A4LDE Laatikko-ongelma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
sifka
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Maalis 2007 15:12

A4LDE Laatikko-ongelma

Viesti Kirjoittaja sifka »

Terve.

Huonosti löytyy seuraavanlaisista oireista netistä tietoa, kysästään täältä.

Eli kyseessä -96 Scorpio 2.9 24V automaatti. Seissyt jokusen vuoden tallissa, syksyllä leimattu ja toiminut hyvin. Loppuyksyn seissyt pihalla muutaman kuukauden jonka jälkeen laatikossa ilmeni ongelmia.

D ei sanonu mitään, ykkösen kautta kuitenkin otti vaihteen ja D:lle siirrettäessä toimi normaalisti. Sitten alkoi tulemaan viive myös ykkösen kanssa, pahimmillaan 1,5h.. tuntui että ripaus kierroksia auttoi vaihteen sisään saamisessa. Pakki toimii normaalisti myös.

Tehtiin pikku kurkistus laatikkoon, purettiin ja putsattiin venttiilipesä, herkisteltiin muutama tahmea venttiili, uudet öljyt ja suodatin, pannat säädetty. ei apuja.

Punaset öljyt oli, eikä kauheen kitkerä/palanut hajukaan ollu. Eikä lastuja seassa, vähän hilettä ja sakkaa, ei ihmeellisen paljoa.

Mitäs seuraavaks? :?
J_C_E
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Marras 2010 18:52

Re: A4LDE Laatikko-ongelma

Viesti Kirjoittaja J_C_E »

Laatikko auki ja korjaus :)
sifka
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Maalis 2007 15:12

Re: A4LDE Laatikko-ongelma

Viesti Kirjoittaja sifka »

laatikko muuten on ja pysyy kiinni. ei ehkä kiinni autossa mut en aio avata enää. jotain juttuja luin speed sensor yms palikoista jotka saattaa vaikuttaa just tohon toimintaan? kai kaikki sähköviat jättää jäljen? ens viikolla testeriin että sais edes rajattua vian laatikon sisä- tai ulkopuolelle, varalaatikko ois tiedossa.

tai sit annan olla ja varaan vaan pari tuntia enemmän aikaa kun on lähdössä johonki. :D
-96 Escort 1.8 stw; -96 Scorpio 24v
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: A4LDE Laatikko-ongelma

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Vaihteet ja vaihdot kyllä toimivat "suht" normaalisti vaikka koko speed sensorin nyppäisi irti. Joten tuskinpa se on vikana.

Mun tietääkseni ainoat tavat millä toi loota osaa viestittää viasta, on näyttää O/D -valoa kojelaudassa.

Se että vaihteen joutuu jotenkin houkuttelemaan päälle, on mun kokemuksien perusteella syynä se, että öljyä on liian vähän. Vuotaa lootan pohjatiiviste tms. Vaihdoithan kaikki 10,5 tms litraa, mitä sieltä saa ulos vaihdon yhteydessä?
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
sifka
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Maalis 2007 15:12

Re: A4LDE Laatikko-ongelma

Viesti Kirjoittaja sifka »

Juu kyllä oli pohjatiiviste aavistuksen vuotanut, mutta öljymäärä oli ennen vaihtoa vähintäänkin riittävä. saattoi olla jopa pari desiä liikaa.. otettiin sitä vähän poiskin että päästiin alueelle.

ja nyt vaihdon yhteydessä olisko ollu 6,4 litraa mitä sinne meni, suuri osahan jää turbiiniin, lauhduttimeen ym. ilmeisesti ei ole normi öljynvaihdon yhteydessä tarkoituskaan vaihtaa 100%, ellei sit oo vehkeitä huuhteluun.

Ja joo, O/D OFF on pari kertaa vilkkunut. jostain kumman syystä alan kallistua sähköpuolen vikaan. eipä tullu testattua venttiilikoneiston solenoideja/magneettivenoja kun ne kuitenkin oli nenän edessä pöydällä.. mutta taas toisaalta, kaikki toimii täydellisesti kunhan vaihde vaan menee päälle.

mut joo tämmöstä juupajaapaa tää nyt on, katotaan mitä testeri löytää.
-96 Escort 1.8 stw; -96 Scorpio 24v
juss
Viestit: 93
Liittynyt: 27 Kesä 2006 12:15
Paikkakunta: Tre

Re: A4LDE Laatikko-ongelma

Viesti Kirjoittaja juss »

mutta öljymäärä oli ennen vaihtoa vähintäänkin riittävä.
Oliko moottori käynnissä tarkistuksen aikana ?

