OHC ja vaakatuplat

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Sierratuning
Viestit: 28
Liittynyt: 08 Helmi 2005 23:05
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

OHC ja vaakatuplat

Viesti Kirjoittaja Sierratuning »

Eli sierran 2.0 ohc koneeseen olen laittanyt solex vaakatuplat.
Kurkut on 34mm, suuttimet 200/157.5.

Huohotin "aukosta" joka on imusarjan alapuolella pärskii öljyä kun kaasuttelee. Pitäisikö olla huolissaan? Öljyä ei ihan kamalasti tule mutta en viitsisi sitä takaisin koneeseenkaan johtaa.
Kannattaisikohan laittaa joku keräysastia? vai vaan letku maahan...

Ja alavääntö on nyt aivan olematon. Johtuu varmaan vakio nokkapyörästä ja vääristä kaasareiden säädöistä ??????
Eli hyytyy kun koittaa lähteä liikkeelle. Ei tehnyt tätä vakio kaasarilla.

Elekt.bensapumppu+tasaajakin on mutta ei vielä paikallaan. Eli mekaanisella pumpulla olen kaasareita testaillut.

Koneessa on muutakin osaa mm:
Fordin 300 asteinen nokka ja isompi öljyputki,
1.6 kansi
Portatut imu- ja pakokanavat,
Peltisarja 4-2-1,
Solex vaakatuplakaasarit,
Rs2000 imusarja...

Mitäs suosittelisitte tekemään että kokonaisuus toimisi hyvin?

Kone käy nyt tyhjäkäyntiä kylmänä 1000 rpm.
Imutorvia ja putsareita en ole myöskään ehtinyt vielä laittaa.
Sytytys on "isolla tietokoboksilla" oleva kärjetön.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Ekaks, heitä ne solexit tunkolle ja osta Weberit tai Lorttot. :lol: vitsi,vitsi.

(RS-imusarja?? =Pystykaasarit)
Sierratuning
Viestit: 28
Liittynyt: 08 Helmi 2005 23:05
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierratuning »

Bootsi kirjoitti:Ekaks, heitä ne solexit tunkolle ja osta Weberit tai Lorttot. :lol: vitsi,vitsi.

(RS-imusarja?? =Pystykaasarit)

http://kotisivu.mtv3.fi/sierratuning/si ... ojekti.htm
vaakatuplat
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

kokeiles pienentää suuttimia..

tuleeko se öljy "lohkosta" vai "kannesta"
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Sierratuning
Viestit: 28
Liittynyt: 08 Helmi 2005 23:05
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierratuning »

siis öljy tulee lohkossa olevasta huohotin "reiästä"

eli siitä mistä menis letku vakiossa imusarjaan.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Sierratuning kirjoitti:siis öljy tulee lohkossa olevasta huohotin "reiästä"

eli siitä mistä menis letku vakiossa imusarjaan.
asia kunnossa. onkos siitä muuten suora yhteys alakertaan.. koska sillonhan se ois ihan normaalia että sieltä koneen käydessä öljyä roiskuu.
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
lateksi
Viestit: 138
Liittynyt: 15 Helmi 2005 08:14
Paikkakunta: Multia

Viesti Kirjoittaja lateksi »

Jos moottori huohottaa eli työntää öljyä tai usvaa huohottimesta, niin se on moottorin väljyyden merkki.. Eli mäntien päältä pääsee osa paineesta alakertaan ja se tekee painetta öljytilaan ja se purkautuu huohottimesta :wink:
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Tai sitten öljykorkin sihti on tukossa, kyllä rasvaa kaasarit.

Tolla mek. pensapumpulla tahtoo tuplat tulvia tyhjäkäynnillä/pienillä kierroksilla ja muutenkin vaikuttais ps. vähän isolta.
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

laita letku venttiilikopasta ja siitä lohkonhuohottimesta muovikanisteriin ja seuraa paljonko sitä öljyä tulee. mäntämoottorissa on aina jonkinlainenpaine kampikammiossa, männänrenkaat ei voi olla täysin tiiviit ja sen lisäksi männän edestakainen liike pumppaa ilmaa kampikammiossa etenkin jos kierrätetään moottoria kovasti.

mites se mekaaninenbensapumppu ne tuplat panee tulvimaan.
nuo soleksit kyllä vissiin on vähän hankalammat säädettävät, että webruja tai dellortoja todellakin voi suositella.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Laita se huohotus systeemi niinkuin se on ollutkin, niin ei tarvi leikkiä.

