Mondeo Mk3 ongelmia.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tomste
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Maalis 2012 21:27

Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja tomste »

Moro tietäjät,uusi jäsen olis vaille teidän neuvoja.

Eli tuli ostettua liikkeestä 200tkm ajettu ´01 farmari mondeo,kone 2.0 ja manuaali laatikko.
Pakko myöntää pitkin hampain että taisin ostaa todellisen pommin. :roll:

Auto täristää voimakkaasti vedättäessä,varsinkin kovemmassa nopeudessa. Tärinä loppuu heti kun nostaa jalan kaasulta. Tämä taitaa johtua vetonivelistä? Tän vian huomasin koeajolla ja hintaa laskettiin sen verran että laskin homman kannattavan silti vaikka vetarit joudunkin vaihtamaan.

No sitten aamulla töihin lähtiessäni huomasin että lämpömittari nousi melkein heti "keskiasentoon" eli ihankuin olisin ajanut jo pidemmänkin matkaa. Auto ei ollut muuten lohkolämmittimessä jonka myös huomasin tänä iltana olevan hajalla! :evil: Mistä tuota mittarin virhenäyttämää voisi alkaa selvittämään? Anturi vai itse mittari sökö?

Lisäksi sisätilan lämmönsäädin alkoi takkuamaan,tuntuu olevan on-off mallia eli piti käännellä aikansa edestakaisin että alkoi puhaltaa kuumaa ja kun yritti vähän vähentää niin heti alkoi tulla täysin kylmää. Tämäkin on vissiin tyyppivika? Mitä mahtaa maksaa tuon korjaus?

Myöhemmin sitten päivän aikana sitten huomasin rengaspaineita tarkistaessani että molemmat takavanteet oli kuumat eli jarrut laahaa. Onko syy käsijarrussa? Halvin neuvo taitaa olla satuloiden puhdistus ja rasvaus(?).

Kaiken kruunasi sitten illalla tallilla tutkimani imusarjan läppävika jota en piru vie tiennyt edes olevan ennenkuin tänään tätä foorumia vihoissani tutkiessani satuin lukemaan,katoin videolinkin missä näytettiin kuinka sen voi todeta letkun irrottamalla. Aluksi luulin asian olevan ok kun katoin että letku oli kiinni eikä ääntä kuulunut mutta sitten huomasinkin että letku olikin poikki!! Löysin väliin muovista putkea jolla sain letkun korjattua ja samantien alkoi helvetinmoinen nakutus! Kyllä syö miestä uskomattoman lujaa,en voi muuta sanoa... :|

Pitää soitella myyjälle ja kysyä miten toimitaan,pelkään vaan pahoin että itsellä rahaa tulee palamaan ja paljon... :oops: Ajattelin myös kuluttaja asiamieheltä kysyä näkemystä asiaan.

En nyt tiedä olisko mun pitänyt huomata esim nuo mittari ja lämmönsäädin viat koeajon aikana mutta noi jarrut ei ainakaan oireillut mitenkään ja tuo imuläppien ohjauksen katkennutta (vai tarkoituksella katkaistua?) letkua nyt en ainakaan olisi osannut etsiä.

Tomste
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Tuttuja tuntemuksia, on nää alkusarjan kolmoskoppaset tällasia :lol:

Tuo mittariston lämpömittari nousee kyllä nopeaa tuohon keskiasentoon vaikka sisälle ei tulisikaan viellä kovin lämmintä ilmaa,älä siitä murehdi, katso vain ettei se huopaa moottori lämpimänä. Itsekkin sitä alussa ihmettelin että onpas nopea lämpeämään.

Nuo vetarit ei oo paha homma vaihtaa kunhan pyörän napamutteri aukeaa ja todennäköisesti hanttarin puolen vetari porsinut+tukilaakeri.

Sitten tuo lämmönsäädin, tuntuu että se on itsellä kans samanlainen että täysin oikealle käännettäessä toimii ja lämpöä tulee ja siitä kun kääntää viileämmälle ekaan viivaan asti, tulee sitten jo liian viileää eli näillä pakkasille pelivara nupikalla näyttää olevan parin sentin verran. Niin ja ota huomioon yksikkö säätää hieman viiveellä sitä kylmä/kuuma puhallusta, eli jos laidasta laitaan veivaat siinä kyllä kestää että säädin asettuu.

