2.0i Sierran sytkän säätö

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

2.0i Sierran sytkän säätö

Viesti Kirjoittaja markkul »

Vm. 89 Sierra, 2.0i OHC koneella.

Mitenkäs tuon sytkän säätö pitäisi tehdä? Alietku irti vai letku kiinni? Moottoritilassa on kyllä tarra, että älä käänntä jakajaa :-) mutta käänetty jo, siitä saa kyllä säädettyä ;-)

Autossa on meinaan erillinen MAP anturi (tai siksi sitä ainakin kuvittelin). En tiedä onko moista esim. vanhemmissa iS malleissa, joissa pitäisi kaiketi olla sama tekniikka.

Korjauskirja antaa tyhjäkäynnillä arvoksi 12 astetta EYKK. Jos säätää letku irti, niin tyhjällä on pikkasen päälle 20 astetta letku takaisin laitettuna.

Ei siinä mitään, mutta kun paikallaan kierrättää konetta, niin enakkoa kertyy jotain 45 astetta, mikä on käsittääkseni perus 95:lla aika paljon. Tosin paikallaan ei voi vetää läppä auki, jolloin alipainesäätö toiki vaikuttaa...

Eli miten on?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

ei ohc koneessa ole MAP anturia. :roll:
Focus 1.0 edition a6 2017
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Hmm. Kovasti sille näyttää. n. 5x8cm kokoinen musta boksi, kiinnitetty venakopan taakse siihen muoviin, jossa koneleppin tiiviste. Siihen menee alipainletku ja sähköjohtoja. Miksi muuksikaan tuota sitten sanoisi? Onko "sytkätietokone" sitten tuossa samassa, vaikko hoitaako ruiskuboksi sen?

Sytkän vahvistinyksikkö on apparin puolella ajovalon vieressä peltiin pultattu. Ruiskuboksi löytyy siitä hanskalokeronpäältä.

Kyseessä on Saksata tuotu malli jossa oli mm. se semmonen ilmapumppusysteemi kuten vissiin RS2000 Escossa. Katti löytyy myös.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mulla näyttää kyllä ohjekirja katittomille malleille lyijyllisellä ton 12 ast.
Katillisilla malleilla on vain lyijyttömälle (luonnollisesti) arvo 8ast. EYKK.

Eli tämä siinä tapauksessa jos kone on koodilla N4A ja kyseisessä mallissa jälkiasennettu katalysaattori.

Sitten on toi matalapuristeinen 100hv malli jossa on myös katalysaattori koodilla N4B. Siinä ilmotetaan ennakoksi 18ast. eykk
:shock:
Siinä tosin ilmotetaan, että ennakon tarkistus huoltosäätö tilassa.

Tässä ei ainakaan mainita, että mitään pitäisi irrottaa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

TeRoK kirjoitti:Mulla näyttää kyllä ohjekirja katittomille malleille lyijyllisellä ton 12 ast.
Katillisilla malleilla on vain lyijyttömälle (luonnollisesti) arvo 8ast. EYKK.

Eli tämä siinä tapauksessa jos kone on koodilla N4A ja kyseisessä mallissa jälkiasennettu katalysaattori.

Sitten on toi matalapuristeinen 100hv malli jossa on myös katalysaattori koodilla N4B. Siinä ilmotetaan ennakoksi 18ast. eykk
:shock:
Siinä tosin ilmotetaan, että ennakon tarkistus huoltosäätö tilassa.

Tässä ei ainakaan mainita, että mitään pitäisi irrottaa.
Tämä oma hoppa on ilmeisesti juurikin tuo matalapuristeinen malli, kun papereissa lukee 100hv. Paljonko on eroa puristuksissa? Mistä tuon moottorikoodin näkee? (Lohko on 205, lukee kyljessä isolla...)

Tuo 18 astetta EYKK kuulostaisi aika paljon sille arvolle, mitä mittailin letku paikallaan, kun ilman letkua säädetty 12 astetta (oli n. 20-21)

Miten tuon ruiskun saa hultosäätötilaan? Ja miten pois vastaavasti?

Onko tietoa miten ko. kone eroaa esim. iS mallin 115hv (?) mosasta? Eli kansi madallettavaksi vai? :-)
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Löysin tuossa Cosworthin vikakoodien lukemista koskevan jutun.

Siinä sanottiin pistokkeen löytyvän ECU:n läheltä. 5 pinninen mokkula, joista kolme on kytketty.

Ledivehje* kytketään +12V ja toinen pää pinniin A. Pinnit B ja C yhditetään jumpperilla.

