Mondeo 1.5 tdci tekniikan kestävyys yli 250k km

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
hypsykkä
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Touko 2024 19:09

Mondeo 1.5 tdci tekniikan kestävyys yli 250k km

Viesti Kirjoittaja hypsykkä »

Morjesta, auton vaihto olis edessä ja liikkeessä olis tommonen 2015 Mondeo 1.5 diesel myllyllä joka on pistänyt silmään. Itsellä ei ole aiempaa kokemusta Fordeista eikä netistä tunnu löytyvän moottoriin, turboon, dpf yms. liittyviä keskusteluita näin paljon, eli noin 250 000km ajetusta. Pääasiassa kaikki keskutelut mitä löytyy on tyyliin "Kohta 100k km ja hyvin kulkee!" eli ainakin alhaisilla kilsoilla melko luotettava. En ole vielä päässyt koko huoltokirjaa ja historiaa näkemään mutta hihna kuulemma ainakin vaihdettu.

Kysymys siis kuuluukin että voiko todennäköisesti odottaa vielä kohtuu huolettomia kilometrejä näin paljon ajetusta jos autoa on aktiivisesti huollettu, vai jätänkö suosiolla väliin? Tietysti aina voi tulla ongelmia oli kuinka hyvä yksilö kyseessä tahansa, mutta olisi kiva saada vastauksia kyseisen auton/moottorin omistajilta että onko kellään yli 250k mittarissa ja miten pelittää ja mitä huoltoja moottorin puolelle olisi näillä kilsoilla odotettavissa? Onko turbot jo paukkunu tai dpf mennyt tukkoon? Kiitos vastauksista.
focst
Viestit: 2437
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo 1.5 tdci tekniikan kestävyys yli 250k km

Viesti Kirjoittaja focst »

hypsykkä kirjoitti: 15 Touko 2024 19:35 Morjesta, auton vaihto olis edessä ja liikkeessä olis tommonen 2015 Mondeo 1.5 diesel myllyllä joka on pistänyt silmään. Itsellä ei ole aiempaa kokemusta Fordeista eikä netistä tunnu löytyvän moottoriin, turboon, dpf yms. liittyviä keskusteluita näin paljon, eli noin 250 000km ajetusta. Pääasiassa kaikki keskutelut mitä löytyy on tyyliin "Kohta 100k km ja hyvin kulkee!" eli ainakin alhaisilla kilsoilla melko luotettava. En ole vielä päässyt koko huoltokirjaa ja historiaa näkemään mutta hihna kuulemma ainakin vaihdettu.

Kysymys siis kuuluukin että voiko todennäköisesti odottaa vielä kohtuu huolettomia kilometrejä näin paljon ajetusta jos autoa on aktiivisesti huollettu, vai jätänkö suosiolla väliin? Tietysti aina voi tulla ongelmia oli kuinka hyvä yksilö kyseessä tahansa, mutta olisi kiva saada vastauksia kyseisen auton/moottorin omistajilta että onko kellään yli 250k mittarissa ja miten pelittää ja mitä huoltoja moottorin puolelle olisi näillä kilsoilla odotettavissa? Onko turbot jo paukkunu tai dpf mennyt tukkoon? Kiitos vastauksista.
Ei selviä mikä laatikko autossa on. Jos manuaali niin ajosta riippuen kytkin ja vauhtipyörä voi olla vaihto kunnossa. Jakopää ainakin Oulun seudulla kuluu nopeasti 60tkm vaihtoväli. Muuten ei taida ihmeempiä vikoja olla.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Mk3Mondeo
Viestit: 940
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo 1.5 tdci tekniikan kestävyys yli 250k km

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

hypsykkä kirjoitti: 15 Touko 2024 19:35 Morjesta, auton vaihto olis edessä ja liikkeessä olis tommonen 2015 Mondeo 1.5 diesel myllyllä joka on pistänyt silmään. Itsellä ei ole aiempaa kokemusta Fordeista eikä netistä tunnu löytyvän moottoriin, turboon, dpf yms. liittyviä keskusteluita näin paljon, eli noin 250 000km ajetusta. Pääasiassa kaikki keskutelut mitä löytyy on tyyliin "Kohta 100k km ja hyvin kulkee!" eli ainakin alhaisilla kilsoilla melko luotettava. En ole vielä päässyt koko huoltokirjaa ja historiaa näkemään mutta hihna kuulemma ainakin vaihdettu.

Kysymys siis kuuluukin että voiko todennäköisesti odottaa vielä kohtuu huolettomia kilometrejä näin paljon ajetusta jos autoa on aktiivisesti huollettu, vai jätänkö suosiolla väliin? Tietysti aina voi tulla ongelmia oli kuinka hyvä yksilö kyseessä tahansa, mutta olisi kiva saada vastauksia kyseisen auton/moottorin omistajilta että onko kellään yli 250k mittarissa ja miten pelittää ja mitä huoltoja moottorin puolelle olisi näillä kilsoilla odotettavissa? Onko turbot jo paukkunu tai dpf mennyt tukkoon? Kiitos vastauksista.
Lähtökohtana useimmilla autonvalmistajilla on tehdä tekniikka joka minimihuollolla kestää 150 000km. Tuota samaa km-lukemaa soveltavat useat merkkiliikkeet rajana kun arvioivat asiakkaan autoa hyvityksenä uuteen tai toiseen vaihtoautoon.

