Forte käsittely

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
cypher
Viestit: 52
Liittynyt: 20 Helmi 2006 12:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Forte käsittely

Viesti Kirjoittaja cypher »

Heips. Oon lukenut tuosta forte käsittelystä jonkin verran ja on vähän ristiriitaista tietoa, että pitääkö se aine laittee öljyn sekaan, vaiko bensan sekaan suoraan tankkiin? Ja mimmosta tai oikeestaan minkä nimistä ainetta se on? Miten tämä käsittely suoritetaan, ajanko autolla, vai pidänkö pelkästään tyhjäkäynnillä ja kuinka kauan?
Entä jälkitoimenpiteet, pitääkö kone heti tyhjentää öljyistä??

Siinäpä tulikin jokunen kysymys :D
Ford Escort 1.8i CLX '92
Ford Sierra 2.0 Laser '85 (Myyty)
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Forte on merkki ja sen alta löytyy erilaisia tuotteita, bensansekaan laitettava suihkutuksen puhdistus ja öljynsekaan laitettava moottorinpesu muunmuassa.

Niden toiminnasta en osaa sanoa mitään. Kovasti ovat vaan kehuneet esim. tuota moottorinpesua. Mutta jos autossa ei ole mitään vikaa, niin miksi sinne pitäisi tommosta laittaa?
tonmi
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Syys 2006 17:31

Viesti Kirjoittaja tonmi »

Olen käyttänyt -93 1.8i mondeoon Forten Motor Flushia, auttoi hydraulisten venttiilinnostimien nakutukseen pariksi kuukaudeksi kunnes niihin kertyi lisää likaa.. Motor flush laitettaan vanhoihin öljyihin, käytettään autoa paikallaan kierrokset 2500-3000 hujakoilla 25 min ja heti sen jälkeen vaihdetaan öljyt ja suodatin! Fortella on myös joku tuote joka jätetään uusiin öljyihin. Mun käsityksen mukaan tuota Fortea vaan ei myydä "tavallisille jannuille" vaan se on korjaamokäyttöön. Fortella on tosiaan sitten erikseen ruiskujärjestelmän puhdistusaine joka laitetaan polttoaineen sekaan.
jajoju
Viestit: 12
Liittynyt: 07 Touko 2005 18:11
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja jajoju »

On niitä muitakin mrkkejä, joilla voi moottorin sisäpesun suorittaa. Fortesta yrittivät kyniä 30 euroa, kun vastaava eri merkillä varustettu maksoi vähän yli 10 euroa. Mazdasta katos kaikki venttilin naputukset kertaheitossa.
Jooke
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Kesä 2006 01:28

Viesti Kirjoittaja Jooke »

Kerroppa merkki niin kokeilen omaan koslaan!
jajoju
Viestit: 12
Liittynyt: 07 Touko 2005 18:11
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja jajoju »

Aika paha muistaa sitä merkkiä. Jotain "Liquid moly" merkkiä se taisi olla. Valkea pullo, jossa tekstit mustalla.
petrim
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Elo 2006 12:52

Viesti Kirjoittaja petrim »

poistettu
Viimeksi muokannut petrim, 06 Helmi 2007 15:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luigi81
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2006 14:42
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Itse käytin Valvoline Engine Flushia joka öljynvaihdossa Mazda 323 1.6:ssa jossa tunnetusti hydrauliset venttiilin nostimet säkättää samoin kuin monissa fordeissa....no tuo mönjä vei ylimääräiset säkätykset ja alensi moottorin käyntiläpötilaa(!) eikä öljynkulutus noussut...
petrim
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Elo 2006 12:52

Viesti Kirjoittaja petrim »

poistettu
Viimeksi muokannut petrim, 06 Helmi 2007 15:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iso PeBe
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Loka 2005 21:37
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Iso PeBe »

