Täysin mahdollinen ja toteutuukin jossakin määrin.saksoboy kirjoitti: ↑10 Joulu 2021 13:40
Joten jos oletetaan että eräänä syyspäivänä vielä sattuu 20 astetta olemaan lämpöä ja RH on 80% ja oletetaan että tankin ilmatila on juurikin sama sillä hetkellä. Sitten aurinko laskee, alkaa lämpötila tippumaan niin että tankin ulkopuolella on 16 astetta niin silloin tankin seinämässä ollaan menty jo tilanteeseen missä RH on 100% eli kosteus alkaa muodostumaan sisäpuolelle.
Tämähän on tietenkin on erittäin kärjistetty tilanne mutta ei mahdoton.
Mutta realisoituuko tuollainen kondenssi koskaan, onkin sitten vaikeampi pääteltävä. Todennäköisesti tankkauksessa säiliöistä tuleva vesi on suurempi riski.
Tosielämästä ja ilman tarkempaa tarkoitusta meillä oli diesel-henkilöauto joka jätettiin seisomaan tankki Nesteen Futuralla tankattuna. Silloin tällöin, hyvin harvoin, autoa käytettiin hieman mutta pääsääntöisesti seisoi ulkotiloissa kesät talvet neljä vuotta. Ilman lisätankkausta.
Lopulta käyttöönoton yhteydessä polttoainesuodatin vaihdettiin ja auto ajettiin katsastukseen sillä neljä vuotta seisoneella dieselillä ja k-arvo oli noin 0,80 kun sallittu oli 1,5 (Euro4).