fiesta-89 ohjaus ja kolahdus

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
tomppa_sw
Viestit: 16
Liittynyt: 17 Maalis 2005 16:56

fiesta-89 ohjaus ja kolahdus

Viesti Kirjoittaja tomppa_sw »

no niin. fiestan ohjaus tuntuu kummalliselta ja auto tuntuu seilaavan hieman. voisko olla kenties raidetangon pää??? samoin jostain kulmasta kuuluu nopeuden mukaan kiihtyvä hankaava ääni mutten osaa paikallistaa paikkaa. joskus liikkeelle lähdettäessä edestä kuuluu voimakas kolahdus (ilmeisesti väljyyttä jossain?) voisko viat liittyä toisiinsa ja mistä alkaisin etsimään?
jiiässä
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Elo 2005 08:30

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Samanikäisessä fiestassa kolahtelee myös. Sen verran katsoin että alatukivarren etumainen pusla oli sökö, joten ostin uudet mutta en ole vielä asentanut niin varmuutta ei ole koliseeko jokin muukin paikka. Hankaavaa ääntä minulla ei kuulu.
jive
Viestit: 53
Liittynyt: 16 Maalis 2005 21:59

Viesti Kirjoittaja jive »

hankala vuosi. Itellä on/oli sekä mk2 -89 että mk3 -89. kumpi korimalli?
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Mulla on sama kolmoskorinen fiesta ja sen jälkeen kun tämän aiheen täältä löysin niin huomasin että munkin auto tekee samanlaisen pienen kolahduksen, mutta se tekee sen ainostaan paikoiltaan lähdettäessä, ratista kaikki käännettynä, ja peruuttaen... vaeltelua on ollu vähän mut olen ajatellu et se johtuis urista tiessä, mene ja tiedä..

Aika tarkalleen vuosi sitten oli katsastus ja siellä sanottiin että tukivarren puslat on aika loppu, mutta arveli niiden menevän vielä vuoden. Nyttemmin kun olen niitä katellut niin ei ne ihan loppu ole mutta varmaankin ne ennen talvea vaihdan, ellei jopa katsastusmies tällä kertaa käske vaihtaa. Muut tuennan nivelet kuluu nopeammin kun puslat antaa periksi ja renkaatkin alkaa kulumaan epätasaisesti.

Ne puslat ei ole alkuperäisenäkään hinnan kiroissa, toinen alle 5, ja toinen 11 euroa. Kiroilua voi sensijaan teettää puslien vaihto niillä "tee se itse" työkaluilla. Täytyy yrittää hommata isohkoja metalliputkenpätkiä että puslat saa siististi työnnettyä ulos ja uudet sisään. Jos homma menee ihan hakkaamiseks ja vääntämiseks ni se tukivarsi voi vääntyä. Kannattaakohan tukivarren ja uuden puslan väliin laittaa rasvaa kun sen asentaa??
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Noistahan muuten menee aika usein niitä rattiakselin ristikoita, se aiheuttaa ohjaukseen vittumaista klappia ja sillon se meno muuttuu vähän vetelyksi. Ja ehdottomasti kannattaa ostaa se ristikkosysteemi kokonaisena, maksaa apaut 30 euroa ja on huomattavasti näppärämpi vaihtaa kun se pelkkä parin euron ristinivel.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Mulla kävi sit hyvä tuuri ton ohjauksen ristikkonivelen kanssa, ennenkuin auton ostin niin kaveri oli sen siihen vaihtanut. En enää muista oliko vaihtanut pelkän ristin, vai koko nivelen.

