Puskuria rakentamassa...

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
orion-1.6i
Viestit: 76
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:34
Paikkakunta: Kitee

Puskuria rakentamassa...

Viesti Kirjoittaja orion-1.6i »

Noniin tänään aloitin etupuskurin muokkaamisen, kyseessä siis mk3 orion, ja homma tyssäsi siihen kun uretaani loppui kesken.. Siispä muutama kysymys: tarttuuko hartsi tiukasti muoviin (kestääkö puskurin helmassa ilman ruuveja), paljon menee hartsia esim. metri x metri lasikuitumaton palaselle, paljon tulee laittaa esim. desiin hartsia kovetetta? Saatanpa sivuilleni kuviakin sujauttaa homman edetessä.. :wink:
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

hartsi ottaa kyllä muoviin hyvin kiinni kun ensin karhentaa sen muovin 80:llä santapaperilla.
ja kestää ilman ruuveja.
toi hartsin kulutus riippuu paljon laminoijasta että kuinka paljon laittaaa, periaatteessa pari desiä varmaan riittää kun tökkii oikeen säästeliäästi koska toi hartsin "ylimääräinen" laittaminen ei kovenna yhtään laminaattia.

tarkkaa sekoitus suhdetta en muista mutta ei sitä montaa tippaa tarvi desiin laittaa, jos laitat liikaa kovetinta ni huomaat sen siinä kohtaa kun laminaatti alkaa kuivua sen väri muuttuu ruskeaksi

sitte tosta uretaanista jos oot käyttäny wurtin uretaania ni se kestää hartsia sellaisenaan, muihin kokeilemiini uretaaneihin täytyy laittaa jotain suojaksi päälle
dedinsaid
Viestit: 61
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:17
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dedinsaid »

Ja wyrttin urkki on peräti todella halpaa, ainakin täälläpäin suomea. Ja ei ne kuituvermeet niin hintavia ol et ei vois vähä enempikin ostaa,ku kuitenki tulee käyttöä, ja tullee kait halvemmaksi mit isomp erä.. Ja sekotussuhe o 1% kovetetta. Menee perstuntumallaki ihan hyvi.
Mondeo Mk1
[ex] '79 Taunus
[ex] 2.0ohc riasa, hirvee thyyning vehje
riksas
Viestit: 172
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:58
Paikkakunta: satakunta

Re: Puskuria rakentamassa...

Viesti Kirjoittaja riksas »

orion-1.6i kirjoitti:Noniin tänään aloitin etupuskurin muokkaamisen, kyseessä siis mk3 orion, ja homma tyssäsi siihen kun uretaani loppui kesken.. Siispä muutama kysymys: tarttuuko hartsi tiukasti muoviin (kestääkö puskurin helmassa ilman ruuveja), paljon menee hartsia esim. metri x metri lasikuitumaton palaselle, paljon tulee laittaa esim. desiin hartsia kovetetta? Saatanpa sivuilleni kuviakin sujauttaa homman edetessä.. :wink:
Hyvä hyvä, laittevaan kuvia sitte projektista. Ei se lakikuitu oikeen tahdo pysyä muovissa vaikka sitä kuinka karhentaa. suosittelen jättämään muutaman ruuvin alle jos mahdollista tai sitten liimaat sen osat siihen. lasikuitu pakkaa lohkeemaan muovista irti. tietysti jos kuidun saa käännettyä niin että osa reunasta menee ns. puskurin alareunantaakse. näin se jää ikäänkuin sinne väliin.

Tuo miten paljon sitä hartsia menee riippuu jo siitäkin että kuinka paksua kangasta sulla on, yleensä hyvää on 300 g tai 450 g matto. Tosiaan hartsia ei tarvitse paljoa levittää matolle mutta tasaisemman saa kun laittaa vähän runsaammin. kyseisessä hommassa laittaisin vähän enemmän niin säästyy sitä hiomista ja kittausta.

JA tuo kovete juttu on noin juuri eli suositus 1-2 % hartsin määrästä. Mutta niinkuin dedinsaid sanoi ei sitä kannata alkaa mittailemaan vaan vetää sopivasti lonkalta.

noilla pääsee varmaan alkuun
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

eikös sillä hartsilla ja kovetteella ollu tapana reagoida yhdessä sillei että kun on liikaa kovettajaa niin sai tulipalon aikaan.. vai olikos se joku muu aine.. :roll:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

ZyaS kirjoitti:eikös sillä hartsilla ja kovetteella ollu tapana reagoida yhdessä sillei että kun on liikaa kovettajaa niin sai tulipalon aikaan.. vai olikos se joku muu aine.. :roll:
minusta myös se oli et jos niit tarpeeks laitto niin ne alkaa lämpenee jne
riksas
Viestit: 172
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:58
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja riksas »

kyllä saa aikalailla laittaa kovettajaa jos meinaa saada ne palamaan. ei edes varmaan 30 % seos syty. Lämpö johtuu taas reaktiosta joka tulee kun hartsi ja kovettaja sekoitetaan eli silloin laminaatti kovettuu.
dedinsaid
Viestit: 61
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:17
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dedinsaid »

