Zetecin öljyt...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Zetecin öljyt...

Viesti Kirjoittaja ft79 »

en löytäny haulla ainakaan mitään...
tosin muistaisin joskus nähneeni jotain aiheeseen liittyvää...

mutta:
mondeoon piti vaihtaa öljyt..
no kyllä ne vaihdettiin ja suodatin kanssa...
SE ÖLJY OLI 0w-50 ralli formulaa....

eli pitääkö ruveta kattelee uutta konetta jostain...
kun ei ainakaan ohjekirjassa ollu mainintaa tosta öljystä...

ei se ainakaan vielä oo kiinni leikannu :lol:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ei leikkaakkaan jos tuo "vesi" jaksaa kiertää tarpeeksi nopeasti! :D
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

niin mutta tarviiko vaihtaa heti uudet aineet..
vai pärjäiskö näillä kevääseen... :?:

niin ja mitä öljyä suosittelette.... :?:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Varmaan pärjää jos pysyy sisällä. Minä käytän molemmissa 5W40 Pyroilia, 15€ kannu ja hyvin pelittää vaikka ei oo "rallia"! 8)
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Monteonisti kirjoitti:Varmaan pärjää jos pysyy sisällä. Minä käytän molemmissa 5W40 Pyroilia, 15€ kannu ja hyvin pelittää vaikka ei oo "rallia"! 8)
tolla 10w30:llä pyroililla sierran kone sano morjens... :lol:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Käytän siis 5W40 ja joskus 5W50, mutta en 10W30 enkä riesaa! :D
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Monteonisti kirjoitti:Käytän siis 5W40 ja joskus 5W50, mutta en 10W30 enkä riesaa! :D
niin mutta kuiteski...
taikka niin... kaikkihan nää on taunuksia... :lol: :lol: itellä mk6 :lol:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Onhan niitä juttuja ollut....
Esim.
viewtopic.php?t=83
viewtopic.php?t=579
Killaah
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Huhti 2005 16:53
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Killaah »

Ite oon käyttäny Valvolinen SynPower 5W30
Hyvin on pelittäny. Seuraavaks aattlelin jotain hieman notkeempaa laittaa.
Kun on öljynpaineiden kanssa pieniä ongelmia. Kylmänä lähtee käymään mutta ensimmäisessä risteyksessä sammuu jos ei anna hieman kaasua.
Syynä tähän öljypumpun joku jousi, mikä on liian kireä. Kylmänä tyhjäkäynnillä mittasivat fordin huollossa 9bar paineita :shock: Mitä lienee ollut sitten kierroksilla...
Hieman paremmin rupes toimiin kun jousta lyhennettiin.
Auto on mk6 escort
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Tämähän hyvä vitsi jaa sammuu öljynpaineiden takia ?
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Onhan tästä tosiaan aikoinaan "väitelty"
paljonkin.
Mutta tosiasia on se,että ainakin
vuodesta-95 eteenpäin Zetec koneessa
on FORDIN ohjeiden mukaan
käytettävä 5w/30 öljyä.
Hydraulinostajat eivät FORDIN mukaan
pidemmän päälle siedä muunlaista.

Mutta uskoahan saa keneen vaan,
ja omaansa laittaa mitä öljyä haluaa :wink:
Arska123
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:53

Viesti Kirjoittaja Arska123 »

Monteonisti kirjoitti:Ei leikkaakkaan jos tuo "vesi" jaksaa kiertää tarpeeksi nopeasti! :D
Kuuman pään viskositeetti on 50 ei tuo mitään "vettä" kyllä ole? mutta ei suositella uudempiin fordeihin.
Avatar
mk5esco
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Helmi 2005 19:42
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja mk5esco »

Tuo pitää kutinsa myös 97--> vaikka nostimet ovatkin mekaaniset. Ford luopui hydraulinostimista juuri sen jumimisen takia. Etenkin noilla vanhemmilla koneilla olisi tärkeää noudattaa tuota öljyspeksiä. 5w30 on annettu speksiksi nimenomaan skandinaviaan ja muihin kylmiin maihin.[/quote]

Tarkoittaakos tuo sitä että paksumpi öljy ei kävisi? Itsellä on laitettuna -94 Escoon 5w40 (Teboil Diamond) öljyä ja kylmänä kone raksuttaa kuin tiisseli. Onkohan tästä jotain haittaa venttiilin nostajille?
Mazda2 Touring Cuba+ -1,4 05
entiset:
Focus C-max 1,6 Tdci Ghia -05
Escort 1,6i CL -94
Escort 1,6i STW CLX -97
KUOLEMA KUITTAA UNIVELAN
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

mk5esco kirjoitti:Tuo pitää kutinsa myös 97--> vaikka nostimet ovatkin mekaaniset. Ford luopui hydraulinostimista juuri sen jumimisen takia. Etenkin noilla vanhemmilla koneilla olisi tärkeää noudattaa tuota öljyspeksiä. 5w30 on annettu speksiksi nimenomaan skandinaviaan ja muihin kylmiin maihin.
Tarkoittaakos tuo sitä että paksumpi öljy ei kävisi? Itsellä on laitettuna -94 Escoon 5w40 (Teboil Diamond) öljyä ja kylmänä kone raksuttaa kuin tiisseli. Onkohan tästä jotain haittaa venttiilin nostajille?[/quote]

taitaa olla koneen ominaisuus... :lol:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

lapazu kirjoitti: Tuo pitää kutinsa myös 97--> vaikka nostimet ovatkin mekaaniset. Ford luopui hydraulinostimista juuri sen jumimisen takia. Etenkin noilla vanhemmilla koneilla olisi tärkeää noudattaa tuota öljyspeksiä. 5w30 on annettu speksiksi nimenomaan skandinaviaan ja muihin kylmiin maihin.
Mekaaniset nostimet on 5/98 alkaen.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kyllähän nuo "raksuttaa" myös öljyillä 5W40, ainakin 250tk, 230tkm ja 190tkm, enemmistä ei kokemusta, siis vielä! 8)
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Monteonisti kirjoitti:Kyllähän nuo "raksuttaa" myös öljyillä 5W40, ainakin 250tk, 230tkm ja 190tkm, enemmistä ei kokemusta, siis vielä! 8)
kyllä se raksutus joskus loppuu...
ei nää mitään miljoona mersuja oo... :lol:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Mineraali öljyt palavat kiinni hydraulisiin nostimiin eli käyttäkää synteettisiä öljyjä niin ei nostajat jumiudu.
Fix Or Repair Daily
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

No kysytään sitten mahdollisesti tyhmiä, millaset öljyt pitäisi -87 1.1 Fiestaan laittaa, siinä kun lienee hydraliset nostajat??

Nyt pyörii osasynteettiset 10W-40..
gringo
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Syys 2005 12:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja gringo »

Motonetistä Fordin oma 5-30w Zetec-öljy 23.90e/5 litraa. Ford Formula E tai jotain sinnepäin.
Nyt: Volvo S40 (ilman kauhakuormaajaa ;) )
x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

kaselin kirjoitti:Tämähän hyvä vitsi jaa sammuu öljynpaineiden takia ?
Ei se öljynpaineiden takia sammu vaan siitä syystä että jäykemmät öljyt on niin "tahmeita" kylmänä ja pistää vastaan niin paljon että ei jaksa kone pyöriä tyhjäkäynnillä

Sama kuin jäykkien laatikkoöljyjen kanssa. Kytkimen kun laskee heti startin jälkeen niin joko hyökkää etiäpäin tai jos jarrulla pitää paikallaan niin meinaa sammua
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja IC »

Tämä on monipuolinen aihe. Kyselin myös omalta korjaamoltani aiheesta, kun tuoreessa hankinnassani on sisällä Mobil 1 0w-40. Autolla on ajettu vajaa 265 tkm ja koko ajan on käytetty täyssynteettisiä, joko Mobilia tai Shelliä, laadut vaihdelleet 5w-50, 5w-40, 0w-40 ja sitä rataa. Kone on mittauksienkin perusteella hyvässä kunnossa, eikä ongelmia nostajien tms. kanssa ole ollut. Kylmänä kun käynnistää, raksutus on hyvin maltillista ja pehmeän sävyistä ja katoaa nopeasti.

Korjaamolta sanoivat, että näissä vanhemmissa Zeteceissä voi käyttää huoletta täyssynteettisiä samaan tyyliin kuin tässä on tehty. Mustakantinen Zetec on tarkempi ja vaatii tuon Fordin oman öljyn. Näin oli kerrottu ihan paikalliselta Fordilta, kun oma korjaamoni oli sitä kysellyt, saadessaan tämän yksilön asiakkaaksi kolmisen vuotta sitten.

Että siinä jälleen pieni mauste tähän keskusteluun. En aio lorottaa pari tuhatta ajettuja 0w-40 öljyjä ulos vaan ajelen niillä sen vuoden päivät, kunnes on taas aika huoltaa. Katsellaan sitten, jos laittaisi Fordin omat öljyt sisään.

Itsellä on sen verran kokemusta näistä vanhemmista Mondeoista työn puolesta, että firman autoissa, joilla on ajettu ennen poistoa n. 250 tkm, on käytetty Shellin Ultraa 5w-40 alusta loppuun 15 tkm välein, eikä minkäänlaisia ongelmia koneiden keston tms. kanssa ole ollut. Koneet ovat olleet 2-litraisia. Okei, ensimmäinen vm.93 1.8 Mondeo leikkasi kiinni ennen 150 tkm, mutta se olikin sitä surullisenkuuluisaa ensimmäistä sarjaa. Sen jälkeen ei ole ollut probleemia.

Tämmöisiä ajatuksia.
Vastaa Viestiin