Sierran jarrulevyn vaihto?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
carambola

Sierran jarrulevyn vaihto?

Viesti Kirjoittaja carambola »

Nyt olisi sierrassa ongelmana se, että auto täristää ankarasti jarrutettaessa. Kokeilin nostella renkaita ja pyöritellä käsin, vasemmassa etukulmassa tuntuisi tökkivän elikkä levy on vissiin kiero. Minkälainen homma se on vaihtaa, selviääkö normaali työkaluilla, mitä tulee huomioida jne ? Riittääkö toisen levyn vaihto vai kannattaako vaihtaa molemmat etulevyt?
Auto on 2.0i dohc.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Sehän saattaa olla pyöränlaakerikin.
Normi-työkalut riittää,eikä tuo nyt kovin paha homma liene,Taunuksessa meni tunti kun juttelin mukavia ja polttelin tupakkia suurimman osan aikaa,ja toinen puoli riittää kyllä.
Taunuksessa oli se laakerin mutteri 27 millinen..mikä lie Sierrassa?
ei sieltä mitään junia t...
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

janzamar kirjoitti:Taunuksessa oli se laakerin mutteri 27 millinen..mikä lie Sierrassa?
suuri se on, muistaakseni väliltä 32-36mm
Focus 1.0 edition a6 2017
Buster
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Kesä 2005 23:24

Viesti Kirjoittaja Buster »

33mm taitaa olla
kylmä
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:20
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kylmä »

Itse vaihdan aina suosiolla molemmat levyt kerralla eipähän tartte leiman setän hihittelyä katsoa kun huomaa että on laihialaisittain remontoitu. :D
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Räikkä, jatkovarsi 17mm hylsy jarrusatulan pulttien avaamiseen (2kpl)

Sen jälkeen ehkä vähän suostuttelua, jos vanha levy on ruostunut kiinni, ja kun levy on irti, niin seuraa huolellinen navan puhdistus (tärkeää ettei jää moskaa väliin, menee uus levykin kieroksi alta aikayksikön.) Sitten uutta levyä paikalleen ja jarrusatula takaisin kiinni napaan.

Muista tarkistaa palojen ja jarruletkujen kunto samalla.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

jaska74 kirjoitti: suuri se on, muistaakseni väliltä 32-36mm
41mm
caddy
Viestit: 120
Liittynyt: 22 Kesä 2006 12:21
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja caddy »

kannattaa vaihtaa molemmat levyt kerralla
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

caddy kirjoitti:kannattaa vaihtaa molemmat levyt kerralla
Periaatteessa kyllä, mutta jos toinen on ehjä ja suora,niin ei sillä ole mitään merkitystä. Onhan julman kokoinen mutteri muuten,tuo 41 mm :D
Laakerit suosittelen kyllä vaihtamaan yhtäaikaa,jos siitä sattuis tärinät tulemaan.
ei sieltä mitään junia t...
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Samaan hikeen sen toisenkin levyn vaihtaa, kun niitä siinä paketissa pari tulee. Tai kääntäen, mitä niitä laakereitakaan molempia vaihtamaan, jos vain toinen vislaa...
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Laakerit yleensä kuluu suht tasa-tahtiin,jarrulevy saattaa lätäkössä
mennä kieroksi vain toiselta puolelta.
Elikkäs sillä perustelen tuon toisen jarrulevyn riittävän.
Mutta tosi on ettei se sen kummempi kustannuskysymys taida olla,ja melkein samalla vaivalla menee,ei siinäkään mitään.
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
Jaawa
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:28
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jaawa »

