Farmari Mondeo vm.2000 moniurahihnan kiristys?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
IS2002004AT

Farmari Mondeo vm.2000 moniurahihnan kiristys?

Viesti Kirjoittaja IS2002004AT »

Eli siis noita viimeisiä vanhan korimallin autoja kyseessä. Vuosimallin 2000 farmari Mondeo 1.8litran bensakoneella (zetec)

Alkanut kuulumaan kitkutusta koneesta varsinkin kylmänä käynnistettäessä ja paikallistin äänen tuohon moniurahihnaan. Tässähän on siis tietääkseni vain yksi hihna joka on lähes 2000mm pitkä ja pyörittää kaikki vempeleet (tehostin, laturi, ilmastoinnin kompura...) Autolla on ajettu alle 170 000 ja kertaalleen tehty jakopääremontti edellisen omistajan toimesta. Huoltokirjassa ei mainintaa tuosta käyttöhihnasta, mutta päälleppäin näyttää erittäin hyväkuntoiselta tuo hihna eikä sormituntumallakaan tunnu mitenkään kovettuneelta tai muutenkaan vaurioituneelta.

Ajattelin voisikohan tuo olla vain kirimistä vailla tuo remmi? Minkäverran tuon hihnan kuuluu suunnilleen painua kun sitä päältä peukalolla painaa? Omasta mielestäni voisi olla hieman löysällä kun sitä kopeloin. Eli ajattelin siis kokeilla hieman kiristää hihnaa ennenkuin vien vaihdettavaksi jos äänet lähtisi sillä.

Itse olen autojen kanssa aivan peukalo keskellä kämmentä, renkaanvaihto ja pyhkijänsulkien vaihto on oikeastaan ainoa mitä olen itse tehnyt, joten ajattelin kysellä täältä neuvoja.

Mistä siis löydän tuon hihnan kiristimen ja miten pääsen käsiksi siihen? Luulisi tuon kiristyksen olevan melko helppo toimenpide, tyyliin väännä pultista. Löytyykö netistä jotain kuvallisia ohjeita ko. tapaukseen/hihnan vaihtoon. Itse löysin vain jotain venäjänkielisiä korjausoppaita.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Farmari Mondeo vm.2000 moniurahihnan kiristys?

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Onko remmi kulunut/kiilloittunut kuinka pahoin selkäpuolelta ?
Kitinä voi kuulua remmistä tai mistä tahansa apulaitteesta jota remmi pyörittää.

En nyt ole aivan varma onko ko. vehkeessä laturissa vapaapyörää, mutta se on yksi mahdollinen kitinä aiheuttaja. Kyseinen kapistus on laturin remmipyörässä. Kunnossa ollessaan luistaa toiseen suuntaan.

Remmiä et pysty kiristämään vaan kyseisessä autossa on automaattinen kiristin. Joka voi olla hajalla, sekin selviää kun irroittaa remmin kuten muidenkin rullien ja apulaitteiden laakereiden kunto.

Niin ja se kuva.
T= Kiristin
G= Ohjainrulla
PAS= Ohjaustehostin
GEN= Laturi
WP= Vesipumppu
CS=Kampiakselin hihnapyörä ja AC ilmastoinnin kompura
Kuva
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Farmari Mondeo vm.2000 moniurahihnan kiristys?

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Oikea etupyörä irti, en äkkiseltään muista pitääkö sisälokari irroittaa, mutta varmaankin. Sitten vastaan tulee pieni peltilevy, joka on parilla ruuvilla kiinni. Sen takana on kiristin, johon käy 13mm avainvälin lenkki tai kiintoavain. Suosittelen vähän pitempivartista suoraa lenkkiä, jonka pää ei siis ole taivutettu. Lenkillä kiinni ja väännät myötäpäivään niin löystyy ja toisella kädellä nappaat hihnan pois joltain pyörältä.

Kiristimen hihnapyörää ja ohjurin rullaa voi pyöritellä ja sen perusteella koittaa kuntoa päätellä. Kiristin on aika arvokas (90e tarvike). Mulla ainakin kitinät hävisivät hihnanvaihdon jälkeen ja olihan se vanha hihna aika löysä jo.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Vastaa Viestiin