Autossa (Fusion vm. 2003) on Durashift EST -vaihteisto (5-vaihteinen robotti).
Syksyllä 2022 alkanut ongelmana ilmennyt yön jälkeen, kun
aamuisin / aamupäivisin on viileää ja ilmankosteutta.
Virta-avaimesta käännettäessä virrat menevät päälle normaalisti. Radio, valot ym. toimivat normaalisti. Auton käynnistyksessä tulee valita vaihteeksi N (vapaa) ja painaa jarrupoljin pohjaan.
Kun avainta kääntää startatakseen, ei tapahdu yhtään mitään, moottori ei edes yritä käynnistyä. Kojetaulu näyttää kyllä, että vaihde olisi asennossa N. Samalla kojetauluun syttyy Durashift EST -varoitusvalo.
Ilman lämmetessä ja kosteuden haihtuessa(?) varoitusvalo ei enää pala, moottori käynnistyy täysin normaalisti ja vaihteet toimivat ajossa loppupäivän aivan normaalisti. Myöhemmin syksyllä, kun ilma ei enää päivisin lämmennyt, vika pysyi päällä.
Sain auton kuitenkin käynnistymään, kun lämmitin hiustenkuivaajalla johtonippua ja liittimiä, jotka vievät moottorin osiin, jotka käsitykseni mukaan hallinnoivat vaihteita ja kytkintä. Liittimet kertaalleen avattu ja näyttivät aivan puhtailta.
Mikäköhän tässä neuvoksi? Tuleekohan kalliinsi, kun joku sähkäri tutkii / lienee uusi johtosarja aika hinnakas, jos mistään tähän vaihteistoon edes löytää?
Kiitokset jo etukäteen kommenteista!
Fusion: kosteus ja vaihteiston vikavalo / ei starttaa
Re: Fusion: kosteus ja vaihteiston vikavalo / ei starttaa
Eiköhän se vika ole siinä ohjausyksikössä mihin johdot menee eikä itse johdoissa.
Lämpö johtuu johtoja pitkin yksikköön ja veikkaan kylmäjuotosta tai hapettunutta / löysää liitinpinniä.
Lämpö johtuu johtoja pitkin yksikköön ja veikkaan kylmäjuotosta tai hapettunutta / löysää liitinpinniä.
Re: Fusion: kosteus ja vaihteiston vikavalo / ei starttaa
Miten ne ihan perusasiat, kuten akun kunto ja varaus..apukaapeleilla käyntiin toisesta autosta..pientä mittausta akun jännitteestä kylmänä ja käynnissä..
"Sain auton kuitenkin käynnistymään, kun lämmitin hiustenkuivaajalla johtonippua ja liittimiä, jotka vievät moottorin osiin, jotka käsitykseni mukaan hallinnoivat vaihteita ja kytkintä." tämän vaikutus hieman epäilyttää..
"Sain auton kuitenkin käynnistymään, kun lämmitin hiustenkuivaajalla johtonippua ja liittimiä, jotka vievät moottorin osiin, jotka käsitykseni mukaan hallinnoivat vaihteita ja kytkintä." tämän vaikutus hieman epäilyttää..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Fusion: kosteus ja vaihteiston vikavalo / ei starttaa
Kiitokset vastauksista! Akku on vaihdettu viime vuoden keväällä ja se tsekattu, toimii ok eikä mitään muuta ongelmaa autossa. Vika toistunut niin monta kertaa samalla kaavalla, eli alhainen ulkoilman lämpötilä, jolloin myös ilmankosteutta. Aamupäivän mittaan sään lämmetessä vikavalo ei enää syty ja auto starttaa ja toimii koko loppupäivän täysin normaalisti. Samalla siinä föönatessa tosiaan nuo liittimetkin varmasti lämpenevät / kuivuvat. Sähkäri voisi siis tutkia nuo liittimet (kaksi kappaletta)?
-
- Viestit: 2100
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Fusion: kosteus ja vaihteiston vikavalo / ei starttaa
Mimmonenhan N tunnistin siellä on...?
Manuaali Mondeoista ja Transiiteistä on mennyt noita P tunnistimia useampia....
(huomaa siitä että pakkivalo ei toimi, osa maksaa about 20e.)
Manuaali Mondeoista ja Transiiteistä on mennyt noita P tunnistimia useampia....
(huomaa siitä että pakkivalo ei toimi, osa maksaa about 20e.)