Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
jamppevaan kirjoitti: ↑05 Touko 2017 11:28
Oman tietoni mukaan 1.8 tdci:n suuttimille ei sopeutusta tarvitse tehdä (eikä voi tehdä?), vaan suuttimet sopeuttavat ns. itse itsensä. Eli jos vaikka suuttimen joutuu vaihtamaan, niin sen voi vaan ruuvata kiinni ja lähteä ajamaan ja sopeutus tapahtuu automaattisesti ensimmäisten satojen kilometrien aikana.
2l tdci:ssä taas tuo suuttimien sopeutus vaaditaan esim. suuttimien vaihdon yhdeydessä ja sen voi ohjelmallisesti tehdä halutessaan. Ymmärtääkseni esim. FORScanin kautta tämän voi tehdä itsekin.
Mutta tämä ei tosiaan ole 100% varmaa tietoa.
Onko koodauksen tarpeellisuudesta jollakin varmaa tietoa? Mk4 Mondeoo 1.8 TDCI vm 2009 täytyisi uusia yksi suutin. Forscan myös löytyy.
Kun kysyy "varmaa tietoa", saa vastausta yleensä odottaa...
Minun tietoni Mondeo mk4 1.8 tdci Siemens/VDO suuttimista on sama kuin yllä. Ei tarvitse koodata. Nakutuksen tunnistimen opittuja arvojakaan ei tarvitse nollata, kun vaihdetaan vain yksi suutin.
Mondeo mk4 2.0 tdci Siemens/VDO suuttimista on luokat class 4,5 ja 6. Merkitty suuttimen yläpäähän. Saman luokan suuttimen voi pyrkiä vaihtamaan, class 5 kuulemma toimii kaikissa. Mutta se onkin jo toinen juttu...
Tänään uusin itse 4. sylinterin suuttimen ja korvakuulolta moottorin käynti ihan kuten ennenkin. Siitä sitten tiedä olisiko tuosta koodauksesta vielä jotakin hyötyä.
Venakoppaa joutuu tosiaan hieman 4. syl. suuttimen oaalta raottamaan (aukeaa 3 kpl muistaakseni 8 mm kannalla olevaa pulttia avaamalla). Suutin ei mahdu tulemaan ulos muuten, koska ottaa kiinni huohotinputken lähtöön. Polttoainelinjaa ei tarvinnut alkaa ilmaamaan, käynnistyi laakista.
Voin yrittää joskus ForScanilla tutkia, pääseekö tämän auton osalta ylipäätään katsomaan/muuttamaan suutinten koodeja ja verrata niitä omassani paikallaan olevien suutinten koodeihin. Edellisen hajonneen suuttimen uusin liikkeessä, ja ei-merkkiliike kyllä oli kuitille koodauksen eritellyt. Mutta tekevätköhän liikkeet tuon koodauksen ihan vain varmuuden vuoksi, vai lieköhän oikeasti tarpeellista jos nämä sopeutuvat automaattisesti?
Mulla on pari muutakin suutinta uusittu edellisen omistajan aikana, täytynee kuiteista katsella vielä onko niissä koodauksesta mainintaa.
Viimeksi muokannut Ergo, 06 Tammi 2021 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suuttimet on jokainen testattu valmistuslinjalla, ja koodaus kertoo minkä verran suutinyksilö poikkeaa ideaalisuuttimesta. Koodauksella siis annetaan ECU:lle korjauskertoimet, jotta suutin olisi mahdollisimman lähellä ideaalisuutinta.
Olithan tietoinen, että suutinten numerointi ei välttämättä mene sylinterien numeroinnin vaan voi mennä sytytysjärjestyksen mukaan.
^ Näin olen itsekin ymmärtänyt. Netissä silti väitetään useassa paikassa, että 1.8 TDCI Mondeoiden ja Focusten suuttimet eivät olisi koodattu ECUlle.
Tuo numerointihomma olikin tiedossa, täytyy tosiaan huomioida jos/kun alan koodailemaan. Oikeaan sylinteriin tuli tuo kuitenkin todennäköisesti vaihdeltua (vikakoodit olivat P1204 & P0204). Johtosarjavikaa en lähtenyt edes epäilemään, koska aikaisemminkin on herjat hävinneet suuttimen uusimisella -> suutinta vaihtoon sen kummemmin tutkimatta.
Yksi suutin vaihtui täälläkin (Mondeo 1.8 TDCi 92 kW 2008) ja ei vaadi koodausta. Osanumero suuttimelle 4M5Q-9F593-AD ja numeroa vastaava osa esim. VDO A2C59511610.