Nyt kaivattais sierra/fordi ihmisten tietämystä ja neuvoja. Vuonna -05 ostin sierran ja siinä oli jarrulevy kiero (täristi jarruttaessa) nyt sitten tänä kesänä sain aikaiseksi puolentoista vuoden jälkeen viedän auton laittoon että eteen vaihdettiin levyt, palat ja jouset. Puol päivää kaikki ok, seuraavana aamuna kun ajoin töihin ihmettelin mikä hitto ulisee ja vähän täristää, jarruttaessa loppuu. Vein auton takasin parin päivän päästä ja siinä vaiheessa se hitailla nopeuksilla kuuluva ulina/hurina/hankaus (vaikea ääni kuvailla) oli jo todella kova ääninen ja rasittava. No huomattiin että kuskin puolelta uusi levy kiero (eikä ollu edes mitään biltemasta ostettuja levyjä vaan ihan laatu kamaa pitäisi olla). Aiemmin oli repsikan puolella ollut se levy kierona eli nyt oli toinen puoli sitten kyseessä. Aikaisempi levy paikalleen kun se nyt ihan ok kunnossa vielä oli. Pari päivää kuluu ja rupeaa pahasti kuulostamaan tutulta ulinalta. Yks päivä sitten tunkkasin molemmat puolet vuoronperää ylös ja pyöritin rengasta ja katos kummaa... Taas kuskin puolen levy hinkaa kiinni epätasaisesti.
Mikä hitto siinä voi olla että yhtäkkiä vetää kaks levyä parin päivän kuluessa kieroon siltä puolelta missä aikaisemmin pysyny levy suorana? Ymmärtäis vielä jotenkin jos olisi sama repsikan puoli.. Jokuhan sielä pitää olla mikä vetää levyjä kieroks? :?

Ainut mitä maalaisjärjellä mietittynä keksin oli se että kun on uudet palat kuitenkin, niin jarrut vähän jumissa -> kuumentaa levyn -> vetää kieroksi.. Kellään vastaavanlaisia kokemuksia?
Niin ja siis nyt ongelmana on vaan se ääni, ei täristä jarrutaessa. Jarrua kun painaa niin ääni loppuu. Ja vielä mielenkiintoinen ominaisuus kun töihin tullessa tossa suoralla on joku 7 kuoppaa missä on tehty tietyötä ja asvaltti kuorittu irti niin semmosesta kun ajaa edes 40 km/h niin ääni alkaa kuulua kovempaa :shock:
Sierra 2.0i DOHC -90
mn2346
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Loka 2005 19:23
Paikkakunta: Sauvo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mn2346 »

Omassa nyt jo hävitetyssä Sierrassa oli jarrutehostajassa ongelma joka veti jarruja päälle.
Jarrupolkimen alla olevassa tangossa on holkki jonka alla on palautusjousi, holkki oli halki ja ei siten tarjonnut takaisin ponnistavaa voimaa.

Ennenkuin näin tämän olin jo vaihtanut uuden tehostajan Motonetistä. Oikeasti korjaus olisi maksanut 0.001€ (holkki siis) jos olisin tämän tiennyt.

Vaihdoin tähänkin projektiin aika monesti jarrulevyt...
-M
Avatar
Jaawa
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:28
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jaawa »

Hmm.. pitäisi siis tutkailla holkkia polkimen alta? Täytyy kattoa löydänkö mitään vastaavaa..

EDIT: Jos kyseessä on noin 5cm halkaisijalta oleva muovinen pötkylä siinä polkimen juuressa kabiinin puolella, niin ihan ehjältä se tuntuu..
Sierra 2.0i DOHC -90
mn2346
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Loka 2005 19:23
Paikkakunta: Sauvo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mn2346 »

Minulla oli alumiininen ja prässätty aivan sinne tehostajaan jarrupolkimen akseliin kiinni tulipellin viereen. Kokeilin Ascii grafiikalla tehdä sitä tuohon alle, holkki siis punaisella.

