Takajarrupalat käyristyneet??
-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
eihän siellä ole aluperin jäänyt takajarrumännän lovet väärään kohtaan ja jarrupalan nystyrä jäänyt kantamaan?
vai onko tuossa mallissa paloissa nystyrät
vai onko tuossa mallissa paloissa nystyrät
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Ei ole nystyröitä näissä paloissa.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑10 Touko 2024 07:41 eihän siellä ole aluperin jäänyt takajarrumännän lovet väärään kohtaan ja jarrupalan nystyrä jäänyt kantamaan?
vai onko tuossa mallissa paloissa nystyrät
https://digital-assets.tecalliance.serv ... 4c73e5.jpg
-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
nuo takapuolen tapit tuossa keskellä ovat pinnan alapuolella?
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Jarrumäntä tai jarrusatula ei kosketa niitä käsittääkseni ollenkaan. Sisemmässä palassa pieni mahdollisuus yhdessä matalassa tapissa osua jarrumäntään...Taunusautomaatti kirjoitti: ↑10 Touko 2024 09:49 nuo takapuolen tapit tuossa keskellä ovat pinnan alapuolella?
https://www.dropbox.com/scl/fi/1ejog42q ... rwylv&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/rxo5bpay ... pt6ah&dl=0
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Mun mielestä tässä on pysytty ja puhuttu aiheesta eli eri käyttäjien toimesta annettu neuvoja ketjunaloittajan ongelmiin jotka olivat aluksi vääntynyt jarrupala ja nyt toisella puolen laahaava jarru, joten en tajunnu, myöskään että ketju menny laukalle.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
SIinä sisemmässä eli männän puoleisessa palassa sillä tapilla onkin juuri tärkeä merkitys.janti kirjoitti: ↑10 Touko 2024 10:14Jarrumäntä tai jarrusatula ei kosketa niitä käsittääkseni ollenkaan. Sisemmässä palassa pieni mahdollisuus yhdessä matalassa tapissa osua jarrumäntään...Taunusautomaatti kirjoitti: ↑10 Touko 2024 09:49 nuo takapuolen tapit tuossa keskellä ovat pinnan alapuolella?
https://www.dropbox.com/scl/fi/1ejog42q ... rwylv&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/rxo5bpay ... pt6ah&dl=0
Sen tapin pitää osua justiinsa männän päässä olevaan koloon.
Muuten vääntää palaa vinoon ja myöskään automaattinen käsijarrun säätö ei toimi kuten on ajateltu.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Nyt on ajettu viikoloppuna 2x250 km ja laahausta oli lämpötilojen perusteella edelleenkin. Kulutuslukemien perusteella laahaus ei kauhean paha ole noin 4,5 l/100 km tankkauksesta mitattuna (pitää katsoa vielä seuraava tankkaus).
Käsin pyörittelin nyt pihalla kumpaakin takapyörää, niin ei käsin kyllä huomaa isompaa eroa. Liikuttelin nyt kuitenkin mäntää edes takaisin ja pyörittelin hahlonkin kohdalleen. Jarrumännän suojakumin alla näytti olevan jarrumännän pinnassa ruostetta, joten laitoin CRCtä suojakumin alle.
Pari kuvaa jarrupalan tapista. Se oli puoliksi lytyssä, ruostunut tai painautunut.
https://www.dropbox.com/scl/fi/tejejwaz ... 6jwp9&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/kfksw8s3 ... 3qe3h&dl=0
Sähköisen käsijarrun ratasta käsin pyöritellessä pyöri jarrumäntä mukana. => Voi olla että tämän vuoksi hahlo ei ole ollut oikeassa asennossa aikaisempien herkistelyjen jäljiltä.. Korjauksen lopuksi pitää siis jarrumäntä painaa jalkajarrulla kiinni paloihin, ei sähköisellä käsijarrulla.
Käsin pyörittelin nyt pihalla kumpaakin takapyörää, niin ei käsin kyllä huomaa isompaa eroa. Liikuttelin nyt kuitenkin mäntää edes takaisin ja pyörittelin hahlonkin kohdalleen. Jarrumännän suojakumin alla näytti olevan jarrumännän pinnassa ruostetta, joten laitoin CRCtä suojakumin alle.
