Tee-se-itse nukkaus?

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
sierra_driver
Viestit: 103
Liittynyt: 06 Loka 2008 19:33
Paikkakunta: Jämsä

Tee-se-itse nukkaus?

Viesti Kirjoittaja sierra_driver »

Onnistuskohan tämmöseltä normaalimies -jätkältä kojelaudan ja ovipaffien nukkaus? :mrgreen:

Ja mitäs tohon tarvitsee? :D Jotain liimaa ja tietenki sitä nukkaa, mutta millä sen sitte saa siihen pintaan sen nukan, jollain puhalluksella :?: Ja mistä tota nukkaa/liimaa sais tilattua? :o

Kiitos.
Kuva

sierra 2.0iS ohc -87
sierra 2.0ohc kaasari -88
sierra 1.6 viistoperä -85
moskvitsh pick up lyhyt -77
Taunus 2.3 v6 -73

näillä mennään
JJ
Viestit: 35
Liittynyt: 26 Syys 2005 08:06
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Tee-se-itse nukkaus?

Viesti Kirjoittaja JJ »

Nukka ruiskutetaan, tai ammutaan paremminkin, staattisella sähköllä liimapintaan... luultavasti sen verran arvokaslelu tuo pyssy että et osta itelles.Toki voi olla muitakin keinoja. Itse en tiedä muuta. Kiinnostaa kyllä minuakin jos joku tietää muita keinoja.

Lähimmäs nukkapintaa kotikonstein pääsee ostamalla verhoilu liikkeestä nukkakarvaa pinnaltaan muistuttavaa kangasta. En kylläkään muista mitä se on nimeltään. Oli sedanin kontin hifiasennusten pohjalla aikanaan sellasta valkosta. Ostin Muovikum Oy:ltä, sijaitsi silloin Turuus, on nyttemmin muuttanut Raision puolelle.
2007 Focus Wagon
2010 Focus Sedan
sierra_driver
Viestit: 103
Liittynyt: 06 Loka 2008 19:33
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tee-se-itse nukkaus?

Viesti Kirjoittaja sierra_driver »

Eikös niitä oikein myydä tee-se-itse nukkaus sarjoja, mutta kun en tiedä mistä tilata. :shock:

Ja tuolla kookelilla kun en oikein osaa hakea, tai en ainakaan löytänyt mitään kunnollista tietoa. :mrgreen:
Kuva

sierra 2.0iS ohc -87
sierra 2.0ohc kaasari -88
sierra 1.6 viistoperä -85
moskvitsh pick up lyhyt -77
Taunus 2.3 v6 -73

näillä mennään
JJ
Viestit: 35
Liittynyt: 26 Syys 2005 08:06
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Tee-se-itse nukkaus?

Viesti Kirjoittaja JJ »

sierra_driver kirjoitti:Eikös niitä oikein myydä tee-se-itse nukkaus sarjoja, mutta kun en tiedä mistä tilata. :shock:

Ja tuolla kookelilla kun en oikein osaa hakea, tai en ainakaan löytänyt mitään kunnollista tietoa. :mrgreen:
No hyvä on, sait houkuteltua mut kooglaamaan...

Näyttää sitä jotain saavan, kas tässä: http://www.frost.co.uk/item_Detail.asp? ... Name=Flock

Pullolla näyttää tekevän noin neliön, eli ei pal mitään, joten ei toikaan halbaa ole. Jos edes toimii.
2007 Focus Wagon
2010 Focus Sedan
sierra_driver
Viestit: 103
Liittynyt: 06 Loka 2008 19:33
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tee-se-itse nukkaus?

Viesti Kirjoittaja sierra_driver »

Totta. Eli melkein täytyy kääntyä ammattilaisen puoleen niin selviää halvemmalla. :D
Kuva

sierra 2.0iS ohc -87
sierra 2.0ohc kaasari -88
sierra 1.6 viistoperä -85
moskvitsh pick up lyhyt -77
Taunus 2.3 v6 -73

näillä mennään
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Tee-se-itse nukkaus?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Tuota frostin sarjaa en ole kokeillut, mutta kesäauton kojelauta sai talvella t-s-i nukkauksen - blogimerkinnöistä voi lukea lisää.

