Sierran kaasariin suuttimia?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Missä myydään 30/34 Weber DFTH -kaasariin isompia suuttimia, sais etanolia tankkiin.. Sierrana tälläkertaa -88 2.0 OHC.
Ei mistään meinaa löytyä, kaikkiin muihin Weberin kaasareihin on löytyny, muttei DFTH -malliin. Onko tuohon olemassa muita suuttimia kuin originellia, vai pitääkö itte alkaa poraamaan isommaksi?
Ruiskuksi ois kiva muuttaa, mutta pari projektia on sitä ennen laiteltava, ja ku bensa niin kallista ja etanoli halpaa, niin tekisi mieli kokeilla mitä se Sierra sanosi..
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja emax »

Kokeile ensin vaikka nostaa bensapintaa. AFR mittari olis hyvä olla olemassa.

Suuttimia kannattaa suurentaa kalvaimella, ja mitata suutintulkilla. Pora voi tehdä mitä sattuu.
Moposportilta saa kalvaimia ja tulkkeja. Tulkit on kyllä aika hyvissä hinnoissa..
Kalvain on sellainen pitkä kapea kartio, mitä enemmän kaivat sitä suuremmaksi tulee. Siksi tarvit myös tulkin. Ja jos pitää pienentää esim ilmoja niin tina tarttuu hyvin suuttimeen, pitää vaan varoa jenka osaa.

Nämä on tälläisiä vanhoja jokkis konsteja, joten jokainen omalla vastuullaan.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Juu, pittääpä alkaa miettimmään tuota kalvainta ja tulkkia. Mitä luulet, vaikuttaako tuo bensapinnan nosto miten paljoa? Etanolia pitää kuitenkin syöttää kohtuu paljon enemmän, seossuhde pitää tiputtaa n. 9 tietämille, joten itteä vähän eppäilyttää voiko tuolla noin suurta muutosta tehdä.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja emax »

Vähä epäilen kyllä ittekkin, mutta helppo ainakin kokeilla kunhan tiiviste pysyy ehjänä :) Jos kokeilet niin mittaa aluksi missä kohtaa se koho on niin saat vielä peruttua.

Jos mittaat bensa käyttöön tarkoitetulla laajakaistalla niin se näyttää re:lle samaa mitä bensallekkin, eli samaan lukuun pitää tähdätä.
Lambda mittaa jäännöshappea pakokaasusta mikä on suht sama kaikilla polttoaineilla kun palaa hyvin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Kaasutin-expertti tunnustaa suuttimia myyvän. Suuttimien koko pitää lasketun arvon mukaan suurentaa noin 1.51 kertaisiksi.

Mitä luuletta, riittääkö Sierran polttoainepumpussa tuotto kun polttoainetta pitää syöttää pahimmillaan se 1.51 kertaa enemmän kuin bensaa, vai joutuuko vaihtamaan sähköseen tehokkaampaan pumppuun? Kyllähän tuossa alkuperäsessä sen verran on tuottoa reservissä, että hieman viritetyssä Sierrassa ei ollut ongelmaa, mutta mites kun tilalle vaihdetaan E85? Mulla jotenki sellanen fiilis että taitaa 1.5 kertaa enemmän tarvetta olla liikaa Sierran mekaaniselle pumpulle? Mitä expertit on mieltä?
Tessu
Viestit: 1741
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Mitenkäs tuo nyt sitten menee?
Etanooli onkos se halvempaakin?
Päälle suurempi kulutus ja työt kannattaakos se?
Siks kyselinkin kun yks tuttu tilas Volvoonsa etanoli vermee,mietin vaan että kuinka paljon pitää ajaa että on vermeet kuitattu?
Ja kestääkö sitten muut ympärillä?
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

E85 on 81 senttiä halvempaa kuin 98, 98:n hinta nousee vielä kokoajan, E85 on pysyny eurossa aika pitkään.

Työt ei pitäs isoja olla, käytännössä vaan kaasarin ja sytkän säätöä, ja kenties tuon bensapumpun vaihto, sais vaan siihen spekulointia joltain expertiltä, omiin ei aina uskalla luottaa, niin tietäs vähän mihin varautua, kai se on varauduttava ostamaan uusi pumppu..