Pari kuvaa jarrupalan tapista. Se oli puoliksi lytyssä, ruostunut tai painautunut.
https://www.dropbox.com/scl/fi/tejejwaz ... 6jwp9&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/kfksw8s3 ... 3qe3h&dl=0
Sähköisen käsijarrun ratasta käsin pyöritellessä pyöri jarrumäntä mukana. => Voi olla että tämän vuoksi hahlo ei ole ollut oikeassa asennossa aikaisempien herkistelyjen jäljiltä.. Korjauksen lopuksi pitää siis jarrumäntä painaa jalkajarrulla kiinni paloihin, ei sähköisellä käsijarrulla.
Viimeksi muokannut janti, 13 Touko 2024 12:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Hurjan hintainen olisi tuo takajarrusatula Motonetissa. https://www.motonet.fi/tuote/jarrusatul ... t=23-00899 HUH, HUH!
Kolmasosa hinnalla (jos ja kun löytyy toimiva käsijarrumoottori) https://www.autodoc.fi/esen-skv/20372404
Harmi kun AK24 on tuo juurikin loppu... https://www.ak24.fi/fi/varaosat/esen-skv-56skv313
Jos ei herkistely auta ja laahaus pahenee, niin tosiaan uudet satulat + palat olisi hyvä ratkaisu.
-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
vähä halvempi kompelete paketti tuolla https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 84-elstock
Noissa kuvissa näkyy että tuon palan topparitappi on saanut kovaa kyytiä...lienee ollut hieman ohi männän kolon...tai voimalla otettu ulos
Jarrujen laahaukseen lienee helpoin tapa ajon jälkeen varovaisesti kokeilla ensin vannetta ja sitten napaa. Jos ovat suht kylmiä niin ei hankaa.
Aina ajossa tietty napa vähän lämpiää mutta ei kuumota kuitenkaan.
Itellä tapana aina sillon tällöin ajon jälkeen kokeilla vantiden lämmöt. Siihen menee about 5sek per vanne...
Toinen tapa on perä ylös ja pyöritellen, pitää pyöriä nätisti. Jos ei niin joko jarru tai sitten laakeri jahnaa.
Noissa kuvissa näkyy että tuon palan topparitappi on saanut kovaa kyytiä...lienee ollut hieman ohi männän kolon...tai voimalla otettu ulos
Jarrujen laahaukseen lienee helpoin tapa ajon jälkeen varovaisesti kokeilla ensin vannetta ja sitten napaa. Jos ovat suht kylmiä niin ei hankaa.
Aina ajossa tietty napa vähän lämpiää mutta ei kuumota kuitenkaan.
Itellä tapana aina sillon tällöin ajon jälkeen kokeilla vantiden lämmöt. Siihen menee about 5sek per vanne...
Toinen tapa on perä ylös ja pyöritellen, pitää pyöriä nätisti. Jos ei niin joko jarru tai sitten laakeri jahnaa.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Varmaankin ollut ohi männän kolon, jolloin mäntä on painanut hieman vinossa jarrupalaa ja tappi on painunut osin kasaan.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑13 Touko 2024 14:51 Noissa kuvissa näkyy että tuon palan topparitappi on saanut kovaa kyytiä...lienee ollut hieman ohi männän kolon...tai voimalla otettu ulos
Tässä oli kuva pelkääjän puolen palasta, jossa tappi on hieman parempi
https://www.dropbox.com/scl/fi/1ejog42q ... rwylv&dl=0
-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
paitti että painaa vinoon niin mitenhän se automaattisäätömekanismi mahtaa toimia kun sen tapin on tarkoitus estää mäntää pyörimästä...ja jos se sitten pääsee pyörimään....niin ei toimi silleen kuin valmistaja asian pohtinut
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Niin se on ilmeisesti päässyt pyörähtämään nyt asennuksen jälkeen, kun mäntä on ollut pohjaan painettuna ja sähköisellä käsijarrulla olen laittanut männän kiinni jarrukenkään. Tällä kertaa painoin jalkajarrulla männän kiinni jarrukenkään.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑13 Touko 2024 19:49 paitti että painaa vinoon niin mitenhän se automaattisäätömekanismi mahtaa toimia kun sen tapin on tarkoitus estää mäntää pyörimästä...ja jos se sitten pääsee pyörimään....niin ei toimi silleen kuin valmistaja asian pohtinut
Tässä mk5 ei tarvitse mäntää pyörittää sisään päin painettaessa, vaan sen voi painaa suoraan sisään (kunhan sähköinen käsijarru on ensin pyöritelty sisään tai jollain muulla tavalla saatu huoltotilaan).
