Sivu 1/2

Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 24 Marras 2011 21:33
Kirjoittaja fiestaxr2i
Elikkäs autona on Ford fiesta mk3 vm-91 xr2i.

Tarkotuksena olis tehdä turbo tekniikka kyseiseen autoon.tällähetkellä nokalla on 1,6 efi cvh,ilman kattia ja lambdaa eli ei vähäpäästöinen,(onneksi kuulemma vaikeampaa jos olis kattivekotin).
nyt autossa on palikoita 4-2-1 peltisarja säädettävä nokkapyörä ja taitaa olla joku rankempi nokka,kun tyhjäkäynti on vähän rattorimainen ja alle 3000kiekan ei oikein tahdo herätä heti 3400 jälkeen alkaa kyyti maistumaan,ja alkoo todella reilusti ahtamaan ilmaan koneeseen oikein vihellys käy :D.

näin aluksi olis tarkotus hommata rs turbon imusarja ja ruiskuvehkeet eli mekaninen ruisku tulossa,kuinkahan kivuttomasti se istuu tuohon fiestan mottiin paikalleen?.ja viisaammat voisi kertoa mitä seuraavaksi pitäs hommata ja kertoa vähän miten aletaan rakentamaan?.

oma mietitty versio ehkä helpoin tie itselle,zvh 1.8 -2.0 jompi kumpi jos tulisi vain vastaan sopiva alakerta,kyseyisen yhdistelmäkoneen rakennuksesta olen ottanut paljon selvää ja onnistun sen helposti rakentamaan tietty männistä siivupoijjes ja metallista kannentiivistettä paikalleen,onko muuten järkevämpi pistää vain metallinen tiiviste tukkimaan ne ylimääräset öljykanavat vai pitäisikö metallitapeilla ihan tukkia?.
sitten vain cvh kansi paikalleen ja rs turbon imusarja ja johtosarjat ja sun muut sitten joku pakosarja tehastekonen tai itse pitää hitsailla vesijohtoputkesta,ahdin ja sitten kai se alkaa siinä olemaan nii ja tietty pensanpaineita nostaa tarpeeksi.

ja eikun pojat vain vastailemaan.toivottavasti joku saa tekstistä selvää :D

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 02 Joulu 2011 16:15
Kirjoittaja fiestaxr2i
jahas :D ..ei tänne ainakaan tungosta ole ollut kirjottajilla.(harmi).

projekti edistynyt hieman tuli hankittua nyt sitten escort rs turbon täydellinen mekaaninen ruiskupaketti kaikki boksit ja ahtoputket ja välijäähdytin vakio kylläkin,sit vielä johtosarjakin tosin koko turbo auton johtosarja...

pitäis alkaa koneen johdot selvittelemään ja riisumaan ylimääräiset johdot tietty poijjes :) .eli jos olis jossain täällä semmonen kiva ihminen joka antaisi johtokaaviot nii tietäis alkaa kattelemaan mikä menee mihinkin.

tossa johtosarjassa oli mukana myös ajotietokone/kulutusmittari vai mikähän toi nyt on oikealta nimeltään.onko kätevä laite asentaa ja käyttää vai jätänkö pois matkasta oli kyllä 1 sylinterille menevässä pensaputkessa se mötikkä välissä joka vissiin sen tiedon kerää.

kuvia alan tänne lisäilemään kuhan kerkeän.

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 03 Joulu 2011 00:15
Kirjoittaja emax
-91 ruisku eikä ole vähäpäästöinen eikä lambdaa :shock: Kannattais varmaan käydä vielä konttorilla tarkastamas. Ei ole pitkäkään aika kun yks rakenti turbo sierraa ja vasta konttorilla selvis että onkin vähäpäästöinen vaikkei ottees ollu mitään merkintää -> se siitä hommasta.

Tuosta zvh:n kannentiivisteestä, jos laitat 2 litraisen niin tarvit jenkkipoikien 1,9 cvh:n kannentiivisteen. Sopivan felpron saa rallyracelta, kuin myös muitakin osia. Öljykanavien tukkimiseen voi sorvauttaa jossain sopivat tulpat, itse tekisin varmaan messingistä. Vesipumpulle joutuu myös tekemään sovite laipan.
Nämä kaikki on lukema tietoa, ja varmaan myös samoilta sivuilta missä olet itsekkin jo käynyt.

