Sivu 1/1

Vetoakselista ja ilmastoinnista

Lähetetty: 12 Heinä 2007 12:13
Kirjoittaja JuhaA
Autosta pitäisi korjata pari asiaa, mutta kun en asioista ymmärrä,
kysynpä täältä.

Huolto sanoi, että vetoakselin stefat pitäisi vaihtaa. Mitä ne ovat?
Vajaa vuosi sitten vaihdettiin molemmat vetoakselit, eikö nuo stefat kuulu
siihen pakettiin (jolloin saavat kyllä tehdä vaihdon omaan piikkiinsä)?

Toinen ongelma on vuotava lauhdutin. Uuden hinnaksi tulisi töineen 500,-
johon ei nyt heti ole varaa. Voiko tuon lauhduttimen vaihtaa joskus ensi
keväänä vai vahingoittuuko joku muu osa mikäli ilmastointia ei pitkään
aikaan käytä?

Kyseessä on Focus vuodelta -99

Lähetetty: 12 Heinä 2007 12:16
Kirjoittaja hoopee
Kysyppä uutta lauhdutinta tarvikeliikkeestä. Hinnoissa melko suuria eroja.
Ja ainahan sen ite voi vaihtaa. Ja paikalliset ilmastointi/kylmälaite huollot saattaa kans tehdä ilmastoinnin täyttöjä...ja hieman halvemmalla ku merkkiliike.

Vetoakselin stefat on vaihdelaatikossa. Ei varmaankaan kuulu vetoakselin mukana tuleviin osiin. Ei kait ne stefat niin kalliita ole etteikö ne ois vetarien vaihdon yhteydessä kannattanu vaihtaa.

Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista

Lähetetty: 12 Heinä 2007 12:22
Kirjoittaja Krisse
JuhaA kirjoitti:Huolto sanoi, että vetoakselin stefat pitäisi vaihtaa. Mitä ne ovat?
No vetoakseleissa ei stefoja ole joten eiköhän tossa tarkoiteta perän stefoja jotka on siinä laatikon ja vetarien liitoksessa.
JuhaA kirjoitti:Vajaa vuosi sitten vaihdettiin molemmat vetoakselit, eikö nuo stefat kuulu
siihen pakettiin
Vetoakseli on vetoakseli ja stefa on stefa. Fiksu siirto olisi vaihtaa ne stefat samalla kun vetari on irti mutta sitä käytännössä kukaan tee jos ei ole vuotoa.
JuhaA kirjoitti:(jolloin saavat kyllä tehdä vaihdon omaan piikkiinsä)?
Maksaja löytyy peilistä. Samalla saa maksaa myös vaihteistoöljyä.
JuhaA kirjoitti:vahingoittuuko joku muu osa mikäli ilmastointia ei pitkään
aikaan käytä?
Ilmastointiahan kehoitetaan käyttämään talvikaudellakin silloin tällöin ettei kompuran stefat mee huonoksi, joten kannattaa sitä varmasti pyöräyttää tossakin tapauksessa. Ja ihan pyöräyttäminen riittää, ei tarvii ajaa X kilometriä.

Lähetetty: 12 Heinä 2007 15:33
Kirjoittaja Artisokka
Paitsi että ilmastointi ei käynnisty jos lauhduttimesta on vuotaneet aineet pihalle... Ja alkuperäiseen kysymykseen että kuivain menee jos aineet pitkään karussa, sekä myös nuo tiivisteet kompurasta

Lähetetty: 13 Heinä 2007 23:56
Kirjoittaja JuhaA
Kiitos vastauksista.

Stefojen hinta on yhteensä alle 12 euroa, joten olisivat voineet
kysyä vetareita vaihdettaessa vaihdetaanko samalla kumit.

Täytyy kysellä missä tuon ja lauhduttimen saisi vaihdettua vähän
halvemmalla pk-seudulla.

Lähetetty: 15 Heinä 2007 00:10
Kirjoittaja Seppo
Jos lauhdutin samanlainen kuin allekirjoituksen kulkineessa niin alkuperäinen maksaa 390€. Siihen päälle ilmastoinnin perushuolto 99€ + töitä pari tuntia á 60€ niin veikkaisin, että kovin halvalla tuosta et selviä varaosaliikeen hinnoillakaan.