Tuolla oli toisella otsikolla puslista asiaa. Kerrottiin että kannattaa olla tarkka jos vaihtaa puslat koko tukivarren kiinnike irroitettuna, silloin voi pultit laittaa takaisin vahingossa väärinpäin, eikä niitä kiinnike+tukivarsi paikoillaan enää saa pois.
jiiässä
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Elo 2005 08:30

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Vaihdoin tuossa viikonloppuna alatukivarteen molemmat puslat.
Ei ne entiset kovin pahalta näyttäny mutta vaikutus oli sen verran suuri
että taidan vaitaa loputkin.
Irroitus oli kyllä työn takana ja putken pätkillä ei lähtenyt irti.
Kumi tuli ulos ensin ja ulkokehä lähti toisesta paineilmataltalla ja toisesta
piti katkaista vingulla.
Puslan paikat putsattiin hiomapaperilla ja laitettiin reippaasti CRC:tä väliin.
Ensin yritettiin puristaa ruuvipenkissä putkenpätkillä mutta ei onnistunu.
Iso leka ja putken pätkä tekivät tehtävänsä.
Kokonaisen alatukivarren osto vois olla vakavasti harkittava vaihtoehto toiselle puolen.
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Lähtikö alapallonivel auki ilman suurempia ongelmia? Onko sulla alapallonivel kiinnitetty olkavarteen TORX-kantaisella ruuvilla?

Jonain päivänä tossa ruiskuttelin jotain yleis-sprayrasvaa niihin pusliin jos vaik ne vähä notkistais, taitaa olla turha kuvitelma.

Mulle tuli mieleen että ottaisin selvää josko johonkin paikalliseen pajaan olisi mahdollista päästä käyttämään prässiä, jos vaan sellainen löytyy. Voisin irroittaa tukivarret ja käydä niiden kanssa pajalla.

Pystytkö sanomaan minkä kokoisia putkia käytit hommassa?
jiiässä
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Elo 2005 08:30

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Hyvin lähti. Torxi on ja ei löytynyt sopivaa avainta, mutta pultti
oli sen verran tiukka että ei pyörinyt läpi aukaistaessa eikä kiristäessä.
jiiässä
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Elo 2005 08:30

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Niin siihen puslan ulkokehään ei päässy lyömään putken kanssa, kun
siinä tukivarressa on sellainen sisäänpäin tuleva helma eli pystyi lyömään vain kumiin. Ei kai se prässääminenkään onnistu muualta ku kumista ja
sillon se ulkokehä jää paikalleen, sen voi sitten katkasta vingulla. Kumia voi hajottaa ensin puukolla toi jollain niin se sisäosa tulee helpommin ulos.

Mulla oli monia putkikokoja ja kaks latan pätkää joissa keskellä reikä ja kierretanko. Edellämainituista syistä ei toiminy niinku piti.
jive
Viestit: 53
Liittynyt: 16 Maalis 2005 21:59

Viesti Kirjoittaja jive »

kannattaa hitsata puslaan sielun alle lattaraudan pätkä poikittain ja painaa sen avulla runkokin pois. Toinen vaihtoehto on taittaa sielun poiston jälkeen puslan ulkokehä sisäänpäin tuurnalla. Tällöin ulkokehä tietenkin pienenee ja runko tipahtaa nätisti pois.
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Jepulis.. Hyviä vinkkejä, varsinkin toi hitsaaminen kun ei kerran pääse lyömään.
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Katsastusmies käski vaihtaa oikean puolen pallonivelen, nivel klonksu oikein kunnolla siinä etupyörien "vatkauksessa". Joskus kun olen ajanut pomppuista hiekkatietä, olen huomannut pientä klonksutusta mutta itse luulin sen tulevan iskarin laakeroinnista.

Vaihdoin molempien puolien nivelet ja samalla tukivarsien puslat. Molempien pallonivelten pultit oli tiukassa mutta lähtivät sprayrasvan, ja varovaisen vasaran jälkeen. Myös molemmat nivelet olivat tiukassa, varovasti kiilalla ja vasaralla ne lähti irti olkatuesta.