Imusarja vain pois ja läpät akseleineen mäkeen, flekti,oikea umpio, kaasuläppäkotelo ym. pois tieltä, ei paha rasti ollenkaan oikeasti jos työkalut pysyy hyppysissä ja on talli missä ottaa rennosti vaikka olutta ja viettää perjantai iltaa samalla :mrgreen: Seuraavana aamuna sitten kasaan kun polymeerimassa kuivunut imusarjan akselien reijissä.
1m4s0
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Tammi 2012 18:37

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja 1m4s0 »

En ees lukenu kaikki tekstejä,
Mutta kun vasta otit niin ei muuta ku marssit liikkeeseen vikalistan kans... niillä on 6kk vastuu, lukuunottamatta sitä täristystä jonka olit jo huomioinut ostaessa. Tämä siis enneku meet ite ronkkimaan mitään.
Eli auto on siinä kunnossa kun myyjä ilmoittaa + huomaamasi täristys jonka jo sovitte ostohetkellä.
Jos auto on myyty muuten täysin ehjänä niin viat "on" myyjän vastuulla.
Oisko tuossa lämpärissä automatiikka, eli puhaltaa kuumaa niinakaun että haluttu lämpötila on saavutettu sisälle (anturi jossain).
Ford Taunus 3D turnier 17m 1967
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

jos lämpötila seilaa edestakas niin vesipumppu on vaihdon tarpeessa, ei kallis remppa ja motonetistä löytyy uus pumppu...

Takasatulat vissiin laahaa ja juurikin käsijarru, mulla sama vika mutta herkistelyllä helpotti ja katsastuksessa täydet pisteet jarruista! Tarkista että vaijerit liikkuu vapaasti...

Vetari remppa maksaa ehkä eniten, uus vetari 120€ ja tukilaakeri 120€ + vaihto, ellet ite vaihda?

imusarjakin lähtee "pienellä" vaivalla irti ja eikun läpät mäkeen, aikaa vievä remppa, mutta onnistuu kotikonstein...

Mikään noista ei ole mikään maata kaatava vika ja ekana alottaisin tuosta vetarista, se kun täristää niin rikkoo muutakin vielä nopeasti...
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

1m4s0 kirjoitti:En ees lukenu kaikki tekstejä,
Mutta kun vasta otit niin ei muuta ku marssit liikkeeseen vikalistan kans... niillä on 6kk vastuu, lukuunottamatta sitä täristystä jonka olit jo huomioinut ostaessa. Tämä siis enneku meet ite ronkkimaan mitään.
Eli auto on siinä kunnossa kun myyjä ilmoittaa + huomaamasi täristys jonka jo sovitte ostohetkellä.
Jos auto on myyty muuten täysin ehjänä niin viat "on" myyjän vastuulla.
Oisko tuossa lämpärissä automatiikka, eli puhaltaa kuumaa niinakaun että haluttu lämpötila on saavutettu sisälle (anturi jossain).
Myyjän ei tarvitse laittaa kaikkea uusiksi, se että auto on 10v vanha ja 200tkm ajettu pudottaa paljon vastuuta pois, sillä vanhoissa autoissa on luonnollista kulumaa mitä nämä kaikki viat ovat!

Myyjä joutuu korkeintaan maksamaan puolet, yleensä maksaa työn ja asiakas osat!
tomste
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Maalis 2012 21:27

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja tomste »

No niin,otin yhteyttä myyjään joka "yllättäen" pesi kätensä koko hommasta vedoten siihen ettei hän voi tietää mitä edellinen omistaja on tehnyt autolle. Siis syytti häntä katkenneesta imusarjan läppiä ohjaavasta letkusta. Sanoin etten todellakaan olis ostanut koko autoa jos se naputus olis kuulunut silloin.

Kova kiire tuli jatkaa hommia kun oli niin kuulemma niin pahassa paikassa ja pyysi soittamaan myöhemmin uudelleen. Itseäkin vitutti jo niin lujaa etten jaksanut kuunnella enempää sen selityksiä ja lopetin puhelun.