Erääseen Saabbiin oli laitettu E85:sta, vuosimalli oli jotain 2000 -luvun ensimmäisiä, ja kulutus siinä nousi 2 litraa. Veikkaan että Sierrassa isompi ero, kun on kuitenkin kaasarilla eikä sitä niin tarkalleen saa säädettyä kuin ruiskua. Mutta jos Sierra kuluttaa 10 litraa sataselle, niin sitä voi kukanenkin laskea paljonko tulee säästöä, kun E85 on 81 senttiä halvempaa per litra, ja sitä menee se 2-, kenties 4 litraa korkeintaan enemmän (olen kuullut kyllä vain 2-3 litran nousuista), säästöä siis tulisi 4€ per 100 km jos kulutus nousee 4 litraa. Kulutuksen pitäisi nousta 8 litraa että hyöty olisi 0 autossa, joka kuluttaa 98:lla 10 litraa.
Kulutukset perustuu huhupuheisiin ja spekulointiin. Suuttimet ei tähän paljoa maksa, kuulemma 4€ kappale, joten kustannukset ei taivaisiin mene, jossei sitä polttoainepumppua tarvitse vaihtaa.

Tämä on vähän niinkuin testi, tarkoituksena vähän kartoittaa mitä tuo sanoo E85:sta, bensa kun on niin kallista, että pitäsi jotenkin koittaa kiertää noita kauheita hintoja. Täälläpäin siis 98 maksaa 1,81€/l. Hapettumia saattaa E85 aiheuttaa kuulemma osille, jotka ei sitä kestä. Mutta tuolla moottorilla on kierretty maapalloa niin paljon, että siihen alkaisi kohta koneremppa olemaan muutenkin paikallaan, joten ajattelin kokeilla tätä E85:sta, ja kattoa miten tässä käy, jossei mitään isompaa tule, niin todennäköisesti pariin muuhunkin Sierraan tulen kaavailemaan vastaavaa muutosta.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja emax »

Minä mikää expertti oo, mutta kyllä sillä vakio pumpulla kannattaa ainakin kokeilla. Uskoisin että se voisi riittääkkin.
Hyvä vaan että joku testailee ihan käytännössä, eikä vaan tuijota ruutua ja ruikuta. Sittempä olet itse parempi expertti vastailemaan :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
villexx21
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Maalis 2012 20:33

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja villexx21 »

Noniin ensimmäinen kirjoitus tänne.

Mulla on dokkilainen kaasari sierra ja harrastelen tätä etanoli touhua kans. Tällä hetkellä taistelen sytytyksen säädön kanssa kun dokkilaisessa ei oo säädettävää sytytystä eikä sytytys säädy jakajan boksin kantta kääntelemällä..

Suuttimia tilasin ebaysta britanniasta pää- ja ilmasuutin setit. Maksoi yht. jotain 4.20 molempia alueelta 90-210.

Kaasuttimen bensanpintaa nostin niin ylös kun sai ja hankin fmi 1.4 seosmittarisetin kylmällä anturilla. 145e.

98E bensiinillä on vienyt matka-ajossa 6-7L sataselle ja kylällä vähän yli kympin koska pääasiassa työmatkoja pari kilometriä.

Lompsaa hivelevän mukava katsella pumpun mittaria Kärsämäen ABC asemalla kun tankkaa E85 Bensaa :D

Olipas hajanainen kirjotelma.. Toiv. auttaa jotakuta :)
Ford Sierra 2.0 Dohc -90
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Jos saat sytytystä säädettyä niin kerro ihmeessä kaikille miten onnistuit, se kun on kuulemma mahdotonta DOHC-koneessa.

OHC-Sierra vie matka-ajossa 98:lla n. 8 litraa, parhaimmillaan olen päässyt 7.7 litraan/100km. Kaupunkiajossa tuolla menee se sama 10 litraa satasella.
villexx21
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Maalis 2012 20:33

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja villexx21 »

Juu mietiskelin uudestaan eikä sitä saa ohjausboxia sörkkimättä muutettua varmaan. :( Ellei sitten imusarjalta moottorinohjausboxille menevän alipaineletkun väliin laita jonkunlaista paineen rajoitinta tai jotain.. Amiksessa pneumatiikka hommissa oli semmosia säädettäviä.

