Ford Focus vinkuu +100 km / h
Ford Focus vinkuu +100 km / h
Meillä on Farmari Focus, vm. 2001, ajettu hieman alle 90 tkm. Noin pari kuukautta sitten (mittarissa oli noin 85 tkm) automme alkoi pitämään vinkunaa ("ulinaa"), jos ajaa vitosvaihteella kierrokset 3 000 / min tai vauhtia 100 km/h tai enemmän. Nelosella voi ajaa +120 km / h ja ei mitään ongelmaa, mutta vitosvaihteella alkaa vinkuminen.
Osaako joku kertoa mikä tällaisen voisi aiheuttaa? Autoon on tehty 80 tkm huolto huhtikuussa 2007 ja sen jälkeen se katsastettu ilman mitään ongelmia.
Ennen vinkumista autosta oli päässyt löystymään vaihteistoöljyn "korkki" ja öljyä oli päässyt valumaan pikkuhiljaa autosta pois. Tämä homma löydettiin ja öljyt lisättiin ja korjaaja kävi tekemässä autolla koeajolenkin. Hän sanoi, että vaihteisto on ok.
Toinen ongelma tuli nyt pe. En tiedä liittyvätkö ne toisiinsa vai ovatko vain huonoa tuuria. Vaihdelaatikosta hävisi "palautin". Eli kun siirtää vaihdekepin vapaalle ei se jää keskellä vaan ykkös- ja kakkosvaihteen väliin. Vaihteet pysyvät päällä ok ja auto toimii, mutta vaihdekeppi on "tunnoton".
Voisivat ongelmat liittyä toisiinsa. Entä minkälainen operaatio on korjata vaihdekepin toimivuus.
Osaako joku kertoa mikä tällaisen voisi aiheuttaa? Autoon on tehty 80 tkm huolto huhtikuussa 2007 ja sen jälkeen se katsastettu ilman mitään ongelmia.
Ennen vinkumista autosta oli päässyt löystymään vaihteistoöljyn "korkki" ja öljyä oli päässyt valumaan pikkuhiljaa autosta pois. Tämä homma löydettiin ja öljyt lisättiin ja korjaaja kävi tekemässä autolla koeajolenkin. Hän sanoi, että vaihteisto on ok.
Toinen ongelma tuli nyt pe. En tiedä liittyvätkö ne toisiinsa vai ovatko vain huonoa tuuria. Vaihdelaatikosta hävisi "palautin". Eli kun siirtää vaihdekepin vapaalle ei se jää keskellä vaan ykkös- ja kakkosvaihteen väliin. Vaihteet pysyvät päällä ok ja auto toimii, mutta vaihdekeppi on "tunnoton".
Voisivat ongelmat liittyä toisiinsa. Entä minkälainen operaatio on korjata vaihdekepin toimivuus.
vaihteisto
Focuksessa on muistaakseni vaihereilla toimiva keppi. Eli näyttää siltä että vaijerit pitäis säätää, tai ne on uusittava, sillä ei välämättä säätämällä taho pysyä jos on pahasti jossain joku löystyny.
Vitosvaihteenvinkuminen voi johtua eriseikoista, mutta yleisin on se että joko on vaihteiston öljyt vähissä, jonka huomaa vitosvaihteella. Sitten on myös että vaihdelaatikosta on pettäny stefa ja se vuotaa, jolloin paineen alla tulee ääni ilmiö stefan vuotamisesta
Vitosvaihteenvinkuminen voi johtua eriseikoista, mutta yleisin on se että joko on vaihteiston öljyt vähissä, jonka huomaa vitosvaihteella. Sitten on myös että vaihdelaatikosta on pettäny stefa ja se vuotaa, jolloin paineen alla tulee ääni ilmiö stefan vuotamisesta
Vaihdekeppi on hyvin helppo ja halpa korjata. Sieltä on vaan palautinjousi menny poikki, uusi maksaa muistaakseni 5,40 euroa ja pystyy hyvin itse vaihtamaan. Vaihdekepin suojapussi vaan pois paikaltaan, sit muistaakseni pari ruuvia irti jotta keppi nousee ylös kolostaan ja sopivalla ruuvimeisselillä kampeaa vanhan jousen pois ja uuden tilalle. Mutta varo sitä airbagin ohjausyksikköä, joka on siinä vaihdekepin vieressä jotta et sillä ruuvimeisselillä huitase siihen. Sen hajoamisesta tuskin enää reilulla viidellä eurolla selviää... 

