Escort -97 1.6 Zetec kylmäkäyntivaikeudet
Lähetetty: 18 Syys 2009 08:51
Escort -97 1.6 Zetec käy kylmänä tosi huonosti.
Käynnistyy ookoo, käy n. 10 sekuntia ja sammuu. Sama toistuu pari kolme kertaa kunnes jää käymään mutta taas n. 10-20 sekunnin kuluttua meinaa sammua tai jopa sammuu ja alkaa röpöttää. Käy kuin kolmella. Sitten käynti taas tasaantuu ja taas sen jälkeen röpöttää. Eli kylmäkäynti vaeltaa nollakierroksilta johonkin lähelle tuhatta kierrosta. Kierroksia antamalla sen saa pysymään käynnissä. Muutaman minuutin jälkeen kone alkaa käydä ihan nätisti.
Ihan kuin moottori saavuttaisi jonkun raja-alueen jonka jälkeen alkaa käydä ok. Normaaliin käyntilämpöönhän se ei ole vielä kolmessa minuutissa tullut.
Lämpimänä toimii muuten hyvin paitsi kun antaa kaasua ja sen jälkeen kierrokset laskee niin tyhjäkäynti "niia" lähes nollille noin sekunniksi mutta sitten palautuu normaaliksi.
Tehot ovat ihan tallella, vetää hyvin ja käy tosi nätisti.
Mitä tehty/ei tehty:
-uudet tulpat ja piuhat
-öljyt aina Fordin omaa öljyä
-ilmanottoputkessa oleva lanka putsattu
-uusi ilmansuodin
-STP koko ruiskujärjestelmän putsausaine lorotettu tankkiin
-EGR EI ole tulpattu
Kuinka todennäköinen syyllinen on tyhjäkäyntiventtiili ( millä hitolla sen saa pois irroittamatta imusarjaa ) ja poiskytkemätön EGR.
Onko tässä autossa kylmäkäyntiä ohjattu jollakin anturilla mikä mittaisi esim. jäähdytysnesteen lämpötilaa?
Hakua olen myös käyttänyt mutta näyttää vähän siltä että oireita esitellään paljon mutta korjaavia toimenpiteitä vähemmän.
Tää kuvio Escortin kanssa alkaa pikkuhiljaa saada vaimon lämpimäksi enkä tarkoita nyt positiivisessa mielessä.
Kiitos jo etukäteen.
Käynnistyy ookoo, käy n. 10 sekuntia ja sammuu. Sama toistuu pari kolme kertaa kunnes jää käymään mutta taas n. 10-20 sekunnin kuluttua meinaa sammua tai jopa sammuu ja alkaa röpöttää. Käy kuin kolmella. Sitten käynti taas tasaantuu ja taas sen jälkeen röpöttää. Eli kylmäkäynti vaeltaa nollakierroksilta johonkin lähelle tuhatta kierrosta. Kierroksia antamalla sen saa pysymään käynnissä. Muutaman minuutin jälkeen kone alkaa käydä ihan nätisti.
Ihan kuin moottori saavuttaisi jonkun raja-alueen jonka jälkeen alkaa käydä ok. Normaaliin käyntilämpöönhän se ei ole vielä kolmessa minuutissa tullut.
Lämpimänä toimii muuten hyvin paitsi kun antaa kaasua ja sen jälkeen kierrokset laskee niin tyhjäkäynti "niia" lähes nollille noin sekunniksi mutta sitten palautuu normaaliksi.
Tehot ovat ihan tallella, vetää hyvin ja käy tosi nätisti.
Mitä tehty/ei tehty:
-uudet tulpat ja piuhat
-öljyt aina Fordin omaa öljyä
-ilmanottoputkessa oleva lanka putsattu
-uusi ilmansuodin
-STP koko ruiskujärjestelmän putsausaine lorotettu tankkiin
-EGR EI ole tulpattu
Kuinka todennäköinen syyllinen on tyhjäkäyntiventtiili ( millä hitolla sen saa pois irroittamatta imusarjaa ) ja poiskytkemätön EGR.
Onko tässä autossa kylmäkäyntiä ohjattu jollakin anturilla mikä mittaisi esim. jäähdytysnesteen lämpötilaa?
Hakua olen myös käyttänyt mutta näyttää vähän siltä että oireita esitellään paljon mutta korjaavia toimenpiteitä vähemmän.
Tää kuvio Escortin kanssa alkaa pikkuhiljaa saada vaimon lämpimäksi enkä tarkoita nyt positiivisessa mielessä.
Kiitos jo etukäteen.