Juu ei se ehkä ihan syty mutta kyllä muutaman kerran on ollu mehukattitölkin pohja sen verran kuuma että ei ihan mielellään koskettele pitempään. Mutta eip se sen ihmeempää ole, perstuntumalla saa hyvin, esim pariin desiin saa hyvin annosteltua simmotteella pienella korkilla mitä on vaik limupullois. Siihen saa nätisti kaadettuun niin paljon ku tahtoo ja tarvii, ja saa kaadettuu vaik ylimääräset pois. Ja linkkuveittestä,sinitarrasta,2 aa patterista ja lemmikki kissasta saa kätevästi rakennettua vaik junan..
Mondeo Mk1
[ex] '79 Taunus
[ex] 2.0ohc riasa, hirvee thyyning vehje
riksas
Viestit: 172
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:58
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja riksas »

dedinsaid kirjoitti:Juu ei se ehkä ihan syty mutta kyllä muutaman kerran on ollu mehukattitölkin pohja sen verran kuuma että ei ihan mielellään koskettele pitempään. Mutta eip se sen ihmeempää ole, perstuntumalla saa hyvin, esim pariin desiin saa hyvin annosteltua simmotteella pienella korkilla mitä on vaik limupullois. Siihen saa nätisti kaadettuun niin paljon ku tahtoo ja tarvii, ja saa kaadettuu vaik ylimääräset pois. Ja linkkuveittestä,sinitarrasta,2 aa patterista ja lemmikki kissasta saa kätevästi rakennettua vaik junan..
yleensä kovetepulloin mukana saa sellasen pienen mittalasin jolla saa tarkkaa annosteltu ajos tahtoo...

PS. ootko ottanu jota ?
orion-1.6i
Viestit: 76
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:34
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja orion-1.6i »

Tänään leikkelin liiat uretaanit pois, ja äsken täyttelin montut uudestaan uretaanilla.. Ajattelinpa että käytetään nyt koko uretaanipurkki hyödyksi ja kuorrutin peilikolmiotkin, tarkoituksena niihin siis asentaa 4" kaiuttimet.
Huomenna pääsis varmaankin jo lasikuidulla leikkimään, en tiedä riittääkö se metri x metri palanen jonka tänään tokmannilta ostin (kustanti 3.90 euroo) ja samalla siis kovetteen, hartsin ja pensselit. Ensisijaisesti kunhan sais vaan tuon puskurin kuidutettua, peilikolmioilla ei niin kiirettä. Mitenkäs muuten jos laittas siihen helmaan ensin yhden kerroksen mattoa ja sen päälle ruuvin, ja sitten jättäs sen ruuvin toisen kerroksen alle? Ja mites, pitääkö ensimmäisen kerroksen kuivua ennenkuin laittaa toisen kerroksen?
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

riippuu tekijästä miten tykkää tehdä itte oon aina antanu sen ekan kerroksen kuivua sen aikaa että jähmettyy hiukan ja sitte toinen kerros on helpompi laminoida.

jos meinaat ruuveja laittaa ni sitte sen ekan kerroksen alle jo
riksas
Viestit: 172
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:58
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja riksas »

voihan mattoa laittaa päällekkäin niin ettei se ole kuiva vielä. tosin jos hakee paksuutta kannattaa antaa kuivua. näin saa enemmän vahvuutta. jos laittaa paljon päällekkäin se matto sulaa kuitenkin enemmän ja näin menee ns. ohuemmaks !
orion-1.6i
Viestit: 76
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:34
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja orion-1.6i »

Noniin nyt on laitettu lasikuitua 2 kerrosta. Huomenna pitää käydä ostamassa lisää mattoa, kovetinta ja litteäkantaisia ruuveja. Minkäslaista kittiä tuohon kannattaa laittaa? Kittaus saattaa jäädä kesälle, ei oikeen löydy tuota inspiraatiota vielä siihen hommaan, kun työskentelytila on sellainen että hyvä kun puskurin kanssa sisälle mahtuu. Helmaan ajattelin laittaa 4 kerrosta kuitua,vai riittääkö? Muualle ajattelin 3 kerrosta..
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