T \
e |
h |-=-------\ Jarrupoljin
o |
s /


Mutta oikeastaan sen voi kokeilla.
Jos nostat jarrupolkimesta niin onko pyöriä helpompi pyörittää?
Tämän voi kokeilla myös ajossa vaikka näin, mustekalalla teet vedon jarrupolkimeen ylöspäin ja käyt lenkillä. Jos jarrut eivät kuumene niin voi olla että tehostaja on samanlaatuinen kuin minulla (siis rikki merkkinen).
-M
smige
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Helmi 2007 22:42
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja smige »

Jaawa kirjoitti:Nyt kaivattais sierra/fordi ihmisten tietämystä ja neuvoja. Vuonna -05 ostin sierran ja siinä oli jarrulevy kiero (täristi jarruttaessa) nyt sitten tänä kesänä sain aikaiseksi puolentoista vuoden jälkeen viedän auton laittoon että eteen vaihdettiin levyt, palat ja jouset. Puol päivää kaikki ok, seuraavana aamuna kun ajoin töihin ihmettelin mikä hitto ulisee ja vähän täristää, jarruttaessa loppuu. Vein auton takasin parin päivän päästä ja siinä vaiheessa se hitailla nopeuksilla kuuluva ulina/hurina/hankaus (vaikea ääni kuvailla) oli jo todella kova ääninen ja rasittava. No huomattiin että kuskin puolelta uusi levy kiero (eikä ollu edes mitään biltemasta ostettuja levyjä vaan ihan laatu kamaa pitäisi olla). Aiemmin oli repsikan puolella ollut se levy kierona eli nyt oli toinen puoli sitten kyseessä. Aikaisempi levy paikalleen kun se nyt ihan ok kunnossa vielä oli. Pari päivää kuluu ja rupeaa pahasti kuulostamaan tutulta ulinalta. Yks päivä sitten tunkkasin molemmat puolet vuoronperää ylös ja pyöritin rengasta ja katos kummaa... Taas kuskin puolen levy hinkaa kiinni epätasaisesti.
Mikä hitto siinä voi olla että yhtäkkiä vetää kaks levyä parin päivän kuluessa kieroon siltä puolelta missä aikaisemmin pysyny levy suorana? Ymmärtäis vielä jotenkin jos olisi sama repsikan puoli.. Jokuhan sielä pitää olla mikä vetää levyjä kieroks? :?

Ainut mitä maalaisjärjellä mietittynä keksin oli se että kun on uudet palat kuitenkin, niin jarrut vähän jumissa -> kuumentaa levyn -> vetää kieroksi.. Kellään vastaavanlaisia kokemuksia?
Niin ja siis nyt ongelmana on vaan se ääni, ei täristä jarrutaessa. Jarrua kun painaa niin ääni loppuu. Ja vielä mielenkiintoinen ominaisuus kun töihin tullessa tossa suoralla on joku 7 kuoppaa missä on tehty tietyötä ja asvaltti kuorittu irti niin semmosesta kun ajaa edes 40 km/h niin ääni alkaa kuulua kovempaa :shock:
voisko männät olla jumelissa? (eli palat laahaa) jos tosta kiinni ni eiku uus jarrusylinterin kumi sarja molemmille puolile ja pyyhkäsee tonnisella vesihioma paperilla öljyn kera männistä maholliset ruosteet yms. syöpymät veke ja kasaa ne jarruvaseliinin kera.
Avatar
Jaawa
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:28
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jaawa »

Tota mäki vähä meinasin et jos ne olis jumis.. mul olis vissii se kumisarja tos eteises, yks puolihan riittää ku tosiaan vetää kieroo vaa toiselt puolelt. Olis vaa hyvä löytää se syy ku ei oikee huvittais jatkuvast ostaa uusii levyi ja koittaa saaha aikaa viedä auto laittoo (en oikee usko et ite kovinkaa helpost saan vaihdeltuu niit levyi)
Sierra 2.0i DOHC -90
Rotta-Racing
Viestit: 214
Liittynyt: 26 Heinä 2006 20:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rotta-Racing »

