Miten lisää potkua Mondeo 1.8 TD -95?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
alarmi
Viestit: 9
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:46
Paikkakunta: Häme

Miten lisää potkua Mondeo 1.8 TD -95?

Viesti Kirjoittaja alarmi »

Oli keskustelua jo ennen kun foorumi kenotti.
Tehoa saisi lisää ainakin laittamalla lastun, virtaavammalla putkistollakin saisi varmasti jonkin verran potkua. Riittäisikö jos vain keskipöntön korvaisi putkella vai pitäisikö väännellä uutta putkee?
Sitten oli myös puhetta ilmamassa mittarin lankojen putsauksesta, missä nämä tarkalleen ottaen sijaitsee?
Pystyykö polttoaineen syöttöö rukkaamaan isommalle ja saako ahtoja nostettua ns. "kotikonstein"?
Eihän vapaavirtaussuotimestakaan varmasti haittaa ole, mutta liekö tuossa hirveästi hyödyttääkään.
Jos on kokemuksia kyseisen mallin laittamisesta niin kaikki tieto ja uudet ideat on tervetulleita.
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Vaihda sekä keski-, että takapönttö ns. läpivirtaavaan :wink: Pysyy mökä edes jotenki kurissa.. Noita yleismaallisia löytyy esim. motonetista. Simonssin valmisteet muistaaksen alk. 32,50 tai jotain :D Hitsailee semmosen "sopivankokosen" keskelle ja valkkaa takapöntöksi jonkun rosteri kummajaisen :D :D Paras tietty olis jos jaksais tehä koko putken uusiks esim. puol tuumaa isommasta.. Mut esim. 2":n putken läpivirtaus pöntöillä pitäs virrata kivuttomasti jonnekki 200hv:n:wink: Korjatkaa jos oon väärässä!!
timppaanen
Viestit: 54
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:58
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja timppaanen »

dieseliä saa viritettyy samalla periaatteella ko bensakonettaki kansi virtaus kuurille, syöttöä lisää, ahtoa lisää, lastu, vapaammin virtaava putki, isompi välijäähdytin näillä eväillä pääsee eteenpäin :)
Scorpio 2.9i 4x4 -91
Escort mk2 -78
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

2,5" putki ja yks vaimennin ;) niin tulee ainakin kivat race pörinät mutta jos auto on perhe auto niin kaks vaimennin itse laittaisin.. tosiaan se isompi välijäähdytin eikä sekään ole kallis investointi jossei mitään järkyttävän kokosta osta.
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
alarmi
Viestit: 9
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:46
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja alarmi »

No ei toi auto ihan vielä oo perhekäytössä kun tota ikää on kertynyt hieman alle 19 vuotta.
Jos siis jollain on tietoo että saako syöttöö ruuvattua itse isommalle niin olisin kiitollinen tästä tiedosta.
Sehän on vaan hienoo kun on kunnon racing-äänet mutta saattaa kuulostaa kohtuu huvittavalta tossa kiisselikoneessa.
*Ford Mondeo GLX Mk1 1.8TD
timppaanen
Viestit: 54
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:58
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja timppaanen »

kyllä ainaki pitäis saada ruuvattuu lisää, mutta kannattaa sitte muistaa ruuvata takasin normi asentoon ko menee katsastamaan että pääsee läpi :wink:
Scorpio 2.9i 4x4 -91
Escort mk2 -78
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

ei kuulosta äänet yhtään huvittavalle.. on helvetin hienot, toinen mikä tuo pirteyttä ääniin on kartioilmanputsari tänään kuuntelin 1,9TD golffin ääniä niin on ne aika makeet kuuluu turbon vihellys :D saispa omaan ekkeriin samanlaiset
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
mkh
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Helmi 2005 19:06
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mkh »

Onko jo -95 mondeossa katalysaattori, jos on niin siitä sisuktset pois ekana.