Mutta eikös rs turbo fiestaa ole vähäpäästöisenä? Jos on niin sellaisen koneen tai edes sen näköisen voi sinne laittaa vaikka olisikin vähäpäästöinen.

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 03 Joulu 2011 18:32
Kirjoittaja fiestaxr2i
Niin olenkin käynyt usempaan otteeseen jo katsastamassa autoni ei vähäpäästösenä ja aina on katsastus mennyt läpi,ja ei myöskään ole kattia tässä vehkeessä.

tosin tuosta kannentiivisteestä on jotku sanoneet että käy ihan vakio tiivistekkin.
Turbo fiestasta en oo kyllä varma onko vähäpäästönen vai ei.kyseisen tekniikan löytäminen on vähän hankalaa tuotu vain tietojeni mukaan 2kpl suomeen! :D

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 04 Joulu 2011 11:59
Kirjoittaja fiestaxr2i
Kuva
By fiestaxr2i at 2011-12-04

Kuva
By fiestaxr2i at 2011-12-04


Ja pientä testiä onnistuuko nämä kuvan liittämiset :D .
Siinäpä olis kampe ja konehuonetta vähän viimekesältä.

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 04 Joulu 2011 13:06
Kirjoittaja LoLz
Voisin kyllä 100% varmuudella sanoa että tuo on vähäpäästöinen.

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 04 Joulu 2011 14:54
Kirjoittaja fiestaxr2i
:D näinkö meinaat?? mitäs muut on mieltä?.

itse kyllä olen sitä mieltä ettie ole vähäpäästönen.kun tehtaalta tullessa ei ole lambdaa eikä kattia ja otteessa ei mitään mainintaa,eihän sitä voi edes kuvitellakkaan et menis vähäpäästösenä läpi ilman noita mainittavia osia. :D

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 04 Joulu 2011 15:26
Kirjoittaja LoLz
Kannattaa varmistaa katsastuskonttorilta

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 04 Joulu 2011 15:58
Kirjoittaja Gona
Kyllä niitä FRST on myyty joku parikymmentä silloin kun se tarjolla oli. Myöhemmin niitä on sitten haettu jokunen lisää.

RS turbot on suurimmalta osin katittomia. Tiedä sitten niistä mitä tänne suomeen on raahattu. Veikkausen sanoisin, että katittomia. Joku alku kuukausi X/1992 jonka jälkeen kaikki myytävät autot tuli oli olla vähäpäästöisiä.

Kysyisin miksi haluat sen mekaanisen ruiskun tuon tilalle? Cossun bensapumppu tankkiin ja beiget suuttimet kiinni. Ja sitten kone auki ja remonttiin.

Todellakin kannattaa ottaa selvää, kun auto on noin rajalla tuota aikaa jolloin vähäpäästöisyys tuli, että ei puihin mene.

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 04 Joulu 2011 23:22
Kirjoittaja fiestaxr2i
:D aivan no onhan niitä sitten jokunen suomessa,itse katsoin wikistä.

Ihan vain siksi mekaaninen että olis helpompi homma ja vähemmän rahaa vievä,eikös jotain sytkäajotuksia pitäisi muunnella ja imusarja tehdä paineenkestäväksi ja jotain muuta hieenosäätöä myös..

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 04 Joulu 2011 23:34
Kirjoittaja fiestaxr2i
Ja hankintoja tuli ostettua

Kuva
By fiestaxr2i at 2011-12-04

Kuva
By fiestaxr2i at 2011-12-04

Kuva
By fiestaxr2i at 2011-12-04

Mukavan näkönen johtosarja :D

Kuva
By fiestaxr2i at 2011-12-04

Tuota mikäs tämä osa oikein on?

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 05 Joulu 2011 16:57
Kirjoittaja emax
Lisäilmaventtiili. Antaa kylmänä ryyppy päällä lisää "kaasua".

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 05 Joulu 2011 17:35
Kirjoittaja watipaa
[quote="Gona"] "Kyllä niitä FRST on myyty joku parikymmentä silloin kun se tarjolla oli." Mistä moinen tieto ? monet ovat puhuneet että 2 myytiin uutena suomeen.