Meinasin että irrotan vain tukivarren mutta päädyin irroitttamaan tukivarren kiinnikkeineen, ja luulen että oli lopulta helpompi työ irroittaa koko paketti. Tukivarsien kiinnitys kiinnikkeeseen on niin tiukka että sain vääntää itseni verisuonille vaikka kiinnike oli ruuvipenkissä, auton alla se olisi ollut vielä vaikeampaa.

Ensimmäistä puslaa kokeilin painaa putkella prässissä ulos kumista, ja ulokehä jäi tukivarteen. Kairasin vanhalla puukolla liiat kumit pois ja hitsasin ulkokehän sisään lattaradan poikittain. Ekan kerran sauma pamahti irti prässissä mutta toisella hitsauksella lähti. Loput irrotin niin että jätin sielun ja sisäputken paikoilleen, ja hitsasin varovaisesti ulkokehän reunaan, ja painoin sisäkehästä lattaraudan kautta ulkokehän ulos. Piti vain olla tarkkana ettei samalla hitsaa ulkokehää kiinni tukivarteen. Uusia paikoilleen prässätessä käytin vanhojen puslien ulkokehää.

Oli hiukan asettelemista kun piti tuhat ja yksi rautaa olla oikealla paikallaan kun prässi alkaa ottamaan kiinni. Alla iso vanha mäntä ja tukirauta, tukivarsi, uusihela, vanhan helan ulkokehä väärinpäin, rautalevy, putki prässin männälle. Kaikki suorassa ja välykset pois.

Lopputuloksena ajettavuus muuttui tosi paljon, ohjaus tuli paljon jämäkämmäs ja vähän jopa raskaammaks. Klonkutus loppui ja uskon että katsastusmieskin tykkää nyt. Ratti kääntyi hiukan vinoon ja nyt seuraava projekti on kiertää raidetangoista ratti suoraksi, ensin puolikierrosta kummiltakin puolilta erisuuntiin, jotta haritus/auraus ei muutu. Täytyy nyt tarkkailla renkaita et jos ne alkaa kulumaan väärin niin vien etupään säädettäväksi jonnekin missä on kunnon tarkat laitteet.
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Säädin raidetankojen päitä puoli kierrosta, suunta oli oikea ja ratin "vääryys" lähti pois ja meni toiselle puolelle vääräksi puolet siitä mitä oli toiselle puolelle, säädin kolmasosan puolesta kierroksesta takaisin ja nyt ratti suoristui. Huomasin että raidetangon päässä on kohta josta pystyy pitämään "vastaan" kun avaa lukitusmutteria ettei nivel ota kiinni ääripäähänsä.

Puslien vaihdon jälkeen kuului vasemmalta pieni klonksahdus kun ratista käänsi kaiken oikealle. Raidetangon suojakumin ulompi kiinnitysklipsu alkoi ottamaan kiinni lokasuojan sisäpuoliseen muovilokariin, veistelin muovilokarista pienen siivun pois.

Kuvioinnit renkaissa on kahden päivän aikana kulunut aavistuksen olalle, eli siis että kun sivusta katsoo niin kuvioinneissa näkyy pieni"hyppyri" renkaiden sisäreunassa. Olen kallistunut siihen että autossa olisi liikaa haritusta, jolloin renkaiden sisäreunat raahautuvat. Rengasliikkeestä vois käydä kysymässä mitä ammattilainen arvelee.

Alfamerin korjausoppaassa oli muistaakseni 89-90 malleissa 3mm aurauksesta - 3mm haritukseen ohjearvona. Mulla on Autodatan arvot niin katson mitä siellä sanotaan. Suoralla metalliputkella jossa toisessa päässä on ruuvi vois suht tarkasti itse mitata haritukset.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Harittaa tosiaan liikaa. Yleensä kannattaa säätää auraus/haritus ääriarvoonsa koska väljyydet korjaa sen oikeaksi, siis käytetyssä autossa! 8)
Jos on auraus/haritusohjearvo sama, niin kannattaa säätää aurauksen maksimiin niin säästää rengaskuluissa, siis käytetyssä autossa! :roll:
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Jos käsitin Autodatan merkistöt oikein niin siellä annettiin arvoksi 0 +- 1mm. Eli täysin suoraan tai milli haritusta tai milli aurausta. Haynesin oppaassa puhuttiin 3 milliä saa olla kumpaankin suuntaan.