Lähetetty: 15 Heinä 2007 11:00
Kirjoittaja jaska74
ja ilmastointihan ei toimi ale 5 asteen lämpötilassa, joten sitä on talvisin hyvä käytellä jos käy esim jossain parkkihallissa tms

Lähetetty: 15 Heinä 2007 21:01
Kirjoittaja Omppu
Seppo kirjoitti:Jos lauhdutin samanlainen kuin allekirjoituksen kulkineessa niin alkuperäinen maksaa 390€. Siihen päälle ilmastoinnin perushuolto 99€ + töitä pari tuntia á 60€ niin veikkaisin, että kovin halvalla tuosta et selviä varaosaliikeen hinnoillakaan.
Samanikäiseen (-99) Mondeoon tarvikelauhdutin alle 180€...

Lähetetty: 17 Heinä 2007 21:08
Kirjoittaja Seppo
Omppu kirjoitti: Samanikäiseen (-99) Mondeoon tarvikelauhdutin alle 180€...
Mistä lähtien -99 ja -01 on samanikäisiä? :D

Ei sillä hinnalla ole niin väliä jos firma maksaa.

Lähetetty: 17 Heinä 2007 22:18
Kirjoittaja Omppu
Seppo kirjoitti: Mistä lähtien -99 ja -01 on samanikäisiä? :D

Ei sillä hinnalla ole niin väliä jos firma maksaa.
Olikos nyt kyse Focuksesta -99 tuossa alkuperäisessä kysymyksessä? En mä näistä mitään tiedä mutta omaan Mondeoon tuolla hinnalla tuli lauhdutin. Varaosanumeroita en oo kattonu mutta aika usein saman ikäluokan kinnereissä palikat on samaa kauraa.

Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista

Lähetetty: 19 Heinä 2007 23:31
Kirjoittaja jpisteh
Krisse kirjoitti: No vetoakseleissa ei stefoja ole joten eiköhän tossa tarkoiteta perän stefoja jotka on siinä laatikon ja vetarien liitoksessa.
Ilmastointiahan kehoitetaan käyttämään talvikaudellakin silloin tällöin ettei kompuran stefat mee huonoksi, joten kannattaa sitä varmasti pyöräyttää tossakin tapauksessa. Ja ihan pyöräyttäminen riittää, ei tarvii ajaa X kilometriä.
Yleensä kumminkin taidetaan puhua...
Vetoakselin stefasta (se yksilöi huomattavasti paremmin kuin perän stefa, en ole vielä Focuksessa "perää" tavannut, vetopyörästön kotelon kyllä).

Kampiakselin stefa (vai pitäisikö sanoa sylinterilohkon stefa)

Kompuran aktiivinen käyttö ei taida ehkäistä lauhduttimen syöpymistä, taitaa olla tutumpi ongelma Mondeon puolella.

j.h

Stefa taisi olla tuotemerkki ja kyseessähän on säteisaksiaalitiiviste ;-)

Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista

Lähetetty: 20 Heinä 2007 00:28
Kirjoittaja dorf
JuhaA kirjoitti:Autosta pitäisi korjata pari asiaa, mutta kun en asioista ymmärrä,
kysynpä täältä.

Huolto sanoi, että vetoakselin stefat pitäisi vaihtaa. Mitä ne ovat?
Vajaa vuosi sitten vaihdettiin molemmat vetoakselit, eikö nuo stefat kuulu
siihen pakettiin (jolloin saavat kyllä tehdä vaihdon omaan piikkiinsä)?


Kyseessä on Focus vuodelta -99
niinpä tietysti... minultakin vaihdettiin vetoakselit, stefojen vaihtoa eivät edes kysyneet. Nyt v**ttaa, olisihan ne joutaneet vaihtaa siinä samalla. :evil: (mihin on ammattitaito/tieto hävinnyt suomen korjaamoilta.)

Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista

Lähetetty: 20 Heinä 2007 23:19
Kirjoittaja Seppo
dorf kirjoitti:niinpä tietysti... minultakin vaihdettiin vetoakselit, stefojen vaihtoa eivät edes kysyneet. Nyt v**ttaa, olisihan ne joutaneet vaihtaa siinä samalla. :evil: (mihin on ammattitaito/tieto hävinnyt suomen korjaamoilta.)
Eli kun eivät vaihtaneet niitä samalla niin joudut viemään auton uudestaan korjaamolle. Ammattiosaamista se on tuokin.
Voit sentäs valita korjaamon itse. Ehkä toisella korjaamolla ollaan vähemmän ahneita.

Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista

Lähetetty: 21 Heinä 2007 21:48
Kirjoittaja dorf
Seppo kirjoitti: Voit sentäs valita korjaamon itse. Ehkä toisella korjaamolla ollaan vähemmän ahneita.
joo niinhän se on, kyllähän siellä on vuotoa vasemmalla puolella stefasta, soitin liikkeeseen ja ne sanoi että kyllä varmaan päästään sopimukseen asiasta. Pitää nyt seurata onko vuotoa toisella puolella.

Se kyllä vähän ihmetyttää kun laittoivat vaihdelaatikkoon Shell Trasaxle Oil 75w-90 ( GL-5 :shock: ). eikös sen pitäisi olla GL-4?

Shell:iltä sanoivat että:"niissä Fordin vaihteissa, joissa voidaan käyttää jotain Shellin tuotetta, on kaikissa vaatimuksena GL-4-öljy, joko Shell Spirax GX 80W tai Shell Getriebeöl 75W-90."

Hitto kun tietäisi varmuudella mikä GL-luokka on fordin originaali (WSD-M2C200-C) öljyssä niin pääsisi kuittailemaan stefan vaihtoprojektin yhteydessä.? :twisted:

Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista

Lähetetty: 21 Heinä 2007 22:50
Kirjoittaja evolution
dorf kirjoitti: joo niinhän se on, kyllähän siellä on vuotoa vasemmalla puolella stefasta, soitin liikkeeseen ja ne sanoi että kyllä varmaan päästään sopimukseen asiasta. Pitää nyt seurata onko vuotoa toisella puolella.

Se kyllä vähän ihmetyttää kun laittoivat vaihdelaatikkoon Shell Trasaxle Oil 75w-90 ( GL-5 :shock: ). eikös sen pitäisi olla GL-4?

Shell:iltä sanoivat että:"niissä Fordin vaihteissa, joissa voidaan käyttää jotain Shellin tuotetta, on kaikissa vaatimuksena GL-4-öljy, joko Shell Spirax GX 80W tai Shell Getriebeöl 75W-90."

Hitto kun tietäisi varmuudella mikä GL-luokka on fordin originaali (WSD-M2C200-C) öljyssä niin pääsisi kuittailemaan stefan vaihtoprojektin yhteydessä.? :twisted:
kuitenkin se on ihan sama jos kerran laatikkoon on laitettu gl5 tosta niin se kyllä täyttää "huonompi" laatuisen gl4 öljyn vaatimukset :wink:

Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista

Lähetetty: 21 Heinä 2007 22:57
Kirjoittaja dorf
"kuitenkin se on ihan sama jos kerran laatikkoon on laitettu gl5 tosta niin se kyllä täyttää "huonompi" laatuisen gl4 öljyn vaatimukset :wink"

Jos en ihan väärässä ole niin eikös GL-5:ssa ole tuplasti EP-lisäaineita GL-4 verrattuna, synkrot ei tykkää jos lisäaineita on liikaa. 8)

Lähetetty: 21 Heinä 2007 23:11
Kirjoittaja evolution
joo jos haluaa sykrot toimimaan kunnolla niin laittaa silloin gx:ää laatikkoon ei kyllä täytä juuri mitään vaatimuksia mutta ei ole lisäaineitakaan.

ja jos halutaan vielä pilkkua viilata niin noihin laatikoihin on ihan oma öljynsä joka on sellaista punertavan ruskeaa

Lähetetty: 21 Heinä 2007 23:45
Kirjoittaja Monteonisti
Tiedä nuista, mutta olen suosinut Mobilin täyssynteettistä ja automaattia, molemmilla pelannut tosi hyvin! :roll: