Miksi sierra IS vie iha v***sti bensaa?Kierrokset aaltoilee.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jukepoi
Viestit: 8
Liittynyt: 11 Syys 2006 01:54

Miksi sierra IS vie iha v***sti bensaa?Kierrokset aaltoilee.

Viesti Kirjoittaja Jukepoi »

Eli sierra vie musta iha helvetisti bensaa vaik eihä ruiskukoneen pitäs viedä paljoa... Kai.. Mistä is efi ruiskus voi säätää seoksia?? Miksi kierrokset joskus aaltoilee?? Vetoja ei ole niinkuin pitäs olla. Katsastettu 16.8.2006 ja hyvät päästöt kuitenki oli. Kerranku otin vähä aika sit yhden tulpan irti niin oli iha musta ja nokinen?? Miks? Seokset päin pyllyä vai väljä kone? Mikä nokka is konees on? Jollai muulla on ollu samanlaisia ongelmia tyhjäkäynnin tasaisuuden kans niin voiko muka jollai jousen "kiristämisellä" vaikuttaa asiaan ja jos voi niin miten ihmeessä?? Onko se ilmamäärämittarissa vai missä?? Auto kyl päästää pieniä savupilviä ku polettaa kunnolla. Vissii ohjurinkumeista johtuu? Auttakee auttakee. :?:
Ford = Fix Or Repair Daily. :)
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Tyhjäkäyntiseosta voi säätää ilmamäärämittarin ruuvista (alapuolella, muovitulpan alla). Koko alueen seosta voi säätää ilmamäärämittarin sisällä olevan jousen jännitystä muuttamalla. Ensimmäinen säätö vaatii seosmittarin ja jälkimmäinen dynon ja seosmittarin, koska paikallaan ollessa ei saa mitään tietoa seoksesta kuormituksessa (köyhän miehen dyno: perä ylös monoa ja jarrua yhtäaikaa). Tietysti voi arvailla, mutta kumpikaan säätö ei ole sellaine, että muuttuisi itsestään.

Todennäköisempiä vikoja on seuraavat: moottorin lämpöanturi näyttää liian kylmää tai imuilmanlämpöanturi näyttää liian kylmää. Molemmat voi mitata yleismittarilla. Imuilman lämpöanturi on ilmamäärämittarissa. Koita etsiä tästä ryhmästä ohje (mun kirjottama, en muista ulkoa pinnejä). Tuossa ruiskussa ei ole lisärikastin suutinta (muistaakseni), joten se ei voi olla viallinen.

Jos autossa on lambda, se voi olla myös viallinen.
Jukepoi
Viestit: 8
Liittynyt: 11 Syys 2006 01:54

Viesti Kirjoittaja Jukepoi »

Siis en oikei ymmärtäny tosta viestistä mitää. :( Eli minkälainen jousi siin ilmamäärämittaris on mitä pitää tiukata? Pitääkö mittari purkaa et sitä saa tiukattua? Eli jos sitä tiukkaa niin meneeks se laihemmalle?? Tulpat on mustat niin eikös se rikkaalla käy?? Kuvat olisi kivoja niin sais jotai vinkkii??
Ford = Fix Or Repair Daily. :)
bildo-
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Joulu 2005 21:47
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja bildo- »

Elikkä tyhjäkäynnin seosta voit säätää siitä ruuvista ilmamäärämittarin alta, tarvitset tietenkin seosmittarin että tiedät seoksen(ilma/bensa).

Ja koko alueen seosta sitä jousta muuttamalla. Eli seos(ilma/bensa) muuttuu kun autoa kuormitetaan eli ajetaan. Siihen tarvitset lisäksi dynon(auto paikallaan, vaikka renkaat liikkuu). Ellet sitten MacGyverinä kiipeä katsomaan seosta konepellin alta, kun auto on liikeessä.

Is sierroista en paljoakaan tiedä, mutta edellinen tekstihän oli suomenkieltä. Joten jos vaikka lukisit sen uudelleen :evil:
Eli minkälainen jousi siin ilmamäärämittaris on mitä pitää tiukata?
Pitääkö mittari purkaa et sitä saa tiukattua?
Jos kokeilisit ottaa mittarin irti ja katsoa. Tuossa en voi auttaa koska en ikinään kyseistä mittaria oli purkanut.
Eli jos sitä tiukkaa niin meneeks se laihemmalle?
Jos hommaat sen seosmittarin, niin voit kokeilla tiukkaamista ja löysäämistä.
Tulpat on mustat niin eikös se rikkaalla käy?
Kyllähän se vähän siltä tuntus. Kokeile ensin mitata nuo molemmat lämpötila anturit, koska se on helpompi homma.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Se koko kierrosalueen säätöjousi on mittarin sisällä, eli se musta muovipäälinen pitää irroittaa, sen alta löytyy. Mutta jos auto on käynyt ennen kunnolla ja on ihan vakio, niin vika ei kyllä oikein voi olla tuossa, ellei mittari ole jotenkin mystisesti hajonnut.