Tuossa itse tekemisessä on oikeastaa vain kaksi ongelmaa: taito ja tarvikkeet. :lol:

Noita nukkauskamoja myydään jenkeissä kaiken maailman metsästäjille ja kalastajille kaaveiden ja vapojen rakenteluun, niin ja valkoista nukkaa joulukuusen koristeluun sekä kaikenlaisia värisekoituksia roolipeliharrastajien maastoksi ja puusepille pinnoitteiksi. Tämä autokäyttö on tuolla jenkkilässä melko tuntematonta.

Pieniä alueita voi tosiaan tehdä tuolla frostin pullolla, mutta minun käsittääkseni se on kojetauluun auttamatta liian pieni vehje. Vähän isompiin alueisiin jenkit käyttävät joko paineilmaa tai sitten sitä elektrostaattista aplikaattoria mikä siis varaa ne nukan hippuset staattisella varauksella, jolloin ne törröttävät paremmin pystyssä (yhdensuuntaisina) ja pinta on paineilmalla toteutettua tasalaatuisempi. Tuo paineilmalaite ei ole todellakaan mikään tekniikan reimuvoitto - tee-se-itse mies rakentaa semmoisen 9€ paineilmapistoolista, maalipönikästä ja paineilmanipasta puolessa tunnissa. Voi ottaa räjäytyskuvan vehkeestä, jos jotakuta kiinnostaa. 8)

Isompi ongelma on se taito. Jos olet onnistunut ensimmäisellä kerralla tasoittamaan kipsilevyjen saumat niin että kehtaat sanoa tehneesi ne itse, niin sitten käden taitoja on sen verran, että uskon tosta ensikertalaisena selviävän - muiden kannattaa varata harjoituskappaleita. Nukka on onneksi halpaa ja sitä kuluu noissa hommissa hämmästyttävän vähän.

Pahin ongelma täkäläisittäin katsottuna on kuitenkin tuon nukan liiman hankinta. Pigmentoituja liimoja ei saa tilattua suuren veden yli, koska UPS ja DHL eivät ota liuottimia kuljettaakseen eikä muuta kuljetustapaa ole - ellei ole tukiasemaa veden tuolla puolen, jossa kamat saisi merikonttiin.

Täkäläinen yrittäjä vinkkasi käyttämään liiman asemasta miranolia, jota saa rautakaupassa sävytettyä mielensä mukaan. Ihan hyvän tartunnan sillä sai, mutta pinnan maalikerroksen paksuuteen pitää kiinnittää huomiota. Liian ohueen kerrokseen ei nukka tartu kunnolla ja tulee ikäviä pälviä. Uusiksi tekeminenkään ei ole helppoa, siitäkin voi lukea tuolta blogista lisää. :mrgreen:

Tähän pätee sama mikä kaikkeen muuhunkin tekemiseen: jos haluat jonkun takuun työn laadulle ja kestävyydelle on oikea vaihtoehto teettäminen ammattilaisella. Jos haluat oppia jotain uutta ja siedät mahdollisia (todennäköisiä) epäonnistumisia, niin kannattaa kokeilla. Kallista lystiä tämä ei ole!
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
sierra_driver
Viestit: 103
Liittynyt: 06 Loka 2008 19:33
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tee-se-itse nukkaus?

Viesti Kirjoittaja sierra_driver »

JyriN kirjoitti: Tuo paineilmalaite ei ole todellakaan mikään tekniikan reimuvoitto - tee-se-itse mies rakentaa semmoisen 9€ paineilmapistoolista, maalipönikästä ja paineilmanipasta puolessa tunnissa. Voi ottaa räjäytyskuvan vehkeestä, jos jotakuta kiinnostaa. 8) ole!
Kiinnostaa! Kuinkahan kovalla paineella toi nukka sitten puhalletaan siihen pintaan :?: Ei varmaan hirveen kovasti :?:

Öljyn -ja vedenerotin varmaan on hyvä olla tossa hommassa. :mrgreen:

Sivellin taitaa olla paras tuohon miranolin levitykseen, ettei tule paakkuista pintaa niinkuin telalla :D
Kuva

sierra 2.0iS ohc -87
sierra 2.0ohc kaasari -88
sierra 1.6 viistoperä -85
moskvitsh pick up lyhyt -77
Taunus 2.3 v6 -73

näillä mennään
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Tee-se-itse nukkaus?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Miranoli tasoittuu itsestään todella hyvin, tärkeetä on saada pintaan riittävän paksu kerros kunnon tartunnan aikaansaamiseksi. Pensselillä tulee helpommin reilu kerros.