Mondeo 2.0 GT stw A -97
Käytin auton Vemixillä tarkistuksessa. Palautinjousi on tosiaan poikki ja Vemixillä hinta korjauksella olisi ollut 60 euroa. Täytyy katsoa itse sen vaihtamista. Kiitos vinkeistä.
Tämä on kuitenkin pienin murhe. Tuomioksi tuli, että vaihdelaatikossa on vikaa (vaurioitunut ilmeisesti silloin kun öljyt ovat päässet valumaan pois). Se pitäisi korjata tai vaihtaa tehdaskunnostettuun. Remontoitavaa mm. 5-hammaspyörä ja kytkinakseli sekä vaihteiston synkronointilaite ja samalla kannattaa myös laakerit vaihtaa.
Korjaus maksaa 900 E ja osat 1000 E = 1900 E tai tehdaskunnostettu vaihteiston vaihto 500 E ja osat 1500 E = 2000 E. Nämä hinnat siis Vemixillä.
Nyt olisi tarkoitus selvitellä mitä autossa on oikeasti vikana. Tarvitaanko noin suuria remontteja ja jos tarvitaan, pystyykö mikä tahansa autokorjaamo tekemään remontit ja saako tarvittavat osat varaosana (tai jostain purkaamolta) vai onko nämä tehtävä jollain Fordin merkkikorjaamolla? Hinnat ovat aika kovat verrattuna auton arvoon ja ikään nähden.
Vinkkejä korjaamoista, osista, ym. kaikesta asiaan liittyvästä otetaan kiitollisena vastaan.
Tämä on kuitenkin pienin murhe. Tuomioksi tuli, että vaihdelaatikossa on vikaa (vaurioitunut ilmeisesti silloin kun öljyt ovat päässet valumaan pois). Se pitäisi korjata tai vaihtaa tehdaskunnostettuun. Remontoitavaa mm. 5-hammaspyörä ja kytkinakseli sekä vaihteiston synkronointilaite ja samalla kannattaa myös laakerit vaihtaa.
Korjaus maksaa 900 E ja osat 1000 E = 1900 E tai tehdaskunnostettu vaihteiston vaihto 500 E ja osat 1500 E = 2000 E. Nämä hinnat siis Vemixillä.
Nyt olisi tarkoitus selvitellä mitä autossa on oikeasti vikana. Tarvitaanko noin suuria remontteja ja jos tarvitaan, pystyykö mikä tahansa autokorjaamo tekemään remontit ja saako tarvittavat osat varaosana (tai jostain purkaamolta) vai onko nämä tehtävä jollain Fordin merkkikorjaamolla? Hinnat ovat aika kovat verrattuna auton arvoon ja ikään nähden.
Vinkkejä korjaamoista, osista, ym. kaikesta asiaan liittyvästä otetaan kiitollisena vastaan.
Oletko selvittänyt, mitä purkaamosta hankittu vaihdelaatikko maksaa?
Tässä muutamia vaihdelaatikoita:
http://www.autopurkaamot.com/varaosahaku/?m=23,186&k=32
Ostin aikanaan Carinaan purkulaatikon ja hyvin pelasi auton loppuun asti.
Jos vielä laatikon vaihdattaa muualla kuin merkkiliikkeessä, saatta tulla säästöä kuluissa.
Tässä muutamia vaihdelaatikoita:
http://www.autopurkaamot.com/varaosahaku/?m=23,186&k=32
Ostin aikanaan Carinaan purkulaatikon ja hyvin pelasi auton loppuun asti.
Jos vielä laatikon vaihdattaa muualla kuin merkkiliikkeessä, saatta tulla säästöä kuluissa.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45