Ehkä olisi paikallaan koittaa selittää miten tuo mittari toimi, niin asiasta saisi enenmmän irti? Eli Sierrassahan käytetään ilmamäärämittaria (vrt. ilmamassamittari), joka on "läppätyyppinen". Toisin sanoen siinä mittariboksissa on läppä, joka likkuu edestakaisin imuilman virtauksen mukana. Läppään on kiinnitetty potentiometri, jonka vastusarvo muuttuu läpän likkeen mukana. Ruiskun ohjaus nyt sitten lukee tuota vastusta (tai oikeasti mittaa kai jännitetättä) ja päättelee siitä paljonko koneeseen virtaa ilmaa ja edelleen laskee paljonko tarvitaan bensaa, että saadaan haluttu seos (ja muuttaa vielä tämän arvon suuttimien aukioloajaksi). Tuohon ilmamäärän tietoon yhdistetään vielä ilmanlämpötila, jolloin voidaan laskea ilman tieheys ja tietää paljonko siinä oikeasti on happea (jos kiinnostaa katso ideaalikaasulaki). Moottorin lämpöanturin tietoa käytetään päättelemään tarvitaanko lisärikastusta. Eli koko hoito toimii suunilleen noin.

Nyt kun sitten säätää sitä läpän palautusjousea, muuttaa se sitä miten helposti läppä reagoi ilmavirtaukseen. Jos läpän palautusta säätää kireämmälle tarkoittaa se samalla virtauksella pienempää läpän avaumaa ja näin ollen vähemmän bensaa, eli laihempaa seosta. Ja päin vastoin.

En nyt millään pahalla, mutta jos ei kovin hyvin ole hallussa yleismittarin käyttö yms. autonosien tuntemus ja perussähkö jutut, niin kannattaisi ehkä pyytää jotain muuta tekemään noita mittauksia. Säätöihin ei kannata missään nimessä mennä koskemaan ilman jonkin sortin seosmittaria!!! (Jousi säätöön kajoaminen ei muutenkaan ole kauhean järkevää ja vaatii ainakin kunnon seomittarin, kapeakaista lambda ei oikein riitä.)

Tuossa vielä se ketju missä on ne mittarin pinnitykset:
viewtopic.php?t=7324&highlight=
Jukepoi
Viestit: 8
Liittynyt: 11 Syys 2006 01:54

Viesti Kirjoittaja Jukepoi »

Joo enpä taida mennä purkaa sitä massamittarii ku se o liimalla tai jollai vastaavalla kiinni. Muutenki ruiskun tietämys on sitä sorttia et parempi antaa olla. Hyvin se muute toimii mut joskus aaltoilee kierrokset. En tiedä voisko johtua ku vaihdoin tekniikan niin tankkia ei ole omaa. Siis is bensa tankis pumpul tulee tankin alta letku nyt siin tulee päältä. Jos se vaik joskus imee vähä ilmaa tai jotai niin jospa se vaikuttaa asiaa?? (Esim bensapaineesee) Meneeks is konees normaalisti bensa paluuputki takas tankil? Tai kuuluuko mennä?
Ford = Fix Or Repair Daily. :)
hatch88
Viestit: 21
Liittynyt: 12 Touko 2006 16:09

Viesti Kirjoittaja hatch88 »

Jos tankki on kaasarimallista, millainenkas pumppu bensaa syöttää? Kaasarimallin pumppu ei käy, paine ei varmasti riitä.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Kertoisitko mikä auto nyt oikeasti on kysessä? iS tekniikka vaihdettu kaasari Sierraan. Tankki on siis ilmeisesti se mikä kiinni oli?

Tyhjäkäynnin aaltoilu johtuu aika useasti takkuilevasta tyhjäkäyntisäätimestä.

Tankille tosiaan pitäisi mennä paluuputki, lähtee muistaakseni bensanpaineensäätimeltä. Jos tuo putki puuttuu, menee osa bensasta maahan. Jos se on tulpattu paineen säädin ei toimi ja kulutusnousee varmasti, tosin luulisi, että ei edes käy.

Ruiskun bensapumppu (ulkoinen malli) tosiaan imee tankin alaraunasta, mutta jos yläpuolisessa imussa on letku pohjalle asti niin kuin kuuluu, ei pitäisi haita kauheasti.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

mahtaako olla ohc vai dohc.. :?:
Focus 1.0 edition a6 2017
hatch88
Viestit: 21
Liittynyt: 12 Touko 2006 16:09

Viesti Kirjoittaja hatch88 »

jaska74 kirjoitti:mahtaako olla ohc vai dohc.. :?:
Jos on ilmamassamittari, niin täytyy olla ohc.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

hatch88 kirjoitti: Jos on ilmamassamittari, niin täytyy olla ohc.
Siis ilmämäärämittari :-)

Mutta ilmeisesti joo OHC, koska DOHC käyttää MAP:ia. Onko muuten DOHC koneella olevaa iS mallia?
Jukepoi
Viestit: 8
Liittynyt: 11 Syys 2006 01:54

Viesti Kirjoittaja Jukepoi »

Joo ohc on. Ja käytän siis ruiskun alkuperäistä bensapumppua. Eli mulla on auton pohjassa lähellä tankkia sähköinen pumppu. Muuten on is täydellinen tekniikka lukuunottamatta bensatankkia. Siis kierrokset aaltoilee joskus 900rpm-1100rpm. Et ei ole kovin vakavaa. Joskus taas pysyy iha normaalisti 900rpm tuntuvil. Mutta kiitoksii kaikille jotka o vaivautunu vastaa ja auttaa. :D
Ford = Fix Or Repair Daily. :)
Vastaa Viestiin