Tarkemmin kun nyt olen autoa tutkinut niin lämmöt nousee niinkuin pitääkin,yllätti vaan kun ne nousee niin nopeasti. Lämmintä tulee puhaltimesta jo kun mittari on vielä matkalla ylös keskiasentoon.

Mutta lämmönsäätimen pitää olla ihan tapissa että tulee lämmintä,edes hipaisu niin alkaa tulla täysin kylmää. Onko vika siis säätö "potikassa" vai pitääkö etsiä muualtakin? Mitä se kuuma/kylmä säädin oikein säätää? Jossain on varmaan venttiili,voiko vika olla siinä?
Katselin että ebaystä sais halvalla käytettyjä puhaltimensäätimiä,ainakin myyjät on kirjoittanut että ne olisi ehjiä,tiedä sitten onko? :D
Uusi osa maksoi paikallisessa ford huollossa mielestäni melko huimat 285e alennettuna,siksi edes harkitsen käytettyä.

Taitaa viat jäädä itse korjattavaksi,työkalut ja talli löytyy,ohjeita ja vinkkejä kaipaan.
Eka ajattelin tehdä budjetti ratkaisun ja heittää ne läpät mäkeen sieltä ettei kone kilahda,millä liimalla muuten olettekaan tukkinut ne akselin reiät imusarjasta? Ihan perus moottoritiiviste liimaa vissiin? Ei mitää epoksia yms?

Tomste
juhve
Viestit: 486
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja juhve »

jos tossa on automaatti ilmastointi niin veikkaan et lämmönsäätimen servo moottori on rikki tai lämmönsäätö läppä.
tarkastappa et onko lämmön haistelia on puhdas ettei oo pölyä.

löytyy virtalukonpuolelta koelaudan alaosasta siinä on semmonen ritilikkö eessä
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
tomste
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Maalis 2012 21:27

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja tomste »

Nyt olis kyseessä manuaali ilmastointi ihan perusmallin pyöritettävällä lämmönsäätimellä.
1m4s0
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Tammi 2012 18:37

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja 1m4s0 »

No jokainen tavallaan, kyllä sitä on vanhemmillekkin autoille taisteltu "takuu" autoliikkeestä... Monesti ovat ruenneet yhteistyöhaluiseksi kun on uhkaillut kuluttajavirastolla.
Mutta jos ei viitsi taistella ja on valmis maksaan niin antaa mennä... meisseliä käteen.
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/au ... e-autossa/

Jos tuo nakutuskin on tyyppivika niin tuskin sitten auttaa valittaa ja vetarin voi olettaa olevan kulutusosa ja sen jo sovittekin.
Ford Taunus 3D turnier 17m 1967
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

1m4s0 kirjoitti:No jokainen tavallaan, kyllä sitä on vanhemmillekkin autoille taisteltu "takuu" autoliikkeestä... Monesti ovat ruenneet yhteistyöhaluiseksi kun on uhkaillut kuluttajavirastolla.
Mutta jos ei viitsi taistella ja on valmis maksaan niin antaa mennä... meisseliä käteen.
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/au ... e-autossa/

Jos tuo nakutuskin on tyyppivika niin tuskin sitten auttaa valittaa ja vetarin voi olettaa olevan kulutusosa ja sen jo sovittekin.


Niin mitäs muuta vikaa tuohon enään jää? Laahavat takajarrut ja tuo lämmönsäätö?

Jos sulla on 10v vanha auto ja 200tkm niin luuletko että on myyjän tehtävä maksaa täydellinen jarruremppa? Ei, myyjä voi osallistua kulihin mutta kokonaan sen ei tarvitse tuota maksaa ja sen voit kysyä myös ihan tuolta kuluttajavirastosta ja ymmärtäisin jos puhuttais monesta tuhannesta eurosta, mutta vielä puhutaan satasista...

Ensin tekisin tuon imusarjan läpät ja herkistelisin takajarrut! Takajarrut vaan auki ja putsaa liukutapit kunnolla ja kunnon rasvaa ja kattoo että palauttako se käsijarrumekanismi? Sehän se yleensä siellä jumii ja voitelee vaijerit. Jos auttaa niin hyvä jos ei meinaa asettua niin ei muuta ku uudet satulat 150€ kpl eli ei ihan maatakaatava vika kumminkaan... Hieman ilkeä vain ilmailla, mutta onnistuu kotikonstein...



