Miten testata lohkolämmittimen toimivuus?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
engine
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Touko 2005 21:06
Paikkakunta: Tampere

Miten testata lohkolämmittimen toimivuus?

Viesti Kirjoittaja engine »

Terve, aloittelija taas kyselee tyhmiä, ei saa teilata ainakaan kovin pahasti. :oops:

Miten testata varmuudella, toimiiko lohkolämmitin? Näillä pikkupakkasilla kun tuo -01 bensa-Focus nyt hörähtää käyntiin ihan nätisti ja lämpöviisari on noususuunnassa jo lyhyen ajon jälkeen. Mutta kun ei nuo lumet ja jäät tunnu sulavan konepellin päältä tolpan päässä ollessaan lainkaan, kuten viime talvena teki. Eikä kädellä kokeilemallakaan oikein saa selvää, kun ei se nyt niin kuumana "hehku" toimiessaankaan.

Ensin voisi tietysti tarkistaa sulakkeen, mutta mihinkähän sekin on laitettu kiinni, kun on jälkikäteen asennettu? Olisiko yleismittarista jotain apua?

Äh, miksi pitää olla näin kädetön...
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

mä en ole ikinä mitannu mitään enkä varmaan tulekkaan.. kokeilin itse ainakin sillon kun auto oli ollut yön yli pakkasessa ja tuikkasin lohkolämppärin kiinni. omastani kuului sellanen aika vaimea kohina.. en tiedä kuuluuko asiaan mutta ainakin se lämmitti konetta :D
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

joo,tuo korvakuulo on melkeinpä paras tapa tarkistaa.
aika selvä suhina pitäisi kuulua jos se lähtee lämmittämään.
ei sieltä mitään junia t...
Ford1990
Viestit: 8
Liittynyt: 18 Elo 2005 17:48
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Ford1990 »

Ainakin omassa calixin lohkolämmittimessä kuuluu kohina. kohinan kuulee jos on hiljasta ja seisoo keulanedessä, jos konepelti on kiinni silloin ei kuule kohinaa.
Ford sierra -90 2.0i Doch
gringo
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Syys 2005 12:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja gringo »

Sulake on ainaskin mulla tossa kämpän eteisessä 8) Siis tuskin löydät mitään auton sulaketta tosta lämppärin johtosarjasta, tolpasta ehkä.

Jos sulla on joku kerrostalotolppa, niin voihan olla että se on välillä päällä ja välillä pois, esim puoli tuntia päällä ja taas puoli tuntia pois... :roll:

Ritinää ja suhinaahan sieltä pitäisi kuulua.
Nyt: Volvo S40 (ilman kauhakuormaajaa ;) )
x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita
lassi
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Joulu 2005 13:27

Viesti Kirjoittaja lassi »

Sulake normaalisti siinä laatikossa johon laitat pistokkeen jos taloyhtiö tai vastaava, jos on sähköä ja lohkis päällä kuulee äänestä (konepahvi auki)
lievä "suhina ,surina" voit myös :wink: kädellä koitaa lämmitintä pitäisi lämmitä melko nopeasti.
HUh Huh huijaa!
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ja vastusmittarillahan ton toimivuuden pystyy melko suurella varmuudella testaamaan. Kunhan mittaat ihan siitä pistokkeesta mihin pistorasialta tulevan johdon tunget.
Sen lisäksi kun vielä varmistat sähkön tulon rasialle niin varmasti toimii.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itse lohkolämmittimen voit testata sen pistokkeesta yleismittarilla (eli johto irti siitä lohkon kyljestä). Kahdesta vierekkäisestä navasta pitäisi ohmi asteikolla näyttää ~80-95 ohmia.

Noita vastuksia ei saisi testata irrallaan, kuivana. Palaa heti rikki ne vastuslangat. Vedessä voi testata toimivuutta.

Edit: Hidas
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

No kyllä se on ihan helposti 'testattavissa' ihan ilman työkalujakin. Auto tunniksi-pariksi kiinni johonkin josta varmasti tulee sähköä - ei siis mihinkään pakkoajastettuun kerrostalotolppaan tms - ja sitten vaan konepelti auki ja kädellä kopeloimaan pannua. Ei siinä näpit pala mutta kyllä se malmikasa on kauttaaltaan ihan selvästi lämpimämpi kuin auton muut metalliosat.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kyllä kohina tai "rapina" kuuluu alle minsan päästä kun johdon kytkee, ei tarvi edes nokkapeltiä avata. Varmistaa voi vastusmittarilla tai paristolla ja hehkulla jotta virta kulkee, siis jos epäilee vastusmittaria tai sitä ei ole! 8)
engine
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Touko 2005 21:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja engine »

Kiitoksia kaikille vastanneille! Pitää viikonloppuna viedä auto kuunteluun sellaiseen paikkaan mistä varmasti saa sähköä, eikä liikenteen meteli haittaa.
tomiix
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Maalis 2005 11:59
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Vastusmittari on kätevä mitata. Mutta kaikista helpoin keino on ostaa virrankulutusmittari, jonka voi tökätä suoraan pistorasiaan. Maksaa n. 10e jostain lidlistä, honkkarista tms. ja taitaahan paikalliset sähköyhtiöt jopa lainata niitä. Omani testasin ja samalla näki todellisen tehon mitä lohkölämppäri vie.
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja taky »

tomiix kirjoitti:Omani testasin ja samalla näki todellisen tehon mitä lohkölämppäri vie.
Mikä nimellisteho - 500 w?
Paljonko muuten kulutti?
tomiix
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Maalis 2005 11:59
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja tomiix »

taky kirjoitti: Mikä nimellisteho - 500 w?
Paljonko muuten kulutti?
nimellisteho 550W, kulutus 574W. En tiedä, että vaikuttiko asiaan, että lämppäri on 220V ja seinästä näyttäisi tulevan 234V
engine
Viestit: 29
Liittynyt: 09 Touko 2005 21:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja engine »

