Sierra / Scorpio lastutus?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
jucca
Viestit: 248
Liittynyt: 07 Syys 2006 16:26

Sierra / Scorpio lastutus?

Viesti Kirjoittaja jucca »

Mistä saa lastuja Sierraan tai Scorpioon?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

älä vaan konetta kerro (ohc vai dohc)
Focus 1.0 edition a6 2017
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

eiköhän nuo lastut auta vähän uudempiin autoihin enemmän.. vanhan koulukunnan viritystä se vain vaatii ei muuta.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Saako noihin edes lastuja? :roll:
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Pernalastuja k-kaupasta. Sori, känni.

Joo, vaparikoneissa harvemmin saa "lastuilla" mitään, paitsi rahan menoa.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

Foordson kirjoitti:Saako noihin edes lastuja? :roll:
muukkonen tarjoaa jopa 17 hepan lastuja :lol:

http://www.tmuukkonen.fi/index.htm
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
jucca
Viestit: 248
Liittynyt: 07 Syys 2006 16:26

Viesti Kirjoittaja jucca »

Huhhuh tuota vastausten tasoa taas!
jaska74 kirjoitti:älä vaan konetta kerro (ohc vai dohc)
Kyselen onko kyseisiin autoihin ylipäätään saatavilla lastuja.

samiharju kirjoitti:eiköhän nuo lastut auta vähän uudempiin autoihin enemmän.. vanhan koulukunnan viritystä se vain vaatii ei muuta.
Ensinnäkin lastusta on hyötyä esim. 3000 Omegassa ja muissakin tämän ikäisissä autoissa. Ja toisekseen kyse ei ole pelkästään tehon ja väännön lisäämisestä vaan myös kulutuksen pienentämisestä.

Foordson kirjoitti:Saako noihin edes lastuja? :roll:
Sitähän mä tässä juuri yritän kysellä!

Tinde kirjoitti:Joo, vaparikoneissa harvemmin saa "lastuilla" mitään, paitsi rahan menoa.
Esim. 3000 Omegaan lastu maksaa n. 60e ja vääntöä tulee lisää ja ennen kaikkea kulutus tippuu 0,5-1 litraa sataselle, onko se rahan menoa? Kyllähän siinä pitkällä tähtäimellä säästää ja ajaminen on mukavampaa lisääntyneen väännön ansiosta.


Luulisi ainakin että tuo 2.9 kone voisi olla hyödyllinen lastuttaa.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

jucca kirjoitti: Esim. 3000 Omegaan lastu maksaa n. 60e ja vääntöä tulee lisää ja ennen kaikkea kulutus tippuu 0,5-1 litraa sataselle,
käsi ylös kaikki ketkä uskoo...
Focus 1.0 edition a6 2017
hana
Viestit: 144
Liittynyt: 21 Huhti 2005 10:10
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja hana »

jaska74 kirjoitti: käsi ylös kaikki ketkä uskoo...
Hurjan halvalta tuntuu toi 60€ lastusta.
Ne vapari lastujen hinnat mitä mä oon nähnyt on ollu 300-400€.
Oon mlmeisesti kysellyt vääristä paikoista :?
Kyllä lähtee.... jos ei lähde niin sutii...
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

sama vika, esim muukkonen tarjoaa em. omegan romuun 14 heppasta lastua hintaan 419€ joten jos niitä saa kuuteenkymppiin niin joku vetää jossain reilusti välistä...
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Noiden lastujen kanssa homma menee siten, että jos onnistut bongaan esim. just foorumilta nörtin joka lastuja ohjelmoi harrastuksena, ni sillon hinta on juurikin 0-100€ :wink: ... Esim. kaveri just hommas nissaniinsa lastun ja tais kärsiä siitä huimat 20€ :wink: .... Muukkonen sensiaan tekee hommaa työkseen ja pyrkii ilmeisesti ohjelmoimaan nuo lastut yksillöllisesti ja kaivaan kaikki mahdolliset piilevät konit esille ja hinnathan siis ilmeisesti lastu asennettuna :wink: ... Kieltämättä silti aika suolanen hinta :evil: , mutta elämä edelleenkin on...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Avatar
jucca
Viestit: 248
Liittynyt: 07 Syys 2006 16:26

Viesti Kirjoittaja jucca »

jaska74 kirjoitti: käsi ylös kaikki ketkä uskoo...

http://www.finnautomobile.net/index.php?categoryID=43

Että silleen.
suspect_zero

Viesti Kirjoittaja suspect_zero »

itellä on omakohtaista ns"halvasta lastusta" tilattiin edellä mainittu 60€ lastu.

kyseessä kuitenkin oli se 3000 omega.

hurjia tehon lisäyksia ei tullut mutta alavääntöä kylläkin ja polttoaineen kulutus tippui noin 0,5l/100km

kyseistä lastua saa: http://www.finnautomobile.net/
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Kaveri tilas testinä jonkun tommosen 60e lastun 2-litraseen kasitappi calibraan: tehoa ei tullu edes persdynolla lisää ja kulutus nousi desin pari. :D
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
Avatar
mcb88
Viestit: 76
Liittynyt: 06 Huhti 2006 22:01
Paikkakunta: Nurmijärvi

adf

Viesti Kirjoittaja mcb88 »