Mekaaninen pensapumppu antaa n. 0.4 bar paineen ja tuplat tapauksesta riippuen kestää 0.25-0.35 eli vuotaa. Isommilla kierroksilla vuoto loppuu kun kulutus kasvaa suhteessa tuottoon.
Solexit ei ole sen hankalammat säätää kuin mitkään muutkaan, osia saattaa olla vähemmän liikenteessä että siinä mielessä ehkä.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

en oo kyllä vielä saanu mitään tuplia tulvimaan mek.bensapumpun takia..
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
lateksi
Viestit: 138
Liittynyt: 15 Helmi 2005 08:14
Paikkakunta: Multia

Re: OHC ja vaakatuplat

Viesti Kirjoittaja lateksi »

Joo toi alavääntöjuttu johtuu varmaankin vain kaasuttimiensäädöistä ja tuosta nenäkepistä kun ompi asteita aikas paljon... Oliks sulla toi nokka vakio kaasarin kanssa? vai laitoitko sä kaikki virripalikat kerralla kiinni??
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Sierratuning kirjoitti:
http://kotisivu.mtv3.fi/sierratuning/si ... ojekti.htm
vaakatuplat
Niin.. Takerruin vaan tuohon "RS2000 imusarja" että missäs se sellainen on ollut?
RS2000 välikoppaan on vissiin saanut tuplaPYSTYkaasarit? :wink:
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Sierratuning kirjoitti:siis öljy tulee lohkossa olevasta huohotin "reiästä"

eli siitä mistä menis letku vakiossa imusarjaan.
Tuohonhan kuuluu öljynerotin ja PVC venttiili josta letku imusarjaan. Kannattaa laittaa paikoilleen, öljynerotinta voi joutua toki modaamaan vaakatuplien tapauksessa jotta mahtuu paikoilleen tai siirtämään muualle.
Oikein toimiva kampikammion tuuletus vähentää mm. öljyn vaahtoutumista.

Vaikuttaa siltä että tyhjäkäynnin tuntumassa seos on pielessä elikkä liian laihalla kun ei vedä. Jollet ole sitten muuttanut sytkää tai nokkaennakkoa.
Jos kerran käy tyhjäkäyntiä asiallisesti eikä väkisin muttei jaksa vetää niin ei se seos ainakaan rikkalla ole eli kaasarit ei todellakaan vuoda. Kyllä normaali neulaventtiili mekaanisen pumpun paineen ongelmitta pitää.
Jos olisi rikas seos niin kävisi kylmänä hienosti mutta sammuisi lämpimänä. Liian laihalla taas pikemminkin toisinpäin.
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

huohotinletkun liittäminen imusarjaan tuplakaasareilla ei välttämättä ole hyvähomma, kun liitos tulee lyhyessäsarjassa väkisin vain yhdensylinterin kanavaan. ne alkuperäset romppeet pitäs kyllä mahtua sinne imusarjan alle ihan hyvin, sitä letkulähtöä joutuu vaan vähän muuttamaan mahdollisesti.
yhä olen sitä mieltä että solexseissa on juuri tuota tyhjäkäynti/kiihdytyspumppu ongelmaa. tuskin se turhaa höpinää on kun aika monet on sitä mieltä että ne on webruja/dellortoja huonommat.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

sehän niissä on,että weberit sun muut sietää vähän paremmin pientä
roskaa..ei oo niin tarkkoja säädöistä..toimintavarmempia ja helpompihuoltosia..on solex ihan käypä kaasari noin muuten,mutta vaihtasin ite heti weberiin jos olis rahaa sen verran..en oikein oo tahtonu saada yläkierroksia irti tuosta solexista vieläkään..
on laitettu korjaussarjat ja putsattu huolella.
oli niin palasina kun vaan sai.toimii muuten mutta bensa haisee vieläkin ja yläkierroksia puuttuu tonnin verran...ei vaan webereillä oo ollu tuommoista?
ainakaan itellä..
ei sieltä mitään junia t...
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Mitään kaasareita enää laiteta... :shock:
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

