Takavedon muuttaminen nelivedoksi

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
KiGGi
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Huhti 2007 16:44

Takavedon muuttaminen nelivedoksi

Viesti Kirjoittaja KiGGi »

Terve

Kuinka bolt on juttu on laittaa takaveto sierraan nelikon hilppeet. Eli vaihteisto, etuperä, kardaani, vetarit, navat, (tarviiko myös tolpat?), öljypohja?

Eroaako millään tavalla kun kyseessä on diesel?

Kuinka moni on moisen operaation tehnyt?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Takavedon muuttaminen nelivedoksi

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No on aika savotta suoraan sanoen, jos tosiaan meinaat sen diesel-koneen säilyttää keulilla. Ekana sun pitää selvittää, onko juuri siihen sun sierran mallikoodiin kuulunut nelivetoa, eli onko se samaa mallisarjaa nelivedon kanssa vaiko ei. Jos ei ole, niin Fordin maahantuojaan yhteys, ja sieltä voivat lähettää sellaisen lapun, joka ohittaa tuon aken mallisarja pelleilyn. No, jos vieläkin kiinnostaa rakennella, niin seuraava ongelma saattaa olla vähäpäästöisyys, säilyykö aken mielestä vähäpäästöisen moottorin päästöarvot, jos siihen asentaa nelivedon vaatiman tekniikan, ford kun ei nelivetoista diesel-sierraa tehnyt. Jos vieläkin tuon homman saa selvitettyä, niin sitten alkaa painiminen teknisten ongelmien kanssa, eli minkään nelivetosierran öljypohja ei sovi suoraan dieseliin, menee rakenteluhommiksi.

Vaihtaa tarvii siis vähintään etupalkki, tolpat olka-akseleineen, vetarit, etuperä, öljypohjan rakennus, kardaani ja taka-akselisto (perien välityksen oltava samat). Eli helpointa olis ostaa vanhempi, ei-vähäpäästöinen neliveto sierra, mihin asentaa diesel-tekniikka, enkä kyllä itse siinä vaiheessa laittais ford-dieseliä. Eli käytännössä joku xr4x4 tulis kyseeseen, dokkinelikot taitaa olla kaikki vähäpäästöisiä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Takavedon muuttaminen nelivedoksi

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Kuten yllä jo todettiinkin niin ennemmin hommaat nelikko sierran ja jos ihan välttämättä haluat tunkea sinne jonku patalaiskan dieselin, niin siitä vaan.

Ei muuta kuin onnea ja menestystä :D
KiGGi
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Huhti 2007 16:44

Re: Takavedon muuttaminen nelivedoksi

Viesti Kirjoittaja KiGGi »

Tota aken kanssa taistelua on tullut mietittyä entuudestaan joo. Se mitä tulee tohon laiskuuteen, niin keinot ovat kyllä olemassa. Sopiihan tonne myöskin esimerkiksi ahdettu 2.5 transitin kone. Mitä nyt korkeudesta ahdistaisi.

Öljypohjan puuhaaminenkaan ei mikään ongelma ole, koska noihin koneisiin on saanut myös peltisenä sitä.

Lähinnä tämä muutoshomma kiinnostaisi sen takia että omaan diesel sierran ja noita nelikko-osia tuntuu saavan todella halvalla. Pyöreesti 500e kaikki tarvittava.
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Takavedon muuttaminen nelivedoksi

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Joo ja pösön 2.3 turbo diiseli :D ja saa leimattua 2.5 litraseksi turboksi! Olikohan joku 504 tai 507 pösö mitä taksisa oli joskus :D Ihan kätevä leikkikalu oli ja pitää olla moni pensiini vehe kunnosa että ei tarvi peräsä ajella :D
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
KiGGi
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Huhti 2007 16:44

Re: Takavedon muuttaminen nelivedoksi

Viesti Kirjoittaja KiGGi »

Sierraahan on siis olemassa myös tolla 1.8 endura de koneella. Vakiona 75hv, ei välijäähyä mutta turbo löytyy. Samaa konetta on uudemmissa escorteissa ja mondeoissa 90hv/180nm versiona.

Tohon peruskoneeseen sopii helposti (ja sierraan vielä helpommin kun on paljon tilaa) boschin syöttöpumppu (esim. ahtamattomasta escortista). Samalla kun vaihtaa sopivan coolerin, suuttimet (150-160bar avautumispaineilla) ja kääntää syöttöjä lisää niin tehoakin alkaa löytymään.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Takavedon muuttaminen nelivedoksi

Viesti Kirjoittaja samiharju »

transiitin riisseli painaa niin paljon että voi olla ettei autossa saa olla kuskiakaan kyydissä sen jälkeen kun loppuu akselimassat kesken.
KiGGi
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Huhti 2007 16:44

Re: Takavedon muuttaminen nelivedoksi

Viesti Kirjoittaja KiGGi »

samiharju kirjoitti:transiitin riisseli painaa niin paljon että voi olla ettei autossa saa olla kuskiakaan kyydissä sen jälkeen kun loppuu akselimassat kesken.
Hah.

Toi endura de kone painaa arviolta 80kg ja se transun kone tuplana. Painojakauma tosin muuttuisi astetta lystikkämmäksi.

Kyselin tänään katsastusinssiltä tota nelikoksi muuttamista. Hän sanoi että muutoskatsastus riittää, koska samaa korimallia on myös nelikkona. Ei haittaa vaikka diesel kone onkin nokilla, eikä dieseleitä ole tehty koskaan nelikkona. Todennäisesti joku toinen inssi on toista mieltä.

Ja mitä tulee sami harjun viestiin niin harvemmin näitä konttorilla/tien päällä on jouduttu punnitsemaan... Varmastikaan muutoskatsastettua tolle ransun koneelle tätä ei saa.
Avatar
BlackEscort
Viestit: 192
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04

Re: Takavedon muuttaminen nelivedoksi

Viesti Kirjoittaja BlackEscort »

KiGGi kirjoitti: Hah.

Toi endura de kone painaa arviolta 80kg ja se transun kone tuplana. Painojakauma tosin muuttuisi astetta lystikkämmäksi.

Kyselin tänään katsastusinssiltä tota nelikoksi muuttamista. Hän sanoi että muutoskatsastus riittää, koska samaa korimallia on myös nelikkona. Ei haittaa vaikka diesel kone onkin nokilla, eikä dieseleitä ole tehty koskaan nelikkona. Todennäisesti joku toinen inssi on toista mieltä.

Ja mitä tulee sami harjun viestiin niin harvemmin näitä konttorilla/tien päällä on jouduttu punnitsemaan... Varmastikaan muutoskatsastettua tolle ransun koneelle tätä ei saa.
Joo, vieppä se kippos sinne muutoskatsastukseen niin saat tosta punnitsemisesta käytännön tyylinäytteen :mrgreen:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Sierra Cosworth Replica -86
ESCORT RS2000 -93
Vastaa Viestiin