Hyvin huollettuna moni auto saattaa kestää jopa 300 000km mutta se on jo niin lottoamista etten itse sellaiseen lähtisi koska remontit maksavat tuonikäisessä jo tuhansia eikä auton jälleenmyyntiarvo ole enää sellainen että siihen kannattaisi tuhansia uhrata koska niitä tonneja tulee jatkuvasti lisää.

Lyhyesti, uudehko Ford alkaa olla jo paalikamaa mutta jos sen paalikaman hinnalla saa niin sitten ei ole paljoa hävittävää.
hypsykkä
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Touko 2024 19:09

Re: Mondeo 1.5 tdci tekniikan kestävyys yli 250k km

Viesti Kirjoittaja hypsykkä »

Manuaali laatikolla on, kävin tänään koeajolla, ihan siisti auto eikä kuulunut ylimääräsiä ääniä, huoltokirja oli merkkiliikkeestä alusta asti ja huolloissa ei ollut muuta kun öljyn ja suodatinten vaihtoja 30000km välein. Omasta mielestä tuo 30k tuntuu aika pitkältä ajalta vaikka tuossa fordin huoltokirjassa se näytti suositus olevan. Muita osia ei siinä 250k aikana näyttänyt olevan vaihdettu paitsi hihna kerran, joten voi olla että siinä käy niin että kun kirjoittaa nimen paperiin niin yhtäkkiä onkin jokainen osa heti itsellä vaihdettavana joten taitaa jäädä tällä kertaa ostamatta.
Mk3Mondeo
Viestit: 940
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo 1.5 tdci tekniikan kestävyys yli 250k km

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

hypsykkä kirjoitti: 17 Touko 2024 00:07 Manuaali laatikolla on, kävin tänään koeajolla, ihan siisti auto eikä kuulunut ylimääräsiä ääniä, huoltokirja oli merkkiliikkeestä alusta asti ja huolloissa ei ollut muuta kun öljyn ja suodatinten vaihtoja 30000km välein. Omasta mielestä tuo 30k tuntuu aika pitkältä ajalta vaikka tuossa fordin huoltokirjassa se näytti suositus olevan. Muita osia ei siinä 250k aikana näyttänyt olevan vaihdettu paitsi hihna kerran, joten voi olla että siinä käy niin että kun kirjoittaa nimen paperiin niin yhtäkkiä onkin jokainen osa heti itsellä vaihdettavana joten taitaa jäädä tällä kertaa ostamatta.
On parempi noudattaa varovaisuusperiaatetta. Öljynvaihtoväli iilmoitetaan yleensä aivan optimiajo-olosuhteiden mukaan. Meillä puolisolla on auto jossa huoltoväli on 15 000km. Mutta samassa kaaviossa lyhyt ajomatka, kylmät olosuhteet, huonolaatuinen polttoaine, raskas kuormitus niin valmistajan öljynvaihtoväli onkin enää 7500km.

Silti suurin osa auton omistajista ajaa aina väkisin sinne maksimivälille. Meillä vaihtuu kaikkiin autoihin tasakymppitonnin välein ja aina öljynsuodatin lisäksi. Kaikkein halvin ja helpoin vakuutus pitää auto kunnossa.

Hyvä valinta sinulta koska se ostettava auto pitää joskus myydä vielä jollekin.
Taunusautomaatti
Viestit: 2107
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo 1.5 tdci tekniikan kestävyys yli 250k km

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Öljynvaihtoväliin vaikuttaa sekin kuinka iso on öljytilavuus. Vanhoissa autoissa oli luokkaa 3.5 litraa, monessa uudessa 6 litraa. Kestää siis pidempään.

Ei 250t ole vielä mitenkään paha lukema jos on tuollainen nopeasti kerätty km määrä.
Monesti on niin että pikiteitä pitkää suoraa 250t ajettu auto on paljon paremmassa kunnossa ja vähemmän kulunut kuin hesan keskustassa 100t ajettu.
Jotkut saa kytkimen loppumaan alle 100t. Jotkut ajaa jopa 600t samalla levyllä.

Jos sieltä joku pyörän laakeri kuluu loppuun niin se on pari satkua vaihdettuna. Latureita saa parilla satkulla....jne
250t auto makselee oletuksena noin 10 000e vähempi kuin 100t ajettu.... 10k eur kalliimmasta tippuu hinta vuodessa 2-4k enempi...sillä tekee jo remppaakin....
Vastaa Viestiin