Minulla escossa katti oli aivan ummessa. Katin tyhjennyksen jälkeen tuli sitä kaivattua "ala" vääntöä. Nyt jaksaa vetää kolmosella siinä missä ennen mentiin kakkosella.

Syötön lisääminen käsittääkseni vaatii syöttöpumpun purkamisen, toivon että olen väärässä. Dieselin virittämisessä kannattaa käydä tutustumassa http://ffp-motorsport.com sivuihin.

Mutta karkea viritys on loppupelissä melkohelppoa; lisää syöttöä, lisää ahtopainetta, isompaa cooleria.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

ja jos alkaa ahtopainetta nostamaan niin kannattaa laittaa ahtopainemittari
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
mkh
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Helmi 2005 19:06
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mkh »

Tuo ahtopainemittari on hyvä pointti, ton moottoŕin saa särettyä helposti ilman mittaria ja kunon jälkikäyttö on syytä muistaa myös.

Mittarin hinnan on 25€ ylöspäin.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

joo ja hehkutus on myöskin hyvä tehdä joka kerta. Talvella mielellään pariinkin kertaan..
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
alarmi
Viestit: 9
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:46
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja alarmi »

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta missähän nämä ilmamassamittarin langat sijaitsevat?
Joo, kyllähän tekee varmaan ihan hyvää säätää syötöt normaaleiks ettei katsastusmies rupee piereen papuja. Tosin, jos syöttöä ei pysty säätään ilman pumpun purkamista niin ei viitsisi aina ruveta ennen ja jälkeen katsastusta siihen ryhtyä. :)
*Ford Mondeo GLX Mk1 1.8TD
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

Lisäsin omaan TD mondeoon syöttöjä (pumppu pitää irroittaa ja ammattimies teki 6h töitä) eikä katsastus tuota ongelmia.. savutus arvo oli viimeksi 0.77.. Autossa on vapaavirtaussuodatin ja EKG tukittu..
Mieli tekisi vielä lisää heppoja ja putkisto on varmaan seuraava kohde..

Tuo ilmamäärämittari kiinnostaa minuakin? sen suojus näyttää olevan erikois ruuveilla kiinni.. muistan entisen sierran hyvin kun siinä tuli pelattua mittarin kanssa paljon.
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

HUPS EGR eikä ekg.. meinaa työasiat olla vielä mielessä.. mutta kuitenkin.
mkh
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Helmi 2005 19:06
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mkh »

2. Syötön nostoa varten pumpun irroitus on rahastusta. Homma onnistuu oikein hyvin paikallaan ollessa, ei tosin yhtä helppoa kuin esim VW:ssä. Eikä siihen tarvita ammattimiestä kun ei mitään oteta irti.
Olisikko ohjeita / vinkkejä kuinka tehdään. VW:n pumppu on tuttu kapine mutta fordin pumppua en ole vielä edes purkanut, kunnon ohjeiden puutteessa.
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

Voitko kertoa sitten mistäpäin pumppua etsiä säätöruuvia ja kuinka homma hoidetaan?? Meinaan oma TD ei savuta vielä ollenkaan mustaa.. Vaikuttiko kulutukseen ruuvaus?
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

Kiitoksia vaan.. Pitää kokeilla mitä tapahtuu jos vähän kääntäisi lisää..
TeeKoo
Viestit: 12
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:10
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja TeeKoo »

lapazu kirjoitti: En muista dieselin ilmamäärämittaria. Onko Mondeossa edes moista? 97-00 voi olla, koska pumpussa on jo alkeellinen sähköohjaus. Mutta alle 97 ei ole koska ei ole elektroniikkaakaan.
Kyllä ilmamassa mittari löytyy. Ilmanputsarilta lähtee vaan seurailemaan ilman kulkusuuntaan, niin tulee heti vastaan "läpyskä" jossa on sähköliitin kiinni. Siitä, kun avaa ne kaksi ruuvia (täytyy olla reikäpäinen thorx avain, ei ole kalliita) ja nostaa kannen ylös. Siellä on langat jotka kannattaa putsata elektroniikanpuhdistussprayllä. Tuo kummasti lisää tehoa jos ei ole ikinä putsattu.
alarmi
Viestit: 9
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:46
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja alarmi »