Nyt olen yrittänyt katella renkaita niin en ole paljoa huomannut että olisi kuluneet erikoisesti, ei auta muuta kun seurailla tilannetta kun olen niin saita etten viitsi viedä säädettäväksi.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kallistahan tuo on. Jokin pikkupaja veloittaa jopa 15€, siis etukulman säädöstä! :roll:
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Etkai sä nyt vakavissas sano että 15e on kallista kulmien säädöstä :-)

Mä en taida tietää yhtäkään paikkaa missä tuo onnistuisi alle ~35e.
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Joo ei kai kannattais pihistellä kun voi renkaat mennä. Täytyy vähän seurailla et millasia hintoja ne pyytää missäkin.
mcgee
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Heinä 2007 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: fiesta-89 ohjaus ja kolahdus

Viesti Kirjoittaja mcgee »

Kiitos, löytyhän tähän samaan ongelmaan jo aikaisempia kommenttejakin. Ohjaus jäykistyi tosi nopeasti MKIII -95 Fiestassa ja alkoi pitää ääntä oikealta puolelta. Voitelin ristikkonivelen, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Keulan nosto ylös ja tarkempi tutkimus osoitti oikeanpuolen alapallonivelen olevan todella väljä. Se siellä on klonksunut. En tiedä riittääkö alapallonivelen vaihto ohjauksen normalisoitumiseen... Käyn ainakin rasvaamassa hammastangon seuraavaksi. Jotenkin pelottaa, että olisiko itse ohjausvaihde jo niin kulunut, että se ahdistaa... Ei taida olla edes välyksiltään säädettävä...
Galaxy 2.0TDCi 2006 MKII Ghia
Fiesta 1.3i 1995 MKIII classic
mcgee
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Heinä 2007 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: fiesta mkIII ohjaus ja kolahdus sekä pyöränkulmien säätö

Viesti Kirjoittaja mcgee »

Uusi tukivarsi pallonivelen ja puslien kanssa vajaa 50e. Ei kannata ihan hirveästi töitä tehdä puslien vaihdon kanssa! Vetelyt ja klonksunat lähti tukivarsien uusinnalla ja ristikkonivelen vaihdolla. Motonetistä ostettu "Mapco" merkkinen ristikkonivel (halpa 30e) tosin oli niin huonoa laatua, että jouduin hiomaan valukraateja pois ja lisäämään ohjausakselin ja nivelen väliin ohutta peltiä, ettei se jäisi väljäksi. Nyt muutaman tuhannnen kilometrin jälkeen tässä uudessa ristikkonivelessäkin on jo väyksiä kun lienee liian pehmeää materiaalia. Aika vaarallinen ohjauksen osaksi.

Mutta ois kysymyskin. Olen käyttänyt parissa eri rengasliikkeessä säädättämässä pyörän kulmia, mutta ei ne osaa niitä säätää. Etupäässä kun taitais tarvita liikuttaa apurungon liitoksia ja takana taas lisätä simmilevyjä pyörän navan kiinnityksen alle. Tuntuu ettei kukaan viitsi tai osaa tehdä. Mutta tiedättekö te tekijää?
Galaxy 2.0TDCi 2006 MKII Ghia
Fiesta 1.3i 1995 MKIII classic
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: fiesta mkIII ohjaus ja kolahdus sekä pyöränkulmien säätö

Viesti Kirjoittaja Krisse »

mcgee kirjoitti:Motonetistä ostettu "Mapco" merkkinen ristikkonivel (halpa 30e) tosin oli niin huonoa laatua
Noi Mapcot onk yl ihan kauheeta saissee ostopaikasta riippumatta.
mcgee kirjoitti:jouduin hiomaan valukraateja pois ja lisäämään ohjausakselin ja nivelen väliin ohutta peltiä, ettei se jäisi väljäksi.
Huomattavasti fiksumpaa ois kyllä ollu jättää laittamatta.