Eli:
Moottori on oltava käynnissä ja lämmin (ajosta tullut) tarkistuksen aikana, kaikki vaihdekepin vaihteet(asennot) käytävä 3x läpi ennen tarkistusta...
Chrysler Grand Voyager 3.3 LE
---
ex
Ford Scorpio 2.9i Ghia RS ATM
Ford Scorpio 2.0i Ghia ATM
Ford Scorpio 2.8i Ghia RS
sifka
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Maalis 2007 15:12

Re: A4LDE Laatikko-ongelma

Viesti Kirjoittaja sifka »

juu kyllä on tiedossa ja näin toimittu. eilen vaihde napsahti päälle kaverin räplätessä apukuskin ikkunaa?!? apukuskin ovessa jänniä sähkövikoja muutenkin, pakille laittaessa peili kääntyy alas kuten kuuluukin mutta jää junnaamaan alaspäin vaikka ottaa pakin pois. kaukaa haettu mutta mitenhän tuommoset esim maaviat saattaa vaikuttaa..?? no, edelleen testeriä odotellessa.
-96 Escort 1.8 stw; -96 Scorpio 24v
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: A4LDE Laatikko-ongelma

Viesti Kirjoittaja Tekno »

sifka kirjoitti:juu kyllä on tiedossa ja näin toimittu. eilen vaihde napsahti päälle kaverin räplätessä apukuskin ikkunaa?!? apukuskin ovessa jänniä sähkövikoja muutenkin, pakille laittaessa peili kääntyy alas kuten kuuluukin mutta jää junnaamaan alaspäin vaikka ottaa pakin pois. kaukaa haettu mutta mitenhän tuommoset esim maaviat saattaa vaikuttaa..?? no, edelleen testeriä odotellessa.
Toi lootahan muuten kertoo jännitetasona eculle yms että mikä kepin asento on käytössä. Se sit vaikuttaa esim tuohon peilijuttuun yms. voiskohan sen anturi, liitokset, johtosarja tms olla jotenkin rikki/sekasin (hiiret käyny syömässä :D) -> vääriä jännitteitä tms ja kuskin ovessa (muistaakseni) sijaitseva boksi sen takia kääntelee sitä peiliä.

http://www.fordscorpio.co.uk/24vlooms.htm

The transmission range sensor (B120) sends a start input signal to pin 64 of the PCM (A147). The PCM (A147) will not allow the engine to start unless the transmission is in park (P) position.

Eli ecussa nasta 64, ja jossainmissälie toisaalla, nasta 27

Tuonne pitäisi tulla eri jännite jokaisella vaihdekepin asennolla. Noista oli taulukkokin jossain mutten nyt muista missä. Jos tulee tarvetta muuttaa auto manuaaliksi niin tuota piuhaa tarvitsee sitten säätää sopivaksi jotta käynnistyy yms :wink:

Tossa on ohjeet irroitukseen ja asennukseen: http://www.fordscorpio.co.uk/manual/aut ... ngSens.pdf
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
sifka
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Maalis 2007 15:12

Re: A4LDE Laatikko-ongelma

Viesti Kirjoittaja sifka »

kiitos Tekno!

Ei ehtiny syventymään vielä, auto jäi tuonne työmaan parkkipaikalle kun loppu usko että lähtee se vielä. Ei muuten lähteny.
-96 Escort 1.8 stw; -96 Scorpio 24v
jukka joutsijärvi
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Tammi 2006 16:31
Paikkakunta: Rymättylä

Re: A4LDE Laatikko-ongelma

Viesti Kirjoittaja jukka joutsijärvi »

Tekno kirjoitti:.

Mun tietääkseni ainoat tavat millä toi loota osaa viestittää viasta, on näyttää O/D -valoa kojelaudassa.

Se että vaihteen joutuu jotenkin houkuttelemaan päälle, on mun kokemuksien perusteella syynä se, että öljyä on liian vähän. Vuotaa lootan pohjatiiviste tms. Vaihdoithan kaikki 10,5 tms litraa, mitä sieltä saa ulos vaihdon yhteydessä?
Tuo O/D OFF palaa myös jos kytkee valitsimen kahvassa olevasta vihreästä napista overdriven pois päältä eli nelosvaihde ei kytkeydy!! Siis silloin valo jää palamaan pysyvästi ei vilkahda.
Ohje löytyi auton ohjekirjasta/toin auton saksasta mutta suomenkielisen kirjan tilasin huolintakeskuksen kautta itselleni..on ollut hyötyä.


Jukka
Ford Granada 3.0L GXL -74
Ford Scorpio Cosworth 24V 2.9L Ghia STW -96
karij
Viestit: 26
Liittynyt: 15 Syys 2008 14:57

Re: A4LDE Laatikko-ongelma

Viesti Kirjoittaja karij »

johtosarjavikoja noissa ollut eli siellä rintapellin paikkeilla/laatikon päällä hinkkaantunut johtosarjaan vikaa kantsii läpikäydä vähän jos löytäisi sellaisen kohdan, vastaava häikkä saadaan aikaan esim kytkemällä taksin taksamittari väärin/vääriin johtoihin, muutamastakin Volvosta palanut laatikko sen takia
Vastaa Viestiin