Sierran takalaakerin vaihto

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
sierraIS86
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Loka 2005 19:33
Paikkakunta: Imatra

Sierran takalaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja sierraIS86 »

Pamahti sit sierrasta(2wd) oikea takalaakeri.
Onko mitään seikkoja mitä kannattaa ottaa huomioon vaihtaessa uutta?
Onnistuu siis varmasti itteltä tuo vaihto, mutta kun ei ole ennen tarvinnu sierraan vaihtaa laakeria, niin kaikki niksit/neuvot ois hyvä.Jäis turhat hommat vähemmälle.
Capriin oli ainakin tosi iisi homma.
Kiitos kaikille vaivautuneille.
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

-keskimutteri löysälle
-auto ylös ja tuetaan
-pyörä pois
-rumpu pois
-jarrukengät pois
-laakeripesän 4 pulttia auki
-taontaa vasaralla jos piukassa
-laakeri pesä pöydälle ja vaihdetaan laakeri vasaran ja tuurnan avulla.

kootaan päinvastaisessa järjestyksessä purkuun nähden.

kokonaisuudessaan helppo homma ja nopea tehdä
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tuolla sitä kans joku teki muistaakseni...
viewtopic.php?t=10400
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

evolution kirjoitti:jarrukengät pois
ei välttämättä tarvii ottaa kenkii pois...yleensä mahtuu tulee kengät paikallaan pienellä sivusuuntaisella vänkäyksellä
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

puretaan niin paljon että on tilaa :wink:

mahtuu kyllä tulemaan pois, tiedän sen mutta on vain paljon helpompaa kun nappaa kengät pois edestä.
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
sierraIS86
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Loka 2005 19:33
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja sierraIS86 »

No jopas oli helppo homma!
Kaikki purkautui helposti, laakerit oli aivan p.skana.
Jopa sisäkooli lähti ruuvarilla naputtelemalla pois, hienoa kun tarvinnu lämmitellä/rälläköidä/takoa lekalla/kiroilla. :lol:
Tunti siinä kuiteski vierähti, saas nähä eukon pösön etupyöränlaakerin kanssa, riittääkö päiväkään!?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

sierraIS86 kirjoitti:saas nähä eukon pösön etupyöränlaakerin kanssa, riittääkö päiväkään!?
etuvetosissa ne yleensä paistuu aika ikävästi kiinni joten varaa vähintään se päivä siihen hommaan.... sekä kaasuhitsi millä sitä saa lämmitettyä, sekä prässi millä sen saa poistettua, sekä, sekä, sekä.... :)
Focus 1.0 edition a6 2017
sierraIS86
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Loka 2005 19:33
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja sierraIS86 »

täytyy kyl ainakin tässä laakeritapauksessa onnitella itseään autovalinnasta, sen verta helppo oli.
Mut siksi mie just foordeista pidänkin, kun ne on simppeleitä(vähän niinku omistajaki... :lol: )
Esim kesällä eteen tuleva kytkinremppa ei viduta juuri ollenkaa kun tietää et se on se pari tuntia ja auto kulkee taas.
Kun taas esim emännän 405 pökö.... jos siitä pamahtais kytkin niin pommi lähtis takuuvarmasti korjaamolle.
Kun ei patongin korjaus kiinnosta, niin ei kiinnosta.
:lol:
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

sierraIS86 kirjoitti: Esim kesällä eteen tuleva kytkinremppa ei viduta juuri ollenkaa kun tietää et se on se pari tuntia ja auto kulkee taas.
Viime viikonloppuna vaihdoin omaan 4x4 Sierraan kytkimen, 6:ssa tunnissa.
Pienessä 1:den auton tallissa ja yksin. 8)
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

noin 7-8 vuotta sitten, aloittelevana autoharrastajana, vaihdoin ensimmäistä kertaa elämässäni Sierraan kuskinpuoleista takapyöränlaakeria. Ei kukaan ollut sanonut eikä järki leikannut että kuskinpuolella on nk. "ryssänjenka" eli vasenkätinen kierre.. Tiukassa luulin vain mutterin olevan ja reilun metrin jatkovarrella kampesin mutterin auki vain huomatakseni että prkl meni jengat mutterista.. onneks vetari pysy ehjänä.

Mulle oli vielä myyty joku pula-ajan laakerisetti jossa ei tullut uutta mutteria mukana (tuon jälkeen joka firman laakerisetissä on tullut aina mukana mutterit molemmille puolille..). Noo seuraavana päivänä kyselemään fordilta mutteria ja tilasinkin sellaisen jota odotin 2 päivää (kun en tiennyt että kun olis hakenut toisen merkkisen laakerisetin olis mutteri kuulunut mukaan...) kunnes sain auton lopulta kasaan. Muuten vaihtotyö onnistui hyvin.

Toisella kerralla olin jo viisaampi vaihdon suhteen kun seuraavaan Sierraan vaihdoin laakeria.. siinä yksilössä oli kaikki laakeripukin ruuvit niin lujassa että 3 niistä katkesi matkalle avausvaiheessa. olihan muka kauhee arbeeti porata ne pois ja vääntää uudet jengat :-)
Vastaa Viestiin