Meillä oli koulussa tuosta Fortesta tunnin luento, en vaan oikein enään muista mitään koko tunnista kun oli vähän uninen olo. :lol: Sen mitä ymmärsin, niin nykyään ei oikeen edes osata tehdä autoja jotka kestäis ilman kys. litkuja. Oli joko Forte-edustajan mainosta, tai sitten ei, voisin noista nykypäivän romuista ihan hyvin uskoakin. Ja tietty ihan loppuun kulunutta moottoria noilla ei voida pelastaa, mutta ilmeisesti kun välillä käyttää niin saattaa olla sitten jotain hyötyäkin. Tiedä häntä...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minä olen käyttänyt kolmessa Voortissa täyssynteettistä halppisöljyä ja hyvin ovat pelittäneet! Tosin on kilometrejä ollut vasta 200-250tkm nuissa ja öljyä ei ole kulunut! Yksi on vieläkin "testissä", ajettu n. 250tkm ja hyvin käy ja kukkuu, ei öljynkulutusta nimeksikään vaihtovälillä ja venatkin "pysyy matkassa"! 8)
Joissain volkkareissa on kait ollut liian pienet männät kun niitä vaihtelevat? :D
petrim
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Elo 2006 12:52

Viesti Kirjoittaja petrim »

poistettu
Viimeksi muokannut petrim, 06 Helmi 2007 15:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rellu
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Elo 2006 13:04

Viesti Kirjoittaja rellu »

petrim kirjoitti: Sain Shelliltä seuraavan vastauksen:
Ford 1,8 td moottoriöljysuositus on Helix F 5w30 eli öljy täyttää Fordin vaatimukset Ford m2c-913a ja m2c-913b. Puolisynteettinen moottoriöljy, Ford ei käytä täyssynteettistä öljyä.
Joo, myös tuon shellin öljynvalitsimen mukaan Helix F 5w30 on suositeltu öljy 96-01 1.8TD koneelle, mutta 93-96 1.8TD suositus on Helix Ultra 5W-40. Mä kun olen luullut että noi koneet on sisuskaluiltaan aika samanlaiset, ilmeisesti sitten ei? Vai onko kysymys vain siitä että öljynvaihtoväli on pidempi uudemmassa?

Onkohan Fordin öljynsuositukset muuttuneet/tarkentuneet sitten mun Mondeon omistajan käsikirjan painamisen? Opus on painettu 08/97 ja siinä suositellaan dieselmoottoriin Motorcraft SAE 10W-40 öljyä, tai öljyä joka täyttää laatuvaatimuksen ACEA A3-96 ja B3-96. Noista M2C... vaatimuksista ei puhuta kuin bensakoneen kohdalla. Kyllähän monet täyssynteettiset täyttää noi A3/B3 laatuvaatimukset?

Lämpötilasuositukset on kirjassa seuraavasti:
10W-40 -> yli -15C
5W-40 -> kaikki lämpötilat
5W-30 -> alle +10C

Vanhojen kuittien mukaan autoon oli kuitenkin laitettu Castrol SLX 0W-30 öljyä ainakin jossain vaiheessa.

Onko toi moponetistäkin (halvalla) saatava Ford Formula E 5W-30 suositeltavaa siis myöskin tohon dieseliin vaiko pelkästään zetekkeihin?
Jos on, niin sopiiko se myös kesäkäyttöön?
Mondeo 1.8TD -98 STW
Pajero 2.5 TD -88 ja -89
Avatar
arska82
Viestit: 65
Liittynyt: 13 Maalis 2006 21:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja arska82 »

Meneeköhän offtopiciin?! Itse testasin kerran mk4 eskortissani jotain täyssynteettistä öljyä ja stefat rupes päästämään öljyt läpi jo ekan 500 km jälkeen. No öljyt veke ja tilalle laitoin sitä valvolinen öljyä joka lupaa pehmittää tiivisteet ja kumit. Lupaukset lunastettiin ja öljyt rupes pysymään sisällä. n. 5000 km ajoa ja hydr. nostimet alko takkuilemaan. Kysyin eräältä ford-mieheltä asiasta ja sanoi tuovansa juurikin tuota forte-liuosta avuksi. Suoritin huuhtelun ja palasin takaisin vanhoihin, hyviksi havaittuihin shellin semisynthetic 10W-40-öljyihin. Kone piti öljyt sisällä sen jälkeen n. 90 tkm ajan eikä nakutusta/öljynsyöntiä tapahtunut. Mainittakoon että autoon oli vaihdettu 140tkm:n kohdalla venttiilinvarren kumit sekä hydr. nostimet jotka kestivät auton koko lopun elinkaaren, kunnes uusi omistaja ajoi sen rusinaksi. Tässä vaiheessa autolla oli päästelty 320tkm. Liekö ollu käsittelyllä osuutta asiaan?! 8)
Up The Irons!
Elmeri -74
-P-
Viestit: 22
Liittynyt: 07 Loka 2006 19:03
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja -P- »

Noista lisäaineista...

