Mondeo 1.8 TDCi 125hv -08 - Nakutus pintakaasulla
Mondeo 1.8 TDCi 125hv -08 - Nakutus pintakaasulla
Onko kukaan uuden diesel mondeon omistaja törmännyt moiseen ilmiöön :
Ajettaessa pintakaasulla kuuluu moottorista selkeästi havaittava "nakutus". Painettaessa kaasua ääni häviää. Myöskään tyhjäkäynnillä ei ääntä kuulu.
Saattaneeko olla tyypillistä sisäänajettavalle moottorille vai voiko olettaa, että venttiilikoneisto tms. pitää moista ääntelyä?
Huoltoonhan auto on menossa ja saavat sen samalla tarkistaa, mutta voisi helpottaa diagnoosia, jos jollain vastaavia kokemuksia.
EDIT:
Tarkennusta oireista: Normaalissa ajossa kaasua nostettaessa ja uudelleen painettaessa nakuttelee. Ja joka kerta nimenomaan silloin, kun poljin on lähes yläasennossa.
Outoa?
Ajettaessa pintakaasulla kuuluu moottorista selkeästi havaittava "nakutus". Painettaessa kaasua ääni häviää. Myöskään tyhjäkäynnillä ei ääntä kuulu.
Saattaneeko olla tyypillistä sisäänajettavalle moottorille vai voiko olettaa, että venttiilikoneisto tms. pitää moista ääntelyä?
Huoltoonhan auto on menossa ja saavat sen samalla tarkistaa, mutta voisi helpottaa diagnoosia, jos jollain vastaavia kokemuksia.
EDIT:
Tarkennusta oireista: Normaalissa ajossa kaasua nostettaessa ja uudelleen painettaessa nakuttelee. Ja joka kerta nimenomaan silloin, kun poljin on lähes yläasennossa.
Outoa?
Re: Mondeo 1.8 TDCi 125hv -08 - Nakutus pintakaasulla
Onko löytyny syytä naputukseen?
Itsellä -09 1.8 Tdci 125hp ja pintakaasulla kuuluu sisälle selkeä naputus/nakutus. Heti kun painaa kaasua tai höllää niin ääni katoaa kokonaan. Paikallaan kaasutellessa ei ku kuulu ääntä.
Itsellä -09 1.8 Tdci 125hp ja pintakaasulla kuuluu sisälle selkeä naputus/nakutus. Heti kun painaa kaasua tai höllää niin ääni katoaa kokonaan. Paikallaan kaasutellessa ei ku kuulu ääntä.

Onko jakohihna ja ruiskupumpun hihnat vaihdettu? Jos yli 160tkm ajettu niin nopeesti vaihtamaan, kumpikin hihna hajoittaa moottorin jos katkeaa ja varsinkin öljykylpyinen pumpun hihna on iso riski. Voiteluvika voisi myös oireilla kuvailemallasi tavalla, öljypohjan muovinen imuputki voi olla viallinen ja aiheuttaa laakerivaurion alakertaan. Huolto-ohjelmassa on myös nykyään harvinainen venttiilivälysten tarkastus (ks. etis), väärät välykset ääntäisi varmasti myös. Kaksoismassavauhtipyörä yleensä alkaa ääntämään ensin tyhjäkäynnillä mutta toki sekin saattaa oireilla joskus veto päällä. Viallinen ruiskusuutin voi ääntää myös, ohivuotomittaus on kohtuu edullinen tapa tarkastaa se. Mikäli englanti taipuu niin brittifoorumilta löytyy lisätietoa näistä kaikista.
Omassa ei ole vielä vaihdettu jakopäätä ja kilsoja on kohta 180t. Kaksoismassavauhtipyörä vaihdettu 2tkm sitte ja kaks suutinta ja toiset kaks mitattu toimiviksi.
Sellainen huomio tuossa äänessä että se joskus katoaa kokonaan ja on pariki päivää pois ja sitte taas alkaa räpättään/naputtaa.
Sellainen huomio tuossa äänessä että se joskus katoaa kokonaan ja on pariki päivää pois ja sitte taas alkaa räpättään/naputtaa.

Mulla on mittarissa kilometrejä 140t ja kone pitää omia kolinoitaan, varsinkin kylmänä. Olen vaan ajatellut niiden kuuluvan vanhanaikaisen patarautakoneen elämään. Varsinkin kun on kuunnellut vanhoja Transitteja.
Joskus parkkipaikalla ohi menee nykyaikainen pikkuauto pienellä bensakoneella äänettömästi. Silloin herää epäilys, onko se joku hybridi. Ei ole ollut...
Joskus parkkipaikalla ohi menee nykyaikainen pikkuauto pienellä bensakoneella äänettömästi. Silloin herää epäilys, onko se joku hybridi. Ei ole ollut...
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
-
Täällä nakuttaa myös. Mittarissa 260tkm. Mutta minulla tuo ilmenee enemmän lämpöisellä moottorilla, esim.kesäkelillä ja juurikin tasakaasulla.
Itse olen ajatellut johtuvan tuon vanhahtavan patarautamoottorin normaaliksi ääneksi, vaikka se aluksi oudolta kuulostikin.
Brittien foorumilla on ollut juttua viallisesta suutinerästä mitä on mennyt 1.8 tdci mondeoihin karkeasti aikavälillä 07-09 ja tämä on yhtenä oireena aiheuttanut lämpöisellä moottorilla kalkattavaa käyntiääntä. Mutta samalla on ollut myös muita ongelmia käynnin kanssa jne.
Eli uskoisin, että ei liity tähän, jos auto toimii muuten normaalisti.
Itse olen ajatellut johtuvan tuon vanhahtavan patarautamoottorin normaaliksi ääneksi, vaikka se aluksi oudolta kuulostikin.
Brittien foorumilla on ollut juttua viallisesta suutinerästä mitä on mennyt 1.8 tdci mondeoihin karkeasti aikavälillä 07-09 ja tämä on yhtenä oireena aiheuttanut lämpöisellä moottorilla kalkattavaa käyntiääntä. Mutta samalla on ollut myös muita ongelmia käynnin kanssa jne.
Eli uskoisin, että ei liity tähän, jos auto toimii muuten normaalisti.
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Autostani kuuluu tuo vastaavanlainen ääni samanlaisissa tilanteissa. Joskus sitä kuuntelin aktiivisemmin, mutta kun käy ja kukkuu, olen asian tulkinnut ominaisuudeksi.
Henkilökohtaisesti olen siinä luulossa, että patarautaturbodiesel on lähtökohtaisesti pitkäikäisempi konstruktio, kuin kevytmetallisemmat. Siedän luuloni johdosta äänimaailman kauneuspilkut oikein hyvin. Kilsatkaan eivät tunnu. Ei tosin pidäkään, kun vasta karvan päälle 300 tkm taulussa
Henkilökohtaisesti olen siinä luulossa, että patarautaturbodiesel on lähtökohtaisesti pitkäikäisempi konstruktio, kuin kevytmetallisemmat. Siedän luuloni johdosta äänimaailman kauneuspilkut oikein hyvin. Kilsatkaan eivät tunnu. Ei tosin pidäkään, kun vasta karvan päälle 300 tkm taulussa

-
Pcm päivitys monesti auttanut tuohon vaivaan...
Focus 1.6 Ecoboost