Nyt muutaman tuhannnen kilometrin jälkeen tässä uudessa ristikkonivelessäkin on jo väyksiä kun lienee liian pehmeää materiaalia. Aika vaarallinen ohjauksen osaksi.
mcgee kirjoitti:Olen käyttänyt parissa eri rengasliikkeessä säädättämässä pyörän kulmia, mutta ei ne osaa niitä säätää. Etupäässä kun taitais tarvita liikuttaa apurungon liitoksia ja takana taas lisätä simmilevyjä pyörän navan kiinnityksen alle. Tuntuu ettei kukaan viitsi tai osaa tehdä.
Ollaaks tässä nyt tekemässsä jotain rata-autoa? Takapäässä ei oo mitään mitä vois tai tarvis säätää ja kyllä useimmille riittää etupäässäkin ne säädöt mitkä sinne on säädettäväksi jätetty, eli aurauskulmat.

Jos nyt oikein tarkaksi aletaan niin tokihan mitä vaan voi 'säätää' kun lisätään tavaraa sopiviin paikkoihin ja löysäillään pultteja ja siirrellään niitä kiinnitysreijän väljyyden sallimissa määrin, mut ei tossa autossa oo kyllä tarkotus säätää mitään muuta kuin aurausta.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
mcgee
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Heinä 2007 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: fiesta-89 ohjaus ja kolahdus

Viesti Kirjoittaja mcgee »

Jep. Selväksi on tullut, että ei ole tarkoitus säätää muuta kuin aurausta eikä ratavehjettäkään ainakaan vielä olla tekemässä. Renkaina vaan pyörii 185/45R15 pyörät ja haukkaavat vasemmalla puolella sisäreunasta aika tavalla kummia. Tiedän jäykkien taka-akselien säätämisen simmilevyillä olevan yleistä omaan ja kisa käyttöön, mutta ei osunut semmosta kaveria kohdalle, jolla ois säätövehkeet, niin saatas munkin auton pyörät oikeille linjoille. Ja keulassa tosiaan reikävälysten hyväksi käytöllä.
Galaxy 2.0TDCi 2006 MKII Ghia
Fiesta 1.3i 1995 MKIII classic
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: fiesta-89 ohjaus ja kolahdus

Viesti Kirjoittaja Gona »

Monikohan on vetänyt asennuksen vituiksi uusille tukivarsille? Oikea tapahan on kun auto ilmassa niin kiristää ne kaksi pulttia aluksi momenttiin mitä en nyt muista ja tämän jälkeen paino päälle ja lopullinen kiristys.
mcgee kirjoitti:Jep. Selväksi on tullut, että ei ole tarkoitus säätää muuta kuin aurausta eikä ratavehjettäkään ainakaan vielä olla tekemässä. Renkaina vaan pyörii 185/45R15 pyörät ja haukkaavat vasemmalla puolella sisäreunasta aika tavalla kummia. Tiedän jäykkien taka-akselien säätämisen simmilevyillä olevan yleistä omaan ja kisa käyttöön, mutta ei osunut semmosta kaveria kohdalle, jolla ois säätövehkeet, niin saatas munkin auton pyörät oikeille linjoille. Ja keulassa tosiaan reikävälysten hyväksi käytöllä.
Jos jotain takapään viritystä haluat niin paljon paremmin pääset eteenpäin, että hommaat MK5 fiestan taka-akselin ja heität sen autoon kiinni. Se on jäykempi, kun Mk3 vakio sillä 20mm vakaajalla. Jos kiinnostaa niin itelläni on erillisjousitettu taka-akseli, ite tehtynä hintaa 700e ja kilpiin tuskin saa.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Vastaa Viestiin