Lasikuitukitin käyttö helmapellin paikkaamiseen

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
jukka joutsijärvi
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Tammi 2006 16:31
Paikkakunta: Rymättylä

Lasikuitukitin käyttö helmapellin paikkaamiseen

Viesti Kirjoittaja jukka joutsijärvi »

Scorpio cossu 96 löytyi helmapellistä ruosteen poiston jälkeen pikkurillin mentävä reikä aivan vasemman takalokasuojan vierestä(eli siis helmapellin yläosasta) mutta siis helman puolelta. Samoin oikealta etuoven takareunan kohdalta aivan helmapellin alaosassa on pari kynän mentävää reikää. Nämä kaikki 3 reikää paljastuivat kun ryhdyin poistamaan kukkinutta maalipintaa.

Miten tälläiset pienet kannattaa paikata, onko lasikuitukitti sopivin? Tarkoitus on ajaa autolla vielä kauan ja korjata ruostevauriot, ei piilottaa niitä jotta katsastus menisi läpi!! Vai onko tällaiset pienetkin korjattava hitsaamalla peltipaikat??

Jukka
Ford Granada 3.0L GXL -74
Ford Scorpio Cosworth 24V 2.9L Ghia STW -96
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lasikuitukitin käyttö helmapellin paikkaamiseen

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Hitsaushan se melkein paras on. Myös koritina on kätevää. Mutta jos ei suuremmin jaksa alkaa ahertamaan, niin kemiallinen metalli on hyvä aine. (Huom, ei metallikitti, vaan kemiallinen metalli)
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Lasikuitukitin käyttö helmapellin paikkaamiseen

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Itse huomasin alkukesästä peltitöiden parissa ahertaessani, että iiiihan pikkukukkaset menee hiomalla "puhtaaksi" mutta vähänkin enemmän muhimaan päässyt menee kyllä reiäksi.

Tuollaisen kynänpaksuisen reiän voisi "jurnuttaa" vaikka akkuporakoneella niin että ruosteen saa kaiken pois ja sit paikkaa parhaaksi katsomallaan tavalla. Miekii suosittelisin pikku paikan hitsaamista, koska silloin se on kerralla kunnolla tehty. Kemiallisella metallilla voi sitten vaikka tasata hitsisauman ja lopuksi hioa "huomaamattomaksi".
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Lasikuitukitin käyttö helmapellin paikkaamiseen

Viesti Kirjoittaja samiharju »

hitsaus on ainoa oikea vaihtoehto.. kannattaa miettiä miten kemiallisella metallilla tms tehty paikka käyttäytyy esim kolaritilanteessa..

leimalla nauretaan ulos kaikki muut paikkauskeinot.

se helmakotelo on ohentunut tod. näk. isommaltakin alueelta, koputtele reilusti esim ruuvarilla, ehjästä pellistä se ei mene läpi, ruosteisesta/ohentuneesta kyllä helposti.. ja tee heti kerralla tarpeeksi suuri paikka, ettei käy niin, että vaivalla tekemäsi pikkuriikkinen paikka putoaa vuoden päästä pois kun ympärille ruostuu isompi reikä.
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lasikuitukitin käyttö helmapellin paikkaamiseen

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

samiharju kirjoitti:hitsaus on ainoa oikea vaihtoehto.. kannattaa miettiä miten kemiallisella metallilla tms tehty paikka käyttäytyy esim kolaritilanteessa..
Tämä on totta isommissa reijissä ja tuki/kantavissa rakenteissa, mutta jos kyseessä on tosiaan vain pikkurillin kokoinen reikä ja sijaitsee helmapellissä, niin sillä ei ole kolaritilanteessa mitään väliä onko se peltiä vai kemiallista metallia.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Lasikuitukitin käyttö helmapellin paikkaamiseen

Viesti Kirjoittaja samiharju »

olen edelleen eri mieltä. tuskin siihen ehjään pelliin yhtäkkiä ilmestyy sormen mentävä reikä; kyllä se on ohentunut huomattavasti isommalta alueelta.
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lasikuitukitin käyttö helmapellin paikkaamiseen

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

samiharju kirjoitti:olen edelleen eri mieltä. tuskin siihen ehjään pelliin yhtäkkiä ilmestyy sormen mentävä reikä; kyllä se on ohentunut huomattavasti isommalta alueelta.
Epätodennäiköistähän se on, etteikö ympäriltä olisi pelti myöskin ohentunut, mutta tässä olikin kyse siitä JOS olisi näin hyvä tuuri käynyt, ettei olisi muuta kuin se pikkurillin kokoinen reikä (nus nus) :D
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Lasikuitukitin käyttö helmapellin paikkaamiseen

Viesti Kirjoittaja samiharju »

sun kannattaa kokeeksi joskus leikata oikeasti edes 10x10cm palanen peltiä sen pienen reiän ympäriltä pois ja tutkia sitä peltiä vaikka irtona.

sitten teet pään sisäisen matkan tilanteeseen jossa joku niittaa kylkeen, siihen ohentuneeseen kohtaan, ja mietit kuinka käy noin 10cm päässä siitä ohentuneesta pellistä istuvan kuskin tai matkustajan.

ohenee ne kaikki ajan kanssa, mutta jos ohentuma on havaittavissa niinkin helposti, että siinä jo reikäkin on jossain kohdassa, kannattaa se samalla vaivalla paikata isommalta alueelta..

nimimerkillä juuri äsken paikatut mondeon kynnykset..
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Lasikuitukitin käyttö helmapellin paikkaamiseen

Viesti Kirjoittaja jsel »

Jep, Escortin helmoissa oli reikiä jotka edellinen omistaja oli paikannu sikaflexillä tms. Molemmat helmat pois ja uutta peltiä tilalle. Kun vanhaa katsoi valoa vasten niin näkyi valo läpi myös niistä "ehjistä" kohdista.
Vastaa Viestiin