Jaawa kirjoitti:Tota mäki vähä meinasin et jos ne olis jumis.. mul olis vissii se kumisarja tos eteises, yks puolihan riittää ku tosiaan vetää kieroo vaa toiselt puolelt. Olis vaa hyvä löytää se syy ku ei oikee huvittais jatkuvast ostaa uusii levyi ja koittaa saaha aikaa viedä auto laittoo (en oikee usko et ite kovinkaa helpost saan vaihdeltuu niit levyi)

Jarrulevyjen vaihto on yksinkertainen homma kuhan on motivoitunut ja omaa normityökalu setin..
Ei herneitä pliis :cry:
NYKYISET
-Sierra 2.0Is -86 (Talvilelu)
-Nissan KingCap 2.5Td -88 (Metsä peli)
-Mondeo V6 -98 STW (Projekti)
-Mondeo 2.0 STW -97 (Vaimon kauppakassi)
EXÄT tuolla
http://irc-galleria.net/archive.php?nic ... _id=110208
Avatar
Jaawa
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:28
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jaawa »

Rotta-Racing kirjoitti:Jarrulevyjen vaihto on yksinkertainen homma kuhan on motivoitunut ja omaa normityökalu setin..
Ei herneitä pliis :cry:
No onhan mul perustyökalut olemassa.. Eihän se kyl vissii oo ku jarrusatula pultil kiinni, levy ei ihmeemmin millää.. Se vaa sit on oma hauskuutensa ku rupeaa kokeilemaa vaihtoa tossa tienvarressa missä mul auto on parkissa. Mut eiks siihen herkistämisee tarvi melkeestää kaks? Oon ainaki joskus ollu sitä puolta hoitamas et pumppailen jarruu ja kuuntelen käskyi koska lopettaa yms..
Sierra 2.0i DOHC -90
Rotta-Racing
Viestit: 214
Liittynyt: 26 Heinä 2006 20:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rotta-Racing »

Ilmaamiseen on hyvä olla kaksi mut herkistämiseen tarvii vaan tyyliin crc:tä ja hiukan isompia pihtejä millä painat männät sisään ym, koska sä et kumminkaan päästä missään vaiheessa ilmaa järjestelmään ni sillon ei tarvii ilmata
NYKYISET
-Sierra 2.0Is -86 (Talvilelu)
-Nissan KingCap 2.5Td -88 (Metsä peli)
-Mondeo V6 -98 STW (Projekti)
-Mondeo 2.0 STW -97 (Vaimon kauppakassi)
EXÄT tuolla
http://irc-galleria.net/archive.php?nic ... _id=110208
Avatar
Jaawa
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:28
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jaawa »

Rotta-Racing kirjoitti:Ilmaamiseen on hyvä olla kaksi mut herkistämiseen tarvii vaan tyyliin crc:tä ja hiukan isompia pihtejä millä painat männät sisään ym, koska sä et kumminkaan päästä missään vaiheessa ilmaa järjestelmään ni sillon ei tarvii ilmata
Oukei.. Eli vaan sitä jokapaikanhöylä crc:tä osiin ja pihtien kanssa painelee niitä mäntiä sisään päin tai jotain sellasta? Sen kumisarjan sijottelusta ei ookkaan sitten mitään havaintoa mutta jos tarpeeks varaa aikaa ni ehkä sekin sitten selviää. Vois kyllä käydä ettimässä kirjastosta sierran korjausoppaan jos siitä jotain hyötyä olisi. Eksällä se on mutta se jotain kiukuttelee eikä nyt ilmeisest jaksa lainata ni pitää sit kaiketi ajaa haminan kirjastoo lainaamaa mokoma opus.
Sierra 2.0i DOHC -90
Avatar
BlackEscort
Viestit: 192
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04

Viesti Kirjoittaja BlackEscort »