äkkiseltään tulis mieleen lasikuitukitti?
ei oo merkkiä mielessä..
ei sieltä mitään junia t...
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

isoimmat lasikuitu kitillä ja loput "tavallisella" kitillä. Noin ainakin itse tekisin.. Riksas tietää miten menetellä :wink: 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
riksas
Viestit: 172
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:58
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja riksas »

kyllä se 4 kerrosta rupee riittelee. tuohon pakkelointi hommaan onkin sitte monia tapoja. varmaan yhtä montaa ku tekijöitäkin. ensin kannattaa isoimmat kuopat / töyssyt tasoittaa siitä lasikuidusta. esim rälläkällä ja vakaalla kädellä...tai toissijaisesti hiomakoneella ja n 60 -80 paperilla. Tämän jälkeen sitä kittia sitten, suosittelen mahdollisimman helposti hiottavaa pakkelia. esim wurth myy think soft merkkistä yleiskittiä joka käy pellille, muoville, lasikuidulle. nuo motonetin kitit on kolmekertaa kovempia hioa ! siitä sitte pikku hiljaa hakemaan muotoja. ja älä tee 3 cm paakkuja kerralla vaan pieniä kerroksia kittaa niin ei mee turhaan hiontaa ja pakkeliä pölynä maahan !
orion-1.6i
Viestit: 76
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:34
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja orion-1.6i »

Kuva löytyy http://www.fordorion.co.nr/ tuolta löytyy myös jotain muitakin kuvia autosta. Kommenttia rankalla kädellä!! 8) Taidan mennä samointein laittamaan loput 2 kerrosta..
riksas
Viestit: 172
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:58
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja riksas »

ihan siistit muodot, ei siinä mitään
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Juu ihan hyvää jälkeä ei siinä mitään.. Ite tosin olisin samalla ku kerran hommaan ryhtyy ni tehny vähän radikaalimpia muodon muutoksia, mutta kukin tyylillään ja oman maun mukaan!! :mrgreen: Mut ne karvanopat vois kyl tosissaan heittää takas 80-luvulle :wink: :lol: :lol: :lol:
dedinsaid
Viestit: 61
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:17
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dedinsaid »

Mä en ymmärrä tätä että aina pitäs tehä "muotoja" niin prkeleesti, mun mielestä toi näytti hyvältä ja palveli orkun muotoja hyvin. Mut makunsa tietty kaikilla. Ja karvanopat, thyyningamisracingmotorsportauto ei ole mitään jos ei ole noppia..itsekkin omistan,ne on tosin siirtynyt takapenkille killumaan, en kait ole aivan tru amisthyyningmotorsporttaaja :D
Mondeo Mk1
[ex] '79 Taunus
[ex] 2.0ohc riasa, hirvee thyyning vehje
Mak383
Viestit: 62
Liittynyt: 06 Helmi 2005 02:01
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mak383 »

Jeps. Oma puskurikin lähti eilen muokkaukseen.. ;) Tulee.. hmm.. aika radikaali lookki Sierran keulaan. Ennen puskuri siis näytti tältä
Ford Sierra 2.0 EFI OHC Sedan -89 MYYDÄÄN!

/////Alpine | Monacor | Hertz | Focal | Intertechnik

Official member of Team Puukorvat Car Audio Competition Team
orion-1.6i
Viestit: 76
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:34
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja orion-1.6i »

Ei kyllä olisi taidotkaan olisi riittänyt muodokkaampaan versioon. Tämä orion on muutenkin tarkoitus pitää suht hillittynä tuunauksen suhteen, esimerkiksi minkäänlaista takaspoikkaa ei tule. Matalaksi vaan ja 17" vanteet. Niistä karvanopista en kuitenkaan luovu jotka ovat hattuhyllyllä :twisted:. Onhan tässä vielä aikaakin rakennella, kortin saan nimittäin vajaan parin vuoden päästä. Tänään pitänee jo laittaa puskin paikalleen ja katella että tuliko siitä minkään näkönen, helmasta tuli nimittäin aikas epätasanen.
Mak383
Viestit: 62
Liittynyt: 06 Helmi 2005 02:01
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mak383 »

Joo ja nykyään puskuri siis näyttää tältä

Kaikki muodot ei oikeen näy pohjamaalissa, kun pinta on matta.. Mutta kaippa tuon joskus maalailee sitten auton väriin..

Pientä hienosäätöä olis viikonloppuna vielä luvassa :)
Ford Sierra 2.0 EFI OHC Sedan -89 MYYDÄÄN!

/////Alpine | Monacor | Hertz | Focal | Intertechnik

Official member of Team Puukorvat Car Audio Competition Team
dedinsaid
Viestit: 61
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:17
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dedinsaid »

Komiastihan se virnistää, ei kuitenkaan ihan hirveesti perus muato muuttunu siit evo1 versiosta. Mutta ihan hieno ei siinä mitään.
Mondeo Mk1
[ex] '79 Taunus
[ex] 2.0ohc riasa, hirvee thyyning vehje
riksas
Viestit: 172
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:58
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja riksas »

jeps, iha ok on ! mites paljo alkaa olemaan painoa puskurilla ? ei tarvii enää madallusta vai ?
Vastaa Viestiin