Ford1990 kirjoitti:Ainakin omassa calixin lohkolämmittimessä kuuluu kohina. kohinan kuulee jos on hiljasta ja seisoo keulanedessä, jos konepelti on kiinni silloin ei kuule kohinaa.
Tulipa testattua eilen illalla, kyllä sieltä sellainen sirinä tai kohina kuului. Ja aamulla oli pari kuivaa läikkääkin konepellillä. Taitaa tuo sittenkin ihan kunnossa olla... :oops:

Kiitos kaikista vastauksista!
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

tomiix kirjoitti:nimellisteho 550W, kulutus 574W. En tiedä, että vaikuttiko asiaan, että lämppäri on 220V ja seinästä näyttäisi tulevan 234V
En juuri muista vuotta mutta jokunen vuosi sitten tuo 220V muuttui 230V kuten "voimavirtakin" 380V-->400V
lassi
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Joulu 2005 13:27

Viesti Kirjoittaja lassi »

EU standardi 230v 400v jne.
HUh Huh huijaa!
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

lassi kirjoitti:EU standardi 230v 400v jne.
mutta ei ole kaikkialla läheskään tota luokkaa...
tähän mennessä oma minimi on
209v ja lähimmälle muuntajalle
matkaa ihan tolkuttomasti..... :lol:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

toi 209V on jo kyllä sitä luokkaa, että linja on niin huono, että oikosulkuvirrat ei toteudu. Eli pahimmassa tapauksessa kun lyöt johdot yhteen niin sulake ei pala ollenkaan vaan iskee kipinää= Erittäin paloturvallinen :roll: Tällänenkin on tullut vastaan.
Ainakaan sulake ei pala riittävän nopeasti jolloin palovaara on erittäin suuri.
Käyttöönottotarkastuksestahan tommonen ei menis edes läpi.
Kannattaisi neuvotella linjan uusimisesta paikallisen sähköyhtiön kanssa.
Vaikka ne on kyllä aika nihkeitä mitään kustantamaan.

Niin ja toi jännitteen vaihtelu ei käytännössä vaikuta lohkolämppärin toimintaan. Vähän huonommin voi lämmittää jos jännite tippuu ja vähän paremmin jos nousee.
Toi 220V on vaan ilmotettu nimellisjännite.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

TeRoK kirjoitti:toi 209V on jo kyllä sitä luokkaa, että linja on niin huono, että oikosulkuvirrat ei toteudu. Eli pahimmassa tapauksessa kun lyöt johdot yhteen niin sulake ei pala ollenkaan vaan iskee kipinää= Erittäin paloturvallinen :roll: Tällänenkin on tullut vastaan.
Ainakaan sulake ei pala riittävän nopeasti jolloin palovaara on erittäin suuri.
Käyttöönottotarkastuksestahan tommonen ei menis edes läpi.
Kannattaisi neuvotella linjan uusimisesta paikallisen sähköyhtiön kanssa.
Vaikka ne on kyllä aika nihkeitä mitään kustantamaan.

Niin ja toi jännitteen vaihtelu ei käytännössä vaikuta lohkolämppärin toimintaan. Vähän huonommin voi lämmittää jos jännite tippuu ja vähän paremmin jos nousee.
Toi 220V on vaan ilmotettu nimellisjännite.
menee ihan ot:ks mutta:
linja ei ole edes kovin vanha ja ainoastaa kaks mökkiä...
eli ei niitä pahemmin kiinosta... eikä kyllä muokaan...
oli saksalaisten mökki... :lol: ja mulle riitti
että valot, patterit ym.. toimii...
ja onpahan niiläkin kivat disko valot
kun kiukaan laittaa päälle/rupeaa lämmittämään
niin valot himmenee... :lol:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

:lol:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
oltsu80
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Loka 2005 22:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja oltsu80 »

Entäs sitten jos on säteilylämmitin niinku mulla on vw:ssä ei kuulu suhinoita kun vastus ei oo vesitilassa.
-Orion -91 ghia
-VW Bora 2000
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

Muistanko oikein vastus alle 100 ohmia??? Tai jotain sinne päin, sillä saa mitattua :roll: Jos yli niin kannattaa mitata sit vastuksen kyljestä et saa eliminoitua väärän diaknoosin :)
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
mauno
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Syys 2007 23:07
Paikkakunta: Taivalkoski

Viesti Kirjoittaja mauno »

Mondeo Mk2 V6, kuinkahan lämpimäksi koneen pitäs lämmetä lohkolämppärillä?

Mittasin vastuksen, oli hiukan alle 90 ohm. Eli se pitäs olla kunnossa ja siihen tulee sähköä ja liittimet on kunnossa.

Kuitenkin kone on aika kylmä vaikka olisi lämmityksessä 3-4 tuntia 10 asteen pakkasella. Hyvin kyllä käyntiin lähtee mutta saa ajaa melkein 10 km ennen kuin alkaa puhaltaa lämmintä. Nestepuoli on kunnossa.

Onhan se vastus aika pieni, 550W ja jos autossa on melkein 10 litraa nestettä, mutta kai se nyt vähän enemmän pitäs lämmetä?

Onkos tämä normaalia?
Mondeo 2,5 V6 GT -99
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Omassani on normaalin alarajalla tunnin lämmityksen jälkeen. 8)
Lämpöä ei kuitenkaan heti tule kabiiniin! :evil:
Vastaa Viestiin