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 05 Joulu 2011 18:00
Kirjoittaja emax
emax kirjoitti:Ei ole pitkäkään aika kun yks rakenti turbo sierraa ja vasta konttorilla selvis että onkin vähäpäästöinen vaikkei ottees ollu mitään merkintää -> se siitä hommasta.
Löysinpäs vielä
viewtopic.php?f=10&t=24668

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 06 Joulu 2011 00:27
Kirjoittaja rangleri
Löysinpäs vielä
viewtopic.php?f=10&t=24668
Oho minun töppäilyt löytyi vielä :)
Mitenkään niitä puolustelematta, :P papereissa ei lukenut katalysaattoreista eikä vähäpäästöisyydestä mitään, edellinen katsastuskin oli tehty isopäästöisen rajoilla.
Mutta tämä auto voi ihan hyvin ollakin tuolla "säätämättömällä ruiskulla". CVH jäi pois joskus 1992, joten hyvinkin voi olla että vasta Zetec moottoriseen XR2i:hin tuli lambda. Toisaalta eihän se kysyminenkään mitään maksa.

Mutta tämähän on mitä mielenkiintoisin idea tehdä ahdettu Mk3 Fiesta. Täällä ainakin seurataan aihetta innolla.
Kun tästä nyt näköjään tulee ns. omavalmistemoottori(vai miksikä sitä kutsutaankin), joka pitää penkittää, kannattaa ehkä laittaa joku isompi välijäähdytin kuin tuo escortin. Se voi olla vaikea sovittaakin sinne kun se on alun perin siinä jäähdyttimen vierellä. Kun jos sen joskus vaihtaa niin taas pitää penkittää ja muutoskatsastaa. Ja välijäähdytin vaikuttaa paljon koneen kestävyyteen.

Jos meinaat käyttää tuota Efin kantta niin siinä on imukanavissa ne aika isot suuttimien kolot jotka tulee melkein tuon Jetin sarjan tiivistepinnan ulkolaitaan asti. Saattaa se juuri tiivistyä mutta aika iso porras siihen jää kanavaan, virtauksia ajatellen ei ihan paras mutta kyllähän se ilma ahdettuna sinne menee!
Toinen ongelma voi olla miten saat virranjakajan tuohon kanteen ja onko nokka-akselissa sille lovet.
Akun voi joutua siirtämään pois konehuoneesta kun tuo määräjakajasysteemi on yllättävän kookas siellä.
Polttoainejärjestelmässä myös miettimistä, Efin pumppu pitää ehkä vaihtaa järeämpään kun tuon mekaanisen paine on huomattavasti isompi. Tai sen voisi laittaa vaikka siirtopumpuksi pumppaamaan johonkin välisäiliöön mistä KE-Jetronicin pumppu ottaa ainetta. Tai sitten tekee tankkiin isomman lähdön alareunaan ja pumppu alapuolelle. Tai etsii jostain imevän K-Jetin pumpun. Tapoja on monia.

KE-Jetin sähkökaavio:
http://www.fordmanuals.org/page-1272.html
Jos tuo lattialla näkyvä johtosarja on Escortista, kannattaa miettiä etsiikö siitä vain tarpeelliset ruiskun ja sytytyksen sähköt ja liittää ne tuohon Fiestan järjestelmään. Siinä ei kuitenkaan montaa johtoa ole yhteydessä auton muuhun johtosarjaan(melkein ainoat käyttösähköt ja kierroslukusignaali), bensapumpun relekin on erikseen eikä sulakerasiassa.

Äh mitä minä tässä neuvomaan, sinulla on suunnitelmat ja teet miten haluat :wink:

Tuossahan on jo hyvin osia, niitä saa varmaan suht halvalla kun ihmiset hylkää noita sinänsä luotettavia mekaanisia ruiskuja.
Boschilla on kirjojakin tuohon mekaaniseen järjestelmään mitä niin ikään on nyt poistomyynnissä, jos haluaa oikein guruksi.

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 06 Joulu 2011 16:10
Kirjoittaja jushi69
unohda tuo mekaaninen ruisku! megaa vaan kasaileen ja opiskeleen.
luultavasti katin joudut laittaan josset hae koneeseen voortilta lappuja
tehot ei saa ylittää vähän yli 150 heppaa

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 06 Joulu 2011 18:41
Kirjoittaja fiestaxr2i
Sitä mie lueskelinkin että oli jälkeen päin katsastettu vähäpäästöiseksi kun ulkomailta oli tuotu.oma vehe on ihan suomi auto,tuota mk3 on tehty 2 mallia cvh koneella toisessa on lambdaton ja katiton ja toinen on taas lambdalla ja katilla,ainakin itse ymmärsin luettuani näin.