Etanolin kans pelittää ihan hyvin normaalissa ajossa mutta kaasu pohjassa menee laihalle. Pitää muutella nuita suuttimia ja seosputkia kunhan tulevat postiin. :)

DOHC:ssa kaasuttimen vakiosuuttimilla matkaa ajaessa menee seos niin laihalle ettei seosmittarissa pala yhtäkään valoa mutta kiihdyttäessä ihan oikeen sinne 0.9 voltin tienoille tosin pienellä viiveellä koska alipainetoiminen kakkoskurkku.
Ford Sierra 2.0 Dohc -90
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Mikä kaasutin sulla on DOHC:ssa ?

en ole kuullutkaan että dohc koneita olisi muulla kuin ruiskulla. Tai että eculle menisi mitään alipaineletkuja.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja emax »

Dohc sierroja on kaasarilla, scorpiosta en oo varma. Weber TLD.
Korvatkaa trikkeri ja anturi omilla niin saa säädeltyä syttyä. taitaa olla helpoin konsti.
Joku jolla on dohcin alakerta levällään voi kertoa trikkerin hampaiden määrän. Onko se sama ediksen 36-1 vai mikä?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
villexx21
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Maalis 2012 20:33

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja villexx21 »

Kaasarillisessa DOHC sierrassa on Weberin TLDM 28/36 joku ihme malli 6A1 tjtn. Melkein sama ku jossain fiestan XR-mallissa. Nytten on kaasuttimeen ykköskurkulla suuttimet

pää = 157 (Kakkosen vakio)
Ilma= 175 (Ykkösen vakio)
Seosputki on F2

Matka-ajossa pääsee kulutuksessa 8,5-9,5l/100km tienoille (tasaista ajoa ja ehkä muutama ohitus) ja kylillä parin kilometrin päivittäisessä ajossa menee kulutus johki 25l/100km koska kylmäkäynnistyklset. Onkelmia tulee enimmäkseen kiihdytyspumpusta jossa on aivan liian pieni tuotto.
5000km oon ajellu nyt etanolilla ja kone on 290 600km ajettu. Pahvi ja ketju vaihdettu 270tkm paikkeilla. Jos jollain on yli 250tkm ajettu DOHC kone niin suosittelen jo remppaa rankastikkin kun ketjun kiristimestä loppuu kiristys vara ja ketjun ohjurit murenee sitten kalkatuksessa.

Kakkosen suuttimet ja putket on vielä hakusessa vähän mutta suunnilleen toimiva kun on:

pää = 195
ilma= 145
seosputki joku ihme F114.

Juu tuota triggerin korvaamista oon suunnitellu eikös sen sais vaikka kampiakselin hihnapyörän jatkoksi ja anturille joku tuki siihen lohkoon ja sillee.

Ainiin ja tyhjäkäynninsuutinta (on vain reikä kaasarin rungossa) suurensin aika rankasti eikä silti meinaa riittää..

PS. Missähän ois hyvä käyttää kansi hiottavana tässä oulun ja jyväskylän välillä?
Ford Sierra 2.0 Dohc -90
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Omani nakkasin Oulun moottorikoneistamolle, asiantuntevaa porukkaa, hinta ei kyllä sitten ole halvimmasta päästä. Hintaa en sulle osaa sanoa koska oma kannen työstöni kyseisellä koneistamolla käsitti niin monta eri asiaa, että en muista erillisiä hintoja enää, yhteensä kannen tasohionta ja 0,5mm lasku+seetien ajo koneella uusiksi ja uudet nokka-akselin laakerit tekivät 220€. Hyvä siitä kyllä tuli.

Mulla on ollu tämän Sierran kanssa ongelmia saaha seokset oikeaan. Nyt on pääsuuttimina ensiöllä 195 ja toisiona 2mm poranterällä avarrettu, mutten ole vielä testannut kunnon vetoja enkä tiedä minne seokset menevät kun toisokurkku aukeaa. Tyhjäkäyntiseosten kanssa mulla ongelmia, en saa moottoriin tarpeeksi polttoainetta tyhjäkäynnillä, kun tuntuu että kaasarin kanavat jo ahdistavat tyhjäkäyntisuuttimien virtausta. Tyhjäkäyntisuuttimet ovat porattu samalla terällä kuin tuo toisiokurkun pääsuutin (ei ole paljoa metallia jäljellä suuttimissa, pittää kokkeilla vielä ilman suuttimia josko auttasi) ja auto käy vieläkin aivan liian laihalla, ei puhettakaan että yltäisi mittarin asteikolle, eikä auto jaksa käydä kunnolla tyhjäkäyntiä. Kierroksilla käy hyvin ja seokset ovat ok. Tyhjäkäynnin seosruuvi on niin auki kuin mahdollista.

