa (tai mittarin liitos, tarkista) !!!
Yleensä toi bensanpaine pitäis olla 3bar (43psi) + imusarjan paine ! eli tyhjäkynnillä noin 2.5 bar = imusarjan paine -0.5 . Ilmakehään verraten !!!
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja Tekno »

ei se paine kyllä ainakaan mulla ole pysynyt hetkeäkään sen jälkeen kun auton sammuttaa. ei siellä ole mitään takaiskuventtiiliä...
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
yera-arts
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Helmi 2013 11:21

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja yera-arts »

Nyt on käyty aika monta kohtaa joita mittaamalla voi todeta ja vieläkin käy rikkaalla. Tulpat ja putki nokeentuu.

Tarkastettua:
- Kaasuläpän asentotunnistin - OK
- Imuilman lämpötilatunnistin - OK
- Ilmamassamittari - OK
- Jäähdytysnesteen lämpöanturi - OK
- IMRC - OK
- Lisäilmaventtiili - OK
- Lambdat - OK (Vaihteluväli 0,1-0,85v. Jos ei kytketty signaalijohtoon niin jännite jää laahaamaan 0,95v kummatkin lambdat)
- Pakokaasun paineentunnistin - OK
- Aktiivihiilisuodattimen regulaattorit - OK
- Alipaineet - OK, ei vuotoja.
- Imujärjestelmä - OK, ei vuotoja
- Pakojärjestelmä, toinen esikatti tyhjennetty. Ei vaikutusta seoksiin ku ei oo tuplalambdoja/p-sarja.
- Bensanpaine n. 3 BAR. Paine putoaa 1 BAR/ 30 min. n. 2 BAR jälkeen ei vajonnut enää.
- Ruiskusuuttimet - OK, testattu yksi kerrallaan. avaa ja sulkee hyvin, tuottoa en mitannut, mut suihku näytti suht samalta kaikissa.
- Puola - OK

Ittelläni rupes justiinsa mielikuvitus loppumaan kesken, mitä vaihtoehtoja enää on?
- Jakoketjujen venyminen?
- ECU?
- Nokka-akselin asennontunnistin?
- Tulpat/Johdot?


Ongelmallisinta tässä on se, että tehot tuntuu olevan tallella, ei käyntihäiriöitä.

Ihmetyttää myös, että hiilivedyt sekä häkä ovat korkeella ja happi erittäin alhaalla. Ymmärtäisin itse, että kone saa joko liikaa bensaa tai liian vähän happea. Arvostan suuresti apujanne ja neuvojanne.
tcscorpio
Viestit: 64
Liittynyt: 05 Syys 2010 17:52

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja tcscorpio »

Tekno kirjoitti:ei se paine kyllä ainakaan mulla ole pysynyt hetkeäkään sen jälkeen kun auton sammuttaa. ei siellä ole mitään takaiskuventtiiliä...
Voihan tietysti olla autokohtaista, mutta tosta nyt tehty oma kolmen auton otatnta pihalta !
escort 1.6 -96 ------ Pysyy paine vaikka 2tuntia
volvo v40 2.0 -01 ---- pysyy vaikka 2tuntia
(oma kulkine) scorpio mulkkari 2.0 dohc 16v -97 pysyy ainakin 10 tuntia !

En tiedä, mutta luulen että toi regulaattori ei painepuolta päästä takasinpäin jos on kunnossa ??
tcscorpio
Viestit: 64
Liittynyt: 05 Syys 2010 17:52

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja tcscorpio »

tcscorpio kirjoitti: Voihan tietysti olla autokohtaista, mutta tosta nyt tehty oma kolmen auton otatnta pihalta !
escort 1.6 -96 ------ Pysyy paine vaikka 2tuntia
volvo v40 2.0 -01 ---- pysyy vaikka 2tuntia
(oma kulkine) scorpio mulkkari 2.0 dohc 16v -97 pysyy ainakin 10 tuntia !

En tiedä, mutta luulen että toi regulaattori ei painepuolta päästä takasinpäin jos on kunnossa ??
Vai oisko näissä autoissa vika ? tai mun mittarissa (ihan perus nestevaimennettu rst teollisuus mittari 0-6bar)
kyllä se mittari nyt on nollassa tossa vertaan lattialla :lol: :lol:
yera-arts
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Helmi 2013 11:21

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja yera-arts »

Autodatan mukaan näyttäis, että pitopaine 5min jälkeen sammuttamisesta sais olla min. 1,8 bar tässä mondeossa jos oikein tulkitsin.
https://lh5.googleusercontent.com/-jRhm ... 165743.jpg
Tollanen hely tuli hydrauliikkaliikkeessä teetettyä.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Työkaverilla tuli hylky katsastuksessa päästöistä jonkun ooppelin kohdalla. Viaksi paljastui viallinen moottorin lämpötila-anturi. Muijelis maijeliksen bemussa taitaa olla ruiskulle oma lämpöanturi ja mittarille oma lämpöanturi. Joten olisiko sinullakin kaksi lämpötila-anturia konehuoneessa, jolloin ruisku luulee koneen olevan kylmä (ryyppy päällä lämpinäkin, paljon kakkua), mutta lämpömittarin anturi toimii ja näyttää ohjaamoon aivan normaalisti arvot että kaikki on kunnossa?

Työkaveri kertoi että ajaessa hän ei huomannut mitään olevan vialla vaan vasta katsastuksessa. Samoin kävi myös sinulle? Mitään outoa et ollut huomannut moottorin toiminnassa aikaisemmin? Yritän kysyä mahdollisia lisävihjeitä esim. käynnistyykö kesälläkin hyvin vaikka syöttää paljon kakkua?
tcscorpio
Viestit: 64
Liittynyt: 05 Syys 2010 17:52

Re: CO ja HC Päästöt pielessä, mikä neuvoksi. V6 Duratec 24v

Viesti Kirjoittaja tcscorpio »

yera-arts kirjoitti:Autodatan mukaan näyttäis, että pitopaine 5min jälkeen sammuttamisesta sais olla min. 1,8 bar tässä mondeossa jos oikein tulkitsin.
https://lh5.googleusercontent.com/-jRhm ... 165743.jpg
Tollanen hely tuli hydrauliikkaliikkeessä teetettyä.
Hieno mittari :lol: . Noh ihan samanlainen viritys mullakin on !
Mutta vähän korkeelta toi näyttää toi paine, jos on tyhjäk. mitattu ! (näen 3.25 bar) !!
Nesteen tuotto kasvaa paineeneen nousun, neliöjuuren kertoimella ! Noin suurinpiirteinen !
Eli suuttimien tuotto kasvaa teoriassa paineen tuplaantuessa , 1,4142 kertaiseksi
Eli tässä tapauksessa jo 1.25 kertanen, verraten 2.5 vs 3.25 Tyhjäkäynnillä ????
Selittäis korkeat HC ja CO:t
Vastaa Viestiin