Sierran takapuslien vaikutus?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
fragmented
Viestit: 160
Liittynyt: 14 Marras 2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu

Sierran takapuslien vaikutus?

Viesti Kirjoittaja fragmented »

Jos on esim. takatukivarren (kolmiotukivarren) puslia menny, niin voisko se vaikuttaa siihen kun takapää madaltu pari senttiä enemmän kun keula samoilla jousilla (Bilstein) vai johtuuko vaan iskareista? Pystyykö taka cambereita korjaamaan säädettävällä yläpäällä? Jos niin mistä semmosia vois löytyä? Kiitos ja kuitti :)
Sierra 2.0 Laser 4d -89 DFTH 30/34
Escort 1.6i Ghia 5d Kat -91
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran takapuslien vaikutus?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Veikkaisin kyllä enneminkin, että apurungon isot puslat on valmiit. Yleensäkkin sierran alustaa paremmaksi rakentaessa, kannattaisi ensimmäisenä vaihtaa kaikki puslat uretaanisiin (käyttötarkoituksesta riippuen puslien kovuusaste). Noi taka apurungon isot puslat vaikuttaa juuri siihen, että perä roikkuu ja takarenkaisiin tulee negatiivista camberia. Takapäähän ei ole saatavilla mitään palikoita valmiina, millä sitä voisi korjata, ja jos sitä liikaa madaltaa, sitä negatiivista camberia tulee vaikka olis kaikki puslat uttta.

Mutta aloita noiden puslien vaihdolla, ja jos silti on liikaa camberia, niin takatukivarren kiinnityspistettä muuttamalla sitä pystyy vähentämään... Tai sitten vähän korkeammat jouset taakse.

Jos kuitenkin päädyt laittamaan noi apurungonpuslat kumisena, niin älä laita mitään tarvikepuslia, ne eivät sovi paikalleen (kokeiltu liian monta kertaa), alkuperäisiä saa vielä fordilta, maksaa n. 50e yhteensä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
fragmented
Viestit: 160
Liittynyt: 14 Marras 2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sierran takapuslien vaikutus?

Viesti Kirjoittaja fragmented »

mistä vois saada tarvittavat urtsu-puslat taakse, esim.halvimmalla, ei tarvi olla ihan törkeen kovat ettei nyt ihan kuulosuojaimet pääs tarvi posotella, aika kovasti tuo ilmeisesti metelin sisälle jos koventaa puslia. Onko iso homma ite vaihtaa, vai kannattaako vaihattaa korjaamolla? Niin ja dorka kysyy: missä ne apurungon puslat on? :D ei oo ikinä tullu vastaan moista nimeä saatikka kukaa näyttäny et mitkä ne niistä on... :| ja sekin vielä että siellä on nyt jarrukilven ja tukivarren välissä pari prikkaa ylempien pulttien kohilla, mut silti on aika törkeesti haritusta...
Viimeksi muokannut fragmented, 05 Touko 2008 01:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra 2.0 Laser 4d -89 DFTH 30/34
Escort 1.6i Ghia 5d Kat -91
fragmented
Viestit: 160
Liittynyt: 14 Marras 2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sierran takapuslien vaikutus?

Viesti Kirjoittaja fragmented »

Niin ja btw käytin autoa huoltsimolla ja sanovat että puslat on katsastuskunnossa? :roll:
Sierra 2.0 Laser 4d -89 DFTH 30/34
Escort 1.6i Ghia 5d Kat -91
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran takapuslien vaikutus?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Ei juurikaan tuo meteliä sisälle lisää. Rally Racesta keravalta tuli mun autoon puslat, takatukivarsiin maksoi satkun luokkaa posteineen. Apurungon puslat löytyy, kun katsot sen raudan päihin mihin takatukivarret tulee kiinni. Eihän niissä vikaa tarvi olla, mutta kuulostaa vähän liikaa madalletulta toi sun autos, jos on jo prikka-konstiinkin jouduttu turvautumaan... On varmaan tosiaan ihan paska ajaa, kun renkaasta ottaa vain sisäreuna kiinni asfalttiin :lol:

Niin ja yksi kysymys sulle, tarkoittaako katsastuskunto sun mielestä sitä että ne olis hyvässä kunnossa...?
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Sierran takapuslien vaikutus?

Viesti Kirjoittaja Aksu »

fragmented kirjoitti:Niin ja btw käytin autoa huoltsimolla ja sanovat että puslat on katsastuskunnossa? :roll:
Voi ne olla viellä katsastus kunnossa mutta jos koneessa olisi voimaa niin vääntää kiihdytyksessä "perää vinoon",enkä tarkoita tyhjää jauhattamista.
Vasta kun kaikki takapään puslat on vaihdettu uretaanisiksi niin hieman alkaa kovenemaan äänet muttei se niin kova ääniseksi tule kuin jollain pörinäputkistolla.
gti golo palloilija
fragmented
Viestit: 160
Liittynyt: 14 Marras 2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sierran takapuslien vaikutus?