Korjausilmasuuttimiin en ole koskenut, pittää koittaa pähkäillä minkä verran niitä sais pienennettyä, kun taitaa loppua suuttimien koot kesken kaupasta jossei niitä pienennä. Laskeskelin tuo nykyinen ensiösuutin/alkuperäinen -laskulla saadulla kertoimella, että toisiokurkulle pitäisi saada suutin kokoa 230.
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

kaasarisierran bensapumpussa riittää hyvin tuotto. Joskus sillä pumppasin tankkia tyhjäksi niin 1.5l pullohan täyttyi parissakymmenessä sekunnissa (ja huom auto tyhjäkäynnillä, kävi jonkun tovin kohokammion bensoilla), paljon nopeammin kuin toisessa autossa jossa on 3L rivikuutonen ruiskukoneella ja täten sähköinen bensiinipumppu.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Olikin tuosta kaasarista hapettuneet kanavat tukkoon, nyt toinen kaasari kiinni ja kilometrejäkin jo toista sataa takana.

Tyhjäkäyntiseokset pitäisi säätää ennen katsastusta, ja nuilla 165/195 suuttimilla kone käy n. 8,3:1 seossuhteella kun stoikiometrinen olisi 9,76:1. Tässä laskeskelin että 135-145 koon suutin (ensiölle) voisi olla aika passeli että seokset saisi tuonne 10:1 tietämille, jolla kuulemma saavutettaisiin paras taloudellisuus. Ajattelin pitää tuon toisiosuuttimen ennallaan, tavoitteena vain saada kulutusta pienemmäksi. Nyt tuntuu että etanolia kuluu aivan liikaa..

Nyt on ongelmana että kun painaa kaasun nopeasti pohjaan, menee seokset tooodella laihalle hetkeksi ja kone booaa ja lähtee sitten vetämään normaalisti. Tämä varmaankin johtuu siitä että kiihdytyspumppu ei kykene pumppaamaan tarpeeksi polttoainetta? Kaasutinexpertistä kertoivat että on hankalaa lisätä kiihdytyspumpun tuottoa, mutta seosputkilla asiaan voisi kuulemma jonkinverran vaikuttaa. Lukisin mielelläni lisää tästä seosputkiaiheesta mikäli jollakulla vain on tietoa?

Minkä verran sytkää tulisi aikaistaa etanolilla ajettaessa? Olen nyt korvakuulolta hakenut parhaan mahdollisen ennakon, mutta hyvähän tuo olisi tietää.
Tessu
Viestit: 1741
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Niin on vielä etanooli hinta eurossa mutta kun menekki suurenee suurenee hintakin,se on varma.
Jos paljon ajaa niin etanooli kyllä passaa,muuten turha juttu
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Tämähä nyt on selvä asia, valtio ottaa kyllä omansa jollain keinolla. Onneksi vielä kuitenkin E85:ttä käyttää niin pieni osuus että valtiolle vieläkin ropisee tuloja. Kyllähän tuo nykysellä hinnalla kannattaa, vaikka minkä verran ajaisi. Varsinkin kun tälläisen kaasarivehkeen suuttimet maksavat 4€ kappale, joten ei ole iso investointi.
villexx21
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Maalis 2012 20:33

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja villexx21 »

Pistin pillit pussiin etanolilla ajelulta ja laitoin alkuperäset suuttimet ja putket takas. Todella kitusta käynnistää autoa aivan kylmiltään ja pitää pitää ryyppyä kauan päällä että ehtii imusarja vähä lämmetä.
Mullakin tulee tuo laihuus kaasuttaessa mutta kun on etanolille ja pienille kierroksille tarkotettu seosputki niin se saa nopsasti tavaran liikkeelle. F2 ja F3. http://www.webercarburatori.com/?p=handbook&s=2 <-- tuolta minä lueskelin kaasarioppia ja burtonpowerilta hankin suuttimet ja seosputket. Sytytystä pitäsi laittaa vissiin n. 5 astetta aiemmalle.
Täällä Kärsämäen ABC:lla E85 menee jo yli 1.10e mutta ST1:llä 98E on 1.60e litralta. Ens kesänä sitte lisää viinalla leikkimisiä : D
Niin ja Etanoli bensiinillä ajelin varmaan 3000km. Ongelmia tuli vaan kun polttoaine meni öljyn sekaan useilla lyhyillä ajoilla normia enemmän.
Kannen voisi tässä lähiviikkoina aukoa..
Ford Sierra 2.0 Dohc -90
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Sierran kaasariin suuttimia?

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Itsekkin vaihdan nyt takaisin talveksi bensalle. Ei saanut mitenkään kylmänä käyntiin alkuviikosta. Kesällä sitten uudestaan etanolilla. Ostin kaasutinexpertiltä valmiiksi seosputken, joka rikastaa kuulemma kiihdytysseosta.

Tämä minun vehe ei inahdakkaan pakkasilla käyntiin, pari kertaa yskäsee ja sitten ei mitään.
Vastaa Viestiin