Asia selvä, kiitoksia näistä. Lisää vinkkejä ja ohjeita saa laittaa.
*Ford Mondeo GLX Mk1 1.8TD
Mondie
Viestit: 62
Liittynyt: 07 Helmi 2005 22:10

Viesti Kirjoittaja Mondie »

lapazu kirjoitti:1. I-koppaista dieselmondeota ei voi lastuvirittää, koska pumppu on 100% mekaanisesti ohjattu.
Onko kenelläkään tietoa mk II TD-Mondeon lastuttamisesta?
Itellä on -98 ja mekaaninen pumppu. Ainakin kaasuvaijeri tulee siihen suoraan kiinni.

Muukkosen mukaan siihen ei saa lastua jos ei oo sähköistä pumppua.
Ford Mondeo 1.8 TD STW -98
Ford Sierra 2.0 IS -86
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Mondie kirjoitti: Muukkosen mukaan siihen ei saa lastua jos ei oo sähköistä pumppua.
No eipä tietenkään. Mitäpä se lastu silloin ohjaisi?
Mondie
Viestit: 62
Liittynyt: 07 Helmi 2005 22:10

Viesti Kirjoittaja Mondie »

lapazu kirjoitti: Niin ja EGR kannattanee pistää pois pelistä, mutta ei sillä saa todellista tehoa paljonkaan. Enemmänkin jää imusarjan p******tuminen pois.
Kerrotko vielä ohjeet? :oops:
Ford Mondeo 1.8 TD STW -98
Ford Sierra 2.0 IS -86
alarmi
Viestit: 9
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:46
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja alarmi »

Joo, tosiaan jos olis jotain ohjeita oikein kuvien kera tosta EGR:n tukkimisesta niin olis kiva.
*Ford Mondeo GLX Mk1 1.8TD
Mkos
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:32
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Mkos »

lapazu kirjoitti:Sokea laippa vaan siihen väliin josta egr-putki liittyy pakopuolelle. Ehkä vielä voisi lisätä sopivan tiukan laakerinkuulan tukkimaan egr-solenoidin alipaineletkun. Tässä tarkkana että ei jää alipainevuotoja mihinkään, vaikkei se mitään bensakonemaisia imuvuotoja aiheutakkaan.

Ei ole kuvia moisesta, mutta esim. Haynes:n kirjassa taitaa löytyä kuvat egr:stä ja sen sijainnista.

Samoilla opeillahan tämä tehdään bensakoneesenkin.

Tosin oikein toimiva EGR ei likaa imupuolta, ei sitä moottorivalmistaja muuten olisi siihen laittanutkaan ( tuskin muutenkaan mutta ne viherpiiperöt...). Usein ne vaan ei enää toimi oikein.
Kyllä se nyt vain on niin että oikeinkin toimiva egr likaa imupuolen. ffp:n foorumilta bongasin jonku kolari vagin jolla ajettu alle 20tkm ja imupuoli perkeleen paskainen.

edit. ja omassa fokkerissa imupuolella melkein puolensentin paska seinämillä. Lähti pikkuisen hätäseen toimintakyvyttömäksi.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Mkos kirjoitti: Kyllä se nyt vain on niin että oikeinkin toimiva egr likaa imupuolen. ffp:n foorumilta bongasin jonku kolari vagin jolla ajettu alle 20tkm ja imupuoli perkeleen paskainen.

edit. ja omassa fokkerissa imupuolella melkein puolensentin läjä seinämillä. Lähti pikkuisen hätäseen toimintakyvyttömäksi.

nii mutta tossa toi olikin joku VAG :roll: nehän on rikki jo tehtaalta tullessaan.. :lol: :lol: 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Vastaa Viestiin