Viesti Kirjoittaja fragmented »

Vastaus kysymykseen :D : En ymmärrä sitä niin että ne kunnossa ois, mutta varmaan ainakin "turvalliset" tjtn. Niin ja siis kun keula madaltu ihan hillitysti, tällä hetkellä keulilla mahtuis pyörimään vaikka millanen rengas ilman että ottais esim kaariin/sinne muoviin kiinni, mutta perässä ottaa jo useimmissa työssyissä. Voisko johtua iskareista? jos vaihan uudet iskarit niin nouseeko se auto siitä mihinkään? vai väsyneet jouset vaan yksinkertasesti takana? Niin ja onko apurunkoon vaikea itse vaihtaa puslia? mitä tarvii huomioida yms yms....Löysin yhet vanhat iskarit taakse, ja ihmettelin että miten ne on niinkun läjässä koko ajan (pohjaan painuneena) eikös ehjät iskarit palaudu hissukseen täyspitkiksi oli sitten kaasut tahi neste iskarit? Mulla on tossa läjä noita ja löysin yhet ilmeisesti Bilsteinin kaasut eteen(tarran perusteella kaasut), ja taakse myös jotku bilsteinit (ainakin palautu samaan tahtiin ihan täysmittaisiksi kun painoin pohjaan, mutta en tiedä niistä että onko kaasut vai nesteet kun on just vähän kulunu se tarra siitä, mistä sen vois tietää? Näin amatöörinä voisin luulla että eikös neste-iskareista kuulu semmonen "lorina" kun niitä painaa kiinni, ja kaasuista semmonen suhina? :mrgreen:
Sierra 2.0 Laser 4d -89 DFTH 30/34
Escort 1.6i Ghia 5d Kat -91
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran takapuslien vaikutus?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Niin siis se alustasarjakin on käytetty? No, siinähän voi silloin olla iskarit huonot, jouset kuoleentuneet, vanhat puslat ym. kaikki yhdessä aiheuttaa ton peräpään roikkumisen. Kyllähän tietty jotkut oikein todella jämäkät iskaritkin sitä vähän voi ryhdistää, mutta.. Kaikki kerralla kuntoon, niin ei tarvi moneen kertaan räpeltää.

Apurungon puslat voi vaihtaa itse puolen kerrallaan, tarvii vähän näppäryyttä ja aivojumpaaa, eri pituisia pultteja ym. mitä voi käyttää ulos ja sisäänvetäjinä. Eli jos et ennen oo tehnyt vastaavia hommia, niin sitten kannattaa varmaan teettää jossain. Tukivarsien puslia jos vaihtaa, niin vanhoja ei ilman prässiä saa pois, ja muutenkin helvatan tiukassa, uretaaniset menee kyllä ihan käsin painamalla paikalleen, kun ovat kaksiosaiset.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Re: Sierran takapuslien vaikutus?

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Jousien päällähän se kori makaa,eli niillä tulee
se korkeus,iskarit vaan vaimentaa heilahdusliikettä.
ei sieltä mitään junia t...
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran takapuslien vaikutus?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

janzamar kirjoitti:Jousien päällähän se kori makaa,eli niillä tulee
se korkeus,iskarit vaan vaimentaa heilahdusliikettä.
Kyllä uudet jämäkät iskarit silti mun mielestä tukee kuoleentuneita jousia joissain tapauksessa nostamalla korkeutta, tosin pitkäikäistähän se ei ole.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Re: Sierran takapuslien vaikutus?

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Joo,tosiaan voi sen hetken aavistuksen korottaa
mutta rikkihän ne menee parissa hetkessä.
Ittellä meni iskarit rälläkkämadalluksen jälkeen muutamassa viikossa.
Eihän iskarit pysy tapissaan edes käsin painamalla.
Ja jos ovat pohjassa eikä liikeradassa riitä tilaa niin mitäs siinä
muuta voi tapahtua kuin että korkkaavat tai menevät mutkalle.
ei sieltä mitään junia t...
fragmented
Viestit: 160
Liittynyt: 14 Marras 2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sierran takapuslien vaikutus?

Viesti Kirjoittaja fragmented »

Jepulista, nyt on apurungon puslat, ja ihan ok kunnossa olevat bilsteinin iskarit takana (ei juurikaan noussu mihinkään, jäljelle jää siis että pitää ettiä uudenveroiset takajouset n-30mm (kellään sattuis olemaan?, uudet ei kyllä paljoa maksais jos ostais koko sarjan totta...totta...mutta kun se on se pieni budjetti kuten arvata saattaa (eihän sillä parasta yleensä saa tietenkään) mutta näin on nyt... mitenkä toimis jos madaltais takapään takomalla orkkisjousista?
Sierra 2.0 Laser 4d -89 DFTH 30/34
Escort 1.6i Ghia 5d Kat -91
Vesku87
Viestit: 66
Liittynyt: 27 Huhti 2005 20:09
Paikkakunta: vesanto

Re: Sierran takapuslien vaikutus?

Viesti Kirjoittaja Vesku87 »

Paras tulee kun ei madalla ollenkaan
Sierra 2.0i DOHC -90
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Re: Sierran takapuslien vaikutus?

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Vesku87 kirjoitti:Paras tulee kun ei madalla ollenkaan
Munkin mielestä,kasvattaa vaikka rengaskokoa
ja laittaa jotain helmasarjaa tms hämäämään ulkonäköä.
Ja jäykempää jousitusta muuten vaan jos
parempaa ajettavuutta hakusessa.
Säästyy paljolta säätötyöltä tuon alustan kanssa.
ei sieltä mitään junia t...
Vastaa Viestiin