En tiedä johtuiko just aineesta, mutta laitoin Scorpioon pensan sekaan STP-cleaneria ja tasakaasulla nykiminen hävisi kokonaan. Kiertää myös paremmin ja käy nätimmin. Vielä kun sais aikaiseksi putsata ilmamittarit.

Tuota öljyn sekaan laitettavaa ainetta vois kans kokeilla, pikkasen tuntus raksuttavan kylmänä nostimissa joku yksilö.

-P-
"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"

"Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse"
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Hyvä juttu koska yleensä vain vaihtaminen auttaa! :D
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

forte

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Ainakin se dieselin polttainejärjestelmään laitettava lisäaine on pirun pätevä. olen jopa saanut sillä pelaamaan tahmivan suuttimen. karsta irtoaa niin että mm veneen 130 heppasesta volvopentasta lähti varmaan 1/2 sankollista kökkäritä kellumaan järvelle :shock: . Rupes muuten kulkemaan eritavalla.

Ja se jäähdytysjärjestelmän paikkausaine on myös hyvä. Sain sillä asettumaan scanian sylinteriputken nestevuodon sieltä juorureijästä (tietysti syöttöpumpun takaa).
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
jype
Viestit: 247
Liittynyt: 10 Maalis 2005 22:12
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: forte

Viesti Kirjoittaja jype »

Hoppa kirjoitti:
Ja se jäähdytysjärjestelmän paikkausaine on myös hyvä. Sain sillä asettumaan scanian sylinteriputken nestevuodon sieltä juorureijästä (tietysti syöttöpumpun takaa).
Mulla se tukki vain lämppärin ja jätti syylärin vielä paikkaamatta suatana,(ainakin lämpimän tulo lakkasi kertaheitolla ku kaato fortet sekaan) !
ihan haistapaskan tuote koko vittun fortte, elkää ikinä kaatako mitään forttepaskaa autoihinne!!!!
tuning sucks
jype
Viestit: 247
Liittynyt: 10 Maalis 2005 22:12
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: forte

Viesti Kirjoittaja jype »

lapazu kirjoitti: Laitoitko paisarin kautta vai ylävesiletkuun? Jos jälkimmäiseen, siellä voi olla perinteinen ilmakupla joka haittaa nyt kiertoa.
Juu paisuntasäiliöön kaadoin niinnku syylärihemmo sano, sit tos pajalla kuulin et olis pitäny ylävesjletkuun... :roll: no nyt se ihan sama, vesitilat on pesty siihen tarkotetuilla aineilla, lämmintä tulee mutta kun hiljentää/löysää kaasun ni ilma haalenee. Liekkö pumpun siivet vielä siinä paskassa vaiko ilmaa vesikierrossa..? 44€ pumppu, sama kaise on vaihataa vaikka kerran kuukaudessa :wink:
tuning sucks
SiKA-MiKA
Viestit: 10
Liittynyt: 18 Kesä 2005 08:23
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja SiKA-MiKA »

Juu paisuntasäiliöön kaadoin niinnku syylärihemmo sano, sit tos pajalla kuulin et olis pitäny ylävesjletkuun... Rolling Eyes no nyt se ihan sama, vesitilat on pesty siihen tarkotetuilla aineilla, lämmintä tulee mutta kun hiljentää/löysää kaasun ni ilma haalenee. Liekkö pumpun siivet vielä siinä paskassa vaiko ilmaa vesikierrossa..? 44€ pumppu, sama kaise on vaihataa vaikka kerran kuukaudessa Wink
_________________

Juu ja jos noin usein vaihtaa niin ei kerkee pultit jumiutumaan :lol:
Vastaa Viestiin