Focuksesta puhti katoaa hetkellisesti kiihdyttäessä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ToiOta

Focuksesta puhti katoaa hetkellisesti kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja ToiOta »

Potilas on Ford Focus vm 2005, jossa 1.6 Ti-VCT bensakone.
Kirjoittaja on tuore Ford-ensikertalainen ;-)

Mistähän johtuu kun kiihdyttäessä hetkellisesti veto katoaa ja sitten taas jatkuu normaalisti.
Esiintyy joskus tasakaasullakin, mutta kiihdytyksessä sen havaitsee selvästi ja etenkin pienillä vaihteilla. Ikäänkuin polttoaineen syöttö satunnaisesti katkeaisi?
Kyse ei siis ole ns. nykimisestä ja tätä tapahtuu korkeillakin kierroksilla.

Voisiko tuo venttiilien ajoitus jotenkin sekoilla?
AssTee
Viestit: 187
Liittynyt: 04 Tammi 2008 11:50

Re: Focuksesta puhti katoaa hetkellisesti kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja AssTee »

Mulla oli edellises Mondeos vastaavanlainen vika. Vikakoodeist selvis et lambda-anturi oli rikki. Sen ku vaihtoi, toimi taas.
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
ToiOta

Re: Focuksesta puhti katoaa hetkellisesti kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja ToiOta »

Jaa että lambda-anturi... Ok, sehän voisi selittää toisenkin kummallisuuden, nimittäin reilusti EU-arvoja korkeamman bensankulutuksen (keskikulutus n. 8.5 L/100km)
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Focuksesta puhti katoaa hetkellisesti kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Kuulostaa samalta kuin itsellänikin, vaikka auto on 99 focus 1.6 bensa. Kiihdytyksessä kun siis painaa kaasua, auto alkaa pikemminkin hidastumaan, vaikka vaihde on pienellä ja tehoa pitäisi löytyä. Hesarin vikatietokannassa on focuksen kohdalla tällainen:

"Moottorinohjausyksikön vikoja. Tämä aiheuttaa ajoittaista tehon heikkenemistä. Vika lienee korjattavissa ohjausyksikön ohjelmoinnilla."

Ennen kuin alat vaihtelemaan kalliita antureita, suosittelen tota ohjausyksikön uudelleenohjelmointia. Eivät varmasti ihan kohtuuttomasti ota tosta hintaa edes merkkikorjaamolla. Itse en ole viitsinyt tohon puuttua, koska vika esiintyy ehkä luokkaa kerran kuussa. Tossa ohjausyksikön ohjelmoinnin yhteydessä saisi varmaan muutenkin vikakoodit, mikä ehkä paljastaisi vialliset lamdat.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Focuksesta puhti katoaa hetkellisesti kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Sellasta lisätietoa muuten vielä, että jos akun navat irrotetaan, tietokone, joka mm. säätää bensan syöttöä yms. nollautuu. Se pitäisi "ajaa sisään", mikä tarkottaa tiettyjä kaasutustemppuiluja ennen ajoon lähtöa. Mulla kerkesi olemaan auto täysin oireeton puolitoista vuotta. Sillon kun oireet ilmaantui, olin juuri tehnyt muuta remppaa akun ollessa irti.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Avatar
HMS77
Viestit: 589
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Focuksesta puhti katoaa hetkellisesti kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

ToiOta kirjoitti:Jaa että lambda-anturi... Ok, sehän voisi selittää toisenkin kummallisuuden, nimittäin reilusti EU-arvoja korkeamman bensankulutuksen (keskikulutus n. 8.5 L/100km)
Ei tuo kulutus mahdottomuus ole, itsellä vie tismalleen samainen auto kun sulla mutta farkkuna, keskikulutus ollu reilun kahdeksan litran pintaan.
Tosin, meidän ajot on 80% lyhyttä kaupunkiajoa, mutta vaikka olis jatkuvaa matka-ajoa, epäilen että Focuksella pääsis alle seittemän litran..

Tai sitten itelläkin on jotai ropleemia tuolla konehuoneen puolella.
Itehän raportoin tuolla aiemmin kylmänykimisestä.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Vastaa Viestiin