hietsu kirjoitti:Mitään kaasareita enää laiteta... :shock:
Kyllä kunnossa/säädöissä olevat tuplat aina vakio iS ruiskun zysteemin voittaa.. (viritys käytössä.) :wink:
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Mitä tohon neulaventtiilin vuotamiseen tulee, nii Webrut ei vuoda yhtä helposti kuin Tellut. On tullut kokeiltua niin OHC kuin Kenttikin pystyt ja vaakat, Tellut siis. Ilman paineen säädintä ei pelaa kunnolla. Eikä ne tuvi sillei perinteisesti vaan vuotaa just senverran ettei oikein meinaa seosruuveja totella, paineet alle 0.30 niin johan pelaa.

Yleensä jos pelit on laihalla, niin kaasarit pitää jonkunlaista poksetta.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

lateksi kirjoitti:Jos moottori huohottaa eli työntää öljyä tai usvaa huohottimesta, niin se on moottorin väljyyden merkki.. Eli mäntien päältä pääsee osa paineesta alakertaan ja se tekee painetta öljytilaan ja se purkautuu huohottimesta :wink:
Kaikki moottorit huohottaa.
Niin tiivistä ei olekkaan (eikä saa olla) ettei huohottais.. :wink:
Sierratuning
Viestit: 28
Liittynyt: 08 Helmi 2005 23:05
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierratuning »

Ei kone kyllä vielä väljä ole. 170 000ajettu. Ja rempattu.

Imusarjassa lukee "valumerkintä" RS2000.

Se venakopan sihti voi olla kyllä tukossa. Tarkistan.

Kannattaisikohan laittaa tasaaja mekaanisen pumpun kanssa? auttaisiko? Vai rikkooko mekaaninen pumppu tasaajan? Tai sitten elektr. pumppu samalla.

Kyllä se kone kaikilla viriosilla ja vakio kaasarilla hyvin toimi.
Alavääntöäkin oli jonkinverran.
lateksi
Viestit: 138
Liittynyt: 15 Helmi 2005 08:14
Paikkakunta: Multia

Viesti Kirjoittaja lateksi »

Bootsi kirjoitti: Kaikki moottorit huohottaa.
Niin tiivistä ei olekkaan (eikä saa olla) ettei huohottais.. :wink:
Nii tottakai ne huottaa, mut jos huohottimesta lentää öljyä kuten yllä mainittiin, niiin se ei ole normaalia :wink:
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

turbotettuna ei pieni öljyn mukana olo huohotuksessa ole mikään ihme, varsinkaan jos on vähä "enemmän"ahtoja,koska silloin täytys olla TOSI tiivis motti ettei paine pääsis alakertaan ja sitä kautta pyrkis jostain ulos.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

lateksi kirjoitti: Nii tottakai ne huottaa, mut jos huohottimesta lentää öljyä kuten yllä mainittiin, niiin se ei ole normaalia :wink:
Jos tuolla lokon huohottimessa on vain pelkkä putki, niin taatusti roiskuu öljyä pihalle vaikka olis tiivis kone.
Samoin Kenttiläisen takapäässä olevasta öljynmittatikunreijästä roiskuu taatusti jos ei ole "vieteri" mallinen tikku. :wink:
Sierratuning
Viestit: 28
Liittynyt: 08 Helmi 2005 23:05
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierratuning »

Kuva koneesta:
http://rollikka.pao.info.tampere.fi/04a ... 3.3.05.jpg
Pitäisköhän tohon öljykorkin tilalle laittaa joku suodatin juttu niinkun
esim:http://www.kolumbus.fi/huuhka.racing/rakentelu28.jpg


Tässä kuva huohottimesta joka on tuplien alla.
http://rollikka.pao.info.tampere.fi/04a ... ohotin.jpg
siihen menee nyt (kuvassa näkyvä)
letku joka meni vakio imusarjaan, mutta nyt ei mihinkään.
Vastaa Viestiin