Painetta tuolla puhallushärvelillä on donjerin ohjeiden mukaan, muistaakseni, 30-35psi. Mun kompurasta ei ainakaan saanut edes tuollaista lehmänhenkäystä ulos, joten laitoin sen niin pienelle kuin vielä sain ulos tasaisen ilmavirran ja tein sillä. Juju olisi saada säiliöstä tasainen nukkasumu ulos eikä missään tapauksessa sellaisia pöffäyksiä - niissä ei nukka tartu kunnolla pintaan.

Otan huomenna tuosta tekniikan riemuvoitosta muutaman kuvan. :lol:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
sierra_driver
Viestit: 103
Liittynyt: 06 Loka 2008 19:33
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tee-se-itse nukkaus?

Viesti Kirjoittaja sierra_driver »

Juu voi olla meidänki kompuralla vaikeuksia ton paineen kanssa, mutta kun tekee siihen pistoolin liipaisimeen jonku patentin, että se ei määrää teittyä määrää enempää pohjaan, niin silläkin mennään pitkälle. :mrgreen:
Kuva

sierra 2.0iS ohc -87
sierra 2.0ohc kaasari -88
sierra 1.6 viistoperä -85
moskvitsh pick up lyhyt -77
Taunus 2.3 v6 -73

näillä mennään
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Tee-se-itse nukkaus?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Tuo paineilmapyssy on oikeasti älyttömän yksinkertainen. Kävin tänään *otonetissä hakemassa takasatuloihin uudet tiivisteet ja katselin samalla semmoista alle 5€ ilmapistoolia ja siinä on paketissa kaikki tuohon tarvittavat osat - paitsi tyhjä maalipänikkä.

Itse pistooli on simppeli, mutta siinä on pieni suutin, jonka on tarkoitus muodostaa säiliöön pyörre, joka nostaa nukan tasaisena sumuna ulos. Ymmärtääkseni tässä pitää hieman soveltaa, mutta mikä tahansa sivuun ohjattu ilmavirta ajanee saman asian.

Säiliössä on ulostulo yläreunassa vaikka kuvassa se on alhaalla ala paineilmaletkun nippa ja pistooli kiinnitetään korkin avulla pytyn keskelle. Säiliö täytetään 1/2 - 2/3 mutta ei enempää ja se käyttöpainekin lukee tuossa säiliön kyljessä -> 10-15psi.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
sierra_driver
Viestit: 103
Liittynyt: 06 Loka 2008 19:33
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tee-se-itse nukkaus?

Viesti Kirjoittaja sierra_driver »

No jo on melkonen härveli. :lol: Pitänee ruveta askartelemaan. :D
Kuva

sierra 2.0iS ohc -87
sierra 2.0ohc kaasari -88
sierra 1.6 viistoperä -85
moskvitsh pick up lyhyt -77
Taunus 2.3 v6 -73

näillä mennään
sierra_driver
Viestit: 103
Liittynyt: 06 Loka 2008 19:33
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tee-se-itse nukkaus?

Viesti Kirjoittaja sierra_driver »

Mistäs tota nukkaa sitten sais tilattua? Yritin googlata suomeksi ja ameriikaksi, mutta ei löytynyt mitään kiinnostavaa. :mrgreen:

Pitänee kysellä jostain nukkausliikkeestä. jos sais vinkkejä tai sitten jopa niiden kautta tilattua. :D Sittenhän sitä vois jonkilaisen porukkatilausken tehdä jos muitakin kiinnostaa. :)
Kuva

sierra 2.0iS ohc -87
sierra 2.0ohc kaasari -88
sierra 1.6 viistoperä -85
moskvitsh pick up lyhyt -77
Taunus 2.3 v6 -73

näillä mennään
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Tee-se-itse nukkaus?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Vastaa Viestiin