Mikäli tämä pätee normisierraan, niin arvaisin, pinnien B ja C laittavan ruiskun siihen service moodiin? Pystyisiköhän kukaan vahvistamaan tätä? En ole vielä katsonut löytyykö itseltä moinen liitin, mutta muistelisin ECU:n kyljessä ainakin jonkun liittimen olevan. Yksi löytyy konetilasta, mutta se on kait se josta saa myöhäistettyä ennakkoa "lyijyttömälle".

* +12V ----[1000 Ohm vastus]-----LED>|-------A
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

niin mikäs koodi se sun kone on?

autodatassa on aika paljon eri vaihtoehtoja
Focus 1.0 edition a6 2017
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Niin mihin se koodi on stanssattuna? Veikkaisin, että se on toi N4B, koska rekisteriotteessa lukee 100hv ja siinä on ne kaikki saastelaitteet.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

se oli lohkossa, siinä startin kohdalla. siinä "korvassa" jossa startti on kiinni
Focus 1.0 edition a6 2017
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

En mä sitä koodia sieltä kyljestä löytänyt. Pystyykö sen edes näkemään yläkautta, startti paikallaan jne?

http://users.tkk.fi/~mlinnosk/pics/anturi.jpg
http://users.tkk.fi/~mlinnosk/pics/plugi.jpg

Tuossa pari kuvaa siitä alipaineantrurista ja puolan kyljessä olevasta plugista.

Kokeilin sillata ko. plugin kaksi "alinta" nastaa, mutta ei se vaikuttanut mihinkään. Eli siis virrat pois, hyppylanka, virrta takasin, odottelua hetken, starttaus. Sama ennakko siellä oli kuin aikaisemminkin ja samalla tavalla reagoi siihen kun otti alipaineletkun irti tuosta mokkulasta.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Muutin kuvat linkeiksi.

Ettei olisi se cossun ohje koskenut marellin boksia?

Joo oharissa näyttäs olevan koodi tuolla moottorin korvakkeessa johon laatikko tulee kiinni.
Mutta tuli mieleen, että olisko toi sitten semmonen e-max moottori??? Siinä näyttäs koodi olevan venttiilikopassa olevan nostokiinnikkeen(tms.) alapuolella.

Huoltosäätötilaan pääsee ainakin fds2000 testikeskuksella, mutta jos en väärin muista niin joku tiesi miten sinne pääsee ilmankin.

Koneiden eroista ei ole mitään käryä muuta kun tosiaan ne puristukset. Tosin sitten vissiin pitäs seos ja sytkäkarttojakin muutella. Eikö noi jotain laihaseos moottoreita ole???
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

kyllähän toi MAP:ilta näyttää
http://www.fordfuelinjection.com/?p=27

outoa.



auttasko tää ohje mitään?
http://www.fordfuelinjection.com/?p=13


tuola muutenkin kaikkea hyvää läppä aiheesta
http://www.fordfuelinjection.com/
Focus 1.0 edition a6 2017
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

TeRoK kirjoitti: Ettei olisi se cossun ohje koskenut marellin boksia?

moottori??? Siinä näyttäs koodi olevan venttiilikopassa olevan nostokiinnikkeen(tms.) alapuolella.

Koneiden eroista ei ole mitään käryä muuta kun tosiaan ne puristukset. Tosin sitten vissiin pitäs seos ja sytkäkarttojakin muutella. Eikö noi jotain laihaseos moottoreita ole???
Tosiaan joo, ohje oli Marellin bokseille. Muuta aika samoja näytti täällä ryhmässä olevan OCH:n ruiskulle (EEC-IV).

Vai laihaseos? Onko toi E-Max siis vaan joku OHC versio?

Tossa kiesissä tosiaan OLI se semmonen ilmapumppuhässäkkä pakosarjassa kiinni (pumppaa siis katille), sekä vieläkin paikallaan bensatankin huurujen keräys systeemi. Lisäksi KAT löytyy, tosin nykyjään enää puolikas (oli kaksi pönttöä).

Kone siis kyllä näyttää ihan perus OHC:lle. Lohko tosiaan 205. Kannesta ei ole tieto.