OMa fiestan ahtaminen on kypsynyt mielessäni jo pitkään nyt saan alkaa toteuttelemaan projektia pikkuhiljaa.ajatuksena onkin tehdä vakio välijäähyllä ja noin vakio ahdot että pysyisi tehot tuolla alle 150hp,jälkeenpäin voi sitten alkaa piristelemään lisää.pakko sanoa että ahdasta varmasti tulee konehuoneessa,akku lähtee ensimmäisenä konttiin tilaa viemästä.mekaaninen ruiskusysteemi on kyllä todella kookas palikka.

Mieleen juolahti kysymys jos tekis noille mekaanisen ruiskulle jotku väliholkit ja istuttais ne efin imusarjaan periaatteessa sehän voisi onnistua`?.
Virranjakajan asettelu onkin aika yksinkertaista jos nokkakepissä ei ole sytkän lovia niin hankitaan semmonen keppi mistä ne löytyy,en sit tiedä onko kannenkyljessä se lukituspultin reikä vai ei jos ei ole nii se sit pitää tehdä siihen.

kiitäs kaaviokuvasta helpottaa asiaa vähän paremmin,onkohan suomennuksia jossain mikä johto menis mihinkin?.niinhän se ajattelinkin tedä johtosarjasta kaikki muu ylimääränen pois vain koneen johdot jättää.

Mitenhän onnistuisiko tuon pensanpaineen nostamaan jos laittaisi y haaran tankkiin ja toisen xr2:sen vakiopumpun vierelle pumppaamaan samaa linjaa pitkin.

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 15 Tammi 2012 08:40
Kirjoittaja fiestaxr2i
Kukahan viisas osais laittaa tän keskustelun tonne projektipuolelle? :D

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 13 Helmi 2012 00:47
Kirjoittaja G_evo
Ihan näin ohimennen, tuli hommattua mk3 Xr2i :roll: eipä ole vähä päästöinen taikka lambdaa. sitä ihmettelin myös kun ei itsellä lue mitään tehojen kohdalla papereissa..

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 13 Helmi 2012 15:35
Kirjoittaja fiestaxr2i
juuri näin jollakin muullakin samallainen :wink: ..

pikkuisen on rojekti edennyt tuskasen hitaasti vain :(
nyt on hankittu zetecin 2.0 motti pitäs vain pistää se nyt atomeiksi :D

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 15 Helmi 2012 21:32
Kirjoittaja emax
G_evo kirjoitti:Ihan näin ohimennen, tuli hommattua mk3 Xr2i :roll: eipä ole vähä päästöinen taikka lambdaa. sitä ihmettelin myös kun ei itsellä lue mitään tehojen kohdalla papereissa..
Harvoin niitä tehoja oli vielä -90 luvun alussakaan papereihin merkitty.

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 16 Helmi 2012 13:16
Kirjoittaja G_evo
ihmettelen vaan kun oli tuossa 85 riesassa merkittynä.. ja edellisessä -91 corsassa

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 16 Helmi 2012 13:37
Kirjoittaja emax
Joku viisaampi varmaan osaa selventää :) Mulla on se kans tyhjänä tuos sierras ja oli myös edellises 190E -88 mersus, mutta oon vaan ajatellu ettei siihen vaan ole kukaan jaksanu mitää kirjoittaa..

E: muutos katsastaa pitää joka tapauksessa jos vaihtaa moottorin tai laittaa turbon, tms. Ne tehorajattomat ns. A-paperit on sitä vanhaa aikaa kun vielä piti erikseen anoa "turbolupa" että sai laittaa turbon. Ja A-paperit on erikseen anottu ja maksettu, kun on alettu virittämään. Ei sattuman varaisesti saatu. Nykyään niistäkin papereista on hyötyä lähinnä vain silloin kun niissä lukee tarpeeksi suuren ahtimen lisäksi "polttoaineen suihkutus" ja "välijäähdytin"

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 17 Helmi 2012 00:10
Kirjoittaja G_evo
No tietenkin muutoskatsastus jos kerran ahtimen lisää :) onhan se jo moottoriin isompi muutos, samoin kuin 8v -> 16v

Re: Ford Fiesta mk3 ->"Rs turbo look"

Lähetetty: 02 Maalis 2012 14:45
Kirjoittaja fiestaxr2i
katselin tuossa tuota imusarjan välilaippaa joka tulee kanteen kiinni..nii kukas osais sanoa mitkä ne 2 anturia siinä on?.