Vähän taitaa kokemukset olla laidasta laitaan :lol: Mutta itse olen kanssa nähny niitä vähän reilun 400e jotka on hyödyllisiä oikeesti vasta jossain cossussa enkä tosiaan usko noihin pieruihin mitä myyvät halvalla joka nurkassa.. en sinänsä nää tollasessa järkeä mutta tosin saahan sitä megaruutallakin hyötysuhdetta parannettua jos osaa vain säätää ja hintakaan päätä huimaa :wink:
Sierra 2,0ohari tic (rojekti)
Escort 2,0 Mk1
Pajero Tdi
http://www.minunauto.com/index.php?page=showcar&id=6262
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Tuo on ihan autokohtaista. Tosiaan paremmin alkaa hyötyä olemaan turbo vehkeissä joissa hyvinkin voi jotain 30hv tai ylikin tulla, mutta vapareissa hyöty on pienempi. Esim. mun mondeossa ei saatu minkäänlaista tehon lisäystä uudelleen ohjelmoinnilla. Ensin ei meinattu millään saada edes ohjelmaa sisään. Fordit on kuulema siitä vaikeita.
Melkeen sitä smt6:ta suosittelisin tuohon sierraankin. Mulla oli korpparissa se ja myös mondeoon laitoin sen lopulta. On suhteellisen edullinen ja pystyy säätämään kartat aina uudelleen kun tekee autoon muutoksia.
Korpparissa saatiin putkistoa muuttamalla ja peltisatseilla ym. pikku muutoksilla säädettyä karttoja sen verran, että irtosi se 223hv/320nm.(vrt.195hv/275nm)
Mondeossakin pelkällä takapönttöjen vaihdolla ja paneeli vaparilla 214hv/n.265nm. (vrt. 200hv/250nm)
Lastullahan yleensä pelkästään "optimoidaan" vakio auton kartat, mutta noilla lisäbokseilla pystytään myös säätämään parantuneen virtauksen mukaan uudelleen.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Vesku87
Viestit: 66
Liittynyt: 27 Huhti 2005 20:09
Paikkakunta: vesanto

Lastu

Viesti Kirjoittaja Vesku87 »

Eli jos meinaa laittaa lastun niin yleensä pitää vaihtaa suuttimet ja rukata ohjain poksia. Olen kuullut että on laitettu vaan lastu ja ei muuta sitten on konepalasina parinkuukauden päästä.
Sierra 2.0i DOHC -90
jouni
Viestit: 54
Liittynyt: 08 Helmi 2005 08:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni »

No juuri tuo lastun vaihtaminen on sitä "boxin rukkausta". Toki pitää tietää mille suuttimille, MAP-anturille (jos on), bensapaineille ja ahtopaineille (jos ahdettu) ko. lastu on tarkoitettu. Eli ei välttämättä vaadi suutinten vaihtoa, jos on tehty vakiosuuttimille.

Kuten aiemmin mainittiin myyntipalstoilla liikkuu tänä päivänä noita halppislastuja, jotka ovat siis kopioituja ns. merkkilastuista. Minullakin oli cossussa aikanaan noita kopioituja lastuja (sekä vakiosuuttimille ja MAP:lle että isommille suuttimille ja 3bar MAP:lle) ja hyvin pelitti.

Vaparin järkevintä virittämistä on ahtaa se...ainakin minun mielestä.
Capri -76
Mustang ht 289+C4 -67
Silvia S12

Re: Sierra / Scorpio lastutus?

Viesti Kirjoittaja Silvia S12 »

Eli ongelma olisi seuraavan lainen. Oon tehny sierraan tekniikanvaihdon, 2,0l -> 2,3l doch 16v scorpparin koneeseen. Nokat on vaihdettu piperin tekeleisiin joittenka optimaali alue on 2000-7000rpm. Mutta kun tuo 2,3l boxin rajoitin on 6250rpm ja katkaisee menon kun se on miltei parhaimmillaan. Eli mistäköhän tuohon saisi tehtyä lastun jolla sais nostettua ton rajoittimen tonne 7000rpm ja pääsisi myös eroon niistä ikävistä nykäyksistä joita tuo automaattilaatikkoon tarkotun ecun perkele aiheuttaa ilman sen vastuksen kolvaamista väliin?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra / Scorpio lastutus?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Miksei sitä vastusta voi kolvata sinne kahden johdon väliin, kun nykiminen rauhoittuu sillä?
Lastutus hommista en tiedä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Re: Sierra / Scorpio lastutus?

Viesti Kirjoittaja koskar »

Kysy eBaysta sellaiselta myyjältä kuin magnex-exhaust tjsp. Collins Performance Engineering on yritys joka tapauksessa. Olettaen että tuossa on vielä EEC-IV niin sitten on saumaa, että löytyy koodi. Ainakin RS2000 ECUn (AGB1) kanssa nostaa rajoittajan jonnekkin 7200/7300 paikkeille kuiten Superchipilläkin. Tuo Powerchip mitä ne kauppaa on ymmärtääkseni suora kopio tuosta Superchipistä mikä on hieman hinnakkaampi (~110€ toimitettuna vs. ~300€?).
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Sierra / Scorpio lastutus?

Viesti Kirjoittaja Tekno »

eec-v tuossa o
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Silvia S12

Re: Sierra / Scorpio lastutus?

Viesti Kirjoittaja Silvia S12 »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Miksei sitä vastusta voi kolvata sinne kahden johdon väliin, kun nykiminen rauhoittuu sillä?
Lastutus hommista en tiedä.

Joo kyllä mä sen kolvaan sinne mutta meinasin että jos joku pääsee tekemään tohon jonkun lastun ni vois samalla päästä eroon tost nykimisestä ku kerran pääsee räpläämään tota ecua.
Vastaa Viestiin