Sivu 1/1

Teippien poisto Transitista

Lähetetty: 18 Huhti 2007 10:17
Kirjoittaja Juha_74
Moi,

Hommasin itselleni wanhan kuljetusfirman Ford Transitin jossa on kyljessä 10
vuotta palaneet mainosteipit. Miten teipit kannattaisi poistaa kyljistä?
Onko kuumailmapuhallin ja liuotinpesu paras tapa poistaa ne vai mitä
kannattaisi testata?

Onko vaihtoehtoisesti suositella Helsingissä toimivia yrityksiä jotka poistavat teippejä?

Tänks vinkeistä.

Lähetetty: 18 Huhti 2007 12:51
Kirjoittaja Pyrre
No itse olen ainakin poistanut auton kyljestä mainosteippiä kuumailmapuhaltimella ja sen jälkeen ihan repimällä. Ei ole tosin noin vanhoja tarroja ole ollut, että saattaa irrota pienempinä palasina. Mutta luulisi irtoavan.

Lähetetty: 18 Huhti 2007 13:06
Kirjoittaja Juha_74
Moro,

Eli et ole tarvinnut lastaa tms. irroittamiseen vaan sormet ovat riittäneet? Millä olet putsannut tarran liimajäljet?

Lähetetty: 18 Huhti 2007 14:11
Kirjoittaja Pyrre
No jäljethän siihen jää väkisinkin kun maali on haalistunut. Mutta liimat lähtivät ihan liuoittimella ja kuumalla vedellä. Tosin ei pahemmin liimoja jäänyt, varsin hyvin lähti mukana. Ja ihan kynnellä raaputtelemalla. En uskaltanut mitään lastoja ottaa. Yritin vain repiä varovasti ettei repeä eli irtoaisi isoina paloina, ja hyvin lähti.

Lähetetty: 18 Huhti 2007 14:15
Kirjoittaja Juha_74
Kiitoksia. Käyn hakemassa kuumailmapuhaltimen ja aloitan hommat :-)

Lähetetty: 20 Huhti 2007 15:14
Kirjoittaja Juha_74
Jep, viereistä K-raudasta löytyi ksyleeniä. Pitää testata miten tarrat ja tahrat lähtevät irti. Saattavat olla 10 vuoden jälkeen aika tiukassa kiinni.

Onko muuten tietoa miten paljon metallisävyistä maalipintaa voi kuumentaa lämpöpuhaltimelle? Veikkaan että pintaa voi lämmittää rauhassa jonnekin 60 asteeseen ilman maalipinnan vaurioita.

Lähetetty: 20 Huhti 2007 15:46
Kirjoittaja TeRoK
Ei sitä paljoa edes tarvii/kannata kuumentaa. Just firmalle ostettiin auto ja siitä nypittiin vanhat tarrat pois. Hyvin lähti kun kuumensi sen verran, että tuli elastiseksi.
Liima olikin sitten jo eri asia. Ei irronnut millään konstilla. Ei auttanut ksyleenit eikä muut. Sitten kun olis ollut tarpeeksi vahvaa liuotinta niin alko maalikin lähteä :shock:
J sävy eroahan siihen jää väkisin kun on noinkin kauan ollu paikassa tarrat.
Sitäkin voi hiukan koittaa jollain värivahalla myllyttää.

Lähetetty: 20 Huhti 2007 17:39
Kirjoittaja Pyrre
Ei sitä kovin paljoa voi kuumentaa. Mutta kuten tuolla OD:n puolella jo kyselit niin liimat lähtevät varsin hyvin toffeelaikalla. Sitä on tullut oventiivisteiden liimajälkien irroituksessa käytettyä. Pitää vain olla sopivasti happea saatavilla, savuttaa meinaan kivasti jos oikein töitä tekee.

Lähetetty: 20 Huhti 2007 21:53
Kirjoittaja AnttiR
Toffeelaikalle ääni täältä, maksaa biltemassa 4.95€. Lähtee teippi ja liima. Akkuporakoneella olen sitä pyöritelly ja ei siitä mitään savuja ole tullut(laikasta eikä porakoneesta).

Lähetetty: 20 Huhti 2007 22:32
Kirjoittaja jaska74
ja jollain cleaner vahalla läpi koko auto sen jälkeen niin saattaa jopa tarrojen jättämät läiskätkin hävitä

Lähetetty: 21 Huhti 2007 14:39
Kirjoittaja JesseT
tarra/toffeelaikka oikea työkalu tuohon.