Nokka-akseli piti vaihtaa kun oli niin kulunut. Ei tajuttu merkitä jakajan hihnapyörän asentoa ja kaiken lisäksi saatiin se rikottu :-( joten sytkä oli kasaamisvaiheessa sitten nolla ennakolla.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

tuli vaan mieleen että toi N4A kone on 90-93 ja siinä on 115hv
ja N4B on 82-93 ja siinä on se sata heposta.


eikös se ollu tuolla ruotsin malleissa missä ole konehuoneet täynnä saastelaitteita
Focus 1.0 edition a6 2017
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Ruotsissa ja ilmeisesti myös Saksassa, koska sieltä auto on siis peräisin. Eiköhän se tuo N4B ole. Onko tuo nyt tosiaan joku E-MAX.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

markkul kirjoitti: Onko tuo nyt tosiaan joku E-MAX.
tuskin, eikös ne eemaksit ole 1.6:sia
Focus 1.0 edition a6 2017
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

tuosta kohdasta A muuten löytyy se moottorin koodi
http://ford-sierra-club.hit.bg/numcode-OHC.gif
Focus 1.0 edition a6 2017
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

TeRoK kirjoitti: Huoltosäätötilaan pääsee ainakin fds2000 testikeskuksella, mutta jos en väärin muista niin joku tiesi miten sinne pääsee ilmankin.
2.9:n saa yhden sytytysboxin piuhan katkaisemalla huoltotilaan. Olisko tässä sama juttu?
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

jaska74 kirjoitti:tuosta kohdasta A muuten löytyy se moottorin koodi
http://ford-sierra-club.hit.bg/numcode-OHC.gif
Ok. Tossa B kohdassa on kyllä semmonen laatta, mihin on varmaan jotain stanssattu, mutta oli sen verran likaa päällä, että ei näkynyt ja kone ja pakosarja ihan tulikuuma, niin en saanut putsattua.

Mäkin olen aina vaan nähnyt E-MAX 1.6 merkintää joka paikassa. Onkos toi vielä se mosa, missä on soikean malliset männät?
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

overboost kirjoitti: 2.9:n saa yhden sytytysboxin piuhan katkaisemalla huoltotilaan. Olisko tässä sama juttu?
Eikös 2.9:ssä ole kanssa EEC-IV boksi. Mulla ainakin on yksi semmonen ylimääräisenä. Mikäs piuha se on ja tietääkö mistään, että on huoltotilassa?
xr4ti
Viestit: 31
Liittynyt: 19 Huhti 2005 12:09

Viesti Kirjoittaja xr4ti »

overboost kirjoitti: 2.9:n saa yhden sytytysboxin piuhan katkaisemalla huoltotilaan. Olisko tässä sama juttu?
toimii kaikissa muissakin eec-4 malleissa joissa käytetään tota sytkäpoksia.eli boxilta tuleva sytytyksen ohjaus johto poikki/irti siksi aikaa kun säädät.eli antaa aina heti kipinän ilman poxin ohjausta = perusennakko

tekee saman kuin poxin ohjaus koodi 60 testerillä tai tietyllä tavalla ohjaamalla testeriliittimestä
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

xr4ti kirjoitti: toimii kaikissa muissakin eec-4 malleissa joissa käytetään tota sytkäpoksia.eli boxilta tuleva sytytyksen ohjaus johto poikki/irti siksi aikaa kun säädät.eli antaa aina heti kipinän ilman poxin ohjausta = perusennakko

tekee saman kuin poxin ohjaus koodi 60 testerillä tai tietyllä tavalla ohjaamalla testeriliittimestä
Osaatko sanoa mikä pinni tuo on (tai miten ja mistä se testipistoke oikeasti löytyy ja miten tehdään siitä)?

Paljonha sitten sinne tuolla kyseisellä koneella pitäisi sitä ennakkoa säätää? 12 astetta kuten 2.0i, vaiko sitten se mainittu 18 astetta N4B. Vaiko kenties 8 astetta kuten 2.0i "lyijyttömällä"?

On tämä nyt vaikeata...
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Loppuiko ihmisiltä neuvot?

koitin sitä moottorinkoodia tutkailla, mutta en kyllä saanut selvää siitä. Ei ainakaan ollut 3 numeroinen, mielestäni alkoi jotain J0 tjsp. Loppua en saanut luettua. Eli onko tuo N4A/N4B joku osa koodia vai onko se koodia mikä on lohkon etuosassa kokonaan erilainen.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Se koodi pitäs olla ihan meistettynä ja on ihan pelkästään noi kolme merkkiä.

Joo niinhän se oli, että kun sen signaali johdon eculta edisille vetää irti niin mennään perusennakoilla.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Sininen/Punainen johto, mikä menee sytytysyksikön 2. pinniin pitäisi olla ennakon säätö.
Huom. Katsottu autodatasta, joten testaus omalla vastuulla!
Vastaa Viestiin