Siis sierran levy lähtee irti ilman navan irroittamista. Rengas pois, satula irti, palat irti satulasta, levyn ruuvi pois(jos on), levy pois naputtelemalla. Ei koskaan vanhoja uriintuneita paloja -> palat maksaa jotain 10-20 erkkiä, jos ei kilpapaloja. Sit voikin kokeilla onko laakerissa jotain omituisuuksia.
Ja on tultu uusienkin satuloiden kanssa siihen tulokseen ettei liukumäntä-systeemi ole paras vaihtoehto etujarruille...lisäksi levy jäähtyy liian nopeasti kun ei ole jarru kilpeä! Tuossa saatta piillä se syy miksi FORD:ien jarrulevyt vetää kieroksi...jopa brempon levyt v6 mondeossa ekan nätin ajon jälkeen!
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Sierra Cosworth Replica -86
ESCORT RS2000 -93
Avatar
Jaawa
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:28
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jaawa »

BlackEscort kirjoitti:Siis sierran levy lähtee irti ilman navan irroittamista. Rengas pois, satula irti, palat irti satulasta, levyn ruuvi pois(jos on), levy pois naputtelemalla. Ei koskaan vanhoja uriintuneita paloja -> palat maksaa jotain 10-20 erkkiä, jos ei kilpapaloja. Sit voikin kokeilla onko laakerissa jotain omituisuuksia.
Mä kattelin aikasemmin ku se heebo niit vaihto et aika yksinkertaselt näytti, satulan takapuolel joku pultti (mitäköhän kokoo se on, riittääks lenkki sarja vai millä se kannattaa vääntää auki). Palat lähtee kaiketi ihan vaa vähä ränkkäämäl, ne on muutaman viikon vanhat nyt.
Eilee kattelin et onpas tyylikkääst vaa levyn ulkoreuna kulunu kuskinpuolel, sisäreuna levystä ruosteessa. Laakerii en kyl osaa tutkii, mut luulis et se olis oireillu jos siin häikkää olis..
Kiitoksii näist tiedoist, vähä jo helpottaa et mistä lähtä liikkeelle 8)
BlackEscort kirjoitti:lisäksi levy jäähtyy liian nopeasti kun ei ole jarru kilpeä! Tuossa saatta piillä se syy miksi FORD:ien jarrulevyt vetää kieroksi...jopa brempon levyt v6 mondeossa ekan nätin ajon jälkeen!
Toi saattaa hyvinkin olla syy.. suojais ees vähän esim noilta "aja vesilätäkköön ja kieroututa levysi" tapauksilta :)
Sierra 2.0i DOHC -90
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Ne liukutapit on 7mm kuusiokolot. Ei löydy joka työkalusetistä.
Kiinnitysrauta mahtaa sitten olla normi 17mm pultti.

Rohkeasti vaan purkamaan :D
Ei sitä muuten opi jos ei ite tee
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Avatar
Jaawa
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:28
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jaawa »

hoopee kirjoitti:Ne liukutapit on 7mm kuusiokolot. Ei löydy joka työkalusetistä.
Kiinnitysrauta mahtaa sitten olla normi 17mm pultti.

Rohkeasti vaan purkamaan :D
Ei sitä muuten opi jos ei ite tee
Pitäis olla kakskii settii mis on noit kuusiokolo päitä, toinen on kyl joku mersun koeajo lahja et se on kyl aika hanurist ja vähä jo ruosteessaki :) Eli pien räikkäpakki, lenkkisarja ja sit ehkä kaikkee muuta satunnaist varsinaisest pakist ni lähtee homma hoitumaa.
Vähä arveluttaa toi "rohkeasti vaan purkamaan" et pitäiskö sit alottaa perjantaina et sais ehkä auton kasaa siin vaihees ku pitää töihin mennä. 10km matkaa ni toi pyöräilykää ei kauheest huvita, pari kertaa kokeilin ku oli kivet kupis eikä sierra halunnu kulkee pyhällä hengellä :D
Sierra 2.0i DOHC -90
Vastaa Viestiin