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Nyt on samat temput tehty pelkääjän puolelle
Männän päähän oli tarttunut ruostetta, mutta muuten männän pää oli parempi/puhtaampi kuin kuljettajan puolella. Hieman oli vinossa tappiin nähden männän hahlo.
https://www.dropbox.com/scl/fi/ibixupal ... tav6h&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/601xutz0 ... wc1v1&dl=0
Jarrupaloissa oli tappi samalla lailla lutussa kuin kuljettajan puolella
https://www.dropbox.com/scl/fi/ixlfwv2h ... 25fmz&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/vg8w1j10 ... c3xsa&dl=0
Männän päähän oli tarttunut ruostetta, mutta muuten männän pää oli parempi/puhtaampi kuin kuljettajan puolella. Hieman oli vinossa tappiin nähden männän hahlo.
https://www.dropbox.com/scl/fi/ibixupal ... tav6h&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/601xutz0 ... wc1v1&dl=0
Jarrupaloissa oli tappi samalla lailla lutussa kuin kuljettajan puolella
https://www.dropbox.com/scl/fi/ixlfwv2h ... 25fmz&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/vg8w1j10 ... c3xsa&dl=0
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Ihan samassa kunnossa oli tuo toppari tässä videossa kohdassa 4:13. Videolla ei myöskään pyöritetty mäntää jotta kolo osuisi jatossa toppariin.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑13 Touko 2024 14:51 Noissa kuvissa näkyy että tuon palan topparitappi on saanut kovaa kyytiä...lienee ollut hieman ohi männän kolon...tai voimalla otettu ulos
https://www.youtube.com/watch?v=vCDw5LW ... FixChannel
Tässä taas Fusionissa pyöriteltiin kolo kohdilleen. Jossain toisessa videossa ei uusissa jarrupaloissa ollut ollenkaan tuossa kohden tappia.
https://www.youtube.com/watch?v=yWLqVWR ... ixItMyself
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Olen myös huomannut, että kaikkien valmistajien paloissa ei tuota nystyrää ole lainkaan. Voisiko se olla kitinänvaimennuslevyjen paikallaan pysymiseksi?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
joissain malleissa männän pään kolojen pitää olla juuri tietyssä asennossa, esim mk3 mondeoissa se lukeepi ihan korjausoppaassa.
Ehkä kaikilla valmistajilla ja malleilla ei tuota tarvetta ole.
Tuossa asennossa tuo palan tappi osuu juurikin määnän koloon.
Mutta ohjeistettu tai ei niin selvähän se että jos palassa on tappi jonka kärki on pintää korkeammalla niin sen on osuttava männän pään koloon, muutoin pala painaa vinoon kun mäntä runttaa sitä kohti levyä.
Taitaa olla niin että jos on tappi ja kolo niin säätömekanismi ei toimi oikein ellei tappi lukitse määnän pään asentoa.
Huomiona myös että saattaa olla että paketissa on 2 palaa tapeilla ja 2 ilman.... sitä voi sitten miettiä että miksi noin....
Ne tapilliset sinne männän puolelle...muuten meni remppa v-tuiks....
Kyseessä siis vain ja ainoastaan takajarrupalat...edessä tappeja ei kai ole yleensä
Ehkä kaikilla valmistajilla ja malleilla ei tuota tarvetta ole.
Tuossa asennossa tuo palan tappi osuu juurikin määnän koloon.
Mutta ohjeistettu tai ei niin selvähän se että jos palassa on tappi jonka kärki on pintää korkeammalla niin sen on osuttava männän pään koloon, muutoin pala painaa vinoon kun mäntä runttaa sitä kohti levyä.
Taitaa olla niin että jos on tappi ja kolo niin säätömekanismi ei toimi oikein ellei tappi lukitse määnän pään asentoa.
Huomiona myös että saattaa olla että paketissa on 2 palaa tapeilla ja 2 ilman.... sitä voi sitten miettiä että miksi noin....
Ne tapilliset sinne männän puolelle...muuten meni remppa v-tuiks....
Kyseessä siis vain ja ainoastaan takajarrupalat...edessä tappeja ei kai ole yleensä