Lähetetty: 21 Huhti 2007 18:31
Kirjoittaja Jukka T
TeRoK kirjoitti:Liima olikin sitten jo eri asia. Ei irronnut millään konstilla. Ei auttanut ksyleenit eikä muut. Sitten kun olis ollut tarpeeksi vahvaa liuotinta niin alko maalikin lähteä :shock:
Eipä ole vielä sellaista tarraliimaa tullut vastaan, mikä ei olisi valopetroolilla lähtenyt. Tarvii hetken aikaan pehmitellä ja eikä välttämättä ihan kaikki lähde ensihieromisella, mutta kaikki on aina lähtenyt.

Lähetetty: 03 Touko 2007 11:04
Kirjoittaja Focus_2.0
Sinoli yksi vaihtoehto liiman poistamiseen. Ksylenillä lähtee ehkä paremmin mutta kannattaa olla varovainen ksylein kanssa, on karsinogeeni. Hanskat ainakin käteen.

Lähetetty: 03 Touko 2007 11:36
Kirjoittaja TVR
Irrottelin eskon kupeesta noita fordin logoja ja rupes maalit lähtee mukana ja aattelin että netistähän löytyypi ohjeita tarrojen poistoon.
No sattupa että tulin tänne kattoos ja 2 tuntia aiemmin oli lapazu kirjottanu tähän topicciin vinkin ksyleenistä ja sillä testasin niin onnistu, tarra läks ja maalit pysy kiinni.
Maalien ei tietty pitäis lähtee mukana mutta tuli laitettua noi logot sillon aika tuoreeseen maalipintaan (viikon vanhaan) ja ei varmaan ohentimet päässy kunnolla haihtuu alta pois ja hiontavärikin tuntuu maalin alla tosi sileeltä (600:lla veden kanssa hiottu) et oiskohan saanu huonon tartunnan?
Noista tarroista kyse http://www.tvracing.net/images/Ylhaalta.jpg
Näin lähti ekax http://www.tvracing.net/images/Tarran%20irrotus.JPG
Ja ksyleenin kanssa http://www.tvracing.net/images/Toinenpuoli%20ookoo.JPG

Lähetetty: 03 Touko 2007 21:16
Kirjoittaja jiiwee
Täältä ääni sinolille liimaa vastaan ja sitten varovasti värivaha/ kevyt myllytys..

Lähetetty: 03 Touko 2007 22:24
Kirjoittaja tomipee
Itse olen poistanut kuumailmapuhaltimen ja lastan/sormien avulla. Jos kuumennaat liikaa ja vedät lastalla voi lähteä maali mukana, nimimerkillä kokemusta on :roll: Toffeesta en oikee tiedä, aikamoista sotkemista, liimaat lähti ihan tinneri hinkkaamalla, mutta sai ne pois toffeellaki

Lähetetty: 04 Touko 2007 19:53
Kirjoittaja Sini81
itse otin toffeelaikalla tarroja pois ja ei siitä sen kummempaa sotkua kyllä tullut. Maali pysyi paikallaan ja naarmuja ei tule.... SIIS ÄÄNI TOFFEELAIKALLE !!!!!!!!!!

Lähetetty: 05 Touko 2007 12:56
Kirjoittaja tomipee
No kyllä se vaan sotkee sitä tarraa sellaseks paskaks, lähtee kyllä pois ku puunaa tinnerillä.

Lähetetty: 05 Touko 2007 14:05
Kirjoittaja Pyrre
Tarrasta kiinni väitän.

Lähetetty: 06 Touko 2007 00:15
Kirjoittaja Monteonisti
Minä olen repinyt käsin irti enimmät, loput rapannut kynnellä irti, tarvittaessa pehmittänyt tärpätillä, mutta riippuu tosiaan tarrasta ja lämpötilasta! 8)

Lähetetty: 06 Touko 2007 19:41
Kirjoittaja Jaawa
Kliineri vaha toimii aika hyvin sen maalipinnan kirkastamiseen ja värierojen tasoittamiseen. Ite poistin paksin kannesta malli litanjan ja kliinerin kanssa hinkkasin niin ei kyllä jäänyt näkyviin mitään rajoja.. paitsi tietty sinne mihin hinkkaamisen lopetin kun ei sitä koko autoa jaksanut tällä kertaa :) Robbarist ostin törpäkön mut yllätyin kuinka hyvää kamaa se on.. tosin onhan korrek ihan laatu merkki