Onko auto milloin katsastettu?
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Itse ostin Biltemasta jarrujen ilmaamiseen 7eurolla takaiskuventtiilit. Voi helposti itse ilmata kun ei piiri imase ilmaa takaisin,tosin en ole viellä testannut miten toimii.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

traasbet kirjoitti:Itse ostin Biltemasta jarrujen ilmaamiseen 7eurolla takaiskuventtiilit. Voi helposti itse ilmata kun ei piiri imase ilmaa takaisin,tosin en ole viellä testannut miten toimii.
Tuo on hyvä ja käy oikeastaan mikä vain takaiskuventtiili kunhan se kestää jarrunestettä...

ja noista takasatuloista huomasin itselläni sen että se jousi ei jaksanut vetää sitä käsijarrun vipua takaisin vaan jäi puolesta sentistä vajaaksi ja jarrut sitten laahas hieman. Laitoin hieman järeämmät uudet jouset niin jakso vetää iloisesti sen puuttuvan puolisenttiä ja laahaminen loppui!


Voisko noissaki noi jouset kuolleentua sitten kun kädellä koitti sitä vipua niin liikkuin ihan hyvin ilman mitään takerteluita, mutta jousi ei vaan jaksanut vetää sitä takas...

Lämmönsäätöä varten pitää varmaan koelautaa purkaa ja kohtahan sitä lämmitystä ei edes tarvitse! :wink: Hyvää aikaa sitten ihmetellä sitä...
tomste
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Maalis 2012 21:27

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja tomste »

Soittelin eilen kuluttajavirastoon ja siellä oltiin sitä mieltä että reklamaation paikka olisi ainakin ton letkun osalta. Mutta kun autolla on jo ikää 11v ja ajettu jo 200tkm ja hintakin oli mitä oli niin meinas että jos ja siis jos päätös olisi mun puolella niin voisin muutaman satasen saada rahaa. Ja sanoivat myös että lautakunta on ottanut kokoajan tiukemman suhtautumisen näihin vanhempien autojen vikoihin ja on jo ollut paljon päätöksiä joissa on sanottu suoraan että ostajan vastuulle jää korjaukset. Eli kai täs joutuu itse viat fiksaamaan,pääsis elämäs sit eteenpäin. :lol:

Hainkin jo eilen imarin tiivisteet fordilta,ajattelin vaihtaa varmuuden vuoksi ne uusiin. Maksoi 30e 4kpl sarja.

Eniten tökkii toi lämppäri mutta se ei ole niin akuutti ongelma ja stressin aiheuttaja kuin noi läpät ja vetarin vatkaus. Jarrut toimii muuten,putsaan käsijarrun ajan kanssa. Auto oli muuten leimattu marraskuussa ´11,aika nopsaan meni jarrut vituiksi tai sit ne oli jo silloin ollut rajoilla. Aivan sama. :D

Ps. Eilen sit lopetti kaukoohjain avaamasta lukkoja,toivon että patteri olis vaan lopussa.
Saa nähdä korjaanko viat ja laitan vessan kiertoon.. :lol:
Whitmire

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja Whitmire »

Mikäs siellä lämmönsäätimessä hajoaa? Pitääkö vaihtaa koko paketti vaiko yksittäinen osa? Oliko sulla antaa Fordin varaosanumeroa? (manuaali ilmastointi + pyöritettävä säädin).
||Nixu||
Viestit: 113
Liittynyt: 22 Tammi 2012 19:11

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja ||Nixu|| »

Imusarjasta vastottain läpät poistin, ei tarvinnut ottaa kumpaakaan umpiota edestä pois, tuolla lisää siitä ja tiivistesiliikoni mainittu: viewtopic.php?f=3&t=35625

Itse ostin tammikuussa mondeon, muita vikoja ei oo läppien lisäks ollut. Varmaan siks kun en oo ajellu juurikaan oston jälkeen. :D
Toivottavasti saat pelittämään. :wink:
Ford Mondeo 2.0i 145hv Trend Wagon -02
tomste
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Maalis 2012 21:27

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja tomste »

Läpät olis nyt poistettu ja auto ajossa. Olihan siinä oma hommansa mutta tulipa tehtyä. ;) kaukosäädinkin alkoi toimia kun vaihdoin patterin sinne. Seuraavana aion vaihtaa vetarin,oletteko vaihtanut varmuuden vuokse sen tukilaakerin vai kannattaako kokeilla onneaan ja jättää vanha kiinni vielä?

kysyin fordin huollosta asiasta ja ne meinas ettei sitä aina tarvi vaihtaa vetarin kanssa. stefa pitää kans uusia,onko siinä mitään huomioitavaa,vai ihan vanha irti ja uutta varovasti tupaan?
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Vaihda se laakeri, jos vähänkään on ravistanut niin se laakerikin on aika nopeasti rikki. Toki se on aika kallis, marmoritiskiltä n. 120€ mutta jos ei ole varmuutta millon vaihdettu niin ainaki mun melkein 200tkm ajettu oli aika huonossa kunnossa...

Stefasta en tiedä, mulla ei vaihdettu uuteen ja ei se ainakaan vuoda ja fordilla ei sanottu mitään että pitäis vaihtaa stefa, suosittelivat sen laakerin vaihtoa noilla kilometreillä? :D Kivasti ollaan saatu just eriävät mielipiteet asiasta...

Kohtahan se on jo soiva peli! :wink:
tomste
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Maalis 2012 21:27

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja tomste »

No noin mäkin ajattelin,kävin jo hakemas laakerin ja stefan,stefa on hikoillut vähän öljyä,siksi sen vaihdan,ei fordilla sitä käsketty vaihtamaan. :)

Lisää vikoja löytyy koko ajan,kello jätättää aika paljon päivän aikana,mikähän piru siinä voisi olla? Käytettyä etsimään vai onko muita mahdollisia vika paikkoja mistä etsiä?
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Ebaysta ostaa käytetyn...

Veikkaan että on paskanen sisältä tms...

Kumpi vetari sulla ravistaa?
tomste
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Maalis 2012 21:27

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja tomste »

Apukuskin vetari ravistaa. Pitää kattoa ebaystä kellokin,siellä näytti niitä olevankin tyrkyllä.
montelo 1.8td
Viestit: 36
Liittynyt: 25 Maalis 2009 23:21

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja montelo 1.8td »

kuten hluukkonen kirjoitti niin tarkista se kannatinlaakeri jos vähänkään tuntuu löysiä niin heti vaihtoon. Kokemuksia on ja nyt vaihelaatikon poskilaakerit sökönä.
Makee...
Viestit: 69
Liittynyt: 10 Tammi 2012 19:19
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja Makee... »

Täälläkin on mondeossa vedättäessä pientä tärinää, vetari epäilen vaikka olen uskotellut itselleni että renkaat täristäisi...

Kuinkas väljyys tarkistetaan? saako kunnosta käsitystä renkaat maassa heilutellen?
Ford Mondeo 2.0 2011
Ex Chevrolet Cruze 1.8 2010,
Volvo S60 2.5T 2005, Ford Mondeo 2.0 2002,
Opel Vectra 1.8 1998, Nissan Primera 1.6 1991
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Minä uskon että Fordilla on oikeasti valmistus/suunnitteluvirhe noissa vetoakselin nivelissä. Syytetään aina falskaavaa tiivistettä. Höpöhöpö, ehjilläkin vetarin tiivisteillä tulee välykset tietyllä ajokilometrimäärällä. Taitaa motonetin tarvikkeet olla kohta paremmat kuin fordin omat, ja hintakin.
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Toi kello kyllä elää ihan omaa elämää kans ittellä, välillä käy väärään suuntaan.
"harder" is not a very good safeword
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo Mk3 ongelmia.

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Uutta vaan kehiin, ebaysta näyttäis saavan halvalla...

Mulla ei ole ollut kellon kanssa mitään ongelmia, ainoa että inhoan tuota ajan asettamista, aina menee vahingossa aika yli jolloin pitää pyörittää taas 12h eteenpäin...
Vastaa Viestiin